«Η αγάπη άργησε μια μέρα», της Λιλής Ζωγράφου σε σκηνοθεσία: Έκνε Φεζολλάρι
Ύμνο στην ελευθερία και τον έρωτα αποτελεί η νέα παράσταση που έρχεται, σε συμπαραγωγή, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης.
Το εμβληματικό βιβλίο της Λιλής Ζωγράφου «Η αγάπη άργησε μια μέρα» μεταφέρεται στη θεατρική σκηνή, σε Κοζάνη και Θεσσαλονίκη, σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι ο οποίος συνυπογράφει μαζί με τη Ροδή Στεφανίδου και τη διασκευή- δραματουργική επεξεργασία.
Στο έργο σκιαγραφείται αριστοτεχνικά η απάνθρωπη σκληρότητα της πατριαρχικής οικογένειας, οι κοινωνικές συμβάσεις και η ευλογία της αγάπης.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια αλληγορία πάνω στο φασισμό και στον τρόπο που αυτός ποτίζει τις ανθρώπινες σχέσεις. Αναδεικνύονται τα σοβαρά και διαχρονικά προβλήματα που προκύπτουν από την τήρηση των «πρέπει», τη μη αποδοχή της διαφορετικότητας, τη λανθασμένη υποταγή και την καταπάτηση της ελευθερίας, στην καθημερινότητα.
Ο άνθρωπος, του χθες και του σήμερα, οι αδυναμίες και οι επιθυμίες του βρίσκονται στο επίκεντρο.
Το έργο «Η αγάπη άργησε μια μέρα», βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Λιλής Ζωγράφου, γραμμένο το 1994, το οποίο έγινε τηλεοπτική επιτυχία το 1997. Η συγγραφέας εστίασε στα μυθιστορήματά της στην πάλη για την ανεξαρτησία των γυναικών και στη γυναικεία χειραφέτηση. Το έργο πραγματεύεται την τόλμη που απαιτεί η ελευθερία καθώς και τον αγώνα ενάντια στην επιβολή και τον αυταρχισμό. Μια απεικόνιση της πατριαρχικής κοινωνίας και του βαθιά ριζωμένου μισογυνισμού.
Η παράσταση
«Ακόμα και οι γιοί τρέμανε τη “σκιά” του πατέρα αφέντη, πού επίσης μέσα από το αίσθημα ιδιοκτησίας απαιτούσαν απ’ αυτούς να γίνουν σπουδαίοι, όχι ευτυχισμένοι, σπουδαίοι, πάντα στα μέτρα της δικής τους βαρβαρότητας και αμορφωσιάς».
Στο Νεοχώρι της Κρήτης, την περίοδο της Κατοχής, η πολυμελής οικογένεια Φτενούδου, ζει υπό το βάρος της ενοχής, της θρησκευτικής καταπίεσης και των άκαμπτων ηθικών κανόνων της επαρχίας. Μέσα σε αυτό το αρρωστημένο περιβάλλον, η μικρότερη κόρη, Ερατώ, η πολυαγαπημένη της μητέρας της, ερωτεύεται έναν Ιταλό στρατιώτη, που κρύβεται στο υπόγειο του σπιτιού τους και μένει έγκυος από αυτόν. Μετά τον θάνατο του πατέρα, η μεγάλη κόρη της οικογένειας αναλαμβάνει τα ινία του σπιτιού, επιβάλλοντας τη θέλησή της μέσα από την απόλυτη υπακοή στο αναχρονιστικό σύστημα αξιών, τον ενσωματωμένο μισογυνισμό, τα μίση και τα απωθημένα της ερωτικής στέρησης. Ταυτόχρονα, η ανάγκη προάσπισης της εικόνας μιας φαντασιωσικής υπεροχής της οικογένειας Φτενούδου, την οδηγεί σε μια άνευ νοήματος μεγαλομανία, που ανατροφοδοτεί την κοινωνική υποκρισία: αποκρύπτει (ή θανατώνει) ό,τι πλήττει την οικογενειακή τιμή και επιδεικνύει κάθε ανούσια σύμβαση που προσδίδει κύρος στην παρηκμασμένη τους ζωή. Σε αυτό το περιβάλλον κάθε μορφή αγάπης και έρωτα αποκλείεται, ποινικοποιείται και διώκεται. Κάθε ανάγκη για ζωή μαραίνεται.
*Κατάλληλο για θεατές άνω των 13 ετών
Σκηνοθετικό σημείωμα
Ελλάδα, Κρήτη, Αθήνα. Πόλεις, χωριά, αγροτιά. Ο τόπος άλλοτε άγονος, άλλοτε καρποφόρος…
Στο επίκεντρο η οικογένεια, αρσενικά και θηλυκά κάτω από την μπότα του Πατέρα -Αφέντη και τους δρακόντειους, απαράβατους, άγραφους νόμους που δημιουργεί η Πατριαρχία. Η μοίρα των γυναικών της θέλει να είναι εγκλωβισμένες, σχεδόν φυλακισμένες στα νοικοκυριά. Αμπαρωμένες σε σπίτια -φρούρια αρσενικών- που θεωρούν ότι «τα γυναίκεια στόματα είναι άχρηστα για να ταϊστούν». Η επαρχία όμως δημιουργεί και ευνουχισμένα αρσενικά καθώς και ανάπηρα παιδιά …ένας Καιάδας για την διαφορετικότητα, για κάθε τι όμορφο που αποζητά να αναδυθεί από την ασχήμια και τη βία που μας περιβάλλει.. Ο Άνθρωπος που σφυρηλατείτε στην αδικία και τον πόνο. Ο λόγος της Λιλής Ζωγράφου καταγγέλλει οτιδήποτε περιορίζει την ελευθερία του ατόμου. Υπερασπίζεται κάθε ανθρώπινη οντότητα ως αυτοτέλεια και ως αυθυπαρξία του ατόμου. Η άνοδος και η πτώση των ψευδεπίγραφων κοινωνικών συμβάσεων .Η ιστορία της καταπίεσης των γυναικών στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια, στον κόσμο που κατοικούμε, στον κόσμο που μας εμπεριέχει. Η «Τιμή της οικογένειας» που γίνεται τσεκούρι και δίνει άλλοθι για εγκλήματα. Τι θα πει Ελευθερία; λέει στο κείμενο της και απαντά: «Μα η αθωότητα να μην γνωρίζεις την ασκήμια των ανθρώπων. Μόνο τότε είσαι ελεύθερος.»
