Ο Σπύρος Δερβενιώτης (Αθήνα, 1969) είναι ένας από τους καλύτερους Έλληνες δημιουργούς κόμικς και γελοιογράφους. Δουλειές του έχουν δημοσιευτεί σε πολλά περιοδικά και εφημερίδες, ενώ συνεργάζεται με διαφημιστικές εταιρείες και εκδοτικούς οίκους ως εικονογράφος. Από το 1986 όπου ήταν η πρώτη του δημοσιευμένη δουλειά, το μολύβι του ομορφαίνει εκατοντάδες σελίδες ενώ έχει φανατικούς αναγνώστες.
Εχει συνεργαστεί με εφημερίδες και περιοδικά, και έχει εκδώσει πάνω από 16 άλμπουμ – συλλογές των κόμικς σειρών του, τόσο των σόλο (Ενδεικτικά «Μάνα Ρέϊβερ», «Αταίριαστοι», «Διαρκής Ειρήνη») όσο και των συνεργασιών με άλλους δημιουργούς («Φανούρης Άπλας» με Δημήτρη Βανέλλη Δημήτρη Καλαϊτζή, «Φωτογράφος» με Αντώνη Βαβαγιάννη, «Bleeding Hearts» με Αλέξια Οθωναίου). Τελευταίες του δουλειές είναι τα graphic novel Yesternow» και «Shark Nation» και το διαδικτυακό κόμικ «Comic Soap» .
Ο Σπύρος έρχεται στην Έκθεση Βιβλίου μαζί με τις Εκδόσεις Χαραμάδα και αποφασίσαμε να τον γνωρίσουμε λίγο καλύτερα.
– Υπάρχει κάτι που συνδέει τα βιβλία σου μέχρι στιγμής;
Ξεκινώντας απ΄τα οφθαλμοφανή, οι πρωταγωνιστές. Οι δύο ντετέκτιβ που κλήθηκαν να δώσουν ανθρώπινη μορφή στα arguments and counter-arguments των ζητημάτων του «Yesternow μεταφέρουν σε κάθε νέο βιβλίο τα τραύματα και τις αλλαγές που υπέστησαν στα προηγούμενα. Ταυτόχρονα, οι δευτερεύοντες χαρακτήρες που αντιμετωπίζουν σε κάθε περιπέτεια, επανεμφανίζονται σε μικρότερους ή μεγαλύτερους ρόλους και στις επόμενες ιστορίες, συνθέτοντας αυτό που ήδη κάποιοι αναγνώστες βάφτισαν «derveniverse.
Κυρίως όμως, όλο αυτό το saga συνδέεται από μια ενιαία θεματική, που είναι το πώς το πολιτισμικό τοπίο της δεκαετίας που διανύουμε διαμορφώνεται και διαμορφώνει τις συνειδήσεις του ανθρώπου του 21ου αιώνα, και του κόσμου που συνακόλουθα αυτός δομεί.
– Τι θα βρει κανείς στη βιβλιοθήκη σου;
To Eλληνόφωνο τμήμα αποτελείται από τα αναγνώσματα της εφηβείας μου (Άπαντα Τσιφόρου, Φρέντυ Γερμανού,μπόλικη Επιστημονική Φαντασία που εκτείνεται από Άρθουρ Κλάρκ μέχρι τα πιο cyberpunk της Ars Longa). To αγγλόφωνο κομμάτι αμέσως δίπλα, περιλαμβάνει κυρίως non fiction βιβλία ενημέρωσης.
Τα αναμενόμενα πολιτικής επικαιρότητας, τα «εκλαϊκευμένης επιστήμης» (από το Βlind Watchmaker μέχρι το «Life at the Extremes). Kαι μετά περνάμε στα κόμικς, τα οποία χωρίζονται σε τρείς μεγάλες κατηγορίες: Ελληνικές εκδόσεις, η «βρεταννική αναγέννηση» του αμερικάνικου κόμικ των δεκαετιών 80-90 (όλα τα Watchmen, Preacher, Swamp Thing and Hellblazer), και απ' τη νέα χιλιετία η πιο concept-heavy παραγωγή της Vertigo και Image (Scalped, DMZ, 100 bullets, Criminal, Y:the Last Man κλπ).
