HomeNewsroomΑχιλλέας Ψαλτόπουλος: Η πραγματικότητα περιορίζει την αλήθεια...

Αχιλλέας Ψαλτόπουλος: Η πραγματικότητα περιορίζει την αλήθεια της έκφρασης



Χωρίς αμφιβολία πρόκειται για έναν απο τους πλέον δραστήριους και ανήσυχους ανθρώπους της θεατρικής Θεσσαλονίκης. Αυτές τις μέρες στο Θέατρο ΟΡΑ ο Αχιλλέας Ψαλτοπουλος ανεβάζει το έργο Πίσω απο κλειστές πόρτες, στο οποίο πρωταγωνιστεί, σκηνοθετεί και υπογράφει την συγγραφή του μαζί με την Νατάσα Κοντελετζίδου. 



Ένας διάσημος σκηνοθέτης
του κινηματογράφου, διοργανώνει, στο
Παρίσι, ένα διήμερο οντισιόν για νέες
κοπέλες, ψάχνοντας να βρει την
πρωταγωνίστρια για την νέα του ταινία.
Ο ίδιος, όμως, βρίσκεται σε προσωπική
και δημιουργική κρίση. Μέσα από αυτή
την διαδικασία και απρόσμενα, θα έρθει
αντιμέτωπος με το παρελθόν του και με
καλά απωθημένα μυστικά, που τον
στοιχειώνουν. Το τέλος απρόβλεπτο κι
ανατρεπτικό. Με το έργο δίνεται η
δυνατότητα στους θεατές να παρακολουθήσουν
εκ των έσω τον κόσμο του θεάματος και
τους μηχανισμούς του, άλλοτε με ευτράπελο
τρόπο και άλλοτε με δραματικό.

Μια περιπλάνηση φαντασίας μεταξύ κινηματογράφου και θεάτρου ή μήπως…;

Το έργο έχει σκοπό να
συνδυάσει την αίσθηση του κινηματογράφου
με την πραγματικότητα του θεάτρου?

ΨΑΛΤ : Θα χρησιμοποιήσω
μια φράση που λέω στο έργο: «Δεν θέλω
καμιά αίσθηση πραγματικότητας. Η
πραγματικότητα περιορίζει την αλήθεια
της έκφρασης».
Τόσο ο κινηματογράφος,
όσο και το θέατρο χαρακτηρίζονται από
την ψευδαίσθηση της πραγματικότητας. 

Οπότε ένα θεατρικό έργο που ασχολείται
αποκλειστικά και μόνο με τον κινηματογράφο
δεν μπορεί παρά ν’ αναπαράγει την
ψευδαίσθηση της πραγματικότητας εις
το τετράγωνο. Αυτό πάλι μπορεί να
διαβαστεί προς δυο κατευθύνσεις, είτε
πως το έργο είναι απόλυτα ρεαλιστικό,
οπότε ο θεατής φεύγει με την ικανοποίηση
πως του έχουν αποκαλυφθεί, πολλά από τα
μυστικά των δυο τεχνών, είτε πως το έργο
είναι απόλυτα φανταστικό και παρακολουθεί
μια συναρπαστική μυθοπλασία. Και οι δυο
απόψεις υποστηρίζονται στην παράσταση.

Τι συμβολίζει ο γνωστός
σκηνοθέτης? Έχει κάποιες αναφορές ή
αφορά ένα πρόσωπο από την ιστορία του
κινηματογράφου?

ΨΑΛΤ : Ο σκηνοθέτης
συμβολίζει τους καλλιτέχνες εκείνους
που έχουν αφοσιωθεί ψυχή τε και σώματι
στην Τέχνη τους, και ξαφνικά σε μια πιο
ώριμη ηλικία αντιμετωπίζουν έντρομοι
το κενό της προσωπικής τους ζωής και
γιατί όχι και της ύπαρξής τους. Και τότε
μπαίνει το Μπεκετικό I
cant go
on, I must
go on (δε μπορώ
να συνεχίσω, πρέπει να συνεχίσω). Στο
έργο ο σκηνοθέτης κρατιέται ανώνυμος
και σαφώς ο σχεδιασμός του δεν έγινε
από μένα και τη Νατάσα Κοντελετζίδου,
έχοντας υπ’ όψη έναν συγκεκριμένο
σκηνοθέτη, αλλά προσπαθήσαμε να
συγκεράσουμε διαφορετικά στοιχεία,
έτσι ώστε να προκύψει ένα πιο σφαιρικό
πορτραίτο που πάνω του ο θεατής, ανάλογα
και με τις προσωπικές του προσλαμβάνουσες,
να μπορεί να κάνει τις δικές του προβολές.

