HomeMind the artΕικαστικάΚάθε μετακόμιση ανανεώνει.

Κάθε μετακόμιση ανανεώνει.

Και οι
άνθρωποι της
NitraGallery, που
άνοιξε στη Φιλίππου 51, είναι σε μεγάλα κέφια. Στην πραγματικότητα δεν
πρόκειται για αρχή, αλλά για συνέχεια. Και μάλιστα, για μια συνέχεια που
αποτελεί παράδειγμα μετάβασης σε νέα κατάσταση, σε νέα προοπτική: μια συνέχεια
γενεάς, όπου η νέα δεν αποκλείει την παλιότερη, αλλά βρίσκουν τρόπο να
συμπορευτούν και να χαράξουν τα επόμενα σχέδια.Η Πέπη
Χρηστίδου και η Αλίκη Τσιρλιάγκου  είναι
μαμά και κόρη. Η μαμά ήταν συνιδρύτρια –μαζί με τη Ρένα Βεζύρογλου- της γκαλερί
Άτριον, που στεγαζόταν από το 1994 επί της Τσιμισκή. Μετά την αποχώρηση της
Ρένας Βεζύρογλου, η κόρη, μαζί με τη μαμά, έκανε το επόμενο βήμα, αλλάζοντας
και ανανεώνοντας το χώρο, διευρύνοντας τις καλλιτεχνικές επιλογές,
αναγραμματίζοντας την επωνυμία: Η Άτριον έγινε Νίτρα και η ζωή συνεχίζεται.

Νέος χώρος, νέα γειτονιά: τι λένε οι πρώτες εντυπώσεις;

Δηλώνουμε ενθουσιασμένοι! Η αλλαγή ήταν μεγάλη
–από την πολύβουη Τσιμισκή και τα μάρμαρα της ATRION, στη ρωμαϊκή αγορά, το
νεοκλασικό και το ξύλο της NITRA- αλλά τη θέλαμε πολύ! Όσο για την περιοχή,
θέλαμε να γίνουμε κομμάτι της, καθώς είναι γειτονιά που τα τελευταία χρόνια
αβίαστα και λίγο λίγο απέκτησε τον καλλιτεχνικό της χαρακτήρα. Αυτή η
καλλιτεχνική σταθερότητα ήταν το ιδανικό καταφύγιο για εμάς.

Από εκεί και πέρα, οι πρώτες εντυπώσεις είναι
ότι η γειτονιά είναι εξαιρετικά φιλόξενη, είναι καταρχήν γειτονιά -κάτι που
στην Τσιμισκή δεν το είχαμε. Ο κόσμος που επισκέπτεται τη γκαλερί είναι πολύ
εξοικειωμένος με τις τέχνες, όχι απαραίτητα τα εικαστικά, αλλά το θέατρο, τη
μουσική και έτσι έχει μια άνεση και ένα πηγαίο ενδιαφέρον. Επίσης έχει πάρα
πολλούς τουρίστες!


Η εναρκτήρια έκθεση«only one click to your
happiness» των Ε. Ευθυμιάδη, Μ. Ε. Φαντώνη, και Ν. Βασίλιεβιτς με λίγα
λόγια;

Μιλά για την ευτυχία και το σύγχρονο
τρόπο που προσπαθούμε να τη βιώσουμε. Θέλαμε ένα επίκαιρο θέμα για την
εναρκτήρια έκθεση, που να παρατηρεί τη ζωή μας και να μιλά με αισιοδοξία. Σε
αυτήν συμμετέχει ο παλιός και αγαπημένος συνεργάτης Ευθύμης Ευθυμιάδης και δύο
νέες συνεργάτιδες, η Ιταλίδα Μαρία Έλενα Φαντώνη και η Σερβίδα Νατάσα
Βασίλιεβιτς. Έτσι αυτή η πρώτη έκθεση έχει όλα τα στοιχεία της κατεύθυνσης της
nitra: παλιοί συνεργάτες της ATRION μπλέκονται με νέους, Έλληνες με ξένους και
η ζωγραφική με σύγχρονα μέσα.


Παλιοί και νέοι συνεργάτες; (ενδεικτικά
ίσως… όπως θες)

Είμαστε περήφανοι που εκπροσωπούμε
ζωγράφους εξαιρετικά καταξιωμένους στο χώρο τους, και η πορεία μας είναι
συνυφασμένη με τη δική τους και ανάποδα. Έτσι, συνεχίζουμε δυναμικά με
καλλιτέχνες όπως ο Κώστας Λούστας, η Ειρήνη Κανά, η Χρύσα Βέργη, ο Χρήστος
Παλλαντζάς, ο Ανδρέας Νικολάου, η Εριέττα Βορδώνη, ο Ευθύμης Ευθυμιάδης, η
Ειρήνη Γκόνου και ο Μίλτος Παντελιάς. Σε αυτούς προστίθενται καλλιτέχνες όπως η
Μαρία Έλενα Φαντώνη, η Νατάσα Βασίλιεβιτς και ο Θοδωρής Ζαφειρόπουλος.

