Τέχνη του δρόμου δεν είναι μόνο το street art και το graffiti.
Όταν τα όρια ξεπερνούν τις ελιτίστικες φόρμες και η τέχνη αναφέρεται στο ευρύ κοινό αναιρώντας ταυτόχρονα την έννοια του «κοινού» στον δημόσιο χώρο και στον δρόμο, η street art υποδομείται από ανθρώπους που κύριο μέλημά τους είναι η συνύπαρξη της ποινικοποιημένης και «διεφθαρμένης» κάποτε τέχνης του δρόμου με ανθρώπους, λοιπές τέχνες, μορφές έκφρασης και την υπόσταση της urban κουλτούρας που προσπαθεί να επικοινωνήσει με το κοινωνικό στερέωμα.
Δρώμενα, actions, projects με ελληνογαλλική ταυτότητα και αντικείμενο την δραστηριοποίηση καλλιτεχνικών ομάδων μεταξύ των δύο χωρών αλλά και την επικοινώνηση της αστικής κουλτούρας σε κατοίκους και χρήστες του δημόσιου χώρου φέρνει στο προσκήνιο υπό την φωτεινή επιγραφή της η μη κερδοσκοπική οργάνωση καλλιτεχνικού χαρακτήρα
Indastryt. Ίσως την γνωρίζετε μέσα από τις καταθέσεις των πρωταγωνιστών του ντοκιμαντέρ που πρόσφατα προβλήθηκε με τον τίτλο WALL DEMOCRACY. Μια συνάντηση γεμάτη απαντήσεις, εξομολογήσεις, πραγματικότητα αλλά και πολλή τέχνη για τα μάτια μας θα έχουμε την τύχη να απολαύσουμε σύντομα στον Πολυχώρο WE. Λίγες ημέρες, λοιπόν πριν το ραντεβού μας, το Σάββατο 6 Μαϊου μιλήσαμε με τα κορίτσια που βρίσκονται πίσω από την Indastryt, Βάλια Καρδή και τη Νεφέλη Κοσκινά και μας συστήνουν αυτό το δικό τους, εξαιρετικό εγχείρημα.
Πώς προέκυψε η δημιουργία ενός οργανισμού προαγωγής του καλλιτεχνικού πνεύματος ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία; Ποια η ανάγκη που σηματοδότησε την έναρξη του εγχειρήματος; Ξεκίνησε από μια γνωριμία μιας Ελληνίδας (Βάλια Καρδή) και μιας Ελληνογαλλίδας (Νεφέλη Κοσκινά) στα πλαίσια του επαγγελματικού μεταπτυχιακού διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων στο δημόσιο χώρο (projets culturels dans l'espace public) στο πανεπιστήμιο Paris 1 Panthéon-Sorbonne στο Παρίσι το 2015. Με αφορμή μια μελέτη/έρευνα πάνω στη street art και το graffiti στην Αθήνα αποφασίσουμε να αποτυπώσουμε τα συμπεράσματα μας μέσα από ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους με τίτλο WALL DEMOCRACY. Όμως δεν θέλαμε να σταματήσουμε εκεί. Η δημιουργία ενός οργανισμού ήταν μια φυσική εξέλιξη για εμάς εφόσον η προώθηση της ελληνικής αλλά και της γαλλικής τέχνης και κουλτούρας ήταν ο επαγγελματικός στόχος μας εξ αρχής. Άλλωστε ζώντας ανάμεσα σε Ελλάδα και σε Γαλλία μας φαίνεται απαραίτητο να χτίσουμε γέφυρες ανάμεσα σε δυο χώρες που μοιράζονται τα ίδια αλλά και διαφορετικά στοιχεία σε καλλιτεχνικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο.
