HomeMind the artΜουσικήΟ Republic εκπέμπει από τον Εξώστη

Ο Republic εκπέμπει από τον Εξώστη

Ακόμα κι αν παραδεχθούμε πως η Βρετανία είναι η διαχρονική Μέκκα της μουσικής για τη γηραιά ήπειρο ή παγκοσμίως, η Γαλλία θα παραμένει η μόνη χώρα που ίσως μπορεί σήμερα να συγκριθεί μαζί της. Μια δισκογραφική που επιβεβαιώνει εδώ και κοντά δυο δεκαετίες αυτή τη σχέση καλής μουσικής-Γαλλικού πολιτισμού είναι η Naïve, έχοντας στη φαρέτρα της μπάντες και καλλιτέχνες όπως οι
M83, ο Perry Blake, οι Pink Martini, η Marianne Faithfull, οι Asian Dub Foundation και άλλοι.

Το 2012, το Label ανακαλύπτει τον
Eric Javelle και τον Julien Lardé από κάποια live τους στο Παρίσι και τους προτείνουν να συνεργαστούν για την παραγωγή ενός δίσκου με βάση τη μουσική που έπαιζαν στις εμφανίσεις τους. Το πρώτο βήμα για τους Baden Baden είχε γίνει. Η μπάντα εκείνη τη χρονιά κιόλας, με τη προσθήκη του Gabriel Vigne, κυκλοφορεί έναν αξιολογότατο indie pop δίσκο βασισμένο στις μελαγχολικές μελωδίες που κρύβουν τόση δόση γλυκύτητας, ικανή να σε εκτινάξει σε άλλους ουρανούς. Dream pop ακουστικές κιθάρες, πλήκτρα σε γρήγορο tempo αλλά και φωνητικά με ψηλές που συγκινούν ακόμα και το πιο απαίδευτο μουσικό αυτί, ξεχωρίζουν τον δίσκο ανάμεσα σε αυτούς του είδους, αν και η μπάντα δεν βρισκόταν καν στα σημειωματάρια των μουσικόφιλων ή των κριτικών. Ο Republic 100,3 μεταδίδει τότε σε heavy rotation το Evidemment που παρά το ασυνήθιστο του ξενόγλωσσου στίχου, φέρνει πίσω τις καλύτερες των εντυπώσεων από τους ακροατές. Η στενή παρακολούθηση των Γάλλων ξεκινά από εκείνη τη στιγμή, παράλληλα με την αναμονή για μια επόμενη ακόμα πιο συγκροτημένη δουλειά με παραγωγή που πλέον θα έχει βάσεις σε νέα τραγούδια και ιδέες σύνθεσης.

Δεκέμβριος του 2014 και η αναμονή θα πάρει ευχάριστο τέλος με την ανακοίνωση για την κυκλοφορία του δεύτερου δίσκου των Baden Baden, τον Φεβρουάριο του 2015. Μαζί της, το συγκρότημα δίνει το πρώτο πραγματικά καθηλωτικό δείγμα, με το 6λεπτο A tes côtés που δεν είναι τίποτα άλλο παρά η επιβεβαίωση πως οι Baden Baden άξιζαν και δικαιούνταν μεγαλύτερης δημοσιότητας και προβολής. Ο δίσκος έχει τίτλο Mille Éclairs (χίλιες αστραπές) και δεν διαθέτει ένα απλά επεκτατικό ηχητικό τοπίο, περιέχει τον ήχο που η Naïve διατηρεί ως κόρη οφθαλμού τα τελευταία τουλάχιστον 7 χρόνια. Δεν μπορούμε να ξέρουμε, αν οι M83 άλλαξαν τα πάντα στη φιλοσοφία του Label (όχι κακώς), όμως η ηλεκτρονική μουσική δένει πλέον με την indie rock με τρόπο που σε καμία άλλη δισκογραφική δεν συμβαίνει. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στη μελαγχολική διάθεση ή την πεσιμιστική τάση στα κομμάτια. Αναφερόμαστε κυρίως στην τόσο παραγωγική και αποτελεσματική μείξη δυο ειδών, που δεν είναι ασυμβίβαστα μεταξύ τους, αλλά λίγες φορές συναντά κανείς τόση αρμονία, τόση συμπόρευση, που μοιάζει να είναι ένα και αδιάσπαστο υλικό. To Mille Éclairs μπορεί και πρέπει να γίνει η πρώτη διεθνής έξοδος-δοκιμασία για τους Γάλλους παρά την εκκεντρική τους ιδιοσυγκρασία. Η απόλυτα ευφορική ατμόσφαιρα του άλμπουμ σβήνει κάθε φοβία του να ακούς ένα Γαλλόφωνο δίσκο, ακόμα κι αν ξέρεις μόνο τα ελάχιστα Γαλλικά του σχολείου.

