Ο Μάριος Σιμόπουλος είναι απόφοιτος της σχολής καλών τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ως εικαστικός εκπαιδευτικός διδάσκει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση επί 17 ετή. Ασχολείται με τις τοιχογραφίες και την street art σχεδόν 15 χρόνια. Τον φιλοξενήσαμε στον Εξώστη και μας μίλησε για την τέχνη του δρόμου, την διδασκαλία, την τεχνολογία και την χαρά του να δίνει κίνητρο σε νέα παιδιά!
Γενικά στα παιδιά ένα από τα αγαπημένα τους μαθήματα είναι το μάθημα των εικαστικών αλλά αυτό δεν σημαίνει από μόνο του κάτι καθώς ο εκπαιδευτικός εικαστικός που θα αναλάβει την κάθε τάξη θα πρέπει να τους δώσει τα κίνητρα να ασχοληθούν με την τέχνη και την ζωγραφική.
Προσπαθούμε στη διάρκεια του μαθήματος να γνωρίσουμε όλο και περισσότερους καλλιτέχνες που με το έργο τους και τις δημιουργίες τους έχουν προσφέρει πολλά στην ιστορία της τέχνης. Προσπαθώ λοιπόν να περάσω στα παιδιά πως η τέχνη δημιουργεί φιλίες και συνεργασίες η τέχνη προσφέρει γνώσεις και πνευματική καλλιέργεια και είναι κάτι που είναι διαθέσιμο σε όλους χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το μορφωτικό επίπεδο, η οικονομική κατάσταση αλλά και το κοινωνικό υπόβαθρο του παιδιού. Προσπαθώ να καταλάβουν πως με την τέχνη η ζωή των παιδιών ομορφύνει πολιτιστικά αλλά και αισθητικά.
Από την σχολή καλών τεχνών πήρα πολλά εφόδια. Ήταν πέντε χρόνια στην ζωή μου και με βοήθησαν να μάθω πολλά για την ιστορία της τέχνης, να πειραματιστώ και να γνωρίσω διάφορα καλλιτεχνικά κινήματα. Όσον αφορά την street art και τις τοιχογραφίες ασχολήθηκα αφού αποφοίτησα από τη σχολή. Θεωρώ πως τα εφόδια που πήρα ήταν πολλά αλλά δεν ήταν τα μόνα που χρειαζόμουν για να μπορέσω να ασχοληθώ με αυτό το αντικείμενο. Πειραματίστηκα πολύ μόνος μου και μέχρι και σήμερα μετά από σχεδόν 15 χρόνια ενασχόλησης μου με τις τοιχογραφίες ακόμη πειραματίζομαι για να μπορέσω να βελτιωθώ και να υλοποιήσω όλα αυτά που έχω στο μυαλό μου.
Η τεχνολογία τα τελευταία χρόνια έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και τα παιδιά πλέον ξέρουν να χειρίζονται υπολογιστές με μεγάλη άνεση. Έτσι λοιπόν και στο μάθημα των εικαστικών η βοήθεια της τεχνολογίας είναι πολύτιμη καθώς υπάρχουν προγράμματα που μπορούμε να ζωγραφίσουμε και να σχεδιάσουμε στον υπολογιστή. Στις μικρές τάξεις μου αρέσει τα παιδιά να γνωρίζουν υλικά να μουτζουρώνονται να λερώνονται και να ζωγραφίζουν με τον παλιό και παραδοσιακό τρόπο αλλά όσο μεγαλώνουν η τεχνολογία είναι ένα πολύ βασικό κομμάτι που πρέπει να προσθέσουμε στην τέχνη έτσι ώστε και τα παιδιά να μάθουν πως υπάρχουν και πολλά επαγγέλματα όπως είναι και η γραφιστική που συνδυάζουν την τέχνη με τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας.
Καθημερινά ακούω από πολλά παιδιά να μου λένε «κύριε εγώ δεν ξέρω να ζωγραφίζω» , «κύριε εγώ δεν ξέρω να κάνω ούτε μία ίσια γραμμή», η δική μου αντιμετώπιση σε αυτά τα παιδιά είναι να τους εξηγώ ότι δεν υπάρχει κανένα παιδί, κανένας άνθρωπος που δεν ξέρει να ζωγραφίζει, προσπαθώ να τους εξηγήσω ότι όλοι ξέρουμε να ζωγραφίζουμε αλλά ο καθένας μας έχει τον δικό του τρόπο, τους δείχνω καλλιτέχνες που θεωρούνται από τους σπουδαιότερους στην ιστορία της τέχνης που με τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο κατάφεραν να πετύχουν πολλά, όπως ο Joan Miro ο οποίος με τις παιδικές του ζωγραφιές κατάφερε να γίνει ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες στην ιστορία της τέχνης.