Ένας χώρος μικρής σχετικά επιφάνειας μπορεί να καλύψει πιο
σύνθετες εκθεσιακές ανάγκες;

Όπως και στο εξωτερικό, σε πόλεις όπως το
Λονδίνο και το Βερολίνο οι μικροί εκθεσιακοί χώροι που συναντούμε είναι πιο
φιλόξενοι, και παρουσιάζουν συνήθως “δεμένες” εκθέσεις, καθώς δεν υπάρχει
περιθώριο για.. φλυαρία!

Ο συγκεκριμένος χώρος από εκεί και πέρα έχει
ένα πολύ σημαντικό θετικό: τις δύο μεγάλες βιτρίνες του, με αποτέλεσμα να είναι
ένας φωτεινός χώρος που “αναπνέει”.

Από εκεί και πέρα, έχει να κάνει με το πόσο
εξοικειωμένος είναι κανείς με άλλου τύπου λύσεις. Για παράδειγμα, σε αυτήν την
πρώτη έκθεση θέλαμε να παρουσιάσουμε ένα βίντεο της Μ.Ε.Φαντώνη. Έτσι, αξιοποιήσαμε
έναν άδειο χώρο που υπήρχε στον πρώτο όροφο του νεοκλασικού και διευρύναμε τα
στενά όρια του εκθεσιακού μας χώρου. Για εμάς, τέτοιοι πειραματισμοί είναι
ζητούμενο και μας ενθουσιάζει το ότι εδώ μπορούμε να τους υλοποιήσουμε!


Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του φιλότεχνου στη Θεσσαλονίκη;

Καταρχήν, ο πολιτισμός έχει γίνει ιδιαίτερα
δημοφιλής τα τελευταία χρόνια. Έτσι, ο φιλότεχνος στα εικαστικά στη Θεσσαλονίκη
έχει την ευκαιρία να δει αρκετές εκθέσεις πλέον και μάλιστα τις αναζητά. Είναι
ανοιχτός σε εναλλακτικές μορφές τέχνης και παρουσίασης εκθέσεων και έχει
εξοικειωθεί με τη σύγχρονη τέχνη. Με την εμπειρία αυτή που έχει αποκτήσει
νιώθει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και σιγουριά να πει αν του αρέσει κάτι ή όχι.


Υπάρχει ακόμη αυτό που λέμε «αγορά της τέχνης» στην Ελλάδα, και
ειδικά στη Θεσσαλονίκη;

Υπάρχει ακόμη, απλώς έχουν αλλάξει οι όροι
της. Είναι πιο περιορισμένη και επιδεικνύει μικρότερη κινητικότητα και ευελιξία
σε σχέση με το παρελθόν, λογικό τέτοιες εποχές. Αντίστοιχα, σε μικρότερη
κλίμακα λόγω μεγέθους, υπάρχει και στη Θεσσαλονίκη αγορά τέχνης. Οι εποχές που
ο κόσμος ξόδευε απερίσκεπτα έχουν τελειώσει προ πολλού -όλα τώρα γίνονται πιο
συνειδητά και συγκροτημένα. Ακριβώς όμως επειδή η αγορά τέχνης είναι ακόμα
ρευστή, είναι σημαντικό να νιώθει κανείς ασφαλής με τη γκαλερί με την οποία
έχει εμπορικές συναλλαγές.


Ως νέος άνθρωπος και επαγγελματίας, τι εκτιμάς περισσότερο στην
πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης;

Τη διάθεση για πολιτιστική αλλαγή. Τόσο από
την τοπική αυτοδιοίκηση, που με ελάχιστα οικονομικά μέσα προσπαθεί να αλλάξει
το σκηνικό, όσο όμως και από τους ανθρώπους που ζουν στην πόλη και δρουν προς
αυτήν την κατεύθυνση. Είναι μια εξαιρετική στιγμή για τη Θεσσαλονίκη στην οποία
έχει γίνει μια πολιτιστική συναστρία. Πέρα από τις θεσμικές διοργανώσεις όπως η
Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, οι πολίτες και οι καλλιτέχνες
αυτοργανώνονται και διεκδικούν βήμα για να δείξουν τη δουλειά τους. Η πόλη
δηλαδή έχει αρχίσει να αναπτύσσεται πολιτιστικά με ραγδαίους ρυθμούς. 

Nitragallery // ATRIONgallery

Φιλίππου 51| 546 31 Θεσσαλονίκη | τ. 2310 285 890 | www.nitragallery.com

Related stories

Τέχνη στα όρια: Ελληνικά έργα που σόκαραν, βανδαλίστηκαν ή κατέβηκαν

Κείμενο: Διώνη Παπαδοπούλου Η τέχνη συχνά προκαλεί αντιπαραθέσεις, καθώς η...