Τα Ici και M.A.C περνούν επίσης στη λίστα του Republic, ως απόδειξη του ότι οι Baden Baden δεν θα περιοριστούν σε tempos, δεν θα αναλωθούν σε ένα και μόνο στιλ, αλλά θα μας περάσουν από πολλές αλλαγές ρυθμών, διάθεσης και σκέψεων. Οι ίδιοι δείχνουν να αγνοούν τι ακριβώς έχουν καταφέρει, όπως επίσης αγνοούν τη λίγο έως πολύ γνωστή διαδικασία του να γράφει κανείς μουσική με σκοπό το κέρδος. Σε σχετική μας ερώτηση απαντούν πως δεν γράφουν έχοντας σαφείς επιδιώξεις. Ουσιαστικά, συνδυάζουν τις μουσικές ιδέες που γεννιούνται σε κάθε ένα από τα μέλη τους, σε μια διαδικασία ανταλλαγής των κομματιών ενός μουσικού παζλ. Το αυτοδίδακτο της μουσικής τους καταγωγής είναι το στοιχείο που τους έδωσε μέχρι σήμερα αυτή την ειλικρινή, όμορφη -μικρή έστω- δημοσιότητα. Προτιμούμε τους ταπεινούς, τυφλά και ενστικτωδώς πορευόμενους καλλιτέχνες.



Τι σημαίνει το όνομα του συγκροτήματος σας (Baden Baden); Έχει κάποια σχέση με τη μικρή πόλη της Γερμανίας;


Eric: Κανένας από εμάς δεν έχει ταξιδέψει στο Baden Baden, επομένως δε γνωρίζουμε πολλά γι' αυτή την πόλη. Αυτό που μας άρεσε ήταν το ηχόχρωμα της λέξης… επίσης η ιδέα του να υιοθετήσουμε ένα όνομα που κανείς δεν έχει χρησιμοποιήσει, μας κέντρισε τη φαντασία. Υπήρχε κάτι το εξωτικό αλλά και μελαγχολικό συνάμα που μας κέρδισε.

Το σχήμα σας υπάρχει από το 2008, πότε και υπό ποιες συνθήκες δημιουργήθηκαν οι Baden Baden;


Ξεκινήσαμε το 2008 κάνοντας τα πρώτα μας live σε μικρά μπαρ στο Παρίσι. Το να κάνουμε live εμφανίσεις ήταν το ξεκίνημα του γκρουπ. Κάποια από τα κομμάτια που γράψαμε προϋπάρχουν της ίδρυσης των Baden Baden. Πρόκειται για μουσικές μακέτες που δούλευα στο μικρό μου home studio. Κάνοντας συχνές αναρτήσεις σύντομα παρουσιάστηκε η ευκαιρία να παίξω live, τότε όμως δεν είχα ούτε γκρουπ ούτε σκηνική εμπειρία. Σε σύντομο χρονικό διάστημα γνωρίστηκα με τον Julien, τον κιθαρίστα μας, ο οποίος δεν είχε επίσης καμία σκηνική εμπειρία. Οι πρώτες φορές λοιπόν που παίξαμε μουσική ήταν πολύ σημαντικές για τους δυο μας. Οι Baden Baden είναι το μόνο γκρουπ που έχουμε υπάρξει. Έπειτα ήρθε ο Gab, στα τύμπανα, και το σχήμα άρχισε σιγά-σιγά να παίρνει μορφή. Το πρώτο μας EP κυκλοφόρησε το 2010, το πρώτο μας album το 2012 και το δεύτερο αυτή τη χρονιά.