Επίσης μέσα από αυτά που θα δημιουργήσουμε στην διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς να τους δώσω το κίνητρο και τα ερεθίσματα να ασχοληθούν με την τέχνη έτσι ώστε σιγά-σιγά να καταλάβουν ότι το μάθημα των εικαστικών είναι ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον μάθημα που μέσα από αυτό μπορούν να κερδίσουν πάρα πολλά πράγματα.
Δυστυχώς υπάρχουν και οι περιπτώσεις που από το σπίτι και τους γονείς υπάρχει μια αποθάρρυνση στα παιδιά να ασχοληθούν με την τέχνη γιατί το θεωρούν δευτερεύον και υποδυέστερο μάθημα και ότι η τέχνη δεν μπορεί να τους προσφέρει στη ζωή τους τίποτα.
Πιστεύω πως μέσα από τις τοιχογραφίες και την street art μπορούμε να επηρεάσουμε ευχάριστα τη διάθεση των ανθρώπων και των μικρών παιδιών, πιστεύω ότι μπορούμε και περνάμε στους ανθρώπους σημαντικά οφέλη για τα πλεονεκτήματα μέσα από αυτή τη διαδικασία και γενικότερα την τέχνη.
Θεωρώ πως μπορούμε να κάνουμε τους ανθρώπους να καταλάβουν ότι τέχνη σε όλες τις μορφές της προσφέρει πνευματική καλλιέργεια. Στόχος μας είναι ο εξωραϊσμός των κτιρίων και όχι ο βανδαλισμός έτσι ώστε να μπορέσουν να τα ξεχωρίσουν και να κατανοήσουν τα μηνύματα που μπορεί να περνάει ένα έργο σε τοίχο. Η τέχνη του δρόμου πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αναβαθμίζει περιοχές και τις καθιστά ως πόλο έλξης για τους κατοίκους μιας πόλης.
Η χαρά και η λαχτάρα που έχουν τα παιδιά για μία τοιχογραφία στο σχολείο είναι τεράστια. Ζούνε καθημερινά όλη την εξέλιξη και την πορεία μιας τοιχογραφίας και πολλά από αυτά συμμετέχουν σε αυτήν την διαδικασία. Σκοπός μας είναι όλα τα παιδιά να ζούνε αυτή τη μαγεία και την διαδικασία της δημιουργίας μιας τοιχογραφίας και αυτό είναι το μεγαλύτερο κίνητρο για την ενασχόλησή τους μελλοντικά με την συγκεκριμένη τέχνη.
Έχω ζωγραφίσει αρκετούς αθλητές που εκτός από τις εξαιρετικές τους επιδόσεις στον αθλητισμό είναι και αθλητές με πλούσιο κοινωνικό έργο. Οπότε ανά διαστήματα διαλέγω κάποιους αθλητές με αυτά τα χαρακτηριστικά να ζωγραφίζω σε αυλές σχολείων έτσι ώστε να περνάμε και κοινωνικά μηνύματα στους μαθητές.
Η τέχνη του δρόμου τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα ευτυχώς έχει αναπτυχθεί πάρα πολύ, όλο και περισσότεροι νέοι καλλιτέχνες έρχονται στο προσκήνιο με φοβερές δημιουργίες σε τοίχους της χώρας. Είναι ένα πάρα πολύ ενθαρρυντικό στοιχείο όλο αυτό για το μέλλον της street art στην Ελλάδα και ελπίζω να συνεχιστεί με αυτούς τους ρυθμούς έτσι ώστε όλο και πιο πολλά γκρίζα κτίρια να ζωντανεύουν καθημερινά με όμορφες δημιουργίες νέων καλλιτεχνών.
Ένα που ξεχωρίζω από αυτά που έχω υλοποιήσει σε αυλές σχολείων είναι ένα από τα τελευταία που έκανα και απεικονίζει τον παραολυμπιονίκη Αντώνη Τσαπατάκη. Επιλέγοντας τον συγκεκριμένο αθλητή θέλαμε να περάσουμε ένα μήνυμα στα παιδιά που γεννήθηκαν με κάποια αναπηρία ή που να προήλθε μετά από κάποιο ατύχημα, να μην τα παρατάνε και όπως και ο ίδιος ο αθλητής αναφέρει στο βιβλίο που έχει εκδώσει να προτρέπουμε αυτά τα παιδιά να νικάνε τους φόβους τους με τα όνειρα τους.