HomeMind the artΘέατροΘέατρο: Ο Πέρης Μιχαηλίδης μιλάει για την...

Θέατρο: Ο Πέρης Μιχαηλίδης μιλάει για την παράσταση «Η Πείνα»

Στις 18 και 19 Μαΐου ο Πέρης Μιχαηλίδης ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό και μοναδικό ρόλο της θεατρικής διασκευής του έργου «Η Πείνα» του Κνουτ Χάμσουν στο θέατρο Blackbox. Με αφορμή την προσεχή παράσταση, λοιπόν, είχαμε την τύχη να αποσπάσουμε λίγες κουβέντες από τον ηθοποιό.

Μετά την περσινή σας επιτυχία με το Μπετόν, που συγκλόνισε κοινό και κριτικούς τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη, επανέρχεστε με έναν ακόμη μονόλογο. 'Ήταν τυχαία η επιλογή αυτή;


Αναζητώντας μέσα στα έργα και βαθιά επηρεασμένος από διάφορους συνειρμούς, είδα ότι ο «Πρώτος Έρωτας» του Μπέκετ που έπαιξα πριν από δέκα χρόνια, αντλούσε υλικό από το «Υπόγειο» του Ντοστογιέφσκι και την «Πείνα» του Χάμσουν. Θεωρώ αυτά τα δύο κείμενα βασικούς «πυλώνες» μέσα από τους οποίους πέρασε η λογοτεχνία του 20ου αιώνα. Νόρμαν Μέιλερ, Έρμαν Έσσε, Τσαρλς Μπουκόφσκι, Σάμιουελ Μπεκετ, Τόμας Μπέρνχαρντ κ.λ.π. Έχοντας παρουσιάσει τον «Πρώτο Έρωτα» του Μπέκετ, το «Μπετόν» του Μπέρνχαρντ αλλά και τη «Νύχτα πριν από τα δάση» του Μπερνάρ Μαρί Κολτές, θεώρησα «ιερή υποχρέωση» να παρουσιάσω ένα από τα κείμενα που υπήρξε αφορμή για να ξεχυθούν στους δρόμους όλοι αυτοί οι περιπλανώμενοι ήρωες της παγκόσμιας λογοτεχνίας αλλά και του σινεμά.«Επάγγελμα Ρεπόρτερ» του Μικελάντζελο Αντονιόνι με το Τζάκ Νίκολσον, «Πέντε Εύκολα Κομμάτια» του Μπόμπ Ράφελσον, πάλι με το Τζακ Νίκολσον και πολλές άλλες ταινίες περιπλάνησης…

Η Πείνα του βραβευμένου με Νόμπελ Κνουτ Χάμσουν είναι από τα πιο πολυδιαβασμένα έργα του. Εσάς τι ήταν αυτό που σας ώθησε στην επιλογή αυτής της πρώτης ύλης;


Η «Πείνα» του Κνουτ Χάμσουν, όπως και ο Ξένος του Καμύ και ο «Λύκος της στέπας» του Έρμαν Έσσε είναι τα δημοφιλέστερα βιβλία που πωλούνται από τους πλανόδιους βιβλιοπώλες ανά τον κόσμο. Είναι η βασική παιδεία του κάθε έφηβου που θέλει να έρθει σε ρήξη με το κατεστημένο. Είναι τα πρώτα λόγια της αντίρρησης απέναντι σε οτιδήποτε υπαγορεύει τη συντήρηση, τη συνθηκολόγηση και το συμβιβασμό. Είναι τα βασικά κείμενα, τα «ιερά βιβλία» κάθε νέου που αισθάνεται άβολα με όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω του. Ως ένας άνθρωπος που η εφηβεία του καθορίστηκε από αυτά τα κείμενα, θεώρησα σωστό σήμερα που έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση για το τι σημαίνει συμβιβασμός, να μεταφέρω στη σκηνή ένα από αυτά τα έργα που ενθαρρύνει τους νέους σε άλλους δρόμους.