Ένκε Φεζολλάρι
Συντελεστές
Διασκευή- Δραματουργική επεξεργασία: Ροδή Στεφανίδου, Ένκε Φεζολλάρι
Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι
Σκηνικά-κοστούμια: Δαναη Πανά
Μουσική: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης
Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
Βίντεο: Αντα Λιακου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστόφορος Μαριάδης
Οργάνωση Παραγωγής (ΚΘΒΕ): Ηλίας Κοτόπουλος
Οργάνωση Παραγωγής (ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης): Στέλιος Σωτηρόπουλος
Κατασκευή σκηνικού: Νίκος Λαβαντσιώτης, Τάκης Συνδουκάς
Ηλεκτρολόγος: Τάσος Διδασκάλου
Φωτογραφίες: Mike Rafail | That long black cloud
Διανομή:
Υρώ Λούπη
Ιωάννα Παγιατάκη
Λίλιαν Παλάντζα
Πολυξένη Σπυροπούλου
Δανάη Σταματοπούλου
Άννη Τσολακίδου
Μαρία Χατζηιωαννίδου
Παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη
Από Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου
Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 19:00
Πέμπτη-Παρασκευή: 21:00
Σάββατο: 18:00 και 21:00
Κυριακή: 19:00
Ωράριο Ταμείων
Βασιλικό Θέατρο: Τρίτη: 8:30 – 16:00 & Τετάρτη – Κυριακή 8:30 – 21:30
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Τετάρτη – Κυριακή 14:00 – 21:30
Μονή Λαζαριστών: Τετάρτη – Κυριακή 14:00 – 21:30
Δεύτερος χρόνος επιτυχίας για την παράσταση «Ρωμαίος και Αννέτα» του Ζαν Ανούιγ σε σκηνοθεσία: Άννα Φόνσου στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών
Δεύτερη πρεμιέρα για το ρομαντικό δράμα του σπουδαίου συγγραφέα Ζαν Ανούιγ «Ρωμαίος και Αννέτα» δόθηκε την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, μέσα σε μια θερμή ατμόσφαιρα με το κοινό να χειροκροτεί συντελεστές και ηθοποιούς.
Μια επιτυχημένη παραγωγή που επανέρχεται, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, με έναν εξαιρετικό θίασο και με τη σκηνοθετική σφραγίδα της Άννας Φόνσου, στο αγαπημένο έργο του Αλέξη Σολομού, τη μετάφραση του οποίου είχε κάνει ο ίδιος, γι’ αυτό και η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του.
Πρόκειται για ένα έργο εξαιρετικής μαεστρίας, που με σαρκαστική διάθεση αναμετριέται με την απόγνωση και την απελπισία των χαρακτήρων του, γραμμένο από την πένα ενός από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της Γαλλικής δραματουργίας, που αξίζει να σημειωθεί πως για πρώτη φορά παρουσιάζεται έργο του από το ΚΘΒΕ.
*Κατάλληλο για θεατές άνω των 12 ετών
Σημείωμα Σκηνοθέτριας
Έχω κάνει πολλές σκηνοθεσίες στην καριέρα μου. Ένα από τα όνειρά μου, όμως ήταν το έργο του Ζαμ Ανούιγ, «Ρωμαίος και Αννέτα», σε μετάφραση του Αλέξη Σολομού. Το έργο «Ρωμαίος και Αννέτα» το είχα παίξει με το ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ, πριν πολλά χρόνια με μεγάλη επιτυχία, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού. Είναι ένα έργο πλημμυρισμένο από ποίηση, ρομαντισμό, έρωτα, αγάπη και μίσος. Και όπως χαρακτήριζε ο Δάσκαλός μου Αλέξης Σολομός, τον Ζαν Ανούιγ: συγγραφέα της αγάπης και οπαδό της αγάπης. Γιατί όταν ένας καλλιτέχνης υψώνει μια σπαρακτική κραυγή ενάντια σε έναν κόσμο γεμάτο μίσος, μάλλον οπαδός της αγάπης και του ρομαντισμού θα έπρεπε να ονομαστεί. Και έτσι μου αρέσει να βλέπω τον Ζαν Ανούιγ. Για αυτό και όλο μου το ενδιαφέρον σε αυτό το ποιητικό έργο, στηρίχτηκε στην ερμηνεία των ηθοποιών.
Θέλω να ευχαριστήσω τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή, Αστέρη Πελτέκη που μου έδωσε αυτήν την ευκαιρία και που μετά από αρκετά χρόνια ξανασυνεργάστηκα με το ΚΘΒΕ. Όλους τους συνεργάτες του ΚΘΒΕ.
Τους συναδέλφους μου, που με πίστεψαν και όλοι μαζί δουλέψαμε με πάθος και ενθουσιασμό. Θα τους αναφέρω με αλφαβητική σειρά γιατί τους αγαπώ και τους εκτιμώ όλους το ίδιο: Έφη Δρόσου, Χρύσα Ζαφειριάδου, Αίγλη Κατσίκη, Νίκος Νικολάου, Γεράσιμος Σοφιανός, Δημήτρης Τσιλινίκος, Κωστής Χατζησάββας, Χριστίνα Κωνσταντινίδου, Μανώλης Φουντούλης & Νίκος Βατικιώτης. Επίσης, τη βοηθό μου και συνάδελφό μου Μαρία Καραμήτρη, την οποία ευχαριστώ για τη στήριξή της, την πολύτιμη βοήθειά της και τη συμβολή της στην ολοκλήρωση αυτής της προσπάθειας.
Ελπίζω και εύχομαι να τα καταφέραμε!
Τέλος θέλω να αφιερώσω την παράσταση στον Αλέξη Σολομό, αυτόν τον σπουδαίο Δάσκαλό μου, τον θεατράνθρωπο, τον συγγραφέα, τον μεταφραστή και σπουδαίο σκηνοθέτη.
Σας ευχαριστώ όλους
Άννα Φόνσου
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Αλέξης Σολομός, Σκηνοθεσία: Άννα Φόνσου, Κοστούμια: Άννα Φόνσου
Σκηνικά- Κοστούμια: Δανάη Πανά, Μουσική: Γιώργος Ανδρέου, Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος, Βίντεο: Βαλλεντίνα Κόπτη, Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Καραμήτρη, Οργάνωση παραγωγής: Μαριλύ Βεντούρη, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
*Ευχαριστούμε τον κ. Γιώργο Ανδρέου για την ευγενική παραχώρηση των μουσικών του έργων, τα οποία αποτελούν αποσπάσματα από τη σουίτα εγχόρδων “Αθανασία”.
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά):
Νίκος Βατικιώτης (Λουκιανός), Έφη Δρόσου (μητέρα), Χρύσα Ζαφειριάδου (Αννέτα), Χριστίνα Κωνσταντινίδου (Τζούλια), Νίκος Νικολάου (Πατέρας), Γεράσιμος Σοφιανός (Φρέντερικ), Μανώλης Φουντούλης (Ταχυδρόμος)
Πληροφορίες
Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη
Διάρκεια: 1.50 ΄ (με διάλειμμα)
Προπώληση: ntng.gr |more.com | 2117700000|
Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 19:00
Πέμπτη- Παρασκευή: 21:00
Σάββατο: 18:00- 21:00
Κυριακή: 19:00
Τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη έως Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00:
Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Ημέρες Πέμπτη (λαϊκή) στις 21:00 και Σάββατο στις 18:00
Γενική είσοδος: 11€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Ειδικές τιμές. Απαιτείται η αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά.
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
Ατέλειες: Δωρεάν 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου.
Ανέργων: Δωρεάν 5 θέσεις ανά ημέρα παράσταση. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€.
Φοιτητικό: από 3 έως 6 άτομα, τιμή 7€ / άτομο. Άνω των 10 ατόμων, τιμή 5€ / άτομο.
«Εισιτήριο της παρέας»: Για παρέα 3 ατόμων τιμή 25€ στο σύνολο και για παρέα 4 ατόμων τιμή 30€ στο σύνολο.