Έχετε κάνει μουσικές σπουδές ή όχι; Είναι εφικτό να κερδίζετε τα προς το ζην ως μουσικοί που δεν ανήκουν στο παγκόσμιο σύστημα μουσικής;


Κατά τη διάρκεια των παιδικών μου χρόνων έλαβα κάποια μουσική μόρφωση κυρίως στο σχολείο, έκανα μαθήματα σολφέζ και έμαθα να παίζω κλαρινέτο! Γύρω στα 13 μου εγκατέλειψα τη μουσική και ξέχασα τα πάντα. Θεωρώ ότι είμαι αυτοδίδακτος και δεν έχω κανένα πρόβλημα με αυτό. Το ίδιο ισχύει και για τον Julien. Έμαθα μόνος να παίζω κιθάρα και να γράφω, γι' αυτό το λόγο και η τεχνική έχει δευτερεύουσα σημασία. Είμαστε της λογικής του μαστορέματος, της πατέντας. Όταν ήμασταν πιο νέοι κάναμε κάποιες σπουδές οι οποίες όμως δεν είχαν καμία σχέση με τη μουσική, εγώ αρχιτεκτονική και ο Julien σπουδές στην τεχνολογία. Σήμερα εργαζόμαστε σε αυτούς τους τομείς γεγονός που μας δίνει μια πλήρη οικονομική άνεση χωρίς να περιορίζεται η ελευθερία μας στην μουσική. Βεβαίως αυτό δημιουργεί κάποιους περιορισμούς αλλά η δημιουργική απελευθέρωση είναι τεράστια. Η μουσική είναι το πάθος μας και θα μπορούσε να μας συντηρήσει οικονομικά. Από την άλλη, ο Gab ζει αποκλειστικά από τη μουσική, είναι επαγγελματίας drummer και ασχολείται με διάφορα είδη.

Ποιες είναι οι επιρροές σας; Τι είδους μουσική ακούγατε κατά τη διάρκεια της εφηβείας σας; Πιστεύετε ότι μπορούμε να ανιχνεύσουμε αυτά τα ακούσματα στον ήχο σας;


Ακούμε αρκετή μουσική της δεκαετίας του '90, Αγγλική και Αμερικάνικη. Είναι δύσκολο να αναφέρουμε λέξη προς λέξη τις επιρροές μας. Είναι οι μουσικές της γενιάς μας και πιστεύω ότι τα πρώτα μας εφηβικά ακούσματα αντανακλώνται σε αυτό που κάνουμε. Πλέον μας αρέσει να ανακαλύπτουμε νέους καλλιτέχνες και να φιλτράρουμε τις επιρροές μας. Γάλλοι όπως οι Miossec και οι Dominique A, έχουν αναζωπυρώσει την περιέργειά μας για τη γαλλική μουσική.

Εάν σας ζητούσαμε να κατατάξετε εσείς οι ίδιοι τη μουσική σας σε μια μουσική κατηγορία, τι θα απαντούσατε


Κάνουμε pop. Είναι το πιο ευρύ φάσμα μουσικής και το λιγότερο απορριπτικό (ελιτίστικο). Και μας αρέσει πολύ!

