HomeCinemaΚριτική ταινίαςTIFF59 | Ένοχος / Guilty / Den...

TIFF59 | Ένοχος / Guilty / Den Skyldige

Τμήμα: Διεθνές Διαγωνιστικό

Η πρώτη μεγάλου μήκους του Δανού σκηνοθέτη Gustav Möller συνδυάζει την ταινία δωματίου με το σκανδιναβικό θρίλερ και αποτελεί ένα δυναμικό ντεμπούτο, έχοντας ήδη κερδίσει τα βραβεία κοινού από το φεστιβάλ του Sundance και του Rotterdam.

Ο Asger Holm (Jakob Cedergren), ενώ είναι σε διαθεσιμότητα από τον ενεργητικό ρόλο του αστυνομικού, εργάζεται στην τηλεφωνική γραμμή επειγόντων περιστατικών. Αναμένοντας την έκβαση του δικαστηρίου για να επιστρέψει στην ενεργό δράση, ξεκινά έναν ακόμα αγώνα με τον χρόνο: δέχεται το τηλεφώνημα μίας γυναίκας, της Iben (Jessica Dinnage), που του λέει ότι την έχουν απαγάγει. Τότε ο Asger αναλαμβάνει να ανακαλύψει τα στοιχεία της υπόθεσης μέσα από τους τηλεφωνικούς διαλόγους του με την Iben, την κόρη της και τους συναδέλφους του χωρίς να βγαίνει από τα όρια του αστυνομικού τμήματος.

Σε σενάριο του σκηνοθέτη και του Emil Nygaard Albertsen, η ιστορία περιέχει δυναμικά plot twists, είναι μεστή από σασπένς και κρατά τον/την θεατή σε εγρήγορση, καθώς αυτός/αυτή αναγκάζεται να δίνει προσοχή στις ηχητικές λεπτομέρειες και να αναπλάθει τις σκηνές στην φαντασία του/της.

Η ερμηνεία του Cedergren είναι εξαιρετική και δυνατή. Ο Asger έχει να παλέψει με τους δαίμονές του, οι οποίοι αποκαλύπτονται στο τέλος της ταινίας. Δρα παρορμητικά επεμβαίνοντας σε μία υπόθεση πέρα από την αρμοδιότητά του και σπάει τους κανόνες με την πρόφαση ότι αποδίδει δικαιοσύνη. Έτσι, μέσα από αυτόν και τις πράξεις του ο σκηνοθέτης σχολιάζει την καταχρηστική σε ορισμένες περιπτώσεις άσκηση εξουσίας από την αστυνομία.

Οπτικά, τα πλάνα είναι κυρίως μεσαία και κοντινά με χαμηλό βάθος πεδίου για να εστιάσει στην υποκριτική δεινότητα του Cedergren και τις ψυχολογικές μεταπτώσεις του. Η φωτογραφία είναι σκοτεινή και δεν είναι ασυνήθιστα τα πλάνα όπου το πρόσωπο του πρωταγωνιστή βρίσκεται ανάμεσα στο σκοτάδι και το φως. Η χρωματική της παλέτα αποτελείται από ψυχρές αποχρώσεις, με το μπλε, το μαύρο και το άσπρο που κυριαρχούν να «σπάζουν» από την κόκκινη πινελιά της σειρήνας.

Έχει γίνει καταπληκτική χρήση του sound design, αφού φυσικά έχουμε να κάνουμε με μία ταινία θρίλερ. Κατά τη διάρκεια των κλήσεων, το ηχόχρωμα είναι πλούσιο και ακούμε διάφορους ήχους, βήματα, φωνές συνομιλητών, την βροχή, που μας μεταφέρουν στην άλλη άκρη της γραμμής.

Αυτό που μπορούμε να του προσάψουμε είναι ότι, αν και έχει καλό ρυθμό στο σύνολό της, γίνονται μερικά απότομα κοψίματα στο μοντάζ που «κλωτσάνε» τον/την θεατή και μπορεί να τον/την πετάξουν στιγμιαία έξω, όπως όταν ο Asger συνομιλεί με την κόρη της Iben και από κοντινό πάμε απότομα σε μεσαίο πλάνο.

Αποτελεί μία συναρπαστική αρχή για τον σκηνοθέτη και μία καθηλωτική εμπειρία.

Η ταινία προβάλλεται στις 6/11, 20:30, στην αίθουσα Ολύμπιον, και στις 7/11, 15:00 στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα.

Related stories

Love Unbound: Five Films For Freedom 2025

Το Love Unbound Festival 2025 επιστρέφει, φέρνοντας στο προσκήνιο...

10 απίθανα πράγματα που συνέβησαν σε διάσημες ταινίες και δεν μάθαμε ποτέ (έως τώρα)

Οι ταινίες μάς ταξιδεύουν, μας συγκινούν και μας κάνουν...

Samuel L Jackson: Το τέλος της ταινίας που δεν ήθελε με τίποτα να γυρίσει

Όταν έχεις πρωταγωνιστήσει σε τόσες ταινίες όσες ο Samuel...