Ομαδικό Εισιτήριο: 7 ευρώ (για 10 άτομα ισχύει για Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα – από 20 άτομα και πάνω για Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή). Ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 ατόμων): 2315 200 011 & 2315 200 012
2ος χρόνος «Προσδοκώ» Γιώργος Βέλτσος (με 3 παρεμβάσεις της Ευγενίας Βάγια) σε σκηνοθεσία: Σοφία Καρακάντζα και Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός
Υποψήφιο για το βραβείο Σύγχρονου Ελληνικού Έργου Στα 2α βραβεία της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών
Φουαγιέ Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024
Την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου επιστρέφει για δεύτερη χρονιά η παραγωγή του ΚΘΒΕ «Προσδοκώ», του νέου έργου του Γιώργου Βέλτσου (με τρεις παρεμβάσεις της Ευγενίας Βάγια), στο Φουαγιέ Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καρακάντζα και μουσική Δημήτρη Καμαρωτού.
Το έργο του Γιώργου Βέλτσου, που παρουσιάστηκε την περσυνή σεζόν σε πανελλήνια πρώτη από το ΚΘΒΕ και αγαπήθηκε για τα μηνύματα και τους συμβολισμούς του για την προσδοκία, τη μνήμη, τη θνητότητα και την αθανασία, είναι υποψήφιο για το βραβείο Σύγχρονου Ελληνικού Έργου στα φετινά βραβεία στη διοργάνωση της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών (ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ) που καλύπτουν τη θεατρική σεζόν από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Σεπτέμβριο του 2024.
Το Προσδοκώ είναι ένα νέο έργο για τη μνήμη, τον θάνατο και την αθανασία, ένας επικήδειος για το θέατρο, όπως το ξέρουμε μέχρι τώρα, αλλά και για την Ιστορία. Πρόκειται για ένα παιγνίδι ανταγωνισμού και επικράτησης ανάμεσα στους νεκρούς και τους ζωντανούς. Οι νεκροί καταλαμβάνουν πολύ χώρο και οι ζωντανοί εκδικούνται συρρικνώνοντας τις ιστορικές μνήμες σε ξέφτια από παλιές ρεκλάμες και απόηχους συνθημάτων. Οι μνημειώδεις φιγούρες της μεταπολίτευσης, αποκαθηλώνονται και αποσυνδέονται από την ουσία της πράξης τους. Ο θρήνος αναδύεται από τον κλαυσίγελο, το πολιτικό αποκτά καινούργιο νόημα καθώς συνδέεται με την καθημερινή αίσθηση της απώλειας, που συνεχώς γιγαντώνεται. Σε αυτόν τον αγώνα ανάμεσα στα ξέφτια της μνήμης και τον θρήνο πάνω από το κενό, που δημιουργεί η απώλεια, ποιος θα βγει νικητής;
“Εγώ δεν είμαι τίποτα. Είμαι ο αδύναμος. Θέλω να ζήσω εγώ όπως οι άλλοι Έλληνες. Μ’ακούτε; Να ζήσω” (Γιώργος Bέλτσος)
*Κατάλληλη για θεατές άνω των 12 ετών. ΄
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕα – χαιρετισμοσ
Στην πόλη που σπούδασα, που είδα τις πρώτες παρατάσεις στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, που παρακολούθησα στον «Αλέξανδρο» τις ταινίες που πρότεινε ο Παύλος Ζάννας, συναναστράφηκα τον Μανόλη Αναγνωστάκη και τον Αλέξη Ασλάνογλου, τσακώθηκα στο Ντορέ με τον Δ. Μαρωνίτη (και συμφιλιώθηκα), άκουσα στην «Τέχνη» τον Λίνο Πολίτη να αναλύει τον Σεφέρη, ξενύχτισα στα πατσατζίδικα της Εγνατίας, παντρεύτηκα στον Όσιο Δαυίδ, έζησα, παρακολούθησα δύο παραστάσεις έργων μου από το ΚΘΒΕ που με τίμησε, αφιερώνω το Προσδοκώ, που θα το δω στα μαρμάρινα σκαλιά του εμβληματικού Θεάτρου της πόλης, μετά από πρόσκληση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, Αστέριου Πελτέκη, σκηνοθετημένο από ένα «παιδί της πόλης του θεάτρου», τη Σοφία Καρακάντζα και με τη μουσική του μοναδικού Δημήτρη Καμαρωτού που με συνδέει παλιά φιλία.
Την άποψή μου για το θέατρο κατέθεσα σ’ ένα κείμενο που επιλογίζει την Αυτοκρατορία και που εκδόθηκε μαζί με το θεατρικό έργο από τις εκδόσεις Νεφέλη:
Έγραψα την Αυτοκρατορία μέσα στο αδιέξοδο του χρόνου. Την είδα πρώτα μέσα στους χρόνους των ρημάτων, δηλαδή μέσα από την ακριβολόγο ιδιότητα της γραμματικής, που διατυπώνει στα ρήματα, στις εγκλίσεις τους και τις φωνές, όλη την παλλόμενη αγωνία ενός σώματος, όταν υποφέρει το τέλος του χρόνου, και, επειδή μιλά, γερνά αναζωογονούμενο.
Μη έχοντας δική μου γλώσσα άλλη παρά των μεγάλων δραματουργών, προβλέποντας το αδιέξοδο λόγω της γραφής των άλλων, αναγνωρίζοντας συγχρόνως στην ποίηση τη διαβατήρια συνθήκη προς το θέατρο, γνωρίζοντας επίσης πως και η συνθήκη αυτή δεν είναι ικανή για να φανεί το θεατρικό έργο στη σκηνή, έγραψα την Αυτοκρατορία μέσα στον κυκεώνα του να γράφεις ό,τι δεν μπορείς να γράψεις και παρά ταύτα να το επιτελείς. Έγραψα με την αδυναμία να γράψω, αναγνωρίζοντας όμως στην αδυναμία δύναμη. (…)
Υπέθεσα πως μία θεατρική γλώσσα δεν αρκεί και ό,τι αρκεί, προκειμένου να παιχτεί στο θέατρο, είναι η γλώσσα του άλλου οικειοποιημένη από τον εαυτό, εστραμμένη στον εαυτό, διεστραμμένη, έτσι ώστε να αποδίδει το αδιέξοδο τού να γράφει κανείς θέατρο, όταν το θέατρο, όπως το γνωρίζαμε, εξαντλείται. Επακόλουθο; Το θέατρο που παίζεται εξαντλημένο, να παρουσιάζεται ως υπόλοιπο του θεάτρου σε μια κοινωνία-υπόλοιπο.
Ακολούθησα λοιπόν την προτροπή του Μπένγιαμιν στις Συνομιλίες του με τον Μπρεχτ: «Αυτοί για τους οποίους η ζωή έχει μεταμορφωθεί σε γραφή, δεν μπορούν να διαβάσουν αυτή τη γραφή παρά μόνο προς τα πίσω». Ανέπλευσα τον ποταμό: από την ιλαροτραγική γραφή του Μπέκετ στην τραγωδία.
Ήταν επόμενο να γράψω μέσα σ’ έναν τετελεσμένο μέλλοντα, εισάγοντας το συντελεσμένο στον μονίμως ανοιχτό τρόπο της γλώσσας, την εξαιρετική της μεταβλητότητα, την ακρίβεια των διατυπώσεών της, αλλά συγχρόνως και τη σκοτεινή της διαφάνεια.
Είπα: «Όταν θα έχω δείξει το έργο μου συντελεσμένο, θα έχω τελειώσει». Και το είπα γιατί ξέρω πως η αδικαιολόγητη βιασύνη μου ως προς αυτόν για τον οποίο όλοι είμαστε προορισμένοι, δεν θα μπορούσε να καταλήξει σε τίποτε άλλο από μια διαπιστωτική δήλωση θανάτου στο ληξιαρχείο του δραματολογίου: «Με αυτό το έργο τελείωσα».
