Οι Cinematic Orchestra είναι ο Jason Swinscoe. Με ξεκίνημα τους
το 1999 και αποτελώντας ένα από τα πιο δυνατά χαρτιά της Βρετανικής
Ninja Tune, οι Cinematic Orchestra είναι μια μπάντα που εκπροσωπεί με
τον πιο σταθερό και σοβαρό τρόπο την trip hop και new jazz σκηνή της
περασμένης δεκαετίας αλλά και του σήμερα. Δίσκοι σταθμοί για την ιστορία
του συγκροτήματος τα Motion (1999), Man With a Movie Camera (2003) και
Ma Fleur (2007) όπου ο Swinscoe όχι μόνο ανδρώθηκε μουσικά αλλά
ουσιαστικά ανακάλυψε και ποιό ακριβώς είναι το κίνητρο του για τη
μουσική. Στα highlights φυσικά της καριέρας τους και το album Every Day
(2002) όταν στη μπάντα ενσωματώθηκε ο μεγάλος μπασίστας της jazz, Phil
France και ο ήχος τους από cinematic, προσανατολίστηκε σε καθαρά μουσικά
μονοπάτια. Σύνθεση μουσικής για ταινίες, συνεργασίες με καλλιτέχνες
όπως η Fontella Bass και ο Roots Manuva, συμμετοχή σε φεστιβάλ και πολλά
remixes, είναι μερικές ακόμη από τις περγαμηνές τους μέχρι σήμερα. Ατού
των live εμφανίσεων τους ήταν πάντα η κινηματογραφική ατμόσφαιρα και ο
αυτοσχεδιασμός που βρίσκεται στην ιδιοσυγκρασία τους. Αυτό ακριβώς ήταν
που μάγεψε και το κοινό που βρέθηκε στη συναυλία στις 24 Οκτωβρίου στο
Fix Factory of Sound, μια πανδαισία αυτοσχεδιασμού και μουσικών
εκπλήξεων.
Το κοινό της χώρας αλλά και περισσότερο το κοινό της πόλης μας,
παρόλη την απουσία συχνών παρόμοιων live, έδειξε ιδιαίτερα ενθουσιασμένο
από τις επί σκηνής επιδόσεις των Cinematic Orchestra. Τη βραδιά άνοιξε ο
Swinscoe με ένα dj set (από laptop) σε ηλεκτρονικούς καθαρά ρυθμούς και
περιελάμβανε μουσικές από δουλειές συμπατριωτών του όπως οι Jammie XX,
James Blake και John Hopkins. Όσοι ήταν προσεκτικοί, γοητεύθηκαν από τα
χέρια και τις κινήσεις του ντράμερ Luke Flowers και κατάλαβαν γιατί
θεωρείται ένας από τους καλύτερους στο είδος του σήμερα. Trip Hop και
Jazz αξιώσεων από έναν άνθρωπο που αν και χτυπούσε τύμπανα και πιατίνια,
κατάφερνε να παράγει μελωδίες και νότες. Το σόλο του, λίγο πριν το
τέλος του event, ήταν απλά καθηλωτικό. Μάταια προσπαθούσα να ακολουθήσω
τις μπαγκέτες και να καταλάβω τι από όλα ακουμπούσε ανά πάσα στιγμή.
Ήταν απόλυτα ακριβής και ουσιαστικά ένα εξαιρετικό υποστύλωμα για το
δημιούργημα του Jason Swinscoe.
Κατά τα άλλα, η συναυλία είχε πολύ καλό ήχο ενώ όλα τα μέλη της
μπάντας φάνηκαν να υπακούν στα προστάγματα του frontman που είχε τη θέση
του στα δεξιά της σκηνής προβάλλοντας περισσότερο τους μουσικούς του
παρά τον ίδιο. Το συγκρότημα έπαιξε και τέσσερα κομμάτια από τη νέα
δουλειά τους που έρχεται σε κυκλοφορία το 2015. Ο αισθαντικός
σαξοφωνίστας Tom Chant και η υπέροχη φωνή της τραγουδίστριας που
τραγούδησε και solo με τον κιθαρίστα πριν το κλείσιμο, ήταν μερικές από
τις πιο συγκινητικές στιγμές της συναυλίας. Αν και όπως ξαναείπαμε, ο
ήχος των Cinematic Orchestra δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στους εύπεπτους
του είδους για το Ελληνικό κοινό, ηλικιακά είδαμε ανθρώπους από 18 έως
και άνω των 40 ετών κάτι που μόνο ενθαρρυντικό μπορεί να είναι.
