HomeΘέματα“TRANSFORM 2012”

“TRANSFORM 2012”

TRANSFORM 2012”

ΕΚΘΕΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ

ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΟΥ ΑΠΘ

12 Σεπτεμβρίου– 7 Οκτωβρίου 2012

Χώρος: Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης –Μονή Λαζαριστών

 

 

Transform είναι ο τίτλος της ετήσιας έκθεσης των Ακαδημιών και Σχολών Καλών Τεχνών των πρωτευουσών των Βαλκανικών Κρατών που φιλοξενείται φέτος στη Θεσσαλονίκη, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μέσω της Σχολής Καλών Τεχνών και του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών. Μέρος της σπονδυλωτής αυτής διοργάνωσης και συγκεκριμένα τα έργα που θα δημιουργηθούν στο workshop που θα λάβει χώρα στα Εργαστήρια του Τμήματος πρόκειται να εκτεθούν στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, από τις 12 Σεπτεμβρίου έως τις 7 Οκτωβρίου 2012 (Εγκαίνια: Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου, 20:00. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Κυριακή 10:00-18:00). Το πρόγραμμα της διοργάνωσης περιλαμβάνει επίσης έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα του Α.Π.Θ, έκθεση χαρακτικής στο Κέντρο Χαρακτικής ΗΛΙΟΣ του Δήμου Νεάπολης & Συκεών και στον πολυχώρο Remezzo (περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα http://pandorasbox2012.blogspot.gr/ ).

Η φετινή συνάντηση με αφορμή το μύθο της Πανδώρας έχει τον τίτλο Το κουτί της Πανδώρας. Στο γνωστό μύθο, θα βρούμε όλα εκείνα τα στοιχεία που τον καθιστούν επίκαιρο.  Οι νέοι καλλιτέχνες προβληματίζονται για τον Άνθρωπο, την έννοια των δεινών και της ελπίδας, κυρίως όμως μέσα από μια διαπολιτισμική συνεργασία αναζητούν διεξόδους και μορφές αντιπαράθεσης με εκείνους που σκοτώνουν τα όνειρά τους.

Στη διοργάνωση συμμετέχουν οι Σχολές Καλών Τεχνών του Βελιγραδίου (University of Arts in Belgrade), των Σκοπίων (Ss. Cyril and Methodius University in Skopje – Faculty of Fine Arts), του Ζάγκρεμπ (University of ZagrebAcademy of Fine Arts), της Λουμπλιάνα (University of Ljubljana – Academy of Fine Arts and Design), του Βουκουρεστίου (National University of ArtsBucharest), της Κωνσταντινούπολης (Mimar Sinam Fine Arts University Istanbul) και της Σόφιας (National Academy of Art – Sofia). Φοιτητές από τις παραπάνω σχολές δημιούργησαν ή θα δημιουργήσουν στο workshop έργα βασισμένα σε αυτήν τη θεματική. Με ιδιαίτερη πρόσκληση συμμετέχει, επίσης, και το Τμήμα Εικαστικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ως μια ιδιαίτερη περίπτωση, καθώς βρίσκεται πολύ κοντύτερα στα Βαλκάνια, από όλα τα Ελληνικά ΑΕΙ Τέχνης.

Η Μαρία Τσαντσάνογλου, Διευθύντρια του ΚΜΣΤ σημειώνει ότι «με μεγάλη χαρά αποδεχθήκαμε την πρόταση του ΑΠΘ να παρουσιάσουμε έργα φοιτητών από

τις Σχολές Καλών Τεχνών των χωρών της ΝΑ Ευρώπης, τα οποία θα προκύψουν στη Θεσσαλονίκη από τη συνεργασία των φοιτητών και των καθηγητών σ’ ένα εργαστήριο που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Η γεωγραφική εγγύτητα ενισχύει τη συνέργεια, που ούτως ή άλλως είναι στις προτεραιότητες του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, όπως είναι και η υποστήριξη των νέων καλλιτεχνών. Εντάξαμε την έκθεση στο πρόγραμμα του «Φεστιβάλ Αοράτων Πόλεων – μια κοσμογραφία» που είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης, γιατί πιστεύουμε ότι ο διαπολιτισμικός διάλογος ήταν ένα από χαρακτηριστικά της Θεσσαλονίκης που έχει αφήσει τα αισθητικά του ίχνη στην πόλη». 

«Ο σκοπός της διοργάνωσης Transform είναι και καλλιτεχνικός αλλά και εκπαιδευτικός καθώς», όπως αναφέρει ο Καθηγητής Ξενοφών Σαχίνης, Πρόεδρος του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ., «οι εκθέσεις και τα workshops δίνουν την ευκαιρία στους καθηγητές και στους φοιτητές των σχολών να έχουν ένα δημιουργικό διάλογο στα αισθητικά ζητήματα όπως και στα εκπαιδευτικά. (…) Η διοργάνωση δίνει, επίσης, την ευκαιρία της συνέργιας και του συντονισμού των Βαλκανικών ΑΕΙ Τέχνης,  με σκοπό τη δημιουργία ενός κοινού τόπου συναντήσεων οι οποίες προάγουν την παραγωγή εικαστικής σκέψης τόσο στο καλλιτεχνικό όσο και στο εκπαιδευτικό επίπεδο, αλλά ακόμα και στο πολιτικό καθώς η Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, που στις μέρες μας φαίνεται να είναι πολύ μακριά σφυρηλατείται από τέτοιες εκδηλώσεις».

