HomeMind the artΟ Εξώστης ρωτά, οι συγγραφείς απαντούν |...

Ο Εξώστης ρωτά, οι συγγραφείς απαντούν | Νικολένα Καλαϊτζάκη – Ζούνη

Κάθε εβδομάδα ένας συγγραφέας απαντά σε 15 ερωτήσεις. Σήμερα η Νικολένα Καλαϊτζάκη – Ζούνη

  1. Γιατί γράφετε;

Η συγγραφή είναι για μένα τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας. Έγραφα ποιήματα από παιδί, επομένως η ποίηση, αλλά και η συγγραφή γενικότερα, βρισκόταν, θα έλεγα, στον “κυτταρικό” μου “πυρήνα” εξαρχής.

  1. Τι κάνετε όταν δεν γράφετε;

Πολλά πράγματα! Επιμελούμαι εικαστικές εκθέσεις σύγχρονης Τέχνης, μιας που δραστηριοποιούμαι επαγγελματικά ως Ιστορικός Τέχνης και Επιμελήτρια εκθέσεων σε μουσεία και γκαλερί της χώρας εδώ και 17 χρόνια. Λαμβάνω πτυχία, μιας που απολαμβάνω να συλλέγω γνώσεις σχετικές με τους τομείς που με ενδιαφέρουν, αλλά και να είμαι πάντα “μαθήτρια”. Διεξάγω, την τρέχουσα περίοδο, την Πρακτική μου άσκηση σε δομή ατόμων με αναπηρία. Προετοιμάζω -την τρέχουσα πάλι περίοδο-, μαζί με τον σκηνοθέτη και ηθοποιό, Αλέξανδρο Μούστα, και τους ηθοποιούς: Βασιλική Αναστασοπούλου, Γρηγόρη Κανδαράκη και Σοφία Κιτμιρίδου, την θεατρική παράσταση: «Κόκκινες Λέξεις», η οποία αποτελεί μεταφορά στην σκηνή της ομώνυμης ποιητικής μου συλλογής. Και μέσα σε όλα, φυσικά, είμαι μητέρα της 5χρονης Όπυς και σύζυγος του Γιάννη! Επομένως, πλούσιο το πρόγραμμα μου! Δεν έχω παράπονο! Στον ελεύθερο χρόνο μου, μου αρέσει να πηγαίνω στο θέατρο και τον κινηματογράφο.

  1. Είστε πρωτίστως αναγνώστης/τρια ή συγγραφέας;

Και τα δύο αυτά μαζί! Άλλοτε υπερτερεί το ένα, κι άλλοτε το άλλο. Αναλόγως την περίοδο, τις υποχρεώσεις, το κέφι και την διάθεση!

  1. Τι διαβάζετε αυτό το διάστημα;

Το τελευταίο βιβλίο που διάβασα ήταν: «Οι Μέρες στο Βιβλιοπωλείο Μορισάκι» του Satoshi Yagisawa.

  1. Με ποιες προσωπικότητες της Λογοτεχνίας θα βγαίνατε για ποτό;

Με τους αγαπημένους μου ποιητές και ποιήτριες, φυσικά! Θα ξεκινούσα με τον Κώστα Καρυωτάκη, θα συνέχιζα με τον Κωνσταντίνο Καβάφη και μετά θα προσκαλούσα την Σύλβια Πλαθ, τον Τσαρλς Μπουκόφσκι, τον Ναζίμ Χικμέτ  και την Κατερίνα Αγγελάκη – Ρουκ.

  1. Ισχύει ακόμα ο «θάνατος του συγγραφέα» στην εποχή των social media;

Πιστεύω πως τα social media, με κατάλληλη χρήση, μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο ανάδειξης του έργου των σύγχρονων δημιουργών, δεδομένου ότι συμβάλλουν στην ευρεία, και ταχύτατη, διάδοση της πληροφορίας. Οι συγγραφείς έχουν την δυνατότητα, μέσω των social media, και του διαδικτύου, να γνωστοποιήσουν το πνευματικό τους έργο και να το διαφημίσουν, αξιοποιώντας πολλούς και ελκυστικούς τρόπους. Ο κίνδυνος λογοκλοπής, παράφρασης του πνευματικού τους έργου ή μη αναφοράς στο όνομα του συγγραφέα, παραβιάζοντας τα πνευματικά δικαιώματα του δημιουργού είναι πάντοτε υπαρκτός στο διαδίκτυο.

