Όταν το κράτος μπερδεύει τις σούζες με τις ορθοπεταλιές!
Είναι αρκετές οι φορές που στο διάβα του χρόνου έχεις διαπιστώσει και σκεφτεί πως η χώρα μας είναι όμορφη αλλά και η χώρα που ανθεί η φαιδρά πορτοκαλέα. Με την κρίση να βρίσκεται καθημερινά σε πρώτο πλάνο στην σκέψη του κάθε ανθρώπου αυτή η φαιδρά πορτοκαλέα έχει πλέον γιγαντωθεί τόσο ώστε κοντεύει να μας πλακώσει με αυτή την ίδια πικρή φαιδρότητα της. Γιατί τι αλλο από φαιδρό είναι το να θεωρεί το επίσημο κράτος δια των νόμων και δια των εκπροσώπων του (εκλεγμένων και διορισμένων) μια επιχείρηση ενοικίασης και παροχής υπηρεσιών μέσω ποδηλάτων ως παράνομη βάσει της κείμενης νομοθεσίας που αφορά τα αντίστοιχα καταστήματα ενοικίασης μοτοποδηλάτων! Κι όμως το ποδήλατο είναι διαφορετικό μέσο από το μοτοποδήλατο για τον απλούστατο λόγο ότι δεν χρειάζεται καύσιμα αλλά μόνο πεταλιές.
Και κάπως έτσι δημιουργείται η τέλεια σύγχυση ενώ οι αρμόδιοι καταλαβαίνοντας το νομικό κενό σηκώνουν τα χέρια ψηλά.
Αλλά επίσης κάπως έτσι μια νέα μορφή επιχείρησης παροχής υπηρεσιών και άλλη μια ευκαιρία ανάπτυξης με αντίκρισμα στον τουρισμό, στην προβολή της Θεσσαλονίκης και στην πρόωθηση της νέας επιχειρηματικότητας πάει περίπατο.
Η περιπέτεια των αντίστοιχων επιχειρήσεων ενοικίασης ποδηλάτων της πόλης περιγράφεται μάλλον ανάγλυφα στην επιστολή που απέστειλλε η ομάδα Bikerespect σε τρία Υπουργεία, στον Δήμο Θσσαλονίκης, που αδυνατεί να διαχειριστεί βάσει νόμου την κατάσταση, τον ΕΟΤ και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο:
Όπως είναι γνωστό, το ποδήλατο γνωρίζει άνθιση τα τελευταία δύο χρόνια στην Ελλάδα, πράγμα που αποτελεί ενθαρρυντικό γεγονός, για τον τρόπο που αντιλαμβάνονται οι Έλληνες την μετακίνηση, την οικονομία ενέργειας, πόρων και χρημάτων, αλλά και την συμβολή του καθενός στην καθαρή ατμόσφαιρα.
Ως αποτέλεσμα αυτής της θετικής εξέλιξης νέοι επιχειρηματίες εκδηλώνουν ενδιαφέρον για επιχειρηματικές δραστηριότητες γύρω από το ποδήλατο, πολλές από τις οποίες υπό άτυπη μορφή, μιας και το αναχρονιστικό νομικό πλαίσιο, με τους περιορισμούς που εμπεριέχει, αποτελεί τροχοπέδη για όσους θέλουν να λειτουργήσουν νόμιμα.
