HomeMind the artΕικαστικάΣυμπλεύσεις, μεταβίβαση, όμορφη καταφασία

Συμπλεύσεις, μεταβίβαση, όμορφη καταφασία

Κάποια βήματα καφετιά στο παρκέ.

Γαλήνη στο μέσα μου.

Τι κι αν υπάρχει τελικά το καντιανό apriori;

Πρόκειται για την τιτλοφορούσα έκθεση
«Συμπλεύσεις» των Μιχάλη Αρφαρά και Kati Mahrt, η
οποία εγκαινιάστηκε στις 27 Νοέμβρη, υπό τη σκέπη του καλλιτεχνικού χώρου Artis Causa.

Ανέκαθεν επίκαιροι, διόλου προσηλυτισμένοι από
καλλιτεχνικές εποχές με πεπερασμένη, ρετροϊκή αίγλη και απαρχαιωμένο savoirvivre των καβαλέτων, οι δύο
καλλιτέχνες αγγίζουν τις εποχές στην κόψη του χρόνου.

Πράγματι, ο Μιχάλης Αρφαράς καθιστά τα έργα του
αυτοσκοπό. Η αιτιολόγηση θα αναβλύσει ως φυσικό επακόλουθο. Πιο αναλυτικά, οι
μορφές των έργων του χαρακτηρίζονται από το ρεύμα του συμβολισμού, συνυφασμένο,
σχεδόν απολύτως «κουμπωμένο» με μια μετά- νεωτερική artnouveau, όπως υποδηλώνεται
από τα -φειδωλά μεν- ντιβιζιονιστικού ή μη τύπου μοτίβα που χρησιμοποιεί ο
καλλιτέχνης.

Υπόνοια λανθάνοντος ντανταϊσμού; Προφανώς,
είμαστε σε θέση να τη διακρίνουμε, εξαίρετα αποτυπωμένη στην πλειονότητα των
μορφών, καθώς διαπλέκεται με έναν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα μανιερισμό τύπου Tolkien, τον οποίο αρκετοί θα
μετέφραζαν πιθανολογικά και ως φωβισμό.

Θα μπορούσε κανείς να εντάξει το Μιχάλη Αρφαρά
στο avant- garde μοβιμέντο CoBrA; Με αρκετή ευκολία,
διότι εκφράζεται μέσα από τα έργα του μια ενεργός ουσία σουρεαλιστική και
ταυτοχρόνως αντιστασιακή, σχεδόν καταστασιακή.

Καταλήγοντας, μετά- ιμπρεσιονιστικές τάσεις,
διόλου παραλληλισμένες στα λεπτά τους όρια με ψήγματα αφηρημένου
εξπρεσιονισμού, γεγονός που αποτελεί το κομβικό σημείο απόκλισης της
εξισορροπιστικής αρμονίας μεταξύ Αρφαρά και Kati Mahrt. Τα έργα της, λεπτεπίλεπτα και ραφιναρισμένα, προβάλλουν με
πρώτη ύλη τις αφηρημένες εξπρεσιονιστικές καταβολές τους.

Επιπλέον, Τα ρομαντικά μοτίβα των μορφικών
σχηματισμών, με αυτοπεποίθηση την κατατάσσουν σε ένα εκσυγχρονιστικό είδος CoBrA, περισσότερο ίσως από
τον Μιχάλη Αρφαρά, σε αυτή τους την κοινή έκθεση στο καλλιτεχνικό κοινό, καθώς
πορεύεται προς μια κατεύθυνση καταρράκωσης διάσπαρτων τύπων της ανθρώπινης
ενδοτικότητας.

Επιπρόσθετα,
τα έργα της Mahrt
κωδικοποιούνται μέσα από μοντερνιστικές νότες τύπου αρ νουβώ και,
θα λέγαμε, έντονες χρωματικές αρμονίες τύπου Τέτση. Με λίγη υπερβολή, θα
πρόφθαινε τα όρια ενός φαντασιακού νατουραλισμού, καθώς και κάποιας μορφής
αισιόδοξα μεταλλαγμένου “barocco”,
γιατί όχι;

Είναι
αλήθεια πως εντοπίζει κανείς, σε μια παρθενική επαφή με τα εν λόγω έργα, μια
γκάμα ομοιοτήτων ευρεία ανάμεσα στους δύο αυτούς αξιόλογους καλλιτέχνες,
γεγονός που προκύπτει ευθαρσώς από τη συμπόρευση τους, πέραν της τέχνης, και
στην καθημερινή, την πραγματική ζωή.

