HomeCinemaΚριτική ταινίαςTDF19 Αφιέρωμα στον John Berger, τον μεγάλο...

TDF19 Αφιέρωμα στον John Berger, τον μεγάλο «παραμυθά» που έφυγε πρόσφατα.

Μέσα από δύο ντοκιμαντέρ, μία έκθεση ζωγραφικής και μία ειδική εκδήλωση φωτίζεται το ιδιαίτερο πορτρέτο του συγγραφέα, ζωγράφου και ποιητή, John Berger, που προτιμούσε τον όρο «παραμυθάς», για να περιγράψει την ιδιότητά του.

Το 19
ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης οργάνωσε ένα έκτακτο αφιέρωμα στον John Berger μόλις δύο μήνες μετά τον θάνατό του. Όσοι και όσες ενδιαφέρονται να τον γνωρίσουν ή να μάθουν περισσότερα για τη σημαντική προσωπικότητα έχουν τη δυνατότητα να κατανοήσουν τον πολύπλευρο και ταυτόχρονα βαθιά ανθρώπινο και αυθεντικό κόσμο του μέσα από τα ντοκιμαντέρ: John Berger or the Art of Looking (2016) και The Seasons In Quincy: Four Portraits of John Berger (2016) ή να επισκεφτούν την έκθεση που διεξάγεται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης από τις 4 Μαρτίου έως τις 13 Απριλίου.

***

The Seasons in Quincy: Four Portraits of John Berger

Section: Tributes (Tri)

Το ντοκιμαντέρ
The Seasons In Quincy: Four Portraits of John Berger (2016) είναι στην ουσία μια επεισοδιακή ταινία, σε σενάριο των Tilda Swinton και Ben Lerner, η οποία αποτελείται από τέσσερις σπονδύλους: Ways of Listening του Colin McCabe, Spring του Christopher Roth, A Song for Politics των Colin McCabe και Bartek Dziadosz και Harvest της Tilda Swinton. Μολονότι, τέσσερις δημιουργοί έχουν επιλέξει να προσεγγίσουν το θέμα «John Berger» με διαφορετικούς τρόπους, που λειτουργούν σαν εποχές, καθώς διαδέχονται η μία την άλλη, το φιλμικό κείμενο λειτουργεί άρτια ως όλον και προσφέρει μια εναλλακτική και πολύπλευρη προσωπογραφία.

Το όλο εγχείρημα εξελίσσεται περισσότερο ως ποίημα ή αφαιρετικό διήγημα που φωτίζει διαφορετικές πτυχές του John Berger παρά ως ντοκιμαντέρ με αναλυτικό πληροφοριακό υλικό για την καριέρα και το έργο του. Φωτίζει περισσότερο τον Berger ως καλλιτέχνη, πατέρα, φίλο, και τέλος, ως άνθρωπο παρά δίνει έμφαση σε ημερομηνίες, σε ονόματα έργων και επιτεύγματα. Όλα αυτά αναδεικνύονται, βέβαια, αλλά όχι ως επιφανειακή πληροφόρηση, αλλά μέσα από συζητήσεις περί τέχνης και πολιτικής, μέσα από την παρουσία του Berger ή ακόμα και την απουσία του, μέσα από ανάγνωση των κειμένων του ή απαγγελία των ποιημάτων του.

Η ταινία αποτελεί περισσότερο έναυσμα για να εξερευνήσουν οι φιλότεχνοι το έργο και τον τρόπο ζωής του Berger, να εμπνευστούν και να αναλογιστούν για την τέχνη και την πολιτική. Το κινηματογραφικό κείμενο ρέει σχεδόν ποιητικά με εικόνες από το Quincy, ένα μικρό χωριό στη Γαλλία, που επέλεξε να διαμείνει, πλάνα από το σπίτι του, συζητήσεις με τη Tilda Swinton για όσα τους συνδέουν, την οπτική του γιου για τον πατέρα του (ο Berger εικονίζεται και ως γιος και ως πατέρας και παππούς) και τη ζωή. Φυσικά, συνδετικός κρίκος όλων αυτών των διαφορετικών ιστοριών είναι ο ίδιος ο Berger που ορίζεται από τις σχέσεις του με τα αγαπημένα του πρόσωπα και την οικογένειά του και μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για την πολιτική με νέους ανθρώπους.

Τέσσερα πορτρέτα σχεδιάζουν μια συνολική εικόνα του πολιτικοποιημένου συγγραφέα, ποιητή και φιλοσόφου, τις σχέσεις του, τον τρόπο ζωής του, τον αξιομνημόνευτο τρόπο με τον οποίο έβλεπε τη ζωή.

Related stories

Οι αρχιτέκτονες της πόλης στον Εξώστη | Νάσια Σπυριδάκη

Κάθε βδομάδα φιλοξενούμε στον Εξώστη αρχιτέκτονες της πόλης και...

Αστικοί Θρύλοι | Ο Μεσσίας Σαμπατάι Σεβί

γράφει η Μαρία Ράπτη Λένε πως έρχεται ο Μεσσίας, πως...

Το σπίτι του Δημήτρη Αμελαδιώτη είναι ένα έργο τέχνης σε εξέλιξη

WHO IS WHO: Μου αρέσει να παρουσιάζομαι ως εικαστικός,...

Οι ταινίες της εβδομάδας 25.04-01.05.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Η κατρακύλα στα εισιτήρια των κινηματογράφων...

Η Μαρίτα Καρυστηναίου δημιουργεί τα φωτιστικά των ονείρων σας

φωτογραφίες: Μαρία Ευσταθιάδου Η Decolight λειτουργεί από το 2010 και...