Ο Republic 100,3 fm και οι παραγωγοί του Νίκος Μαρκόπουλος και
Μιχάλης Αποστόλου, βρέθηκαν από νωρίς το απόγευμα της ίδιας ημέρας στο
στούντιο, περιμένοντας τον Jason για την προγραμματισμένη live
συνέντευξη του. Λίγο η κακοκαιρία και η καταρρακτώδης βροχή εκείνης της
ημέρας, λίγο η σχολαστικότητα του στο soundcheck, δεν του επέτρεψε να
βρεθεί εντός χρονικών ορίων και να τον έχουμε μαζί μας. Έτσι,
συναντήσαμε τον Jason backstage μετά το τέλος της συναυλίας και σε
χαλαρό και πολύ καλό κλίμα μας υποδέχθηκε και του κάναμε τις ερωτήσεις
που δεν μπόρεσαν να του γίνουν ζωντανά και “ενώπιον” του ραδιοφωνικού
κοινού. Μας μίλησε για το επερχόμενο νέο άλμπουμ τους που πρόκειται να
κυκλοφορήσει την άνοιξη ενώ καταφέραμε να του αποσπάσουμε τα ονόματα του
Βρετανού Ruu Campbell και της Σκοτσέζας Angela McCluskey
ως δύο από τις συνεργασίες που θα περιλαμβάνει αυτή η κυκλοφορία.
Διαβάστε ολόκληρη την απομαγνητοφωνημένη συνέντευξη αμέσως μετά:
Πως σας φάνηκε απόψε η συναυλία; Ήσασταν όλοι υπέροχοι, οφείλουμε να το πούμε..
Λοιπόν
νομίζω πως ήταν μια συναυλία που εξελίχθηκε, που δουλεύτηκε εκείνη την
ώρα. Πειραματιστήκαμε με τέσσερα νέα τραγούδια και τρεις νέους
μουσικούς. Η αποψινή συναυλία είχε σίγουρα μεγάλες στιγμές…
Αν και είναι μια πολύ κοινή ερώτηση, πρέπει να την κάνουμε γιατί
υπάρχουν άνθρωποι που θα ήθελαν να μάθουν περισσότερα για το πώς
ξεκίνησες .. Δώσε μας μερικές πληροφορίες.
Άρχισα να
φτιάχνω μουσική όταν ήμουν απλά υπάλληλος της Ninja Tune γύρω στο 1996.
Έτσι, μάζεψα αρκετά χρήματα έτσι ώστε να αγοράσω έναν μεταχειρισμένο Mac
και έναν Akai Sampler… Ξεκίνησα λοιπόν να ακούω μουσική από την Jazz
δισκοθήκη μου αλλά και μουσικές ταινιών και άρχισα να παίρνω ιδέες για
samples και να φτιάχνω στο μυαλό μου loops, ρυθμούς και νέες ηχητικές
μορφές.
Αφού πέρασα αρκετές ημέρες στο
γραφείο, ακούγοντας αλλά και παίρνοντας έμπνευση από τη νέα μουσική,
πήγα βιαστικά στο σπίτι, άνοιξα το Mac και άρχισα κατ 'ευθείαν να περνάω
τα samples και ξεκίνησα να γράφω τις δικές μου μουσικές συνθέσεις.
Έτσι,
αυτός ο νέος τρόπος εργασίας μου, χρειάστηκε κάποιο χρόνο για να αρχίσω
να τον καταλαβαίνω και να είμαι σε θέση να εξερευνήσω αυτό τον νέο
τρόπο γραφής μουσικής… Κάποια στιγμή ένιωσα πως που χρειαζόμουν
περισσότερη κίνηση στη μουσική μου, έτσι ζήτησα από μερικούς μουσικούς
να συνεργαστούν μαζί μου έτσι ώστε να βγάλουμε αυτή τη μουσική έξω από
αυτή την φαινομενικά επαναληπτική δομή και να την μεταφέρουμε πλέον σε
ζωντανή εκτέλεση.
Γιατί Cinematic Orchestra”; Δεν είσαι παραγωγός ταινιών. Τι μηνύματα ήθελες να περάσεις στο κοινό με αυτό το όνομα;
Λοιπόν,
έχουμε γράψει κάποιες μουσικές για ταινίες, αλλά δεν ήταν αυτός ο
κύριος σκοπός του ονόματος… Για μένα το όνομα είναι ένα άνοιγμα σε
νέες ιδέες στο μυαλό και τη σκέψη του κοινού. Μια πρόκληση στο να
φανταστείτε και να γράψετε τη δική σας ιστορία καθώς ακούτε τη μουσική.
Ποια μπορεί να είναι η διαδικασία στο μυαλό ενός καλλιτέχνη, όταν αυτός
είναι ετοιμάζεται να γράψει κινηματογραφική μουσική; Υπάρχουν οπτικές
ιδέες ή απλά άφεση του νου στη φαντασία; Ποιος είναι ο τρόπος που
γράφεις μουσική; Εικόνες που μετατρέπονται σε ήχο ή το αντίθετο;
Η
διαδικασία είναι μια εξερεύνηση από την αρχή και καθ΄ όλη τη διάρκεια
της. Η μουσική είναι ο κύριος στόχος και οι εικόνες είναι απλά
φαντασιώσεις και αφαίρεση του νου. Όλα γίνονται πιο συγκεκριμένα καθώς
κάθε κομμάτι της διαδικασίας αποκαλύπτει τον εαυτό του…
Ποια πτυχή των τραγουδιών σου είναι η αγαπημένη σου; Σου αρέσει το κρεσέντο ή τα πιο αφηγηματικά μέρη;
Λοιπόν, και οι δύο είναι άρρηκτα συνδεδεμένα και συμβιωτικά, συνυπάρχουν. Άρα λοιπόν, μου αρέσουν όλες οι πτυχές των τραγουδιών.