Παίρνοντας ως παράδειγμα την άσκηση επαγγέλματος εκμίσθωσης ποδηλάτων απαιτείται άδεια της οποίας οι διαδικασίες χορήγησης αναφέρονται στην Αστυνομική Διάταξη 1/1994 και χορηγείται από τους ΟΤΑ Α’ βαθμού (δήμους και κοινότητες), έπειτα από το Νόμο 2647/98 (άρθρο 3 παρ. 19) περί μεταβίβασης αρμοδιοτήτων σε Περιφέρειες. Σύμφωνα με την Αστυνομική Διάταξη 1/1994 για να μπορέσει κάποιος να λειτουργήσει κατάστημα εκμίσθωσης ποδηλάτων, θα πρέπει μεταξύ άλλων να τηρήσει και προϋποθέσεις που αναφέρονται αποκλειστικά σε μοτοποδήλατα, κάτι που για όσους γνωρίζουν τις βασικές διαφορές μεταξύ των δύο οχημάτων, μπορεί να χαρακτηριστεί από παράλογο έως και αποτρεπτικό. Οι εν λόγω προϋποθέσεις που, χωρίς αμφιβολία, αναφέρονται σε μηχανοκίνητο όχημα και δη μοτοποδήλατο είναι οι παρακάτω:
α)«.. θα πρέπει να έχουν τα αναγκαία μέτρα πυρασφάλειας σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας..» (άρθρο3 παρ.1 Αστ. Διάταξη 1/1994)
β)«..απαγορεύεται η λειτουργία τους σε πεζόδρομους ή αρχαιολογικούς χώρους..» (άρθρο3 παρ.3 Αστ. Διάταξη 1/1994)
γ)«..απαγορεύεται η λειτουργία τους σε απόσταση λιγότερο από 100 μέτρα από Σχολεία, Φροντιστήρια, Νοσηλευτικά Ιδρύματα, Ξενοδοχεία, Βρεφονηπιακούς και Παιδικούς Σταθμούς, Γηροκομία, Κινηματογράφους, Θέατρα, Ωδεία, Δημόσιες Υπηρεσίες, Σιδηροδρομικούς Σταθμούς, Σταθμούς Υπεραστικών Λεωφορείων, Αεροδρόμια, Ναούς, Κατασκηνώσεις και Χώρους Άθλησης..» (άρθρο3 παρ.3 Αστ. Διάταξη 1/1994)
δ)«..θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να προσκομίσει δικαιολογητικά που θα αναφέρει την κατάσταση με τα προς ενοικίαση μοτοποδήλατα και ποδήλατα, όπου θα αναγράφονται ο αριθμός κυκλοφορίας και λοιπά στοιχεία αναγνωρίσεως αυτών..»(άρθρο4 παρ.2 Αστ. Διάταξη 1/1994)
Όπως είναι γνωστό τα ποδήλατα κινούνται με ανθρώπινη δύναμη (παρ.1 άρθρο.1 Ν.3542/2007) και ως εκ τούτου δεν έχουν καύσιμα, δεν χρειάζεται να φέρουν αριθμό κυκλοφορίας (παρ.1&2 άρθρο.80 Ν.3542/2007) και επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε πεζοδρόμους ή αρχαιολογικούς χώρους, εκτός εάν αντίστοιχη σήμανση απαγορεύει κάτι τέτοιο. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται παραπάνω προκύπτει ανάγκη τροποποίησης ή ορθότερα κατάργησης της Αστ. Διάταξη 1/1994 όσων αφορά τα ποδήλατα, έτσι ώστε να δοθεί κίνητρο και να διευκολυνθεί η χρήση αυτών, ως μέσο άθλησης, ψυχαγωγίας και μετακίνησης και ως ένα από τα βασικά τουριστικά προϊόντα που έχει στις υπηρεσίες του ένας επισκέπτης μίας πόλης για να την γνωρίσει.
Τελειώνοντας, να σας ενημερώσουμε πως εξ αιτίας της παραπάνω νομικής στρέβλωσης, ήδη εκκρεμεί απόφαση σφράγισης καταστήματος εκμίσθωσης ποδηλάτων στην Θεσσαλονίκη, μιας απόφασης που εξέδωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης, έπειτα από επιτόπιο έλεγχο της Τουριστικής Αστυνομίας στο συγκεκριμένο κατάστημα, μολονότι το αρμόδιο τμήμα εκδόσεων αδειών του Δ. Θεσσαλονίκης δήλωσε αναρμόδιο κατά νόμων έκδοσης σχετικής αδείας.
Η αμεσότητα της παρέμβασής σας κρίνεται αναγκαία μιας και βρισκόμαστε στο μέσο μίας τουριστικής περιόδου, ενώ ο εξορθολογισμός του νομικού πλαισίου, όσον αφορά την λειτουργία καταστημάτων εκμίσθωσης ποδηλάτων, θα μπορούσε να τονώσει σημαντικά την ανάπτυξη που ως γνωστόν η χώρα χρειάζεται και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας”.