HomeNewsroomΑνοιχτοί Ορίζοντες στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Ανοιχτοί Ορίζοντες στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης


Δυνατές
κινηματογραφικές συγκινήσεις υπόσχονται
φέτος οι «Ανοιχτοί Ορίζοντες», το τμήμα
που παρουσιάζει τις πιο πρωτοποριακές
φωνές του ανεξάρτητου παγκόσμιου σινεμά.
Διακεκριμένοι δημιουργοί υπογράφουν
ορισμένες από τις πιο αξιόλογες ταινίες
που θα προβληθούν στο 54ο Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 


Ανάμεσά
τους, ο Ρομάν Πολάνσκι, που επιστρέφει
με ένα ερωτικό παιχνίδι για δυο πρόσωπα,
ο αιχμηρά πολιτικός Μοχάμαντ Ρασούλοφ
ο σπουδαίος εκπρόσωπος του σύγχρονου
ιαπωνικού σινεμά Χιροκάζου Κόρε Έντα,
ο καυστικός μυθοπλάστης Ούλριχ Ζάιντλ,
ο πολυβραβευμένος Πάβελ Παβλικόφσκι,
η Κέλι Ράιχαρτ απ’ τις πιο οξυδερκείς
φωνές του αμερικανικού ανεξάρτητου
σινεμά, ο προκλητικός Ξαβιέ Ντολάν και
η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι σε άλλη μια
βαθιά προσωπική ταινία.

Παράλληλα,
μια νέα ενότητα με τίτλο
«
Currents» /«Ρεύματα»
εγκαινιάζεται στο τμήμα με ταινίες
πειραματικού ύφους οι οποίες αφηγούνται
γνώριμες ιστορίες με ριζοσπαστικό
τρόπο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η
βραβευμένη κομεντί Χανκ και Άσα του
Τζέιμς Ε. Νταφ, το μοντέρνο βωβό φιλμ Η
φωνή των άφωνων
του Μαξιμόν Μόνιχαν,
αλλά και το μυστικιστικό Ένα ξόρκι για
να διώξεις το σκοτάδι
των Μπεν Ράσελ
και Μπεν Ρίβερς.

Φέτος οι
ταινίες των «Ανοιχτών Οριζόντων»
προσεγγίζουν ένα ε
υρύ
θεματικό πεδίο με αφηγηματική οικονομία
και διεισδυτική ματιά. Στις Ειδικές
Προβολές θα παρουσιαστεί η νέα δουλειά
του Ρόμαν Πολάνσκι με τίτλο Η Αφροδίτη
με τη γούνα
 (φώτο) με τους Εμμανουέλ Σενιέ και Ματιέ
Αμαλρίκ.

Ορμώμενος
από τις προσωπικές του αναζητήσεις ως
πατέρας, ο Χιροκάζου Κόρε-Έντα υπογράφει
το οικογενειακό δράμα Πατέρας και γιος
(βραβείο κριτικής επιτροπής και βραβείο
Οικουμενικής Επιτροπής-Ειδική Μνεία
στο φεστιβάλ των Καννών). 
Σε εντελώς
διαφορετικό κλίμα κινείται το πολιτικό
θρίλερ Τα χειρόγραφα δεν καίγονται του
Μοχάμαντ Ρασούλοφ (βραβείο
FIPRESCI
στο φετινό φεστιβάλ των Καννών). Τα γυρίσματα
πραγματοποιήθηκαν κάτω από άκρα
μυστικότητα, καθώς και ο ίδιος ο Ρασούλοφ
εξακολουθεί να τελεί υπό απαγόρευση
της σκηνοθετικής του δραστηριότητας
και εξόδου από τη χώρα.

Στα
τραύματα της δικής του πατρίδας εστιάζει
ο Πάβελ Παβλικόφσκι στο ασπρόμαυρο
δράμα
Ida
(βραβείο
FIPRESCI στο φεστιβάλ
του Τορόντο), αναμοχλεύοντας το παρελθόν
της Πολωνίας ενώ στην ταινία Παράδεισος
της Ελπίδας
, που ολοκληρώνει ιδανικά
την τριλογία του Παραδείσου, ο Ούλριχ
Ζάιντλ διεισδύει στα άδυτα της εφηβικής
σεξουαλικότητας και ιντριγκάρει τα
όρια του θεατή, μέσα από το γνώριμο
ακραίο στυλ του.

H
Κέλι Ράιχαρτ στο πολιτικά φορτισμένο
θρίλερ Κινήσεις στο σκοτάδι διατυπώνει
ερωτήματα περί ηθικής και κοινωνικής
επανάστασης, με επίκεντρο μια ομάδα
οικολογικών ακτιβιστών οι οποίοι, έπειτα
από μια εξτρεμιστική πράξη, δεν βγαίνουν
αλώβητοι, όπως αρχικά νόμιζαν. Στους
κεντρικούς ρόλους οι Τζέσε Άιζενμπεργκ,
Ντακότα Φάνινγκ και Πίτερ Σκάρσγκαρντ.