Υπάρχει σίγουρα ένας αφηγηματικός τρόπος στο γράψιμό σου, καθώς τα
τραγούδια σου εξελίσσονται. Αυτό το χαρακτηριστικό θα το βρούμε και στην
καινούργια σου δουλειά; Πες μας περισσότερα για το νέο άλμπουμ. Θα
υπάρχουν διαφορές σε σχέση με τον προηγούμενο;
Η
αφηγηματική πτυχή είναι σημαντική και φυσικά ένας τρόπος του να γράψεις
μουσική χωρίς τους χρονικούς περιορισμούς που υπάρχουν στην πιο
“εμπορική” μουσική. Για μένα, είναι ένας τρόπος να πειραματιστώ με την
αφήγηση, την αρμονία μέσα στο χρόνο.
Ο Miles
Davis είπε κάποτε: “Μερικές φορές πρέπει να παίξεις μουσική για μεγάλο
χρονικό διάστημα για να είσαι σε θέση να είσαι ο εαυτός σου” Τι
πιστεύεις για αυτό;
Συμφωνώ απόλυτα ….
Ποια θεωρείς ως τη μεγαλύτερη επιτυχία στην καλλιτεχνική σου ζωή μέχρι
σήμερα; Είσαι απλά ένας καλλιτέχνης ή ίσως θα ήθελες να έχεις και
κάποιον άλλο ρόλο στην κοινωνία γενικότερα;
Τα μεγαλύτερα επιτεύγματα μου είναι τα ότι μπορώ και συνεχίζω να κάνω μουσική….
Θα ήθελα να μάθω περισσότερα για το πώς συνεργάστηκες με την Fontella
Bass, τραγουδά το «Breathe» στο άλμπουμ σας Ma Fleur” του 2007 και αυτή
είναι απίστευτη, όπως πάντα.
Γνωρίστηκα με τη
Fontella μέσω του συζύγου της, του Lester Bowie. Ένα soundtrack που οι
Art Ensemble of Chicago έγραψαν στη δεκαετία του ’60 στο οποίο
τραγουδούσε η Fontella, το “Les Stance de Sophie”. Η Fontella
τραγουδούσε σε αυτό το άλμπουμ και με ενέπνευσε τόσο πολύ..
Όταν
δούλευα το δεύτερο μου LP, το “Every Day”, την προσέγγισα και τότε
εκείνη δέχθηκε να συνεργαστούμε για κάποια ηχογράφηση.. Τα υπόλοιπα
είναι ιστορία, στη συνέχεια συνεχίσαμε τη συνεργασία μας και στο τρίτο
LP, το “Ma Fleur”. Ήταν μια όμορφη ψυχή, ο θεός ας την ευλογεί….
Με ποιον καλλιτέχνη θα ήθελες να συνεργαστείς είτε σε ηχογράφηση δίσκου είτε on stage;
Με πολλούς ανθρώπους και υπάρχουν πολλές νέες συνεργασίες στο νέο LP, σύντομα θα έχει ολοκληρωθεί.
Τι είδους μουσική σου αρέσει να ακούς κάνεις ένα διάλειμμα από τη
μουσική που γράφεις; Το μεγαλύτερο μέρος του Dj set σου στο ξεκίνημα
ανήκε στην ηλεκτρονική μουσική, να υποθέσουμε πως ακούς πολλή
ηλεκτρονική μουσική;
Ναι, αγαπώ όλες τις καλές
μουσικές. Ηλεκτρονική αλλά και ακουστική αλλά πράγματι το DJ set μου
στην Ελλάδα δίνει μια μικρή γεύση από την αγαπημένη μου μουσική…
Πρότεινε μας κάποιους νέους καλλιτέχνες που πιθανόν θα μας αρέσουν. Πες μας κάτι που άκουσες τελευταία και σου άρεσε.
Το άλμπουμ του Taylor Mc Ferrin είναι πανέμορφο επίσης ο Moses Sumney και η Syrene.
Το show απόψε ήταν εκπληκτικό και θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε όλους
πάρα πολύ για αυτό. Θέλεις να πεις κάτι στο κοινό σου κλείνοντας;
Απόλαυσα πραγματικά το show στη Θεσσαλονίκη. Το κοινό ήταν
πολύ δεκτικό και μας υποστήριξε πολύ! Ήταν η πρώτη φορά που φέραμε επί
σκηνής τη νέα μας παράσταση και ήταν αλήθεια σπουδαίο να τη μοιραστούμε
μαζί σας. Πιστεύω ότι υπήρξαν μερικές πολύ όμορφες στιγμές.
Τον Μιχάλη Αποστόλου τον ακούτε κάθε Σαββατοκύριακο 16:00-18:00 στον Republic 100.3