Με τι είδους συγκεκριμένα actions και δρώμενα ασχολείται η Indastryt; Περιορίζεται αποκλειστικά στην Urban κουλτούρα; Και πώς προσδιορίζεται το urban στοιχείο συγκεκριμένα στην Ελλάδα και πώς στην Γαλλία; H Indastryt είναι μια πολύ νέα οργάνωση η οποία μέχρι στιγμής έχει προσανατολιστεί στην urban κουλτούρα διότι το πεδίο έρευνας της ξεκίνησε από αυτή. Άρα όχι δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό το είδος έκφρασης και τέχνης..αυτό φυσικά θα σας αφήσουμε να το ανακαλύψετε στο μέλλον. Απαντώντας λοιπόν στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης όταν μιλάμε για urban κουλτούρα στη Γαλλία εννοούμε επίσης την τέχνη οποιασδήποτε μορφής στον δημόσιο δρόμο. Τις τέχνες του δρόμου εν ολίγοις, οι οποίες δεν περιορίζονται στο graffiti και στη street art. Στην Ελλάδα αυτές οι έννοιες είναι ακόμη συγκεχυμένες, αλλά για να είμαστε δίκαιοι ο όρος urban art ακόμη και στη Γαλλία παραπέμπει τις περισσότερες φορές στο graffiti και στη street art. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται ακόμη περισσότερο από ειδικούς του χώρου και ακαδημαϊκούς διότι η έννοια της street art δεν αρκεί για να περικλείσει όλες τις εκδοχές της urban κουλτούρας…
Ποιος ο κύριος στόχος της και ποιες οι φιλοδοξίες της; Η Indastryt έχει ως στόχο την παραγωγή διεθνών, διαθεματικών, καλλιτεχνικών και πολιτιστικών δράσεων. Αυτή τουλάχιστον είναι η official εκδοχή της. Σκοπός μας είναι η διοργάνωση πολιτιστικών δρώμενων, με πυρήνα τον δημόσιο χώρο (και όχι μόνο) αλλά και την ανάδειξη και την μετακίνηση καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών ομάδων ανάμεσα σε Ελλάδα και σε Γαλλία. Προηγουμένως το θέσατε πολύ σωστά: «actions και δρώμενα», γιατί αυτό ακριβώς σκοπεύουμε να προτείνουμε. Όμως οι προτάσεις που θα κάνουμε στο μέλλον (performance, actions κλπ.) θα έχουν ένα διαφορετικό format, μια διαφορετική προσέγγιση. Σκοπός μας είναι άλλωστε να αγγίξουμε διαφορετικά κομμάτια του πληθυσμού που δεν έχουν εύκολα πρόσβαση στη τέχνη. Να τη κάνουμε πιο προσιτή στους κατοίκους μιας πόλης, μιας γειτονιάς, να αποφύγουμε την ελιτίστικη πλευρά της τέχνης και να κάνουμε προτάσεις που θα περιλαμβάνουν τη συμμετοχή των κατοίκων και όχι του κοινού. Διότι για εμάς ο όρος «κοινό» δεν υπάρχει όταν μιλάμε για τέχνη στον δημόσιο χώρο…
Υπάρχει ταύτιση πολιτισμικών στοιχείων, στόχων, δεξιοτήτων ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους των δυο πολιτισμών, ώστε η διαδικασία σύμπραξης να αποβεί πιο εύκολη και αποδοτική; Ή θεωρείτε ότι δεν παίζει κανένα ρόλο στον στόχο σας; Φυσικά και υπάρχει ταύτιση, όπως και πολλές διαφορές. Και αυτό ακριβώς είναι και η πηγή έμπνευσης μας. Αυτές οι ομοιότητες και οι διαφορές. Το πάντρεμα τους μπορεί να δώσει κάτι το πολύ ξεχωριστό.. Δεν έχει να κάνει τόσο με την ευκολία και την αποδοτικότητα αλλά με τη καινοτομία, τη συμμετοχή και τη διάδραση με τους κατοίκους και τους χρήστες του δημόσιου χώρου. Άλλωστε συνειδητοποιούμε εύκολα ότι κάποιες μορφές τέχνης προκαλούν τα ίδια συναισθήματα και τις ίδιες αντιδράσεις σε όλο τον κόσμο ανεξαρτήτως καταγωγής και κουλτούρας.
