HomeCinemaΚριτική ταινίαςΤαινίες στο ΦΚΘ58 | Western: Ένα σύγχρονο...

Ταινίες στο ΦΚΘ58 | Western: Ένα σύγχρονο western στη βουλγαρική ύπαιθρο

Section: Open Horizons (OH) & LUX

Στο Western (2017) της Valeska Grisebach μια ομάδα Γερμανών εργατών καλείται ναι κατασκευάσει ένα εργοστάσιο υδροηλεκτρικής ενέργειας στην ύπαιθρο της Βουλγαρίας κοντά στα ελληνικά σύνορα. Ο τίτλος της ταινίας έχει διττή σημασία, καθώς δεν αναφέρεται μόνο στο είδος του western, αλλά και στην έλευση δυτικών εργατών σε μια χώρα της ανατολικής Ευρώπης. Οι Γερμανοί εργάτες ως άλλοι Αμερικάνοι φέρουν τη δυτική «νεωτερικότητα» και «ανάπτυξη» στους φτωχούς βαλκάνιους, οι οποίοι στην αφήγηση λειτουργούν ως Ινδιάνοι. Μία ταινία που μιλάει για την επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων διαφορετικής καταγωγής που δεν μιλούν την ίδια γλώσσα, αλλά προσπαθούν να έρθουν σε επαφή. Και αυτή η επαφή άλλοτε καταλήγει σε αμοιβαία κατανόηση και βαθιά σύνδεση και άλλοτε σε συγκρούσεις.

Ο πενηντάρης Γερμανός εργάτης Meinhard (Meinhard Neumann) βρίσκει ένα λευκό άλογο, το ιππεύει ως εναλλακτικός cowboy και επισκέπτεται ένα γειτονικό χωριό σε αναζήτηση τσιγάρων. Εκεί αντιμετωπίζεται με επιφυλακτικότητα και εχθρότητα ή με πηγαία περιέργεια από τους χωριανούς. Έτσι, ο μύθος ξετυλίγεται αργά, καθώς δύο κόσμοι έρχονται σε επαφή. Ο Meinhard διατηρεί ήπιους τόνους και έναν σεβασμό προς τους γηγενείς, σε αντίθεση με τον συνεργάτη του (Reinhardt Wetrek), ο οποίος δρα με σκοπό την ικανοποίηση των δικών του αναγκών και με τη νοοτροπία ότι η γη στην οποία δουλεύει του ανήκει.

Η ταινία αποπνέει την αίσθηση ντοκιμαντέρ λόγω της φόρμας της, αλλά και εξαιτίας της μη κλασικής αφήγησης. Η κάμερα στο χέρι, η λιτή σκηνοθεσία και οι ερασιτέχνες ηθοποιοί συμβάλλουν στη δημιουργία αυτού του ύφους. Παράλληλα, το σενάριο εξελίσσεται χωρίς βιασύνη και ιδιαίτερες εντάσεις, ενώ, ουσιαστικά, απουσιάζει το αφηγηματικό τόξο˙ στοιχείο που αφενός, δίνει μία αίσθηση της πραγματικής ζωής στο φιλμ, αφετέρου διατηρεί τη δραματική ένταση σε χαμηλά επίπεδα. Η αφήγηση εστιάζει στους χαρακτήρες, οι οποίοι δεν φαίνεται να μεταβάλλονται δραστικά. Ο Meinhard παραμένει ένας άπατρις που αναζητά πατρίδα μέχρι το τέλος της ταινίας. Η ανάγκη του να ριζώσει σε έναν τόπο άραγε θα εκπληρωθεί;

Παράλληλα, οι σχέσεις των ανδρών αντικατοπτρίζουν τη ρήση που εκφράζει ο βασικός ήρωας σε έναν Βούλγαρο με το οποίον αναπτύσσει τους πιο ισχυρούς φιλικούς δεσμούς στην ταινία: ο δυνατότερος κερδίζει. Οι άνδρες στην προσπάθειά τους να επιβληθούν ο ένας στον άλλον, έρχονται σε σύγκρουση, ενεργούν ανώριμα, εγωιστικά και επικίνδυνα, ενώ σε κάθε σκηνή αναμένεται μια νέα αντιπαράθεση ανάμεσά τους, η οποία είτε περιορίζεται σε λεκτικά σχόλια είτε εξελίσσεται σε σωματική βία. Η διαφορετική εθνικότητα και το σχετικά πρόσφατο ιστορικό παρελθόν των δύο χωρών αποτελεί συχνά αιτία για αντιμαχίες. Οι προσωπικές συγκρούσεις μεταξύ των ηρώων οφείλονται και σε άλλους παράγοντες: η εργασία, το χρηματικό κέρδος και οι γυναίκες του χωριού προκαλούν αντιπαραθέσεις σε μια ενδιαφέρουσα μελέτη της δημιουργού πάνω στην αρρενωπότητα και την αρσενική συμπεριφορά.


Western: μία χαρακτηροκεντρική ταινία η οποία απαρτίζεται από ήρωες που δεν μιλούν την ίδια γλώσσα, αλλά επιθυμούν να επικοινωνήσουν, να κυριαρχήσουν ο ένας στον άλλον ή να βρουν μια πατρίδα. Εκεί που Γερμανοί εργάτες μεταβάλλουν ριζικά το βουλγαρικό βουκολικό τοπίο, εκεί που η δύση «αναβαθμίζει» την ανατολή και δύο κόσμοι, διαφορετικοί, αλλά και όμοιοι, έρχονται σε επαφή.

Η ταινία διαγωνίζεται για το βραβείο LUX.

Related stories

Η Φλώρινα του Αγγελόπουλου – Τότε και τώρα

κείμενο/φωτογραφίες Αλέξανδρος Βοζινίδης Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος (Αθήνα, 27 Απριλίου 1935 - 24 Ιανουαρίου...

Όταν μια παράσταση γίνεται έμφυλο debate: Η σκηνή της κωμωδίας μιλά για ανισότητες

Ξεκίνησε έντονη συζήτηση γύρω από τις έμφυλες διακρίσεις στον...

Λαδάδικα: Αιχμηρή απάντηση των καταστηματαρχών εστίασης σε δημοσίευμα περί ηχορύπανσης

Eπιστολή απάντηση και διαμαρτυρία σχετικά με δημοσιευμα που φαίνεται...

Όσκαρ 2025: Οι υποψηφιότητες

Η μεγάλη τελετή της απονομής των βραβείων Όσκαρ, θα...