               Στο θεωρητικό κείμενο του Χάρη Σαββόπουλου, Ιστορικού Τέχνης ΑΠΘ- Κριτικού Τέχνης, αναφέρεται ότι «Ο καλλιτέχνης παλεύει πλέον με τον εαυτό του. Ο εαυτός και το μέσα του είναι ένα πεδίο σύγκρουσης. Δεν έχει πλέον σημασία αν ο καλλιτέχνης σπαταλά τον εαυτό του περισσότερο  από ποτέ, στην αναζήτηση και γνωριμία των αλλεπάλληλων προτάσεων κατατεθειμένων ως έγκυρων και αξιόλογων… Αυτό που έχει σημασία είναι γιατί κατέληξε εκεί ο σύγχρονος καλλιτέχνης. (….)  Στο χώρο της σύγχρονης τέχνης, το νόημα του μύθου της Πανδώρας έχει αρχίσει να επαληθεύεται από τα χρόνια ακόμα της δεκ. του 1980, όταν ξεκινάει μαζί με την εμφανή πλέον απομάκρυνση από τη συνθήκη του μοντέρνου, η εκ βάθρων αναθεμελίωση των μηχανισμών της τέχνης. Από το πιθάρι του λεγόμενου ύστερου καπιταλισμού μαζί με τις καινούργιες αντιλήψεις  για τον άνθρωπο, την κοινωνία, την ελευθερία, τα πολιτισμικά αγαθά, τις αξίες την καθημερινή ζωή, απελευθερώνονται και άλλες που αφορούν κυρίως τον κόσμο της τέχνης, τους μηχανισμούς της, το ρόλο των μουσείων, των ιδιωτικών συλλογών, του καλλιτέχνη, του έργου τέχνης και όλο το σύστημα της τέχνης εν γένει. Οι συνάφειες είναι πολλές και εντυπωσιακές με τον αρχαίο μύθο. Επιμηθείς της αγοράς, θα διασκορπιστούν σε όλο τον ιστό της τέχνης κατακλύζοντας το τοπίο. Μορφώματα, όπως Διαφημιστής – συλλέκτης, οικονομολόγος-σύμβουλος τέχνης, μάνατζερ πολιτισμού, “ελεύθερος” επιμελητής εκθέσεων, θεωρητικός της τέχνης, εικαστικός-διασημότητα θα γίνουν οι δομικές ψηφίδες του καινούργιου μωσαϊκού.  Η μεγάλη όμως διαφορά με το μύθο είναι ότι η Πανδώρα του ύστερου καπιταλισμού και της μεταμοντέρνας κατάστασης δεν πρόλαβε να κλείσει το καπάκι και ξέφυγε η Ελπίδα. Φτερουγίζει γύρω μας και αναζητάει το βράχο στον οποίο έδεσαν οι Θεοί τον Προμηθέα.»

 

Η φετινή εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 100 χρόνια απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης.

 

 

Συντονισμός έκθεσης από πλευράς ΚΜΣΤ: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Ιστορικός Τέχνης-Επιμελήτρια

 

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες στο workshop

§  Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης –Σχολή Καλών Τεχνών

Κατερίνα Βέλλιου, Δημοσθένης Βογιατζής, Μαρία Γαλαζούλα, Χαράλαμπος Γιαχουτσίδης, Μάνια Ευσταθίου, Ζωή Θεοδώρου, Μάρα Καλλίνικου, Γεώργιος Κατσαρός, Αικατερίνη Κότσαλα, Αιμιλία Κούφα, Εύα Κωνσταντινίδου, Ειρήνη Κωνσταντίνου, Ελένη Μαρίνου, Κυριακή Νικολαΐδη, Ελένη Νικολακοπούλου, Ευστράτιος Πάλλας, Ελεάνα Παππά, Ευσταθία Παπαργυρίου, Γιώργος Παπαφίγκος, Πόλυ Σχοινά

§  National University of Arts – Bucharest

Alexandra Terzi, Raluca Croitoru

§  University of Zagreb – Academy of Fine Arts

Iva Sintic, Maja Blazek, Marita Stanic

§  Mimar Sinam Fine Arts University Istanbul

Ayse Kursuncu

§  University of Ljubljana – Academy of Fine Arts and Design

VID A. BATISTA, NINA ČELHAR, TILEN KURENT MIHELIČ , NIKA RUPNIK

§  Ss. Cyril and Methodius University in Skopje – Faculty of Fine Arts

Rafaela Sanja Michaelidis, Hristina Ivanoska – Chalovska, Filip Jovanovski

§  National Academy of Art – Sofia

Ivelina Koseva, Kristina Vatova, Stefan Ivanov

  

Related stories

Η Βάσω Λασκαράκη πιστεύει στο μαγικό ραβδάκι της Θεσσαλονίκης

Συνέντευξη στη Χρύσα Πλιάκου/ Φωτογραφίες: Nekti Δεν νομίζω ότι υπάρχει...

Γιατί διαλύθηκαν αρχικά οι Simon and Garfunkel μετά το πρώτο τους άλμπουμ

Η ιστορία του ντουέτου Simon and Garfunkel είναι γεμάτη...

Το τραγούδι των REM που αρνήθηκαν να παίξουν live

Το βράδυ της άνοιξης του 1980, η πόλη Athens...