Γιατί η βάση για την
δράση του έργου είναι το Παρίσι και όχι
π.χ. η Ρώμη ή το Λος Άντζελες?

ΨΑΛΤ : Θα μπορούσε
κάλλιστα να είναι η Ρώμη ή το Λονδίνο ή
το Βερολίνο ή οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή
πρωτεύουσα. Επ ουδενί , όμως η Αμερική,
του τώρα. Ο σκηνοθέτης του έργου είναι
διεθνούς ακτινοβολίας και το σημαντικότερο,
ποιοτικός. Ο κινηματογράφος των Η.Π.Α.
γίνεται όλο και περισσότερο ανούσια
ψυχαγωγικός. Οπότε…

Ποια ανάγκη εκφράζει
η συγγραφή του Πίσω από τις Κλειστές
Πόρτες
?

ΨΑΛΤ : Καμία. Ή για να
χρησιμοποιήσω μια φράση του Όσκαρ
Γουάιλντ «Ω, η απόλαυση και μόνο η
απόλαυση» του να δημιουργήσεις ένα νέο
και μοντέρνο θεατρικό σύμπαν.

Πως συνεργαστήκατε με
τη Νατάσα Κοντελετζίδου για να βγει το
κείμενο? Πόσο χρόνο σας πήρε η αναζήτηση
του θέματος και η συγγραφή του έργου?

ΨΑΛΤ : Η ιδέα με γυρόφερνε
από το καλοκαίρι. Όταν αποφασίσαμε στα
σοβαρά για την συγγραφή του, αποφασίσαμε
και για ορισμένα στάνταρ που θάπρεπε
να έχει το έργο, π.χ. τον αριθμό των
κοριτσιών που θάπρεπε να περνούν από
οντισιόν, το αν θάπρεπε η Α΄ Πράξη να
έχει περισσότερο χιούμορ και η Β΄ να
κλείνει προς το δράμα, κ.λ.π. Μετά
καταθέταμε τις απόψεις μας, τις
συζητούσαμε, καταλήγαμε, και προχωρούσαμε.
Το έργο πέρασε από αρκετά σχεδιάσματα,
αναγνώσεις ως προς τρίτους και περικοπές,
και μέχρι την τελική του μορφή, μας πήρε
πάνω από δυο μήνες. Νομίζω, όμως, πως
άξιζε τον κόπο.

Info



Θέατρο Αναζήτηση Θεσσαλονίκης Θεατρικής
Έρευνας 

«Πίσω από τις Κλειστές Πόρτες», 

«Θέατρο ΌΡΑ», 

Κάθε
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή
στις 9 μ.μ. 

Εισιτήριο : 12 ευρώ
το κανονικό, 8 ευρώ το φοιτητικό και
μαθητικό και 5 ευρώ οι ατέλειες και οι
άνεργοι.

Σκηνοθεσία Αχιλλέα Ψαλτόπουλου

Βοηθός Σκηνοθέτη Νατάσα Κοντελετζίδου

Παίζουν οι
ηθοποιοί: Δήμητρα Αντωνιάδου, Χριστίνα
Γεωργίου, Χριστίνα Καραγρηγορίου,
Στράτος Μούρκος, Μαρία Μπουνάτσου και
Αχιλλέας Ψαλτόπουλος.

Related stories

The Bear. Στα άδυτα της κουζίνας.

γράφει ο Γιώργος Καρακασίδης Πριν από λίγες μέρες ξεκίνησε η...

Κινηματογράφος και αθλητισμός: 5 ταινίες για τον Υγρό Στίβο

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Ο Υγρός στίβος περιλαμβάνει τα αθλήματα...

Ο Χάρης Βαρθακούρης στον Εξώστη

του Χρήστου Σατανίδη Ήθελα από καιρό τώρα να συνομιλήσω με...

Joachim B. Schmidt «Κάλμαν».

Γράφει ο Τάσος Γέροντας Joachim B. Schmidt «Κάλμαν». Μετάφραση Σοφία Αυγερινού....