Αλλά δεν είναι έτσι. Αρχίζω από αυτό το έργο, διότι η επανάληψη επιφυλάσσεται να περιπλέξει και πάλι τα πράγματα εξαρχής. (…)
Ένα θέατρο όμως που δεσπόζει τόσο του συγγραφέα του όσο και του σκηνοθέτη του. Που ελέγχει όλα τα παρακολουθήματα της ταυτιστικής λογικής, οτιδήποτε αποκαθιστά την ταυτότητα για να θεραπεύσει υποτίθεται την κρίση της ταυτότητας. Δεν ξέρω αν είναι καν θέατρο. Γνωρίζω όμως πως δεν θα υπάρξει αναδιπλασιασμός της ζωής χωρίς αυτό. Δεν θα προκύψει πιθανόν και ευχαρίστηση λόγω της εκλυόμενης δυσφορίας, αντιστρόφως ανάλογης της «δυσφορίας μέσα στον πολιτισμό». Ένα θέατρο επιτέλους δυσάρεστο τι θα ήταν; Η θεατρικότητά του θα κατέληγε στη μοναξιά του προθαλάμου της σκηνής.
Γιώργος Βέλτσος
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Γιώργος Βέλτσος για άλλη μια φορά θέτει ένα ζήτημα κυρίαρχο και πολιτικό για την κοινωνία. Συζητά την έννοια του θανάτου πολιτικά. Ο θάνατος έχει απεκδυθεί την προνομιακή θέση που είχε στο παρελθόν, δηλαδή ως συλλογική τελετουργία των Ιερατείων. Ο Θάνατος ως μέγας τελετάρχης της ζωής αποσύρεται από την συλλογική πρακτική και μόνο ως τελετουργία αφορά το φαινόμενο της εξουσίας.
Σήμερα ο αναμενόμενος θάνατος, ο προβλεπόμενος, ο αποκαλούμενος φυσικός δεν έχει το νόημα της συλλογικότητας είναι άνευ κοινωνικής σημασίας και υποταγμένος στον νόμο. Ο μόνος καλός θάνατος, ο φυσικός, έχει να κάνει με την αθανασία -την πολιτικά αποκαθηλωμένη αθανασία-έχει να κάνει με την συλλογική μνήμη. Το ερώτημα όμως είναι ποια μνήμη, την θεσμική που μας αποδίδεται από την Ιστορία, ή τα θραύσματα της μνήμης σε μια περίοδο μόνο ατομικών συνειδήσεων.
Για εκείνον το «προσδοκώ» δεν αναφέρεται στην ανάσταση νεκρών αλλά ζωντανών μέσα από μια πολιτική πράξη αναγνώρισης του θανάτου. Η επίγνωση της θνητότητας μόνο μέσα από το θέατρο μπορεί να αποτελέσει τελετή και πολιτική πράξη μιας και δεν αφαιρεί τον θανόντα από το συνολικό άθροισμα, αντιθέτως τον κάνει simulacrum, μέσα από την θεατρική πράξη της κατασκευής μια μορφής συλλογικής μνήμης. Η γνώση λοιπόν της θνητότητας είναι η απώτατη συνθήκη της πολιτισμικής δημιουργίας. Η πολιτισμικά επικυρωμένη απόδοση της θνητότητας στη σκηνική πράξη φτιάχνει τις προϋποθέσεις μιας συλλογικότητας που υπερβαίνει τη ζωή.
Η παράσταση η οποία οργανώνεται γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την ανακουφιστική χειρονομία της θεατρικής σύμβασης. Στην παράσταση ο μέγας τελετάρχης γίνεται το κείμενο για τον θάνατο. Μέσω του κειμένου επεκτείνεται η διάρκεια της ζωής, αναβάλλεται η στιγμή του θανάτου. Συζητώντας για τον θάνατο, συζητάμε για μια κοινή εμπειρία, μοιραζόμαστε θραύσματα μνήμης και τα κοινο-ποιούμε. Πράττουμε ως ζωντανοί ενώ είμαστε νεκροί. Οι μίμοι της ζωής δεν μιμούνται τις μεγάλες χειρονομίες, αλλά την πολύτιμη πράξη του καθημερινού βίου του μικρού ανθρώπου. Τα συμβάντα, οι ρόλοι και όλες οι συμβάσεις του θεάτρου αφαιρούνται, δημιουργείται ωστόσο ένας ιστός σκηνικών «γεγονότων» που θα αποτελέσουν κοινή εμπειρία με το κοινό. Έτσι προδοκώ…
Σοφία Καρακάντζα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: Σοφία Καρακάντζα, Σκηνικά-Κοστούμια: Ράνια Εμμανουηλίδου: Μουσική κειμένου-Πρωτότυπη μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός, Χορογραφία-Κίνηση: Μέλπω Βασιλικού, Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος, Βοηθός σκηνοθέτις: Ευανθία Σωφρονίδου, Οργάνωση Παραγωγής: Ειρήνη Χατζηκυριακίδου, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Λουίζα Μαρία Χαραλάμπους
Χορός Μίμων
Νεφέλη Ανθοπούλου, Ηρώ Δημητριάδου, Μαρία Καραμήτρη, Εύη Κουταλιανού, Θεοδώρα Λούκας, Δημήτρης Ναζίρης, Γιάννης Παρασκευόπουλος.
Πληροφορίες
Φουαγιέ Θεάτρου Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθ. Αμύνης 2)
Πέμπτη 21 Νοεμβρίου
Διάρκεια: Μία ώρα και 10 λεπτά (η παράσταση δεν έχει διάλειμμα)
Ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 19:00
Πέμπτη-Παρασκευή: 21:00
Σάββατο: 19.00 & 21.15
Κυριακή: 19:00
Προπώληση: ntng.gr |more.com | 11876 |
Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ωράριο Ταμείων: Βασιλικό Θέατρο: Τρίτη 08:30 – 16:00 / Τετάρτη έως Κυριακή 08:30- 21:30
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 – 21:30
Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 – 21:30
Τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη έως Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00:Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Πέμπτη (λαϊκή) στις 21:00 και Σάββατο στις 18:00: Γενική είσοδος: 11€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Ομαδικό Εισιτήριο: 7 ευρώ
(για 10 άτομα ισχύει για Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα – από 20 άτομα και πάνω για Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή). Για το ομαδικό εισιτήριο είναι απαραίτητη η προαγορά των εισιτηρίων, κατόπιν τηλεφωνικής κράτησης (Δευτέρα – Παρασκευή, πρωινές ώρες τηλ.: 2315200012)
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
Ατέλειες: Δωρεάν 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€.
Ισχύουν ατέλειες: ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών.
Άνεργοι: Δωρεάν 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€
Φοιτητικό: από 3 έως 6 άτομα, τιμή 7€ / άτομο. Άνω των 10 ατόμων, τιμή 5€ / άτομο.
«Εισιτήριο της παρέας»: Για παρέα 3 ατόμων τιμή 25€ στο σύνολο και για παρέα 4 ατόμων τιμή 30€ στο σύνολο.