Ο ήρωας μένει μετέωρος ανάμεσα στη βιολογική ανάγκη εύρεσης τροφής και στην ηθική του αξιοπρέπεια. Πόσο δύσκολο είναι να συμβιβάσει αυτά τα δύο;


Την ψυχολογία του ήρωα την διαπερνά η απολυτότητα. Τα απόλυτα πιστεύω και η βαθιά προσήλωσή του στα ιδανικά της προσωπικής ανεξάρτητης πορείας του, είναι αυτά που του δίνουν τη δύναμη να κρατηθεί μακριά από συμβιβασμούς. Αυτό έχει σαν συνέπεια να βρίσκεται σε μία διαρκή ένδεια και εν πολλοίς να λιμοκτονεί, ωστόσο δεν τον οδηγεί σε παραίτηση αλλά ενδυναμώνει την πίστη του για ολοκληρωτική ρήξη με οτιδήποτε τον οδηγεί στο συμβιβασμό, ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά των ηρώων της Ρομαντικής λογοτεχνίας.

Το κείμενο θα έλεγε κανείς ότι είναι σκληρό και δύσπεπτο. Τι συμβαίνει με την παράσταση;


Το κείμενο δεν είναι δύσπεπτο, είναι σκληρό αλλά εξαιρετικά σημερινό. Οι στρατιές των ανέργων, των ανθρώπων που ψάχνουν στα σκουπίδια για να επιβιώσουν είναι το κάδρο της καθημερινότητάς μας στο οποίο συμμετέχουμε. Το θέατρο πέρα από τη διασκέδαση, έχει και μία αποστολή να παρουσιάζει μία πραγματικότητα όπως ακριβώς είναι και να καλεί τους θεατές να την αξιολογήσουν. Η «Πείνα» του Χάμσουν είναι μια εικόνα- μπούμερανγκ που έρχεται από τα βάθη του 19ου αιώνα και παρουσιάζει καταστάσεις που είναι απολύτως σημερινές. Ένας συγγραφέας να περιπλανάται και να λιμοκτονεί γιατί δε θέλει να συμβιβαστεί με το κατεστημένο των media της εποχής του. Η παράσταση είναι απολύτως ρομαντική, τη διαπερνά ένα βαθύ συναίσθημα και κυριαρχεί η αίσθηση του χιούμορ.

Οι ψυχολογικές ανησυχίες και οι υπαρξιακές αναζητήσεις, τα πάθη και οι εντάσεις του ήρωα απαιτούν μια ερμηνευτική απόδοση τεράστιου βεληνεκούς. Πώς καταφέρατε να μπείτε στην ψυχοσύνθεσή του και πώς δουλέψατε τη μεταξύ σας απόσταση για να βγει αυτό το αποτέλεσμα;


Ένας ηθοποιός όταν καλείται να ερμηνεύσει επεξεργάζεται ένα Υλικό το οποίο ή διαθέτει ή αναζητά. Ο ήρωας αυτός ενσαρκώθηκε με υλικά διαφόρων προσωπικών περιπλανήσεων και συνειρμών.

***

Συντελεστές

Μετάφραση – Θεατρική Προσαρμογή: Αναστάσιος Βενέτης
Σκηνοθετική Επιμέλεια: Μαρία Μητροπούλου
Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα

Ερμηνεύει: Πέρης Μιχαηλίδης



Παραστάσεις

18 και 19 Μαΐου 2015

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Διάρκεια παράστασης: 50'

Εισιτήρια: 10€, 5€ (φοιτητικό, ανέργων)

Πληροφορίες – κρατήσεις: 2310829254


Προπώληση Εισιτηρίων: www.viva.gr, Public, Παπασωτηρίου, Seven spots, Ιανός, Reload και στο ταμείο του BlackBox


Ώρες ταμείου: Τετάρτη – Κυριακή 10:30-13:30, 17:30-21:00



Υπό την αιγίδα της Νορβηγικής Πρεσβείας και σε συνεργασία με το Νορβηγικό Ινστιτούτο Αθηνών

Related stories

Η Φλώρινα του Αγγελόπουλου – Τότε και τώρα

κείμενο/φωτογραφίες Αλέξανδρος Βοζινίδης Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος (Αθήνα, 27 Απριλίου 1935 - 24 Ιανουαρίου...

Όταν μια παράσταση γίνεται έμφυλο debate: Η σκηνή της κωμωδίας μιλά για ανισότητες

Ξεκίνησε έντονη συζήτηση γύρω από τις έμφυλες διακρίσεις στον...

Λαδάδικα: Αιχμηρή απάντηση των καταστηματαρχών εστίασης σε δημοσίευμα περί ηχορύπανσης

Eπιστολή απάντηση και διαμαρτυρία σχετικά με δημοσιευμα που φαίνεται...

Όσκαρ 2025: Οι υποψηφιότητες

Η μεγάλη τελετή της απονομής των βραβείων Όσκαρ, θα...