Το εργαστήρι θεάτρου OMNIA ξεκινάει τη λειτουργία του φέτος (Σεπτέμβριος 2018) σε έναν καινούριο χώρο στο κέντρο της πόλης! Ένας χώρος θεατρικής εκπαίδευσης που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες όλων των ενδιαφερόμενων, από τον πιο αρχάριο μέχρι τον πιο έμπειρο, από εκείνον που θέλει να ανακαλύψει νέους τρόπους έκφρασης, ως και τον πιο συνειδητοποιημένο εκκολαπτόμενο ηθοποιό, που θέλει να εργαστεί πάνω στις βασικές αρχές του θεάτρου. Ένας πόλος έλξης ετερόκλητων ατόμων και ιδιοσυγκρασιών που μέσα από την κοινή συνιστώσα των μαθημάτων θεάτρου θα συγκλίνουν, θα αλληλεπιδράσουν, θα επικοινωνήσουν, θα δημιουργήσουν.
Η Ελεονώρα Αϊβαζίδου ιδιοκτήτρια και υπεύθυνη του εργαστηρίου ΟΜΝΙΑ μας μίλησε για το θεατρικό εργαστήρι που άνοιξε τις πόρτες του για το κοινό της Θεσσαλονίκης, αλλά και για το θέατρο γενικότερα.
Ελεονώρα Αϊβαζίδου: Το θέατρο είναι μια ζωτική ανάγκη του ανθρώπου να εκφραστεί και να δημιουργήσει κόντρα στο τοπίο. Είναι, θα λέγαμε, μια επαναστατική πράξη
Το εργαστήρι θεάτρου OMNIA ήταν μια ιδέα που είχε ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν, από τότε σχεδόν που ολοκλήρωσα την πορεία μου στο θέατρο τέχνης Ακτίς Αελίου (2000-2009) ως ηθοποιός και καθηγήτρια και αφού είχα ήδη ασχοληθεί με τη διδασκαλία 9 χρόνια, συζητούσα συχνά το ενδεχόμενο της δημιουργίας ενός προσωπικού θεατρικού χώρου με εργαστήρια, σεμινάρια, παράλληλες εκδηλώσεις… Σε όλο αυτό το διάστημα συνέχισα να διδάσκω σε εργαστήρια και δραματικές σχολές, αλλά έπρεπε να περάσουν άλλα 9 χρόνια μέχρι να επιτρέψουν οι συνθήκες το όραμα αυτό να υλοποιηθεί. Κάπως έτσι φτάσαμε στον Αύγουστο του 2018 όπου και ξεκίνησε η λειτουργία του εργαστηρίου θεάτρου OMNIA.
Τα τμήματα των εργαστηρίων ποικίλλουν και αφορούν είτε ανθρώπους που δεν έχουν καμία προηγούμενη επαφή με το αντικείμενο κι επιθυμούν να συστηθούν με τον κόσμο του θεάτρου στην πράξη, είτε εκκολαπτόμενους ηθοποιούς που θέλουν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους πάνω στο θέατρο και να αναπτύξουν περαιτέρω τα εκφραστικά τους μέσα. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει το ΒΑΣΙΚΟ τμήμα (3ωρο την εβδομάδα), το ΕΝΤΑΤΙΚΟ (δύο 3ωρα την εβδομάδα) που και στα δύο διδάσκονται υποκριτική-αυτοσχεδιασμός, κινησιολογία και ορθοφωνία, και το ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ όπου διδάσκονται αποκλειστικά ορθοφωνία και θεατρικό τραγούδι. Τη διδασκαλία σε όλα τα μαθήματα, για τη φετινή χρονιά, την έχω αναλάβει εξ ολοκλήρου προσωπικά. Εκτός αυτών τρέχει κι ένα workshop για νέους επαγγελματίες ηθοποιούς που ενδιαφέρονται να μπουν σε έναν κύκλο μετα-μαθητείας σε πιο συγκεκριμένες φόρμες με απώτερο στόχο τη δημιουργία μιας κλειστής ομάδας που θα ανεβάζει παραστάσεις υπό την καθοδήγηση μου. Σε όλα τα τμήματα υποκριτικής στο τέλος της χρονιάς θα γίνει ανοιχτή παρουσίαση για το κοινό.