Πώς φτάσατε στην πόρτα της δισκογραφικής εταιρίας Naïve; Επικοινωνήσατε μαζί τους μέσω κάποιου demo;


Κάποιος από αυτούς μας παρακολουθούσε για ένα διάστημα και μας έκανε κάποια πρόταση εκ των έσω της εταιρίας. Τα τραγούδια μας άρεσαν και υπογράψαμε για την παραγωγή ενός πρώτου δίσκου, το Coline του 2012.

Θα μπορούσαμε να σας κατατάξουμε ως ένα σχήμα indie pop, ενώ ο ήχος σας παρουσιάζει κάποιες ομοιότητες με τους M83 που είναι ένα electro project. Τελικά πώς προσδιορίζεστε και τι πιστεύετε σχετικά με τον διαχωρισμό της μουσικής σε κατηγορίες για λόγους εμπορικούς; Επηρεάζει αυτό τη δημιουργική διαδικασία;


Δεν μας απασχολούν οι κατηγορίες. Οι κατηγορίες αφορούν πιο πολύ αυτούς που μιλούν για τη μουσική, προκειμένου να την κατατάξουν κάπου. Εάν μια μουσική μπορεί να ενταχθεί σε περισσότερα είδη αυτό είναι μόνο θετικό, διότι σημαίνει ότι είναι πλούσια και καινοτόμος. Σε ό,τι αφορά εμάς, σίγουρα υπάρχει μια πλευρά ροκ και μια πλευρά ηλεκτρονικής μουσικής, καθώς χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή ως μουσικό όργανο. Ίσως μάλιστα να παίζω καλύτερα με τον υπολογιστή παρά με την κιθάρα. Η μουσική παραγωγή είναι κάτι που αγαπάμε εξίσου με τη δημιουργία ενός καλού κιθαριστικού riff.

Aς μιλήσουμε για τη νέα σας δουλειά Mille éclairs, που φλερτάρει μεταξύ των ορίων της Pop και της Rock. Ποιά είναι η δημιουργική διαδικασία που ακολουθήσατε;

Η μελωδία είναι το πιο σημαντικό για εμάς. Η σύνθεση διήρκησε 2 χρόνια και δεν υπήρχε σαφές σχέδιο πέρα από το να κάνουμε ένα καλό album. Κάναμε το καλύτερο δυνατό σε αυτό το διάστημα των 2 ετών και μπήκαμε στο στούντιο, όταν θεωρήσαμε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να το κάνουμε.

Ο πρώτος σας δίσκος Coline, διαθέτει στίχους γραμμένους στα Γαλλικά και στα Αγγλικά, ενώ το Mille Éclairs είναι μόνο στα Γαλλικά. Για ποιό λόγο πήρατε μια τέτοια απόφαση;


Η γαλλική γλώσσα ήρθε πολύ φυσικά όταν ξεκινήσαμε να δουλεύουμε το Mille Éclairs. Τα πρώτα κομμάτια ήταν στα Γαλλικά και η απόπειρα να γράψουμε στα Αγγλικά ήταν λιγότερο πειστική για εμάς. Δεν ήταν ζήτημα επιλογής το να κάνουμε μια δουλειά στα Γαλλικά, ήταν η αναγκαστική συνέπεια της θέλησης μας η δουλειά μας να έχει μια συνοχή.

Υπό ποιές συνθήκες γράφετε τη μουσική σας; Παίζετε όλοι μαζί σε συνθήκες jam session προκειμένου να βρείτε ένα κοινό feeling ή ασχολείστε ο καθένας με διαφορετική πτυχή του εκάστοτε κομματιού;


Δεν ακολουθούμε κάποια συγκεκριμένη οδό. Αρχικά η σύνθεση είναι μια καθαρά προσωπική διαδικασία. Ο Julien κι εγώ γράφουμε κάποια κομμάτια (ή μέρη τους) σε home studio. Μετά ανταλλάζουμε μουσικό υλικό και αυτά που μας εμπνέουν πιο πολύ γίνονται κομμάτια με μια δομή σαφώς πιο ξεκάθαρη. Είμαστε ένα γκρουπ που δουλεύει πιο πολύ στο στούντιο παρά στο live. Σε κάθε περίπτωση, το live είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της δουλειάς μας, καθώς τα απρόοπτα είναι πολλά και μαθαίνουμε πάρα πολλά ο ένας από τον άλλο.

