Την Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου οι κάτοικοι και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν, να θαυμάσουν και να βιώσουν ένα απο τα πιο μεγαλόπρεπα και επιβλητικά μνημεία της πόλης, το οποίο μάλιστα συγκαταλέγεται στον κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Μετά από 40 χρόνια η Ροτόντα αποδόθηκε τελικά στο κοινό «μετά μουσικής», καθώς την ημέρα των εγκαινίων είχε προγραμματιστεί μεγάλη μουσική εκδήλωση η οποία διοργανώθηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης.
Μάλιστα, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης η οποία μετρά ένα χρόνο λειτουργίας, ήταν εκείνη που έβαλε σε πρώτη μοίρα την περάτωση των εργασιών συντήρησης, αναστήλωσης και ανάδειξης της Ροτόντας. Έτσι κατά τη διάρκεια του έτους 2015 η νέα Εφορεία Αρχαιοτήτων κατάφερε να συμβάλλει ενεργά στην ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, ανοίγοντας ένα νέο, ξεχωριστό κεφάλαιο στην πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης και υπενθυμίζοντας στους κατοίκους της την σημαντική ιστορική φυσιογνωμία της.
Η Ροτόντα, ένα μνημείο ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας, συνιστά ένα από τα αρχαιότερα μνημεία της πόλης μαζί με την Καμάρα, το οποίο πέρασε από πολλά στάδια «χρήσεων» στη διάρκεια των αιώνων. Ιδρύθηκε στις αρχές του 4
ου αιώνα –στο μεταίχμιο του ειδωλολατρικού με τον χριστιανικό κόσμο- πιθανότατα ως ναός της αρχαίας λατρείας ή ως μαυσωλείο του Μ.Κωνσταντίνου. Στα τέλη του 4ου αιώνα έως τον 6ο αιώνα, η Ροτόντα μετατράπηκε σε ανακτορικό χριστιανικό ναό καθώς προστέθηκε το Ιερό Βήμα, το οποίο και αποτελεί τη μόνη σωζόμενη οικοδομική προσθήκη που πραγματοποιήθηκε στη Ροτόντα και συμβολίζει την μετατροπή της σε ναό χριστιανικής λατρείας. Επιπλέον, λειτούργησε και ως μητροπολιτικός ναός της Θεσσαλονίκης (1525-1591), ενώ το 1591 μετατράπηκε σε τζαμί, ιδιότητα που διατήρησε μέχρι την απελευθέρωση της πόλης το 1912. Έκτοτε, ο ναός αφιερώθηκε στον Άγιο Γεώργιο.
Όσον αφορά τον διάκοσμό της, η Ροτόντα στο εσωτερικό περιβάλλον της διακοσμήθηκε με ψηφιδωτά μοναδικής καλλιτεχνικής ποιότητας, πρωτότυπης εικονογραφίας και εξαιρετικής τεχνοτροπίας, τα οποία συγκαταλέγονται μαζί με αυτά της Ρώμης και της Ραβέννας στα αριστουργήματα της παλαιοχριστιανικής τέχνης ενώ οι αγιογραφίες που διασώζονται έως σήμερα βρίσκονται μόνο κάτω από τον θόλο.
Μπαίνοντας λοιπόν κανείς στο ναό, ακόμη και να μην γνωρίζει τίποτα για την ιστορία του, αμέσως αισθάνεται «κάτι»..ένα δέος, ένα ρίγος καθώς η επιβλητική ατμόσφαιρα του καταφέρνει με έναν μοναδικό τρόπο να σε προβληματίσει και να σε μεταφέρει σε μία άλλη εποχή..Στην απαρχή μίας εποχής όπου η Θεσσαλονίκη από κέντρο του χριστιανικού πολιτισμού μετατρέπεται σταδιακά σε μια νέα εστία τουρκο-ισλαμικής κουλτούρας.
Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω, Η Ροτόντα της Θεσσαλονίκης ως ένας ιστορικός τόπος παγκόσμιας ακτινοβολίας αλλά και ως ένας χώρος ανάκλησης ιστορικών γεγονότων συνιστά ένα αυθεντικό δείγμα «έργου τέχνης» που κάθε κάτοικος και επισκέπτης της Θεσσαλονίκης αξίζει να επισκεφτεί.