  1. Γίνεται να βιοπορίζεσαι στην Ελλάδα μόνο από τη συγγραφή;

Λιγάκι δύσκολο μου φαίνεται! Πολύ θα χαιρόμουν όμως για όποιον θα το κατάφερνε αυτό! Θα ήταν ελπιδοφόρο! 

  1. Διδάσκεται η γραφή;

Προσωπικά δεν θα πήγαινα να μου διδάξουν “πώς να γράφω ποιήματα”. Νομίζω πως δεν θα μπορούσα να αποδώσω δημιουργικά, με “ψυχή” και “στοχασμό”, ακολουθώντας κατευθυντήριες οδηγίες. Η καλύτερη “διδασκαλία” είναι, για μένα, η ίδια η “ανάγνωση”.

  1. Ποιο θα ήταν το δικό σας «γράμμα σ’ ένα νέο ποιητή»; 

“Φίλε ποιητή, γράψε με καρδιά και λογισμό. Η ποίηση είναι κατακόκκινο αίμα που βράζει!”.

  1. Η Λογοτεχνία είναι ενιαία ή επιδέχεται διακρίσεων;

Η Λογοτεχνία δεν μπορεί να είναι “ενιαία” δεδομένου ότι διακρίνεται σε πολλά και διαφορετικά είδη γραπτού λόγου όπως είναι: η πεζογραφία, η ποίηση, ο μύθος, το δοκίμιο, η προφορική λογοτεχνία και το δράμα. Πέραν αυτού, ο γραπτός της λόγος, παρουσιάζει αξιοσημείωτες και διακριτές διαφοροποιήσεις σε επίπεδο “γραφής” και “περιεχομένου”. Η “γραφή”, αλλά και το “περιεχόμενο” έρχονται πάντοτε σε συνάρτηση με το κοινωνικό και ιστορικό συγκείμενο, στο οποίο ανήκει ο εκάστοτε συγγραφέας. Συνεπώς, μπορούμε να παρατηρήσουμε σημαντικές διαφοροποιήσεις ακόμα και στο ύφος, στο στυλ γραφής ενός παλαιότερου, για παράδειγμα, συγγραφέα, με έναν σύγχρονο. Διαφοροποιήσεις που έχουν να κάνουν ακόμα και με την ίδια την χρήση “λεξιλογίου”, με το οποίο πλάθεται το έργο τους.

  1. Υπάρχουν must read βιβλία; Ποια είναι για εσάς;

Δεν μου αρέσει, σε γενικές γραμμές, να στρέφομαι ως αναγνώστρια στα “must read” βιβλία δεδομένου ότι συχνά αποτελούν αυτά προϊόντα επιτυχημένου marketing. Προσωπικά, διαβάζω οτιδήποτε μου κεντρίσει το ενδιαφέρον είτε πρόκειται για το βιβλίο ενός διάσημου συγγραφέα είτε ενός πρωτοεμφανιζόμενου.

  1. Πώς είναι να γράφεις στον καιρό της πολιτικής ορθότητας;

Οι συνθήκες που διαμορφώνει ο καιρός της “πολιτικής ορθότητας” δεν αποτελούν για μένα το πρωταρχικό “κίνητρο” δημιουργίας. Το “κίνητρο” για “συγγραφή” είναι για μένα περισσότερο “εσωτερική” υπόθεση.

  1. Γιατί οι Έλληνες γράφουν περισσότερο απ’ ό,τι διαβάζουν;

Πιστεύω πως η “κουλτούρα” του “διαβάσματος” σχετίζεται με το ίδιο το άτομο, εάν την φέρει, εάν την έχει καλλιεργήσει ή όχι. Κι από την άλλη, δεν ασχολούνται όλοι με την συγγραφή. Άλλοι, την “αγαπούν” την “έκφραση”, μέσω του “γραπτού λόγου”, και άλλους ο “γραπτός λόγος” δεν τους “συγκινεί”.

  1. Πώς σας επηρεάζει η πολιτική επικαιρότητα;

Όσο μεγαλώνω και η πολιτική μου συνείδηση ωριμάζει η πολιτική επικαιρότητα με επηρεάζει και με ενεργοποιεί όλο και περισσότερο.