Στα βίντεο σας βλέπουμε ότι η θάλασσα επικρατεί ως στοιχείο. Πρόκειται για μια συνειδητή επιλογή που έγινε για συγκεκριμένους λόγους;


Υπάρχει μια σαφής έλξη προς αυτό το στοιχείο, δεν ξέρουμε για ποιό λόγο. Τα βίντεο κλιπ των Evidemment, A Tes Côtés και J'ai Plongé Dans Le Bruit, έχουν όλα σχέση με το νερό. Στο εξώφυλλο του Mille éclairs βλέπουμε κωπηλάτες στο νερό. Το νερό ως αισθητική είτε σε επίπεδο κλιπ, είτε στο εξώφυλλο του δίσκου, είναι αποτέλεσμα της δημιουργικής μας ομάδας που διέκρινε μια σαφή σχέση ανάμεσα στη μουσική μας και στη θάλασσα. Για εμάς η θάλασσα υπήρχε πάντα σαν μια βιωματική προσέγγιση.

Ποιά είναι η σημασία της μελαγχολίας για τη μουσική σας;


Η μελαγχολία είναι παρούσα στη μουσική μας και αυτό είναι ίσως και μια ιδιορρυθμία μας: όσο πιο μελαγχολική είναι η μουσική, τόσο περισσότερο μας αρέσει. Είναι η ιδέα της θλίψης που είναι πιο βαθιά από μια μελαγχολία, την οποία προσπαθούμε να κάνουμε όμορφη και να την μεταδώσουμε με πιο ανάλαφρο τρόπο. Ένας από τους πιο σημαντικούς συνθέτες της παιδικής μου ηλικίας είναι ο Jacques Brell που τραγουδάει ενσαρκώνοντας τη θλίψη, τον ηρωικά όμορφο πόνο.

Πιστεύετε ότι οι μουσικοί πρέπει να είναι ανοιχτοί και σε άλλα είδη τέχνης αναζητώντας επιρροές που θα τους ενέπνεαν ή όχι;


Σε κάθε περίπτωση προσπαθούμε να διατηρήσουμε την περιέργειά μας για την τέχνη σε κάθε της μορφή. Δεν είναι ζήτημα γνώσεων, αλλά συναισθημάτων. Τα συναισθήματα βρίσκονται παντού, στην τέχνη, στον αθλητισμό, στη ζωή. Και κάθε συναίσθημα είναι μια πηγή έμπνευσης.

Ευχαριστούμε Baden Baden !




Τον Μιχάλη Αποστόλου τον ακούτε καθημερινά 22:00 – 23:00, στο νέο πρόγραμμα του Republic 100.3

Related stories

Queer | Ο Ουίλιαμ Μπάροουζ θα ήταν περήφανος. Αλλά μάλλον δεν θα τον ένοιαζε

Από το Γιώργο Καρακασίδη Βιβλία, κυάλια με χάρτινες εικόνες, όπλα...

Σε αυτά τα μέρη στη Θεσσαλονίκη η διασκέδαση θυμίζει τις παλιές καλές εποχές

Σου προτείνουμε επιλογές που εγγυημένα θα σε κάνουν να...

Οι Χαΐνηδες έρχονται στο We το Σάββατο 18/1 για μια μοναδική συναυλία!

Μια κολεκτίβα αληθινής τέχνης για πάνω από τρείς δεκαετίες....

Βόλτα στις αθηναϊκές σκηνές: “Dumb Waiter” του Χάρολντ Πίντερ και «Ήρωες» με ήρωες του θεάτρου

Γράφει το Θεατρόφυλλο Μια βόλτα στις πολυάριθμες (και) φέτος αθηναϊκές...