Στο
ημιαυτοβιογραφικό Ένας πύργος στην
Ιταλία
, η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι μιλά
για τον έρωτα και το θάνατο, σκιαγραφώντας
το τέλος εποχής για μια μεγαλοαστική
ιταλική οικογένεια που βλέπει τα προνόμιά
της να χάνονται. Από την πλευρά του, ο
Ξαβιέ Ντολάν παραδίδει την πιο ώριμη
ως τώρα ταινία του, το
Tom
At the
Farm
, βασισμένο
στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Μισέλ
Μαρκ Μπουσάρντ, ένα ατμοσφαιρικό
ψυχολογικό θρίλερ γεμάτο ένταση και
σεξουαλικότητα. Την κινηματογραφική
του επανεμφάνιση κάνει και ο τσέχος
σκηνοθέτης Γιαν Χρέμπεϊκ (γνωστός από
τα φιλμ Παιχνίδια διχασμού και εγκυμοσύνης
και Κάθε ψέμα κρύβει μια αλήθεια) με την
ταινία Μήνας του μέλιτος, (φώτο) όπου ένας
απρόσκλητος καλεσμένος διαταράσσει τη
φαινομενική γαλήνη στο γάμο ενός
ζευγαριού, με απρόβλεπτες εξελίξεις.

Με σημαντικά
βραβεία από μεγάλα διεθνή φ
εστιβάλ
φτάνουν στη Θεσσαλονίκη ταινίες που
προκάλεσαν αίσθηση. Ανάμεσά τους, τα
φιλμ Η Βικ + η Φλο είδαν μια αρκούδα του
Ντενί Κοτέ (βραβείο
Alfred
Bauer στο
φεστιβάλ Βερολίνου), Αγόρια απ' τα
ανατολικά
του Ρομπέν Καμπιγιό (βραβείο
Οριζόντων στο φεστιβάλ Βενετίας) και
Όταν σε είδα της Ανμαρί Τζασίρ (βραβείο
του τμήματος
Works
in Progress
της Αγοράς του 52ου ΦΚΘ, βραβείο
NETPAC
στο φεστιβάλ Βερολίνου). Στους «Ανοιχτούς
Ορίζοντες» συναντάμε και δύο ταινίες
που αποτελούν τις επίσημες προτάσεις
των χωρών τους για το Όσκαρ καλύτερης
ξενόγλωσσης ταινίας: Πρόκειται για τα
φιλμ Το μεγάλο τετράδιο του Γιάνος Σας
(Ουγγαρία) και Ο σκύλος μου ο Κίλερ της
Μίρα Φορνάι (Σλοβακία).

Η νεότητα
ιδωμένη μέσα από σκληρές
αλλά και τρυφερές ιστορίες ενηλικίωσης,
αποτελεί σημαντική πηγή έμπνευσης στις
ταινίες Ιστορία στην Καμπάλα των Κάσπερ
Μπίσγκαρντ και Ντόναλντ Μουγκίσα, Κρύψτε
τα χαμόγελά σας του Ντάνιελ Πάτρικ
Καρμπόουν και Τα γαλάζια μάτια του Αλί
του Κλάουντιο Τζοβανέζι. Σε διάφορες
γωνιές του κόσμου, οι νέοι αγωνίζονται
για επιβίωση, έρχονται αντιμέτωποι με
ηθικά διλήμματα, αμφισβητούν και
επαναστατούν.

Το
πλήρες πρόγραμμα της ενότητας «Ανοιχτοί
Ορίζοντες» θα ανακοινωθεί σύντομα. 

Related stories

Οι ταινίες της εβδομάδας 02.05-08.05.2024

Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Άνοιξαν την πόρτα οι θεατές επιτέλους...

Ημέρα Ελευθεροτυπίας και Σινεμά

γράφει η Γεωργία Αρχοντή Κάθε χρόνο στις 3 Μαΐου γιορτάζουμε...

Μεταξύ «συρμού» και αποβάθρας: Περιμένοντας τον άγγελο σαράντα χρόνια

Μεταξύ «συρμού» και αποβάθρας γράφει ο Άγγελος Μαλλίνης Ταξίδι στο κέντρο...

Η Δήμητρα έχει ένα από τα ομορφότερα καφέ της πόλης, μπροστά σε ένα από τα ομορφότερα μνημεία της Θεσσαλονίκης

συνέντευξη στη Μαρία Καρασπύρου Η Δήμητρα Γρηγοριάδου είναι η ιδιοκτήτρια...