  1. Η Λογοτεχνία, τελικά, σας έχει αλλάξει τη ζωή;

Με ταξιδεύει, με απελευθερώνει, με κάνει να σκέφτομαι περισσότερο και να νιώθω βαθιά συναισθήματα…


 

Η Νικολένα Καλαϊτζάκη – Ζούνη σπούδασε “Ιστορία & Αρχαιολογία” στην Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με ειδίκευση στην “Αρχαιολογία & Ιστορία της Τέχνης”. Στη συνέχεια, έλαβε εξειδικευμένες επιμορφώσεις: στην “Πολιτιστική Επιχειρηματικότητα”, στην “Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων” (ΕΚΠΑ) και στο “Art-Therapy / Θεραπεία μέσω της Τέχνης” (Πανεπιστήμιο Αιγαίου). Είναι κάτοχος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών “Σύγχρονες Δημοσιογραφικές Σπουδές” του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, ενώ σήμερα, ολοκληρώνει έναν δεύτερο κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών στην “Ειδική Αγωγή” στο Frederick University of Cyprus.

Έχει διακριθεί για την πλούσια δράση της στο πεδίο της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής αναπτύσσοντας συνεργασίες με καταξιωμένους καλλιτέχνες, αλλά και νεότερους, απόφοιτους των Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας και του εξωτερικού. Έχει εργαστεί ως επιμελήτρια εκθέσεων σε σημαντικούς πολιτισμικούς φορείς, μουσεία, οργανισμούς και φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης της χώρας (Μουσείο Μπενάκη, Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, Κέντρο Έρευνας – Μουσείο Τσιτσάνη, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας, Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αλίμου, Δημοτική Πινακοθήκη Αμαρουσίου, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή, Κέντρο Τέχνης Καστέλας, Φεστιβάλ Δρόμοι Πολιτισμού Αργολίδας, Athens Biennale, Art-Athina, Art-Thessaloniki κ.ά.), ενώ έχει επιμεληθεί πλήθος εκθέσεων σε γνωστές γκαλερί της Αθήνας, και της χώρας, ευρύτερα. Το 2021 εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης Trento Art Festival. Έχει διατελέσει εκλεγμένο μέλος του συλλόγου “Φίλοι του Αρχαιολογικού Μουσείου, Αρχαιολογικών Χώρων και Μνημείων Πειραιά”, ενώ από το 2019, είναι μέλος της AICA Ελλάδος (Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης).

  • Πρόσφατα κυκλοφόρησε η πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο: «Κόκκινες Λέξεις» από τις εκδόσεις Νίκας – Ελληνική Παιδεία.

Προσεχώς…

Οι «Κόκκινες Λέξεις» της Νικολένας Καλαϊτζάκη – Ζούνη γίνονται Θεατρική Παράσταση

Η ποιητική συλλογή «Κόκκινες Λέξεις» της Νικολένας Καλαϊτζάκη – Ζούνη (Εκδόσεις Νίκας – Ελληνική Παιδεία) γίνεται θεατρική παράσταση σε σκηνοθεσία του ηθοποιού και σκηνοθέτη, Αλέξανδρου Μούστα.

Kείμενο: Νικολένα Καλαϊτζάκη – Ζούνη

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Μούστας

Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Βασιλική Αναστασοπούλου, Γρηγόρης Κανδαράκης, Σοφία Κιτμιρίδου

Ημερομηνίες/ώρες παραστάσεων: Παρασκευή 24 & Σάββατο 25 Οκτωβρίου 2025 & ώρα: 9 μ.μ.

Τοποθεσία: Πολιτιστικό Κέντρο Μελισσίων «Μίκης Θεοδωράκης», 17ης Νοεμβρίου 15 & Αγίου Γεωργίου, Μελίσσια

*Η παράσταση τελεί υπό την Αιγίδα του Δήμου Πεντέλης.

Είσοδος ελεύθερη

Related stories

Στράτος Τζώρτζογλου: «Η ευχή που κάνω είναι να γεννηθώ ξανά»

Με αφορμή την παράσταση "Βροχή τα βέλη", στην οποία πρωταγωνιστεί και ανεβαίνει από σήμερα στη Θεσσαλονίκη, μίλησε στη Μαρία Μυλωνά για το άγνωστο σε πολλούς παρελθόν μιας μοναδικής πορείας, το αναγεννημένο παρόν και τις προσδοκίες του μέλλοντος.

Gadjo Dilo: Ένα γιορτινό μουσικό ταξίδι επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη

Οι Gadjo Dilo, το συγκρότημα που εδώ και δεκαπέντε...

Τα «παιδιά» της «Καζαμπλάνκα»

του Γεώργιου Τοκμακίδη «Για ποια ταινία θα μιλήσουμε σήμερα;» Με τον...

Βιβλιοπρόταση: Φραντς Κάφκα «Η μεταμόρφωση»

γράφει ο Τάσος Γέροντας Φραντς Κάφκα «Η μεταμόρφωση». Μετάφραση Μαργαρίτα...