“Αν σας προτείνουν ποτέ να πάρετε μέρος σε κριτική επιτροπή φεστιβάλ, να αρνηθείτε”. Από την πρώτη μέρα του φεστιβάλ, ο Αλεξάντερ Πέιν έχει αποδείξει πως δεν ήρθε για κάνει μόνο βόλτες στην Θεσσαλονίκη, αλλά παρακολουθεί καθημερινά από τον εξώστη του Ολύμπιον όλα τα φιλμ του διαγωνιστικού τμήματος (που ολοκληρώνεται σήμερα). Σύμφωνα με τον ίδιο, σήμερα το βράδυ θα γίνει το τελευταίο meeting της κριτικής επιτροπής και θα βγουν οι αποφάσεις για τα βραβεία που θα παρουσιαστούν αύριο στην τελετή λήξης.
“Δεν υπάρχει πολύς ελεύθερος χρόνος, όταν μου προτείνουν κάτι για διασκέδαση το βράδυ, νοιώθω ήδη πολύ κουρασμένος”. Δε γνωρίζω αν στην κούραση συγκαταλέγει και το γεγονός πως παρακολουθεί ένα αρκετά μέτριο διαγωνιστικό πρόγραμμα, στο οποίο όμως τα 3-4 φιλμ που φάνηκε να ξεχώρισαν, κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα και η επιλογή του νικητή θα είναι λογικά δύσκολη. Ο Πέιν, σύμφωνα με αυτά που μας είπε, φαίνεται να ακολουθεί την ίδια διαδικασία ως πρόεδρος της κριτικής επιτροπής με αυτήν που ακολουθεί και ως σκηνοθέτης στις ταινίες του. Όπως έχει δηλώσει στο παρελθόν, προτιμά να γνωρίζει τους ηθοποιούς του ώστε να λειτουργήσουν στα γυρίσματα σαν ομάδα και αυτό να βγει στην κάμερα. Κάτι τέτοιο κάνει και εδώ. “Τα μη σημαντικά πράγματα που λέμε μεταξύ μας ως επιτροπή, είναι τα πιο σημαντικά. Προσπαθώ να βοηθήσω ώστε να γνωριστούμε, να υπάρχει άνεση και σωστή επικοινωνία μεταξύ μας, ώστε να κάνουμε τις καλύτερες επιλογές για τις ταινίες”. Άλλωστε για τον ίδιο η αξιολόγηση μιας ταινίας είναι μια υπόθεση αρκετά προσωπική και μόνο λειτουργώντας έτσι, ως συμπαγής ομάδα, μπορούν τα μέλη της επιτροπής να καταλήξουν σε κάτι δίκαιο. “Σε όλα τα βραβεία, η έννοια καλύτερη ταινία μου μοιάζει ψεύτικη. Θέλω να λέω «Προτιμώ» μια ταινία έναντι μιας άλλης, ο καθένας έχει τους προσωπικούς του λόγους. Και εδώ μιλάμε για 14 ταινίες που έχουν ήδη επιλεχθεί ανάμεσα σε εκατοντάδες που έχουν δει οι υπεύθυνοι του φεστιβάλ. Η δουλειά μας είναι να βρούμε το καλύτερο ψάρι και να το σερβίρουμε στο τραπέζι του κόσμου, να βοηθήσουμε με την απόφασή μας μια πραγματικά αξιόλογη δουλειά ενός άγνωστου δημιουργού, ώστε να γνωριστεί με το κοινό”.
Ο Αλεξάντερ Πέιν μας είπε αρκετά κυρίως για την Νεμπράσκα (το τελευταίο του φιλμ) αλλά γι’ αυτά θα μιλήσουμε όταν η ταινία προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες. Στα υπόλοιπα του φεστιβάλ, ολοκληρώθηκαν οι προβολές των 3 ταινιών που είναι υποψήφιες για το βραβείο LUX του ευρωκοινοβουλίου, όπου το εξαιρετικό The Broken Circle Breakdown, παρά την ανάγκη του δημιουργού του για συνεχή χειραγώγηση του θεατή, κερδίζει στα σημεία το βρετανικό Selfish Giant και πολύ περισσότερο την πιο αδύναμη ταινία από τις 3, το ιταλικό Miele της Βαλέρια Γκολίνο. Ακόμη, οι Ματιές στα Βαλκάνια για άλλη μια φορά βγάζουν ασπροπρόσωπο το φεστιβάλ με τις επιλογές τους, και αυτές του αφιερώματος για τα 20 χρόνια, αλλά και της καινούριας φουρνιάς. Ο Πορουμπόιου έβγαλε αρκετό υπόγειο χιούμορ μέσα από τους απολαυστικούς διαλόγους του Όταν βραδιάζει στο Βουκουρέστι ή Μεταβολισμός, ενώ το Φωτίζεις την Νύχτα, με θέμα ένα ιδιαίτερο χωριό της Ανατολίας γεμάτο με ανθρώπους που έχουν μαγικές ικανότητες, δικαίωσε τον θρίαμβό του στο πρόσφατο φεστιβάλ της Κωνσταντινούπολης. Τέλος, χθες βράδυ σε ένα ασφυκτικά γεμάτο Ολύμπιον, ο Ρομάν Πολάνσκι έδειξε με την Αφροδίτη με τη Γούνα για πολλοστή φορά τις δυνατότητες που έχει με τις ταινίες δωματίου, σε μια κωμωδία που δεν συγκαταλέγεται όμως στις ταινίες για τις οποίες θα τον θυμόμαστε.
Σήμερα, μια υποσχόμενη ελληνική ταινία θα αναμετρηθεί με το κοινό του φεστιβάλ, το Να Κάθεσαι και να Κοιτάς του Γιώργου Σερβετά (Μαρκετάκη, 19.30), ενώ στις 22.00 το Ida του αγαπημένου Πάβελ Παβλικόφσκι ελπίζουμε να είναι το πραγματικά μεγάλο φιλμ του δεκαημέρου.