«Δον Κάρλος» του Φρίντριχ Σίλλερ Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας Διασκευή- Δραματουργική & Σκηνική επεξεργασία μετάφρασης -Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών Πρεμιέρα: Παρασκευή 8|11/2024, στις 21.00
O «Δον Κάρλος» του Φρίντριχ Σίλλερ, του μεγάλου ρομαντικού ποιητή της γερμανικής λογοτεχνίας, θα αποτελέσει την πρώτη μεγάλη πρεμιέρα του ΚΘΒΕ. Το έργο θα παρουσιαστεί μέσα από την καινοτόμο οπτική του Γιάννη Χουβαρδά, ενός από τους κορυφαίους σκηνοθέτες και πλέον διακεκριμένους καλλιτέχνες της γενιάς του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η μετάφραση είναι του Γιώργου Δεπάστα, ενώ ο Γιάννης Χουβαρδάς μαζί με τη σκηνοθεσία υπογράφει και τη διασκευή, δραματουργική & σκηνική επεξεργασία μετάφρασης.
Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και πολυαναμενόμενη παραγωγή του ΚΘΒΕ προγραμματίζεται για τον Νοέμβριο και θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Πρεμιέρα: Παρασκευή 8 Νοεμβρίου, στις 21.00
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου, που οργανώνεται γύρω από μια κεντρική θεματολογία, η οποία εστιάζει στην ηθική και πνευματική εξόντωση του ανθρώπου, μέσα σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία -παντελώς διεφθαρμένη από την εξουσία και το χρήμα- που αδυνατεί να βρει την ισορροπία και το μέτρο.
Το ρόλο του Δον Κάρλος υποδύεται ο Χάρης Φραγκούλης.
Λίγα λόγια για το έργο
Τι βαραίνει την καρδιά του Δον Κάρλος και αποφεύγει τον πατέρα του Βασιλιά Φίλιππο Β’ της Ισπανίας; Ποιο είναι αυτό το μυστικό που τα άγρυπνα μάτια της Αυλής δυσκολεύονται να αποκαλύψουν; Κάτω από τη φοβερή εξουσία του βασιλιά και τη δύναμη της Ιεράς Εξέτασης, στην Ισπανία του 16ου αιώνα, ο νεανικός ιδεαλισμός, ο έρωτας, η ευαισθησία, η ανάγκη για αλλαγή, για δράση και για ζωή ασφυκτιούν μέσα στην καρδιά του Δον Κάρλος, που ανήμπορος να διαχειριστεί τα πάθη του, εναποθέτει τις ελπίδες του στον αδελφικό του φίλο Μαρκήσιο Πόζα. Η ισχυρή θέληση του Πόζα, οι ανανεωτικές του ιδέες, η πίστη και η αφοσίωσή του στον Δον Κάρλος, τον οδηγούν στην εφαρμογή ενός σχεδίου, που θα επιχειρήσει να ανατρέψει την κρατική τρομοκρατία του μονάρχη.
Ο Δον Κάρλος παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Αύγουστο του 1787 και έχει ως αφετηρία ένα γαλλικό ρομαντικό μυθιστόρημα του 17ου αιώνα. Ο Σίλλερ χρησιμοποιώντας ως φόντο την Ισπανία του 16ου αιώνα, αμφισβητεί την απολυταρχία της δικής του εποχής, υπερασπιζόμενος την ελευθερία της σκέψης και τις ιδέες του Διαφωτισμού. Μέσα από μια ιδιαιτέρως σύνθετη πλοκή αλλά και από τους πολυδιάστατους χαρακτήρες του έργου, ο συγγραφέας επαναφέρει κρίσιμους διαχρονικούς προβληματισμούς, αναπτύσσοντας διαλεκτικά τη σύγκρουση μεταξύ απολυταρχικής εξουσίας και ελεύθερης δράσης, αυταρχισμού και ανυπακοής, ηθικής επιταγής και νέων ιδανικών, ιδεαλισμού και πραγματικότητας.
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Δον Κάρλος 2024 ή η σκοτεινή νοημοσύνη
Με τη Θεσσαλονίκη και ειδικά το ΚΘΒΕ με συνδέουν οι πιο ωραίες αναμνήσεις των νεανικών μου χρόνων και των πρώτων βημάτων μου στον χώρο της σκηνοθεσίας. Επιστρέφω λοιπόν στο ιστορικό αυτό θέατρο και την πόλη που το φιλοξενεί με ιδιαίτερη συγκίνηση και μεγάλο σεβασμό. Και με ένα έργο που εδώ και πολύν καιρό με απασχολεί. Ο Δον Κάρλος αποτελεί ένα κορυφαίο κομψοτέχνημα της παγκόσμιας δραματουργίας. Νεανικό αλλά και ώριμο, ενθουσιώδες αλλά και πυκνό σε νοήματα, δραματουργικά πολυσύνθετο αλλά και θεατρικά απολαυστικό, κλασικό αλλά και σύγχρονο, προσφέρει σε όποιον καλλιτέχνη καταπιαστεί μαζί του τεράστια ανταπόδοση. Και ακριβώς το ίδιο ισχύει και για τον θεατή.
Ένα έργο που στην πλήρη του ανάπτυξη διαρκεί πάνω από πέντε ώρες, με δεκάδες δραματικά πρόσωπα, δαιδαλώδη εξέλιξη και άπειρες ανατροπές, με πολύπλοκο ιστορικό υπόβαθρο και διπλοκεντημένη γλώσσα, ένα δράμα που μπορεί να χαρακτηριστεί ταυτόχρονα ερωτικό, πολιτικό, ποιητικό, φιλοσοφικό, υπαρξιακό (για να αναφέρω μερικά μόνο από τα πολλά λογοτεχνικά είδη που το απαρτίζουν), στην παράστασή μας συμπυκνώνεται σε καθαρή διάρκεια 130 λεπτών. Έχει λοιπόν τεράστια σημασία για μας, όλους τους ανθρώπους που δούλεψαν επί τρεις σχεδόν μήνες για να προσφέρουμε στο κοινό με όσο πιο έντιμο τρόπο μπορούσαμε αυτό το θαυμαστό κείμενο, να έχουμε την πλήρη ενέργεια των θεατών μας, τη συγκέντρωσή τους, τη συμμετοχή τους σ’ αυτό το δύσκολο εγχείρημα. Και τότε είναι σίγουρο ότι οι θεατές μας θα αποσπάσουν ως ανταμοιβή τους το 100% της αξίας του αριστουργήματος του Σίλλερ.
Πριν αφήσω τους εξαίρετους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ να μιλήσουν από σκηνής, μία μόνο ακόμη επισήμανση. Προσέξτε πώς, ένα έργο γραμμένο στα τέλη του 18ου αιώνα, μπορεί να μιλά τόσο καθαρά, εύστοχα και προφητικά, για τη σχέση του ανθρώπου με την εξουσία, για την ακατάσβεστη ανάγκη του για ελευθερία και τον άπληστο γιγαντισμό των μηχανισμών του κράτους, το οποίο, αφού παρακολουθήσει, καταπιέσει, καταστείλει ανελέητα τους πολίτες του (μεταφορικά, και –στην περίπτωσή μας– κυριολεκτικά, τα ίδια τα παιδιά του), στο τέλος τούς αφαιρεί κάθε έννοια ανθρωπιάς, καταλήγοντας να απεμψυχώσει την ίδια του την υπόσταση και να καταντήσει –όπως συμβαίνει δυστυχώς πολύ φανερά πλέον στις μέρες μας– μια σκοτεινή μηχανή τεχνητής νοημοσύνης.