Το θέατρο είναι η πληρέστερη μορφή τέχνης γιατί ακριβώς περικλείει σχεδόν όλες τις τέχνες στους κόλπους της. Μουσική, εικαστικά, χορός, τραγούδι, λογοτεχνία, video art, όλες οι τέχνες ενώνονται στο θέατρο για να συμβάλλουν στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού έργου μιας παράστασης. Το θέατρο ανέκαθεν έπαιζε το ρόλο του καθρέφτη μιας κοινωνίας. Οι θεματικές ήταν συνυφασμένες με τις συνθήκες του περιβάλλοντος. Και όσο πιο αντίξοες ήταν οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες τόσο πιο έντονα άνθιζε το θέατρο ανά τις εποχές. Το θέατρο είναι μια ζωτική ανάγκη του ανθρώπου να εκφραστεί και να δημιουργήσει κόντρα στο τοπίο. Είναι, θα λέγαμε, μια επαναστατική πράξη.
Το εργαστήριο OMNIA ξεκινάει τη λειτουργία του φέτος για πρώτη χρονιά. Στόχος είναι οι σπουδές να ολοκληρώνονται στα 3 χρόνια. Τα μαθήματα για το διδακτικό έτος 2018-19 αρχίζουν τον Οκτώβριο και ολοκληρώνονται το Μάιο. Την επόμενη χρονιά οι σπουδαστές που παρακολούθησαν τον πρώτο κύκλο θα μεταπηδήσουν αυτόματα στο 2ο έτος όπου θα εμβαθύνουν στα μαθήματα ακόμη παραπάνω. Τα μαθήματα επίσης θα εμπλουτίζονται με σεμινάρια καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς με μειωμένη συνδρομή για τους σπουδαστές. Αυτό που ελπίζω κάθε σπουδαστής να έχει κερδίσει ολοκληρώνοντας τον κύκλο σπουδών του, είναι να εμβαθύνει στη συνείδηση και το σωστό χειρισμό των εκφραστικών του μέσων, να φτάσει στον πυρήνα του, να διευρύνει την οπτική του και να μπορέσει να αφομοιωθεί μέσα στο σύνολο, να μάθει την έννοια της ομαδικότητας, της επικοινωνίας και της δημιουργικότητας.
Στη Θεσσαλονίκη βλέπω μετά χαράς να ξεφυτρώνουν πολλαπλές εστίες τεχνών και δημιουργίας τα τελευταία χρόνια. Δυστυχώς όμως όλες επιβιώνουν μετά βίας καθώς δεν υπάρχει η κατάλληλη υποστήριξη από κρατικούς φορείς. Ταλαντούχοι καλλιτέχνες που διψάνε να επικοινωνήσουν το όραμά τους καταλήγουν πολλές φορές να κάνουν εκπτώσεις για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Το μονοπώλιο από μεγάλους οργανισμούς με κρατική στήριξη και επιδοτήσεις φαίνεται να έχει κερδίσει έδαφος, καθώς οι μικρές, ανεξάρτητες ομάδες αγωνίζονται να παράγουν έργο με ελάχιστα μέσα και μηδαμινή υποστήριξη. Ας ελπίσουμε κάποια στιγμή να αλλάξει το τοπίο και οι μικρές ομάδες με τα μεγάλα οράματα να πάρουν τη θέση που τους αναλογεί.
ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
Υποκριτική
Πώς προσεγγίζω ένα κείμενο ποιητικό ή θεατρικό; Ποια είναι η αφετηρία μου και ποιος ο στόχος; Τι παρεμβάλλεται ενδιάμεσα; Εγώ δημιουργώ το ρόλο ή ο ρόλος με καλεί να τον υποδυθώ; Η μήπως η αλήθεια είναι κάπου ανάμεσα; Τις απαντήσεις θα τις ανακαλύψουμε μαζί στο μάθημα, στο ταξίδι…
Αυτοσχεδιασμός
Βασικές αρχές του αυτοσχεδιασμού. Πώς μιμούμαι και αναπαράγω μια κατάσταση της καθημερινότητας με μόνο εργαλείο το σώμα μου; (Παντομίμα) Πώς εκφράζω άλλες έννοιες όπως νερό, φωτιά, νίκη, εγκλεισμός ή συναισθήματα όπως λύπη, οργή, χαρά; Ένας δρόμος εξερεύνησης και εμβάθυνσης στις βασικές λειτουργίες των εργαλείων του σκηνικού σώματος. Ένας δρόμος που ξεκινάει από μέσα και οδηγεί προς τα έξω, προς την έκφραση, την επικοινωνία, τη δημιουργία…
Κινησιολογία
Εξερευνούμε τα μονοπάτια της κίνησης και της ακινησίας. Ένα σώμα μη αποσπασματικό, ένα σώμα σε ολότητα, σε σύνδεση με τον εαυτό του, ικανό να υπάρξει επί σκηνής, ζωντανό κύτταρο, ανοιχτός πομπός και δέκτης. Ένα δοχείο τόσο γεμάτο και συγχρόνως τόσο άδειο έτοιμο να δεχτεί, να απορροφήσει, να μεταλλαχτεί, να εκπέμψει, να επικοινωνήσει, να συν-κινήσει και να δημιουργήσει. Αυτοέλεγχος, πειθαρχία, συγκέντρωση, σωστός χειρισμός των εκφραστικών μέσων μας. Μέσα από ασκήσεις χαλάρωσης, ενδυνάμωσης, ισορροπίας, δόμησης και αποδόμησης. Ρυθμοί, ταχύτητες, ποιότητες θα μας απασχολήσουν.
Ορθοφωνία
Η ορθή χρήση του φωνητικού οργάνου. Μέσα από την αναπνοή, την άρθρωση και την τοποθέτηση της φωνής. Ασκήσεις αναπνοής που ενεργοποιούν και ενδυναμώνουν το διάφραγμα. Εργασία πάνω στην καθαρή και σαφή εκφορά των φθόγγων και των φωνημάτων. Εξερεύνηση των ηχείων στο σώμα και τις διαφορετικές ποιότητες ήχου που μπορούν να παραχθούν. Παιχνίδι με τα ηχοχρώματα και τα σημεία πρόσκρουσης του εκπνεόμενου αέρα.
Θεατρικό τραγούδι
Το τραγούδι ως σύνδεση με τη θεατρική σκηνή. Πότε, πώς και γιατί ξεκινάει ένας ρόλος να τραγουδάει; Τι άλλο μπορεί να είναι ένα τραγούδι επί σκηνής πέρα από την ανάγκη του ρόλου να εκφραστεί; Ποια τα εφόδια του ηθοποιού για να ερμηνεύσει ένα τραγούδι; Είναι απαραίτητο αυτό που λέμε «καλή» φωνή; Οι αξίες κι οι αξιώσεις στο θεατρικό τραγούδι και στο θέατρο είναι κοινές. Γιατί το θεατρικό τραγούδι δεν είναι τίποτα άλλο από ερμηνεία ενός ρόλου που εμπεριέχει νότες.
*Η Ελεονώρα Αϊβαζίδου ιδιοκτήτρια και υπεύθυνη του εργαστηρίου OMNIA είναι ηθοποιός, απόφοιτος της δραματικής σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος με ενεργή συμμετοχή, ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, στα θεατρικά δρώμενα της πόλης από το 1999. Σπούδασε επίσης κλασική κιθάρα στο Ωδείο Βορείου Ελλάδος και έχει ασχοληθεί με τη σύνθεση μουσικής και τη μελοποίηση από πολύ μικρή ηλικία. Συμμετείχε σε παραστάσεις του Κ.Θ.Β.Ε , του θεάτρου τέχνης Ακτίς Αελίου, του eclipses group theater, του οποίου είναι ιδρυτικό μέλος, και άλλων ανεξάρτητων ομάδων και φορέων. Έχει παρουσιάσει σε συναυλιακή μορφή μέρος της προσωπικής μουσικής της εργασίας και έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια πάνω στο θέατρο και τη μουσική. Με τη διδασκαλία υποκριτικής και ορθοφωνίας ασχολείται από το 2000.
Ακολουθείστε το ΟΜΝΙΑ εδώ για περισσότερες πληροφορίες.
OMNIA – Αμύντα 7 / Τ.699 716 5761