HomeCinemaΚριτική ταινίαςΤαινίες στο ΦΚΘ58 | The Square /...

Ταινίες στο ΦΚΘ58 | The Square / Το Τετράγωνο (2017)

Τμήμα: Αφιέρωμα Ruben Östlund

Η προσωπική και επαγγελματική ζωή του Christian (Claes Bang) αναποδογυρίζεται όταν του κλέβουν το κινητό και το πορτοφόλι. Η απόφασή του να στείλει μία απειλητική, αλλά πολιτικά ορθή, επιστολή προς τον κλέφτη, παίρνει μία απρόσμενη στροφή, οδηγώντας τον στην μία απερίσκεπτη πράξη μετά την άλλη.

Σε σενάριο και σκηνοθεσία του Ruben Östlund (Force Majeure, 2014) το σατιρικό δράμα κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις φετινές Κάννες. Ο Östlund σκιαγραφεί το πορτραίτο ενός προνομιούχου επιμελητή σύγχρονης τέχνης, ο οποίος αδυνατεί να εστιάσει στην προετοιμασία της διαφημιστικής καμπάνιας για το νέο έκθεμα του μουσείου: ένα φωτεινό τετράγωνο στο λιθόστρωτο του μουσείου, με την επιγραφή «Το Τετράγωνο είναι ένα καταφύγιο εμπιστοσύνης και συμπόνοιας. Μέσα σε αυτό όλοι μας μοιραζόμαστε ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις». Ο κινηματογραφιστής ασκεί κριτική στον χώρο της τέχνης και στη σύγχρονη κοινότητα, στην οποία δυσκολευόμαστε να δείξουμε αλληλεγγύη και ανεκτικότητα, γνωρίζοντας ωστόσο πως είναι υποχρέωσή μας.

Οι αλληλένδετες υποπλοκές της ταινίας αποκαλύπτουν τον πρωταγωνιστή, φανερώνοντάς μας τις αδυναμίες του και προκαλώντας την συμπάθεια μας, μέσα από τους διαφορετικούς ρόλους που έχει αναλάβει: του καλού πολίτη, του ισχυρού επαγγελματία, του χωρισμένου πατέρα και του διαθέσιμου άνδρα.

Περισσότερη βάση δίνεται στους πρώτους δύο ρόλους, παρά στους τελευταίους, οι οποίοι παραγκωνίζονται. Ειδικά η ανάπτυξη της σχέσης του με την δημοσιογράφο Anne (Elizabeth Moss) φαίνεται βεβιασμένη και αδικαιολόγητη. Η Anne χρησιμοποιείται για να αναπτυχθεί καλύτερα ο πρωταγωνιστής και τα συναισθήματά της φαίνονται αβάσιμα, αν και μπορούν να εξηγηθούν είτε λόγω της έλξης της από τον Christian, όπως τον έχει πλάσει στο μυαλό της, είτε λόγω ανάγκης της πλοκής. Ωστόσο, η απουσία ανάπτυξης των δευτερευόντων χαρακτήρων δικαιολογείται, γιατί δεν συμβαίνει μόνο στην περίπτωση της Moss, μιας και η ταινία εστιάζει αποκλειστικά πάνω στην φιγούρα του Christian, όπως και αυτός εστιάζει στον εαυτό του. Και για την ταινία και για τον ίδιο, οι υπόλοιποι είναι παρεμφερείς.

Όταν ο Christian οδηγεί και συζητάει με τον υπάλληλο του, Michael (Christopher Læssø), η κάμερα εστιάζει μόνο στον έναν, αποκρύπτοντας τον άλλο από το πλάνο. Ένα οπτικό στοιχείο που επαναλαμβάνεται, όπως και το τετράγωνο σχήμα. Σκάλες, πόρτες και τοίχοι που κινηματογραφούνται σφιχτά ώστε να τετραγωνοποιηθούν και ο πίνακας του Christian με τα τετράγωνα μέσα στα τετράγωνα αποτελούν μερικές από τις οπτικές αναφορές στον τίτλο που χρησιμοποιεί ο κινηματογραφιστής για να τονίσει την συσχέτιση του εκθέματος με

την ζωή του χαρακτήρα.

Το cast είναι εξαιρετικό, με τον Bang να φαίνεται ταυτόχρονα ισχυρός και εύθραυστος. Εξίσου καλοί είναι η Moss και ο Terry Notary, στον ρόλο του καλλιτέχνη Oleg, οι οποίοι εμφανίζονται δυστυχώς για λίγο.

Διαποτισμένη με σασπένς και υπερβολή, η νέα ταινία του Östlund συνεχίζει την ανατομία των κοινωνικών προτύπων.

Η ταινία θα προβληθεί στις 7/11, 21:00, στην αίθουσα Ολύμπιον.

Related stories

Η Φλώρινα του Αγγελόπουλου – Τότε και τώρα

κείμενο/φωτογραφίες Αλέξανδρος Βοζινίδης Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος (Αθήνα, 27 Απριλίου 1935 - 24 Ιανουαρίου...

Όταν μια παράσταση γίνεται έμφυλο debate: Η σκηνή της κωμωδίας μιλά για ανισότητες

Ξεκίνησε έντονη συζήτηση γύρω από τις έμφυλες διακρίσεις στον...

Λαδάδικα: Αιχμηρή απάντηση των καταστηματαρχών εστίασης σε δημοσίευμα περί ηχορύπανσης

Eπιστολή απάντηση και διαμαρτυρία σχετικά με δημοσιευμα που φαίνεται...

Όσκαρ 2025: Οι υποψηφιότητες

Η μεγάλη τελετή της απονομής των βραβείων Όσκαρ, θα...