Μακεδονικό Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης
19 Απριλίου 2013 –
26 Ιουλίου 2013
Η πιο σημαντική έκθεση που έχει διοργανωθεί για τον Κώστα
Κουλεντιανό στην Ελλάδα, μεταφέρεται από το Μουσείο Μπενάκη στο Μακεδονικό
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η χώρα του,
τού αποδίδει φόρο τιμής και τον αναγνωρίζει ως έναν από τους μεγαλύτερους
έλληνες γλύπτες του 20ου αιώνα.
Η Έκθεση μας παρουσιάζει το εξέχον
έργο του καλλιτέχνη και την εξέλιξή του, σε όλα τα στάδια της ζωής του. Η αναδρομή στη ζωή του θα μας καταστήσει πιο
κατανοητή αυτήν την πορεία και θα μας αποκαλύψει τους λόγους που τον οδήγησαν
σε κάθε φάση της ζωής του να πάρει τις καθοριστικές αποφάσεις για την εξέλιξή
του, όπως την εγκατάλειψη του ρεαλισμού, τη μύησή του στο «αφηρημένο» και,
τέλος, τη γέννηση της δικής του καλλιτεχνικής ταυτότητας.
Ο Κώστας Κουλεντιανός αφού τελείωσε την ΑΣΚΤ, έφυγε το 1945 για το
Παρίσι, για να συνεχίσει τις σπουδές του στην Academie de la Grande Chaumiere του Παρισιού, στο
εργαστήριο του OssipZadkine.
Η
μετάβαση αυτή είναι καθοριστική για την πορεία του καλλιτέχνη, αφού
διαφοροποίησε τους ορίζοντες τις καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Είναι η στιγμή που απελευθερώθηκε απο την
ακαδημαική αντίληψη της Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, τον κλασσικισμό και ήταν
έτοιμος να δεχτεί και να αφομοιώσει τους νεωτερισμούς και τα ερεθίσματα που
δεχόταν στη Γαλλία.
Ένα
άλλο πολύ σημαντικό σημείο της καλλιτεχνικής του πορείας, υπήρξε η γνωριμία του
με τον HenriLaurens, ο οποίος τον επηρέασε καθοριστικά, όπως φαίνεται από τα έργα του,
εκείνης της περιόδου, και την εκτεταμένη χρήση του μολυβιού, ως το κύριο υλικό
δημιουργίας των γλυπτών του.
Στη
συνέχεια, ο Κουλεντιανός δούλεψε περισσότερο με το σίδερο και με κύριο θέμα
τους ακροβάτες. Μετά από τον τελευταίο
ακροβάτη (1959), πέρασε στην αφαίρεση.
Το 1962, έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στη φημισμένη την εποχή
εκείνη GaleriedeFrance.
Την
ίδια περίοδο, συνεργάστηκε με αρχιτέκτονες με σκοπό να ενσωματώσει την γλυπτική
στην αρχιτεκτονική. Έφτιαξε γλυπτά
μεγάλων διαστάσεων για δημόσια κτίρια και ανοιχτούς χώρους ή επένδυε τις όψεις
των κτιρίων με επαναλαμβανόμενα διακοσμητικά στοιχεία από γύψο, τσιμέντο ή
μπετόν.
Έργα
του βρίσκονται σήμερα στη Νότια Γαλλία, την Ελλάδα και αλλού, ενώ αρκετά
από αυτά κοσμούν δημόσια κτίρια και ανοικτούς χώρους. Στην Αθήνα συναντάμε γλυπτά του στον Σταθμό
Εθνικής Άμυνας του Μετρό και μπροστά από το ξενοδοχείο Hilton.
Η
Έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 80 έργα του, τα οποία αντιπροσωπεύουν
όλες τις περιόδους της δημιουργίας του.
Παρουσιάζει, μέσω της επαναδιαπραγμάτευσης του συνόλου της καλλιτεχνικής
του δημιουργίας, την ενασχόλησή του με την ανθρώπινη μορφή, την πλαστική άνεση
με την οποία χρησιμοποιούσε την ποικιλία των υλικών και των συνδυασμό των
επιπέδων και την ολοένα και μεγαλύτερη προσέγγισή του προς την απλότητα. Στόχος της έκθεσης είναι η εδραίωση του ρόλου
του ως δημιουργού τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.
Ο
Κουλεντιανός, ο “τελευταίος ακροβάτης του μοντερνισμού”, πατώντας πάντοτε σε
τεντωμένο σχοινί, κατάφερε να φέρει εις πέρας την αποστολή του. Να παρουσιάσει το έργο του, να εκφραστεί μέσα
από αυτό και να καταχειροκροτηθεί από το κοινό.
Συνδιοργάνωση:
Μακεδονικό
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Μπενάκη, TepArtFoundry
Επιστημονική
επιμέλεια:
Ντένης
Ζαχαρόπουλος
Γενικός συντονισμός και επιμέλεια:
Μπεν
Κουλεντιανός, Θόδωρος Παπαδόπουλος
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Εγνατίας 154 (ΔΕΘ- HELEXPO), 2310 240 002, www.mmca.org.gr
Ωράριο Λειτουργίας:
Κυρ.: 11.00-15.00,
Τρ., Πεμ., Σάβ.:
10.00-18.00,
Τε : 10.00-22.00,
Παρ.,: 10.00-19.00,
Δευτ. : Κλειστά