Αξίζει
να αναφερθεί το γεγονός ότι ο Μιχάλης Αρφαράς επεσήμανε, αναφορικά με το έργο
του πως «Το φεγγάρι
γεννάει τις μεγάλες σκιές. Ο ήλιος τις επίμονες». Πράγματι, η χαρακτική
του εκφραστικότητα βρίσκεται στο τώρα και το εδώ, για να μας αποδείξει πως η
μαγεία της τέχνης διαφαίνεται μέσα από τις ποικίλες αποχρώσεις του γκρι, μέσ’
από χρώματα κι αρώματα συναισθηματικά, με εκλεπτυσμένα βάναυσες- ωστόσο καθόλου
άναρχες- ντόπες, προερχόμενες από την όμορη ταυτότητα του κινηματογραφιστή. Γι’
αυτούς τους λόγους, λοιπόν, καθιστά τα έργα του αυτοσκοπό.


Όσο για την Κati Mahrt, εφαρμόζοντας ποικίλες τεχνικές,
τολμά και «ονειροπολεί» στον εικαστικό χωροχρόνο και δράττεται της
πολυπλοκότητας των κατεστημένων διαστάσεων με τρόπο σαγηνευτικό, θηλυκό και
μοιραία νεανικό.

Μια γύρα, δύο, δεκάλεπτη στασιμότητα
σ’ ένα φινετσάτο σκαμπουδάκι, βλέμμα. Ανιχνευτικό, σκεπτικισμός, χάσιμο, σύγχυση,
αισθήματα λεπτά και επιφανειακά, αρετή και κατάρα της τέχνης του ανθρώπινου,
του αδύναμου. Του πάντοτε λίγου, άλλοτε υπερπλήρους.

Κάθε φορά που ευτυχώ ν’ αντικρύσω
τέχνες, κυρίως εικαστικές, προσπαθώ να κατακτήσω, θαρρώ, το «ωραίο και το
υψηλό» του Ντοστογιέφσκι. Απερίγραπτα απεχθής για τα όλα του, μόνο που μια
στιγμή χρειάζεται να τον αγγίξεις, μέσα σου κυνικότροπα. Και είναι εκείνη, η
στιγμή. Προσπαθώ να κατανοήσω τον εαυτό μου. Τα βασικά.

Κάθε τέχνη κι ένας εμφύλιος. Κάθε
τέχνη και μια ομορφιά.

Λένε πως είπε ο Μπωντλαίρ: «Τι κι αν
έρχεσαι από τον Παράδεισο ή την Κόλαση, δεν έχει σημασία, ω Ομορφιά»!

Και είχε δίκιο.

Κι όλα καλά.

***

Πληροφορίες
Έκθεσης

Έκθεση: «Συμπλεύσεις»

Καλλιτέχνες: Μιχάλης Αρφαράς- Kati Mahrt

Χώρος: Artis Causa

Διεύθυνση : Μητροπόλεως 97, Θεσσαλονίκη

Εγκαίνια: Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014, ώρα 20:00

Διάρκεια έκθεσης: Από τις 27 Νοέμβρη έως τις 31 Δεκέμβρη 2014

Είσοδος: ελεύθερη


Στοιχεία επικοινωνίας

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη
έως Παρασκευή: 10:00- 15:00

Τρίτη-Πέμπτη- Παρασκευή: 18:00- 21:00

Σάββατο: 11:00- 16:00

Τηλέφωνο
επικοινωνίας: +30 2310 223041

Ηλεκτρονική
επικοινωνία: [email protected]


Related stories

Η Βάσω Λασκαράκη πιστεύει στο μαγικό ραβδάκι της Θεσσαλονίκης

Συνέντευξη στη Χρύσα Πλιάκου/ Φωτογραφίες: Nekti Δεν νομίζω ότι υπάρχει...

Γιατί διαλύθηκαν αρχικά οι Simon and Garfunkel μετά το πρώτο τους άλμπουμ

Η ιστορία του ντουέτου Simon and Garfunkel είναι γεμάτη...

Το τραγούδι των REM που αρνήθηκαν να παίξουν live

Το βράδυ της άνοιξης του 1980, η πόλη Athens...