HomeInterviewsO Ηρακλής Τζαφέτας μιλά για τη νέα...

O Ηρακλής Τζαφέτας μιλά για τη νέα παράσταση LEBENSRAUM 3.000

Ποια είναι τα όρια της λογικής και της ηθικής όταν αυτό που βλέπεις παύει να είναι παράσταση; Αλήθεια τι γίνεται όταν συναντήσουμε τον δημιουργό μας;
Τις απαντήσεις θα μας τις δώσει, ο Ηρακλής Τζαφέτας, εξαίρετος ηθοποιός και σκηνοθέτης της παράστασης, LEBENSRAUM 3.000.

ΗΤ: Το LEBENSRAUM 3.000, είναι το μεγάλο φινάλε της τριλογίας LEBENSRAUM του Θανάση Τριαρίδη.

Ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην σκηνή τον Νοέμβριο στην Λάρισα στο Κέντρο Έρευνας Θεάτρου και Χορού +ΠΛΗΝ και τώρα το 2025 κάνει περιοδεία. Είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι και τα τρία μέρη της τριλογίας LEBENSRAUM διαβάζονται/παρακολουθούνται αυτόνομα και δε χρειάζεται κάποιος να έχει δει τα άλλα 2 για να παρακολουθήσει το τρίτο και τελευταίο μέρος ας πούμε.

ΧΣ: Ποιο είναι το θέμα της τριλογίας και τι αφορά το τρίτο μέρος;

ΗΤ: Όλο το LEBENSRAUM έχει να κάνει με τον ζωτικό χώρο. Αυτό σημαίνει και η λέξη. Είναι γερμανική λέξη και σημαίνει ακριβώς αυτό, ζωτικός χώρος. Ως πολιτικός όρος χρησιμοποιήθηκε από τους Ναζί. Ήταν η βασική πολεμική τακτική του Χίτλερ. Ότι δηλαδή ένα κράτος έχει το δικαίωμα να προσαρτά τα εδάφη που του χρειάζονται για να επεκταθεί.

Ο Τριαρίδης στα LEBENSRAUM το έχει μεταφέρει αυτό σε ένα ατομικό επίπεδο. Δηλαδή πρόκειται για ένα πείραμα το οποίο διαδραματίζεται μπροστά στα μάτια θεατών και παρακολουθούμε τι συμβαίνει όταν παραχωρούμε ζωτικό χώρο του μυαλού μας στον φόβο.

Ο “χειριστής” του πειράματος μέσα από διάφορες δοκιμασίες που θέτει στον “αποδέκτη” του πειράματος βάζει τον στα κουτάκια επαληθευμένη αντίδραση και το πείραμα προχωρά. Ο αποδέκτης βέβαια είναι το “τυράκι” της υπόθεσης… Τα πειράματα γίνονται για την ανθρωπότητα, για εσάς… Και γι’αυτό εισέρχεστε με δική σας ευθύνη.

ΧΣ: Θα πω, “δυστυχώς” ότι είναι ένα μάλλον άκρως επίκαιρο έργο, μιας και τις 2 τελευταίες μέρες, είδαμε και το δημόσιο ναζιστικό χαιρετισμό του Μασκ, κάτι που μόνο τρόμο μας φέρνει.

ΗΤ: Ναι κατά κάποιο τρόπο είναι απολύτως αναμενόμενο αυτό που συνέβη και σε καμία περίπτωση δε θα έπρεπε να μας φοβίζει, αλλά αντίθετα να μας εξοργίσει ακόμα περισσότερο.

ΧΣ: Η λογική θα έλεγε ότι ναι, θα πρέπει να μας εξοργίζει. Από την άλλη όμως, θεωρώ ότι έχει καταφέρει να “φυτευτεί” ο φόβος στον απλό κόσμο.

ΗΤ: Πολύ πριν από τον Μασκ, τους χρυσαυγίτες και τον Βορίδη. Ήταν συγκεκριμένα τα στάδια διαμόρφωσης της κοινωνικής συνείδησης, από την εποχή που ξέσπασε η οικονομική κρίση ακόμα…

Η δύναμη της πληροφορίας/παραπληροφόρησης, η καταστολή, οι υποσχέσεις, ο κοινωνικός κανιβαλισμός, όλα έπαιξαν τον ρόλο τους και όλα κάπως συνδέονται στο πώς εξελίχθηκε και συνεχίζει να εξελίσσεται η κοινωνία. Αυτό ακριβώς βλέπουμε και στο LEBENSRAUM 3.000.