Παραμένει ακόμα η τέχνη του δρόμου, μια ποινικοποιημένη μορφή έκφρασης ή θεωρείτε πως με τα trendts, το επαναλανσάρισμα από όλους τους φορείς και την έντονη «διαφήμιση» του πλέον, όλο αυτό έχει μείνει πίσω και εισερχόμαστε σε μια νέα εποχή με καινούργια δεδομένα και εντελώς διαφορετική αισθητική; Τα πράγματα έχουν αλλάξει φυσικά σε σχέση με το παρελθόν. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Βέβαια και πάλι γυρνάμε στο ερώτημα τι σημαίνει τέχνη του δρόμου. Γιατί τέχνη του δρόμου δεν είναi μόνο το street art και το graffiti. Τώρα αν παραμένει μια ποινικοποιημένη μορφή έκφρασης, αρκεί να κοιτάξουμε τους τοίχους γύρω μας για να δούμε πόσο «εύκολη» είναι η ελευθερία της έκφρασης πλέον. Φυσικά τα τελευταία χρόνια τα φώτα της δημοσιότητας είναι στραμμένα στην Ελλάδα άρα και σε αυτό το φαινόμενο. Σίγουρα τα δεδομένα είναι διαφορετικά αλλά η αισθητική, δεν νομίζω. Σίγουρα προκαλεί διάφορες αντιδράσεις και στους ίδιους τους καλλιτέχνες. Όλα αυτά τα ερωτήματα απαντώνται αναλυτικά από τους 14 καλλιτέχνες που πήραν μέρος στο WALL DEMOCRACY.
Ποια είναι η αισθητική που «κυριαρχεί» και αποτυπώνει την εποχή μας;
Η αισθητική του πλαστικού; Του φανταχτερού; Της διαφήμισης; Αυτή η αισθητική θεωρούμε ότι αποτυπώνει την εποχή μας..δυστυχώς.
Το WALL DEMOCRACY. Ποια τα κίνητρα για την πραγματοποίηση παραγωγής του; Τα κίνητρα μας ήταν πολύ απλά. Το συγκεκριμένο είδος τέχνης μας ενδιέφερε ανέκαθεν. Θέλαμε να το ερευνήσουμε λίγο πιο διεξοδικά. Φυσικά η έκρηξη αυτού του φαινομένου στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια ήταν κάτι που μας ταρακούνησε. Δουλεύοντας πάντα στο δημόσιο χώρο, παρακολουθώντας και συγκρίνοντας τη γαλλική και την ελληνική σκηνή, θεωρήσαμε ότι μέσα από την εικόνα και τις συνεντεύξεις θα μπορέσουμε να αποτυπώσουμε λίγο το κλίμα της Αθηναϊκής σκηνής, γι αυτό και πρωταρχικός σκοπός μας ήταν να το προβάλλουμε όσο το δυνατό περισσότερο στη Γαλλία, χρησιμοποιώντας το παράλληλα ως αφορμή για τη ανάδειξη της δουλειάς των Ελλήνων street artists, γκραφιτάδων και σκηνοθετών στη Γαλλία. Και αυτό ακριβώς κάναμε. Τρεις προβολές έχουν γίνει μέχρι τώρα στη Γαλλία (Παρίσι, Νανσυ) και μια στην Ελλάδα ( 19ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης). Και τις τρεις φορές στη Γαλλία καλέσαμε και προβάλλαμε τη δουλειά Ελλήνων καλλιτεχνών (Festival Art dans la rue στο Παρίσι με καλεσμένο τον SENOR, Carte blanche à Instastryt με προβολές τριών ακόμη ντοκιμαντέρ ελλήνων σκηνοθετών πάνω στη ίδια θεματική και παρουσίαση του βιβλίου «Η ιστορία του γκραφίτι στην Ελλάδα» και τέλος μια τριών εβδομάδων residency τoυ Wild Drawing aka WD στη Νανσύ, με εκθέσεις και πολλαπλές παρεμβάσεις σε διάφορους πολιτιστικούς χώρους της πόλης αλλά και σε φεστιβάλ).