Γιάννης Χουβαρδάς
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας, Διασκευή- Δραματουργική & Σκηνική επεξεργασία μετάφρασης -Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς, Σκηνικά: Nίκη Ψυχογιού, Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, Μουσική: Φώτης Σιώτας, Κίνηση- Χορογραφίες: Δημήτρης Σωτηρίου, Βίντεο Design: Παντελής Μάκκας, Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας, Βοηθός Σκηνοθέτη Α΄: Σοφία Παπανικάνδρου, Βοηθός Σκηνοθέτη Β΄: Βίκυ Κίτσιου, Βοηθός Σκηνοθέτη Γ΄: Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Βοηθός Σκηνογράφου & Ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Οργάνωση Παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)
Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά):
Ιορδάνης Αϊβάζογλου (Δούκας Μεντίνα-Σιντόνια), Λουκία Βασιλείου (Βασίλισσα Ελισάβετ), Ζωή Ευθυμίου (Πριγκίπισσα Έμπολι, σε διπλή διανομή), Στέλιος Καλαϊτζής (Κόμης Λέρμα), Γιώργος Κολοβός (Μαρκήσιος Πόζα), Θάνος Κοντογιώργης (Ντομίνγκο), Βασίλης Μπεσίρης (Δούκας Φέρια), Μπέττυ Νικολέση (Μαρκησία Μοντεκάρ), Κώστας Σαντάς (Μέγας Ιεροεξεταστής), Θεοφανώ Τζαλαβρά (Πριγκίπισσα Έμπολι, σε διπλή διανομή ), Δημήτρης Τσιλινίκος (Δούκας Άλμπα), Χάρης Φραγκούλης (Δον Κάρλος, Διάδοχος του θρόνου), Ελίζα Χαραλαμπογιάννη (Λουίς Μερκάδο, ακόλουθος της Βασίλισσας), Γιάννης Χαρίσης (Φίλιππος Β΄)
Κυρίες και Κύριοι:
Λίλη Ανδρασκέλα, Ζωή Ευθυµίου, Κωνσταντίνος Καπελλίδης, Αίγλη Κατσίκη, Δηµήτρης Καυκάς, Αναστασία Κελέση, Νίκος Κουσούλης, Πασχάλης Τερζής, Θεοφανώ Τζαλαβρά
Βίντεο -μοντάζ επί σκηνής: Γιώργος Ζλατάνος
Πληροφορίες
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2)
Πρεμιέρα: Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2024, στις 21.00
Ωρες παραστάσεων
Τετάρτη: 19.00
Πέμπτη- Παρασκευή, Σάββατο: 21.00
Κυριακή: 19.00
Προπώληση: ntng.gr |more.com | 11876 |
Πληροφορίες- κρατήσεις στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ωράριο Ταμείων:
Βασιλικό Θέατρο:
Τρίτη 8.30 – 16.00
Τετάρτη – Κυριακή 8:30 – 21:30
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Τετάρτη στις 19.00
Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο:11€ (πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Φοιτητικό – Μαθητικό: 9€
Πέμπτη (λαϊκή) στις 21.00
Γενική είσοδος: 11€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Παρασκευή & Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19:00
Ζώνες Θεάτρου με διαβάθμιση στις τιμές των εισιτηρίων 21€, 18€, 15€, 13€ και περιορισμένος αριθμός θέσεων 7€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 12€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Ειδικές τιμές
Απαιτείται η αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά. Κατά τις ημέρες Παρασκευή στις 20.30, Σάββατο στις 20.30 και Κυριακή στις 19:00 στις μεγάλες σκηνές οι ειδικές τιμές ισχύουν για τις επιλεγμένες θέσεις των 13€
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
Ατέλειες: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μεγάλες σκηνές (Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Βασιλικό & Θέατρο Μονής Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) & 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μικρές σκηνές (Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Φουαγιέ Βασιλικού Θεάτρου & Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών.
Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€
Ισχύουν ατέλειες: ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Κινηματογράφου ΑΠΘ, Σκηνοθετών.
Ανέργων: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μεγάλες σκηνές (Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Βασιλικό & Θέατρο Μονής Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) & 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μικρές σκηνές (Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Φουαγιέ Βασιλικού Θεάτρου & Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτηρίου 5€
Φοιτητικό: από 3 έως 6 άτομα, τιμή 7€ / άτομο. Άνω των 10 ατόμων, τιμή 5€ / άτομο.
«Εισιτήριο της παρέας»: Για παρέα 3 ατόμων τιμή 25€ στο σύνολο και για παρέα 4 ατόμων τιμή 30€ στο σύνολο.
Oμαδικό Εισιτήριο: 7 ευρώ (για 10 άτομα ισχύει για Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα – από 20 άτομα και πάνω για Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή)
Ομαδικό Μαθητικό Εσιτήριο για τις απογευματινές και βραδινές παραστάσεις: 6€
Ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 ατόμων): 2315 200 011 & 2315 200 012
«Βίρα τις άγκυρες» των Θανάση Παπαθανασίου & Μιχάλη Ρέππα σε Σκηνοθεσία: Αστέριος Πελτέκης. Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Χορογραφίες: Δημήτρης Παπάζογλου | Ενορχηστρώσεις: Γιώργος Ανδρέου |Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Σάββατο 30 Νοεμβρίου, 20:30 στο Βασιλικό θέατρο
Η πετυχημένη παραγωγή, της περσινής σεζόν, «Βίρα τις Άγκυρες» που έχουν παρακολουθήσει περισσότεροι από 30.000 θεατές, σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, και έχει συγκεντρώσει εξαιρετικές κριτικές επιστρέφει το Σάββατο 30 Νοεμβρίου στο Βασιλικό Θέατρο.
Το έργο των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα, σε σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΚΘΒΕ Αστέρη Πελτέκη, είναι μια αναδρομή στην ιστορία της ελληνικής επιθεώρησης, μια μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή που συνδυάζει τραγούδι, χορό, γέλιο αλλά και συγκίνηση, η οποία κέρδισε το στοίχημα, όπου παρουσιάστηκε.
Μια φαντασμαγορική, λαμπερή παράσταση που ψυχαγωγεί, σατιρίζει και, κυρίως, ταξιδεύει το κοινό, με ένα δυνατό σύνολο από σπουδαίους συντελεστές και ταλαντούχους, ηθοποιούς, μουσικούς και χορευτές.
Ο Νίκος Χαρλαύτης ο οποίος υπογράφει τα εντυπωσιακά κοστούμια της παράστασης είναι υποψήφιος για το βραβείο ενδυματολογίας στα φετινά βραβεία θεάτρου και παραστατικών τεχνών.
Εκκινώντας από το 1894 και την πρώτη καταγεγραμμένη ελληνική επιθεώρηση Λίγο απ’ όλα, οι δύο συγγραφείς μας ταξιδεύουν στον χρόνο καθώς μας μεταφέρουν στον λαμπερό κόσμο της Επιθεώρησης, παρουσιάζοντας τη μάχη επιβίωσης που έδιναν οι ηθοποιοί και οι συντελεστές της, με φόντο σημαντικά ιστορικά γεγονότα της εποχής.
Αντλώντας υλικό από αυτοβιογραφίες μεγάλων πρωταγωνιστριών της εποχής, όπως η Σπεράντζα Βρανά, η Άννα Καλουτά, η Μαρίκα Νέζερ, η Ζωζώ Σαπουντζάκη, και συνδυάζοντάς το με βιογραφικά στοιχεία μεγάλων κυριών του θεάτρου αλλά και με αφηγήσεις ή φήμες που κυκλοφορούσαν στον θεατρικό χώρο, οι δύο συγγραφείς συνέθεσαν τα βασικά πρόσωπα του έργου μέσα από «υπαρκτά υλικά».