Υπάρχει κι ένα ευμεγέθες section humor (Dilbert, Garry Larson, Calvin & Hobbs, ο προ ΣΥΡΙΖΑ καλός Αρκάς και σχεδόν όλο το Doonesbury). Aυτή είναι η ορατή μου βιβλιοθήκη. Άλλη τόση έκταση πιάνει μια μεγάλη συλλογή περιοδικών (αυτή η χαμένη τέχνη), αποθηκευμένη σε ντουλάπια που είμαι σίγουρος ότι ούτε ο σπιτονοικοκύρης ξέρει ότι υπάρχουν.
Αγόρασε το νέο σούπερ κόμικ του Σπύρου, Hasta La Vista Baby που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΧΑΡΑΜΑΔΑ
– Ποιο κόμικ έχεις δανείσει και δεν σου επιστράφηκε ποτέ, αλλά τώρα είναι μια καλή στιγμή να το ζητήσεις πίσω;
Τo πρώτο τεύχος του «From Hell (είχε πρωτοκυκλοφορήσει σε καλαίσθητα τεύχη). Γενικά είμαι αρκετά ελευθεριακός στο θεμα του δανεισμού βιβλίων, η γνώση πρέπει να διαδίδεται. Το συγκεκριμένο δεν είναι απλά ότι μου σπάει τη σειρά, δεν είναι απλά ότι είναι πλέον σχεδόν αδύνατο να το αντικαταστήσω (εξαντλημένο προ πολλού, ούτε ο ίδιος ο εκδότης του δεν έχει πλέον αντίτυπα!)-είναι ότι δε μπορώ να παρασύρω κι άλλο κόσμο δια της δοκιμής στη μαγική αυτή δουλειά των Άλαν Μούρ και Έντι Κάμπελ – τουλάχιστο μέχρι να κυκλοφορήσει στα ελληνικά, κάτι για το οποίο δουλεύει ήδη εντατικά η «Χαραμάδα».
– Ποιο βιβλίο θα ήθελες να έχεις γράψει;
Το Men of Tomorrow- ένα βιβλίο που χρονικογραφεί τη γέννηση και ανάπτυξη των Αμερικάνικων Υπερηρωϊκών κόμικς. Οι πληροφορίες του μπορούν να βρεθούν κι αλλού. Αυτό που κάνει τη γραφή του Gerard Jones να ξεχωρίζει, είναι η βαθιά βουτιά στις «επιπλοκές» αυτής της γέννας. Όπως έγραψε κι ο Άλαν Μούρ στον πρόλογο, «η ιστορία των Υπερηρώων, αυτού του ανέφικτου τετράχρωμου ιδεώδους, είναι η ιστορία της Αμερικής: ένα όνειρο που χτίστηκε πάνω σε πλάτες, καρδιές, και υποσχέσεις που τσακίστηκαν.»
– Ποιος ήρωας θα ήθελες να ήσουν από όσους έχεις στα βιβλία σου και γιατί;
Κανένας, και ο λόγος είναι πολύ απλός: κάθε καλός σεναριογράφος οφείλει να περνάει τους ήρωές του απ' «των παθών τους τον τάραχο». Γιατί να ευχόμουν κάτι τέτοιο στον εαυτό μου; Φυσικά υπάρχει και η λύση οι ήρωές σου να πραγματώνουν (έστω και μετ' εμποδίων) τις φαντασιώσεις σου. Αλλά νομίζω ότι όλοι θα 'πρεπε να ξεπεράσουμε κάποια στιγμή τη λογική της ανάθεσης, και να κάνουμε κάθε όνειρό μας πραγματικότητα.