Σπύρος Ευαγγελάτος
Μου προκαλεί πίκρα
όταν σκέφτομαι τον Πολιτισμό ως θύμα
της κρίσης
Ο Σπύρος
Ευαγγελάτος έχει μια τεράστια διαδρομή
στο ελληνικό θέατρο. Η παράσταση που
σκηνοθέτησε πρόσφατα, ο Επιθεωρητής
του Ν. Γκόγκολ, μετά απο μια επιτυχήμένη
πορεία στην Αθήνα ετοιμάζεται για ένα
μεγάλο καλοκαιρινό ταξίδι. Παράλληλα
αυτές τις μέρες ετοιμάζει μια απο τις
πολυαναμενόμενες παραστάσεις του
καλοκαιριού, τη Μήδεια με πρωταγωνιστή
τον Γ. Κιμούλη. Ο Γιάννης Γκροσδάνης
μίλησε μαζί του λίγο πριν ανέβουν οι
δύο παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη.
Επιθεωρητής σε θερινή
περιοδεία: Πως μεταφέρεται μια τέτοια
παράσταση από την σκηνή στο αρχαίο
θέατρο?
Βεβαίως είναι απαραίτητες
κάποιες σκηνοθετικές μετατροπές,
δεδομένου ότι οι χώροι στους οποίους
θα δοθεί η παράσταση είναι μεταξύ τους
διαφορετικοί. Άρα πρέπει να υπάρχει μια
ρευστότητα ως προς το στήσιμο του
σκηνικού με συνεπακόλουθο κινησιολογικές
μεταβολές, ενώ βεβαίως οι ερμηνείες
μένουν αναλλοίωτες.
Ποια είναι τα κίνητρα
σας για να σκηνοθετήσετε τον Επιθεωρητή?
Νιώθετε ότι θέλετε να σχολιάσετε την
τρέχουσα επικαιρότητα ή είναι καθαρά
καλλιτεχνικη η αφορμή?
Και οι δύο λόγοι ισχύουν.
«Ο Επιθεωρητής» είναι ένα
κορυφαίο έργο του παγκόσμιου δραματολογίου,
μια συναρπαστική κοινωνική σάτιρα, η
οποία δυστυχώς είναι διαχρονική και
ισχύει για πολλές χρονικές περιόδους
και σε πολλές διαφορετικές μεταξύ τους
χώρες.
Μήδεια με
αποκλειστικά ανδρικό θίασο. Που στοχεύει
αυτή η επιλογη? Είναι μια προσπάθεια
αναπαράστασης του αρχαίου δράματος με
τις προϋποθέσεις που συνέβαινε κατά
την γέννηση του Θεάτρου?
Θα ήθελα
να υπενθυμίσω ότι οι κορυφαίες ηρωίδες
του αρχαίου δράματος, οι Ιφιγένειες, οι
Κλυταμνήστρες, οι Ηλέκτρες κλπ είναι
ρόλοι γραμμένοι από τους ποιητές για
να ερμηνευτούν από άνδρες ηθοποιούς.
Το γεγονός ότι επιστρατεύτηκε ανδρικός
θίασος για όλους τους ρόλους πιστεύουμε
ότι σήμερα αποτελεί ένα σχόλιο και έναν,
κατά κάποιο τρόπο, πειραματισμό, δεδομένου
ότι δεν υπάρχει στην παράσταση κανένα
ίχνος αρχαϊκότητας. Οι ηθοποιοί με
επικεφαλής τον Γιώργο Κιμούλη ερμηνεύουν
τους ρόλους στοχεύοντας στην προβολή
των νοημάτων. Για παράδειγμα είναι
νομίζω πολύ ενδιαφέρον ότι σε ένα Στάσιμο
του Χορού οι γυναίκες της Κορίνθου
διατρανώνουν την πίστη τους στην αξία
του γυναικείου φύλου, αλλά κάτω από τις
μάσκες των γυναικών υπάρχουν άνδρες
ηθοποιοί.
Νιώθετε ότι η Μήδεια
είναι ένα πρόσωπο που παλεύει πολύ με
την έννοια της ηθικής?
Η «ηθική» της Μήδειας
είναι, σύμφωνα με τη δική μας αντίληψη,
εντελώς ανύπαρκτη. Από την άλλη μεριά
είναι η μόνη τραγική ηρωίδα που διέπραξε
το απεχθέστερο έγκλημα της παιδοκτονίας
και στο τέλος δεν τιμωρείται. Παρόλο
που αυτό το γεγονός αφήνει μια πικρή
γεύση, ωστόσο προβάλει και αισθήματα
ενός κάποιου δέους αλλά και τρόμο για
τις δυνάμεις του Κακού.
Έχετε πει παλαιότερα
ότι ο Πολιτισμός είναι το πρώτο θύμα
της κρίσης. Αυτό σε συνδυασμό με το
μειωμένο ενδιαφέρον της πολιτείας τι
σκέψεις σας προκαλεί?
Πικρές.
Info
«Ο Επιθεωρητής» του
Νικολάι Γκόγκολ
Θέατρο Κήπου, 17-21 Ιουνίου,
21.00 και Ανοιχτό Θέατρο Συκεών 23 Ιουνίου,
21.00
Απόδοση-Σκηνοθεσία:
Σπύρος Α. Ευαγγελάτος
Παίζουν: Κωνσταντίνος
Μαρκουλάκης, Γιώργος Αρμένης, Αριέττα
Μουτούση, Μιχάλης Μητρούσης, Δανάη
Σκιάδη, Θόδωρος Κατσαφάδος, κ.α.
και
«Μήδεια» του Ευριπίδη
Θέατρο Δάσους, 15-17
Ιουλίου, 21.00
Σκηνοθεσία- Δραματουργική
επεξεργασία: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος
Κιμούλης, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος,
Τάσος Νούσιας, Μάνος Βακούσης, κ.α.