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 130 χρόνων από την πρώτη ελληνική επιθεώρηση, γιορτάζουμε αυτό το μοναδικό θεατρικό είδος. Ένα είδος που προέκυψε από την ιστορική διαδρομή της θεατρικής τέχνης, εκκινώντας από τον Αριστοφάνη και καταλήγοντας στο φυσικό του χώρο, στον τόπο που γεννήθηκε το θέατρο, ως ένα νέο θεατρικό είδος στις αρχές του 20ου αιώνα, μετά από μια δαιδαλώδη διαδρομή με πολλές ανατροπές, δάνεια και αντιδάνεια από διάφορες χώρες και πολιτισμούς.
Οι Ρέππας – Παπαθανασίου, ένα συγγραφικό δίδυμο, πολυαγαπημένο, με λαμπρή διαδρομή στο σύγχρονο νεοελληνικό θέατρο, δημιούργησαν ένα θεατρικό έργο βασισμένο στην ιστορία αυτού του είδους, που αγαπήθηκε πολύ από το θεατρικό κοινό της Ελλάδας, από το πρώτο ακόμα ιστορικό ανέβασμα στο Εθνικό Θέατρο το 1997, με Καλλιτεχνικό Διευθυντή τον αείμνηστο Νίκο Κούρκουλο, από όπου αναδείχθηκαν μεγάλοι πρωταγωνιστές και σημαντικοί ηθοποιοί.
30 περίπου χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα έχουμε την τιμή να μας παραχωρούν το δικαίωμα να ανεβάσουμε και πάλι αυτό υπέροχο κείμενο για να θυμηθούμε μέσα από την ψυχαγωγία, την ομορφιά του κειμένου, το κέφι και το γέλιο που χαρίζει αλλά και τον προβληματισμό τον οποίο μπορεί να περικλείει. Αυτή την υπέροχη διαδρομή η οποία συμπορεύεται με την ιστορική διαδρομή του πολύπαθου ελληνικού λαού σε μια περίοδο ενός «δραστήριου αιώνα», δυο παγκόσμιων πολέμων, ενός ψυχρού πόλεμου που μας «συντρόφευε» για μεγάλο χρονικό διάστημα αλλά και πολλών μεγάλων διανοητικών, κοινωνικών, πολιτικών αλλά και τεχνολογικών αλλαγών.
Με την ελπίδα το κοινό της Θεσσαλονίκη να αγκαλιάσει αυτό το υπέροχο κείμενο μέσα από την προσπάθειά μας να το αποδώσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ευελπιστούμε να προσφέρουμε το γέλιο και την ψυχαγωγία, που τόσο πολύτιμα είναι στις μέρες μας και να απολαύσουμε μια μεγάλη και ωραία παράσταση από το Κρατικό Θέατρο, την κοιτίδα του πολιτισμού της Βόρειας Ελλάδας.
Άνθρωποι, κέφι, χορός, τραγούδι, ζωή!!! Τρίτο κουδούνι , φώτα και πάμε!!!
Αστέριος Πελτέκης
Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία: Αστέριος Πελτέκης
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης
Χορογραφία: Δημήτρης Παπάζογλου
Ενορχηστρώσεις και ηχητική επεξεργασία μουσικού υλικού: Γιώργος Ανδρέου
Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Μπάρλας
Video Art: Βαλλεντίνα Κόπτη
Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Σαρμή
Β’ Βοηθός σκηνοθέτη: Λίλη Αδρασκέλα
Βοηθός σκηνογράφος – ενδυματολόγος: Δανάη Πανά Συνεργάτης ενορχηστρωτή: Στέργιος Γαργάλας
Βοηθοί χορογράφου: Στέλλα Εμίνογλου, Αναστασία Κελέση Οργάνωση παραγωγής: Χριστόφορος Μαριάδης, Ευα Κουμανδράκη
Φωτογραφίες: Mike Rafail | That long black cloud
ΔΙΑΝΟΜΗ (με αλφαβητική σειρά):
Μαίρη Ανδρέου, Νίκος Βατικιώτης, Άννα Ευθυμίου, Παντελής Καναράκης, Νίκος Καπέλιος, Αγγελική Κιντώνη, Φαίη Κοκκινοπούλου, Χριστίνα Κωνσταντινίδου, Τατιάνα Μελίδου, Δημήτρης Μορφακίδης, Χριστίνα Μπακαστάθη, Κλειώ-Δανάη Οθωναίου, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Σπύρος Σαραφιανός, Εύη Σαρμή, Δημήτρης Σιακάρας, Γεράσιμος Σοφιανός, Νίκος Τσολερίδης, Θάνος Φερετζέλης.
Χορεύει επί σκηνής η Στέλλα Εμίνογλου
Φιγκυράν: Κωνσταντίνος Πόποβιτς
*βοηθός σκηνογράφου- ενδυματολόγου, στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης: Αναστασία Λαδοπούλου
βοηθός σκηνοθέτη, στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης: Αλέξανδρος Παπαδόπουλος
*Κατά την διάρκεια της παράστασης ακούγονται πυροβολισμοί και γίνεται χρήση στροβοσκοπικών εφέ.
Έγραψαν για την παράσταση:
«ΒΙΡΑ ΤΙΣ ΑΓΚΥΡΕΣ: μια ευκαιρία να εκτιμήσουν και οι νεότεροι τις αρετές του είδους, που είναι πολλές και που αξίζει να τις επαναφέρουν (…) Μια παράσταση που απευθύνεται στον “ιδεατό” μέσο θεατή ενός κρατικού θεάτρου. Μια “λαϊκή” παράσταση που δεν “λαϊκίζει”. Δεν συμβαίνει συχνά αυτό. Μια παράσταση που συνδυάζει το μεγάλο θέαμα με την ποιότητα. Δηλαδή, μια παράσταση ευεργετική που ξέρει να ψυχαγωγεί και παράλληλα να βελτιώνει τον κόσμο στον οποίο απευθύνεται. Μια παράσταση που δείχνει ότι το δυναμικό υπάρχει και με το παραπάνω στις τάξεις του Κρατικού, αρκεί να υπάρχει καλή στόχευση και όραμα…». Σάββας Πατσαλίδης, Parallaxi-magazine
«… Μία τρίωρη υπερπαραγωγή από το ΚΘΒΕ (…) Ο Αστέριος Πελτέκης υπογράφει σκηνοθετικά με επιτυχία μια καλοδουλεμένη, σε γοργό ρυθμό τρίωρη παράσταση, με χορό, τραγούδια, ζωντάνια, χιούμορ, έξυπνους, εύστοχους και καυστικούς διαλόγους των ηρώων, η οποία κερδίζει το κοινό από το πρώτο έως το τελευταίο λεπτό χειροκροτώντας τους πρωταγωνιστές σχεδόν σε κάθε σκηνή τους (…) Επιθεώρηση όπως παλιά. Λαμπερά κοστούμια και εντυπωσιακά σκηνικά συνθέτουν ένα άρτιο θεατρικό αποτέλεσμα, παράλληλα με τη ζωντανή μουσική επί σκηνής δημιουργώντας ακριβώς την ατμόσφαιρα της επιθεώρησης, που στόχο έχει να ψυχαγωγήσει και ταξιδέψει τον θεατή…».