Η street art πρόκειται ακόμα για μια διαφορετική προσέγγιση της κοινωνικοπολιτικής κατάστασης και της τέχνης; Ή έχει βρει την θέση της και την φωνή της και έχει εισχωρήσει και παγιωθεί στα τεκταινόμενα (κοινωνικά και καλλιτεχνικά); Όλων των ειδών οι τέχνες προσεγγίζουν την κοινωνικοπολιτική κατάσταση μιας χώρας με διαφορετικό τρόπο. Τώρα όσον αφορά το κομμάτι της street art θα ήταν δύσκολο να απαντηθεί κάτι τέτοιο από τη δική μας πλευρά. Σίγουρα ο κόσμος είναι πιο εξοικειωμένος σήμερα σε σχέση με το παρελθόν.. Αλλωστε τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται ακόμη πρισσότερα murals τα οποία μιλάνε στις καρδιές των ανθρώπων ακριβώς διότι είναι εύκολα στην μετάφραση τους όντας αρκετά ρεαλιστικά και φυσικά διότι πραγματεύονται τη σημερινή κοινωνική κατάσταση. Στην Ελλάδα αλλά και στη Γαλλία.
Στερείται η Ελλάδα σε επίπεδο είτε καλλιτεχνών, είτε αντιλήψεων και αποδοχής της street κουλτούρας; Είναι προσκολλημένη στην παράβαση και σε μια στάσιμη ιδεολογία των πραγμάτων που δεν την βοηθά να προάγει και να εξελίξει ίσως την «πνευματικότητα» του δρόμου; Θα ήταν άδικο να πούμε ότι η Ελλάδα στερείται σε ότι αφορά τη street κουλτούρα. Ίσα ίσα θα μπορούσαμε να πούμε ότι εξελίσσεται όλο και περισσότερο σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Εξαιτίας της κρίσης; Αυτό είναι ένα ερώτημα που μένει να απαντηθεί. Δεν νομίζουμε ότι είναι απαραίτητο να μιλάμε για «πνευματικότητα» του δρόμου και δεν ξέρω αν θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τον όρο «ιδεολογία». Δεν τίθεται τόσο θέμα ιδεολογίας, όσο ελευθερίας έκφρασης και οικειοποίησης του δημόσιου χώρου από τους καλλιτέχνες αλλά και από τους κατοίκους. Νομιμότητα ή παρανομία για εμάς είναι δυο όροι που δεν λαμβάνουμε τόσο υπόψη όταν μιλάμε για τέχνες του δρόμου.
Η 6η Μαΐου στο WE.. Τι επρόκειτο να παρακολουθήσουμε και σε τι στοχεύει η πρώτη αυτή γνωριμία με την Indastryt; Σκοπός της συγκεκριμένης ημέρας είναι να δημιουργήσουμε έναν σύνδεσμο μεταξύ των καλλιτεχνών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (στη συγκεκριμένη περίπτωση Αθήνα-Θεσσαλονίκη) και να προωθήσουμε πιθανές συνεργασίες μεταξύ τους. Μια ολοήμερη γιορτή με μουσικές, βάψιμο και καλή διάθεση και όλα αυτά στο δρόμο! Μπροστά στο WE. Όλοι οι djs και οι καλλιτέχνες θα λάβουν μέρος αφιλοκερδώς και όλοι θα είναι εκεί για να περάσουμε όμορφα! Μια ευκαιρία για να εξοικειωθεί το κοινό με τη street art και το graffiti, αλλά και να έρθει σε επαφή με διαφόρους καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν ποικίλες πρακτικές στον δημόσιο χώρο. Μια ευκαιρία καλλιτεχνικής συνεργασίας ανάμεσα σε δυο πόλεις, μια ολόκληρη μέρα αφιερωμένη στην urban κουλτούρα, την τέχνη, τη μουσική και τους κατοίκους της πόλης! Παράλληλα, θα δοθεί η ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ WALL DEMOCRACY και να απαντηθούν κάποια ερωτήματα πάνω στις έννοιες του γκραφίτι και της street art, τις διαφορές τους, αλλά και την πολιτική κατάσταση στην Αθήνα σήμερα μέσα από τα μάτια καλλιτεχνών που εκφράζονται στον δημόσιο χώρο. Άλλωστε η Indastryt έχει έρθει για να μείνει! Και η Θεσσαλονίκη είναι η πρώτη στάση της.