ΧΣ; Ηρακλή είσαι ηθοποιός και σκηνοθέτης. Πως και αποφάσισες να έχεις ως έδρα τη Λάρισα και να μη κατέβεις στην Αθήνα;

ΗΤ: Από τη μια έτσι τα έφερε η ζωή…. Εύκολη απάντηση. Από την άλλη είμαστε οι επιλογές μας. Αντιμετωπίζω το θέατρο και την δουλειά μου ως κάτι ζωτικής σημασίας για το πώς φαντάζομαι τον κόσμο και το πώς θέλω να δημιουργώ και με τί όρους… Ας πούμε εγώ πάντα είχα ως στόχο να φτιάξω έναν δικό μου χώρο, όπου θα μπορώ να δημιουργώ. Ένα εργαστήρι όπου θα μπορώ να φτιάχνω τις δικές μου δουλειές.

ΧΣ: Και από την άλλη να συμπληρώσω εγώ, ότι δε χρειάζεται να κατέβουμε όλοι στην πρωτεύουσα, αλλά να στηρίξουμε την τέχνη, στους τόπους μας. Και πως η ουσιαστική τέχνη, δε χρειάζεται την χρυσόσκονη μιας ευρείας αναγνώρισης.

ΗΤ: Γενικά η λογική του κατεβαίνω Αθήνα για να κάνω θέατρο είναι κάτι σαν τα παλιά διακοποδάνεια της Αγροτικής. Η φούσκα σπάει. Τέχνη γίνεται παντού. Το παραμύθι ότι μόνο στην Αθήνα γίνονται πράγματα και ότι εκεί είναι το μέλλον του επαγγέλματος είναι ένα μύθευμα κάποιων σχολών/μαγαζιών. Στην επαρχία γίνονται θαύματα. Ας ρίξουμε μια προσεκτική ματιά στα μικρά θέατρα σε τόσες πόλεις, σε κάποια ΔΗΠΕΘΕ (τονίζω το κάποια). 

ΧΣ: Επιλέγεις η παράσταση να ανέβει, στη σκηνή του ΚΘΕΘ (Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης) και όχι κάποιο μεγαλύτερο θέατρο.

ΗΤ: Ίδιος παρονομαστής με την προηγούμενη ερώτηση. Με ενδιαφέρει να μοιραστώ την δουλειά μου μέσα στον χώρο που με διαμόρφωσε, με έφτιαξε και μου έδωσε όλα τα εφόδια να γίνω αυτό που είμαι και αυτό που δεν έγινα ακόμα. Είναι πολύ απλό.

ΧΣ: Φοίτησες αρκετά χρόνια στο ΚΘΕΘ. Τι θα έλεγες ότι κρατάς πιο έντονο μέσα από αυτόν το χώρο;

ΗΤ: 4 χρόνια. Κρατάω πιο έντονα, την όρεξη για ζωή, την συνεργασία και την ευθύνη.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

LEBENSRAUM 3.000 – ένα πείραμα για το μέλλον της ανθρωπότητας –

Σάββατο 1 και 8 Φλεβάρη στις 21:15 

Κυριακή 2 και 9 Φλεβάρη στις 20:00

Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης 

Αίθουσα Μαντέως Τειρεσία, Γ. Κωνσταντινίδη 15, Περιοχή Φάληρο

 

Τιμή εισιτηρίου: Γενική είσοδος -12 ευρώ,

 Μειωμένο (φοιτητικό/ανέργων) -10 ευρώ

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ τηλεφωνικά ή με sms: 6980907800

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνοθεσία: Ηρακλής Τζαφέτας
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Αναστασία Φούκη
Β’ Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Κυρατζίδου
Σκηνικά-σχεδιασμός χώρου: η ομάδα
Κινηματογράφιση Τρέιλερ: Δημήτρης Βάλλας
Φωτογραφίες: Γιάννης Χατζηαντωνίου
Σχεδιασμός αφίσας: Νανώ Κατσανούλα

Επί σκηνής: Ηρακλής Τζαφέτας, Γιώργος Κωνσταντινίδης, κοινό

Παραγωγή: Κέντρο Έρευνας Θεάτρου & Χορού +ΠΛΗΝ

 

*LEBENSRAUM: Γερμανική λέξη, σημαίνει ζωτικός χώρος. Ως πολιτικός όρος χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα από τους Ναζί και τον Χίτλερ και σημαίνει πως ένα κράτος έχει το δικαίωμα να προσαρτήσει τα εδάφη που του χρειάζονται για να αναπτυχθεί.
Τι ειρωνεία…

 

Related stories

Η Πέγκυ Ζήνα στον Εξώστη

συνέντευξη στον Χρήστο Σατανίδη Πέρασαν 30 χρόνια, από τότε που...

Πέθανε ο εμβληματικός συγγραφέας Tom Robbins

Ο εμβληματικός συγγραφέας Τομ Ρόμπινς, γνωστός για το ανατρεπτικό...

Αναρχία, χιούμορ, ψυχεδέλεια: Η αθάνατη κληρονομιά του Tom Robbins

Ο Tom Robbins, ο συγγραφέας που συνδύασε την ποπ...