Μαρία Κωνσταντοπούλου, Ιn.gr
«… Μια παράσταση αντάξια του Κρατικού Θεάτρου και κυρίως πιστή στην πορεία που δείχνει να χαράζει ο Αστέριος Πελτέκης από την αρχή της θητείας του. Μια παράσταση με χιούμορ και συγκίνηση που κρύβει όλα εκείνα τα στοιχεία για τα οποία η επιθεώρηση, η πραγματική επιθεώρηση, πρέπει να επιστρέψει στις θεατρικές σκηνές, καθώς, όπως φάνηκε, το ανθρώπινο δυναμικό, υπάρχει…» Ανδριάνα Τσιότσιου, 20/20 Magazine
«… Ένα πλούσιο θέαμα πρωταγωνιστών για πολλούς θεατές, με σκηνές που χειροκροτήθηκαν για τα αρώματα των εικόνων της εποχής που ανασύρουν, αποτίοντας μνεία τιμής στο θέατρο και στο θέαμα (εμπρός και πίσω από την σκηνή), αλλά και στον αγώνα και στην αγωνία των ηθοποιών να διαδώσουν και να διασώσουν την εφήμερη όψη της τέχνης τους στο διαχρονικό αξιακό στίγμα της…» Αγγέλα Μάντζιου, Cityportal.gr
Ο διευθυντής, ηθοποιός και σκηνοθέτης του Κρατικού, Αστέριος Πελτέκης, βούτηξε στα βαθιά, τάραξε τα θεατρικά ύδατα, και κατόρθωσε το ακατόρθωτο… Και κέρδισε το στοίχημα! Στηριζόμενος στο εμβληματικό κείμενο των Θανάση Παπαθανασίου – Μιχάλη Ρέππα που είναι τόσο εμπεριστατωμένο και λεπτομερές, όσον αφορά την παλιά καλή επιθεώρηση, τους ηθοποιούς που πρωταγωνίστησαν τότε και τα διαχρονικά τραγούδια που άφησαν εποχή, έδωσε μια φρέσκια πινελιά και δημιούργησε ένα θέαμα για όλους!».
Βασίλης Παπαβασιλείου, Cosmopoliti.com
«… Η υπόθεση του εγχειρήματος, με την υπογραφή του Αστέριου Πελτέκη, είναι μια σύνθεση από πραγματικά στιγμιότυπα ζωής των ηθοποιών, στην εποχή της άνθησης του είδους, με φόντο την ελληνική ιστορία. Τη βλέπουμε – στην πληθώρα εξαιρετικών σκηνών του έργου – να διαπερνά έναν αιώνα, μέσα από σπαράγματα των ανθρώπων της αθηναϊκής επιθεώρησης (…) Γρήγοροι ρυθμοί, αξιοθαύμαστες αλλαγές πολυπρόσωπων σκηνών, έξοχος συντονισμός δυνάμεων στο παλκοσένικο, μαεστρία στη διαδοχή γεγονότων της ιστορίας μας, σπουδαίες φωνές, μελετημένες ερμηνείες, ομορφιά στα κάδρα και εικόνες ποιητικές…»
Παύλος Λεμοντζής, KavalaWebNews, Εφημερίδα Ενήμερος
«… Είδαμε μια παράσταση αντάξια της δεύτερης μεγαλύτερης κρατικής σκηνής της χώρας. Φαντασμαγορική, με χορό, τραγούδι, πολλά και εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια, με ζωντανή ορχήστρα με σκηνοθεσία που κατάφερε να συντονίσει ένα έργο πολυπρόσωπο και σύνθετο, με ηθοποιούς που ανταποκρίθηκαν στη δύσκολη αποστολή τους . Οι θεατές διασκέδασαν, θυμήθηκαν, έμαθαν και έφυγαν γεμάτοι με όμορφες πολύχρωμες εικόνες και ευχάριστη διάθεση…»
Ειρήνη Σοφιανίδου, Kulturosoupa.gr
Πληροφορίες
Βασιλικό Θέατρο: Πλατεία Λευκού Πύργου
Πρεμιέρα: Σάββατο 30 Νοεμβρίου
Ώρα έναρξης: 20:30
Ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 18.30
Πέμπτη- Παρασκευή: 20.30
Σάββατο: 20.30
Κυριακή: 18.30
Πληροφορίες – κρατήσεις εισιτηρίων στο Τ. 2315 200 200 και στα εκδοτήρια του ΚΘΒΕ
Ωράριο Ταμείων:
Βασιλικό Θέατρο: Τρίτη 08:30 – 16:00 / Τετάρτη έως Κυριακή 08:30- 21:30
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 – 21:30
Θέατρο Μονής Λαζαριστών: Τετάρτη έως Κυριακή 14:00 – 21:30
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/bira-tis-agkyres2nd-season/?evId=709193
Τ. 2117700000 | καταστήματα PUBLIC| καταστήματα NOVA
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Τετάρτη στις 18:30
Γενική είσοδος: 13€
Εκπτωτικό Εισιτήριο:11€ (πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Φοιτητικό – Μαθητικό: 9€
Πέμπτη (λαϊκή) 20:30
Γενική είσοδος: 11€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 9€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Παρασκευή & Σάββατο στις 20:390 και Κυριακή στις 18:30
Ζώνες Θεάτρου με διαβάθμιση στις τιμές των εισιτηρίων 21€, 18€, 15€, 13€ και περιορισμένος αριθμός θέσεων 7€
Εκπτωτικό Εισιτήριο: 12€ (Φοιτητικό – Μαθητικό, Πολύτεκνοι, Άνω των 65, Εκπαιδευτικών)
Ειδικές τιμές
Απαιτείται η αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά. Κατά τις ημέρες Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00 στις μεγάλες σκηνές οι ειδικές τιμές ισχύουν για τις επιλεγμένες θέσεις των 13€
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Μέλη του Συλ. Υπαλ. Υπουργείου Πολιτισμού Β. Ελλάδος: 5€
Ατέλειες: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μεγάλες σκηνές (Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Βασιλικό & Θέατρο Μονής Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) & 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μικρές σκηνές (Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Φουαγιέ Βασιλικού Θεάτρου & Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών.
Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτήριου 5€
Ισχύουν ατέλειες: ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Κινηματογράφου ΑΠΘ, Σκηνοθετών.
Ανέργων: Δωρεάν 10 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μεγάλες σκηνές (Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Βασιλικό & Θέατρο Μονής Λαζαριστών – Σκηνή Σωκράτης Καραντινός) & 5 θέσεις ανά ημέρα παράστασης στις μικρές σκηνές (Φουαγιέ Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Φουαγιέ Βασιλικού Θεάτρου & Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών. Κατόπιν εξαντλήσεως των θέσεων, τιμή εισιτηρίου 5€
Φοιτητικό: από 3 έως 6 άτομα, τιμή 7€ / άτομο. Άνω των 10 ατόμων, τιμή 5€ / άτομο.
«Εισιτήριο της παρέας»: Για παρέα 3 ατόμων τιμή 25€ στο σύνολο και για παρέα 4 ατόμων τιμή 30€ στο σύνολο.
Oμαδικό Εισιτήριο: 7 ευρώ (για 10 άτομα ισχύει για Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απόγευμα – από 20 άτομα και πάνω για Παρασκευή, Σάββατο βράδυ και Κυριακή)
Ομαδικό Μαθητικό Εσιτήριο για τις απογευματινές και βραδινές παραστάσεις: 6€
Ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 ατόμων): 2315 200 011 & 2315 200 012