Η άνοιξη μόλις μπήκε και η πόλη σιγά σιγά ξαναγεννιέται!
To
WE και η Indastryt σας καλούν σε μια ολοήμερη γιορτή, στην καρδιά της πόλης, με αφορμή την προβολή του μικρού μήκους ντοκιμαντέρ WALL DEMOCRACY, μια παραγωγή της Indastryt!
Μια ημέρα γεμάτη εκπλήξεις με επίκεντρο την urban κουλτούρα!
Ξεκινάμε νωρίς το μεσημέρι με 15 καλλιτέχνες από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προερχόμενοι από το χώρο του graffiti και της street art με σκοπό να βαφτεί όλη η εξωτερική πρόσοψη του WE επί της οδού Γ' Σεπτεμβρίου!
Οι καλλιτέχνες που θα συμμετέχουν είναι:
APSET, AMOK, ASHOS, DANE, FAIKE, GKELOS, JASONE, IONAS, MIRO, RASEL, RAUND, RINO, SAME 84, SENOR, WD
Barbeque, μπύρες και μουσικές στην αυλή του χώρου καθ'όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Θα ακολουθήσει special screening του μικρού μήκους ντοκιμαντέρ WALL DEMOCRACY, με τη λήξη του live painting στις 20:00.
Tο WALL DEMOCRACY γυρίστηκε στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2016. Το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ πραγματοποιήθηκε με σκοπό να απαντήσει σε ερωτήματα που αφορούν τις έννοιες του graffiti και της street art, τις διαφορές τους, αλλά και την πολιτική, οικονομική και κοινωνική κατάσταση στην Αθήνα σήμερα, μέσα από τα μάτια δεκατεσσάρων καλλιτεχνών που δραστηριοποιούνται στο χώρο της urban art τα τελευταία χρόνια.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
WE | 3ης Σεπτεμβρίου & Γρηγορίου Λαμπράκη
Η μη κερδοσκοπική οργάνωση καλλιτεχνικού χαρακτήρα
Indastryt ιδρύθηκε το 2016 στο Παρίσι από τη Βάλια Καρδή και τη Νεφέλη Κοσκινά. Σκοπός της συγκεκριμένης οργάνωσης είναι η διοργάνωση καλλιτεχνικών δρώμενων και δράσεων, με πυρήνα το δημόσιο χώρο, όπως και η μετακίνηση και συνεργασία καλλιτεχνών αλλά και καλλιτεχνικών ομάδων ανάμεσα σε Ελλάδα και σε Γαλλία.
Infos
Σκηνοθεσία: Βάλια Καρδή & Νεφέλη Κοσκινά
Σενάριο: Βάλια Καρδή & Νεφέλη Κοσκινά
Πρωταγωνιστούν: RTMone, Cacao rocks, Ints, Senor, Spike 69, Billy Gee, EX!T, Boohaha, Alex Martinez, Lune 82, Jola, Manolis Anastasakos, WD aka Wild Drawing
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Αντώνης Θεοδωρίδης
Ηχοληψία: Ιάσωνας Θεοφάνου
Μοντάζ: Αναστασία Μελία Ελευθερίου, Artem Dementiev
Μιξάζ: Association Afaneis
Πρωτότυπη μουσική: Billa Qause, Mononome, Forbon N'Zakimuena
Διάρκεια: 26 λεπτά
Έτος Παραγωγής: 2016
Πρεμιέρα: 19o Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Μάρτιος 2017.
Εταιρεία παραγωγής: INDASTRYT & Objet(s) Publics
Ακολουθείστε το event
εδώ