Από τη Θούλη Μισιρλόγλου
Οι αναδρομές σ’ αυτήν εδώ τη χώρα αρχίζουν πια και γίνονται αν
όχι προβληματικές, σίγουρα εύκολα πεπερασμένες, αφού κάθε μέρα είναι και μια (συχνά
μεγάλη) έκπληξη. Και οι (συχνά μεγάλες, δυσάρεστες) εκπλήξεις όλο και
μεγαλώνουν και τα δεδομένα αλλάζουν. Λίγες σταθερές υπάρχουν: ότι όλα μοιάζει
να κρέμονται διαρκώς σε μια κλωστή. Και
η μια έκπληξη ακολουθεί την άλλη, συχνά την ξεπερνά. Κι όλα μένουν (σχεδόν)
ίδια. Και όλοι εναντίον όλων – καλή εξουσιαστική στρατηγική, απότοκο της
λεγόμενης ‘στρατηγικής της έντασης’. Σχιζοφρενική κατάσταση.
Συγχωρέστε με, αλλά δεν θέλω να θυμηθώ τίποτα από τούτο το
χειμώνα – τον έχω ήδη ξεχάσει μπροστά στο ξαφνικό κύμα καύσωνα που ζούμε. Η
άνοιξη πέρασε, το καλοκαίρι ήρθε. Και άλλωστε τίποτα καινούριο δεν νομίζω ότι
συνέβη (το ακαριαίο κλείσιμο της ΕΡΤ είναι θερινό γεγονός, κυριολεκτικά και
μεταφορικά): η ανεργία σταθερά στο κόκκινο, η δόση έρχεται-δεν έρχεται, η
απαισιοδοξία εναλλάσσεται (ακόμη) με την αισιοδοξία και τα σχετικά.
Μόνο η προσωπική ιστορία υπάρχει για το χειμώνα αυτό, με το
μικρό πλάσμα που ήρθε στη ζωή μου και μου άλλαξε τα φώτα (μου έβαλε καινούρια,
πολύχρωμα και φωτεινά, βγάζουν ήχους και πετάνε σπίθες). Επίσης, ο κήπος μου
ανασαίνει: μέσα σ’ όλα, οι δυο ελιές μου θέριεψαν, μάλλον γιατί τις φρόντισα,
πήρα μια μανόλια, φυλλοβόλα, που θα ρίξει τα φύλλα της το φθινόπωρο, ίσα-ίσα
για να μην ξεχνώ τις αλλαγές των εποχών.
Πάντα υπάρχει βεβαίως και η καλλιτεχνική – εκθεσιακή ιστορία
της πόλης, που παρουσιάζει σταθερό ενδιαφέρον για όσους έχουν αποφασίσει να
βλέπουν τον κόσμο με διαφορετικά γυαλιά, να βλέπουν τον κόσμο και τη ζωή τους
μέσα από τους επινοητικούς φακούς της τέχνης. Συχνά και της επιστήμης.
Όσα γράψαμε τα είδατε, τα διαβάσατε, αλλά υπήρξαν κι άλλα,
για τα οποία χρόνος δεν υπήρξε στα εξ ορισμού περιορισμένα τεύχη μας
(Καλέ-Κλειώ, επιφυλάσσομαι). Κρατώ όμως τα Τέρατα των Beetroot– επιβραβεύσατε
την έκθεση με πολλούς τρόπους, τέτοιους που δικαιώνει το ρόλο ενός μουσείου
σύγχρονης τέχνης σήμερα –, την ιστορία των αρχαιοτήτων της Εγνατίας που
εκτέθηκε, το CreativeWalkστην περιοχή της Βαλαωρίτου – άνοιξε δημιουργικές πόρτες –,
την εκατόχρονη αρχιτεκτονική ιστορία της Θεσσαλονίκης σε μια έκθεση που έριξε
φως σε πάμπολλα κτίρια που προσπερνάμε καθημερινά, καθώς και τις δράσεις ομάδων
και συλλογικοτήτων που παλεύουν με τη φαντασία και τη δημιουργικότητα. Α, κι
εκείνη την κοντόλαιμη καμηλοπάρδαλη που έζησε στο Αιγαίο, στην έκθεση του Νoesisπου
θύμισε καλοκαίρι προτού αυτό έρθει.
Καλό καλοκαίρι, λοιπόν, σε όλους! Και καλή δύναμη, για
φθινοπωρινή επαναφορά.
————————————————————————————————————————-
Από την Αλεξάνδρα Μποζίνη
Απολογισμός και αναδρομή για την
χρονιά που πέρασε, ευχές για την αρχή της νέας σεζόν, την αρχή καλοκαιριού και
πολλά άλλα τέτοια;
Να σας πω, δηλαδή, ότι η φετινή χρονιά χαρακτηρίστηκε κυριώς από
τις επετιακές εκδηλώσεις για την απελευθέρωσή της Θεσσαλονίκης,
για τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ένταξή της στον εθνικό κορμό;
Ότι παρουσιάσαμε τις εκθέσεις
που διοργανώθηκαν, αφιερωμένες σε αυτό το γεγονός, όπως τη «Θεσσαλονίκη
1912-2012. Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίας», τη«Θεσσαλονίκη των
Συλλεκτών. Ιστορίες της πόλης», τη «Δύση της Ανατολής, ο αιώνας που διαμόρφωσε τη
Θεσσαλονίκη του 1912», τη«Θεσσαλονίκη,
η κρυμμένη πόλη», και τη«Θεσσαλονίκη 100+: Κρίση και απόκριση: σχεδιάζοντας
το φαντ-Αστικό»;
Ότι είχαμε ανταπόκριση από την 13η Διεθνή
Έκθεση– Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας «CommonGround»;
Ότι παρουσιάσαμε μεγάλους έλληνες
καλλιτέχνες, όπως τον Κώστα Κουλεντιανό και τον Χάρη Ξένο, και σημαντικότατες
εκθέσεις όπως την «Εξωστρέφεια» και «Το
Αιγαίον, η γέννηση ενός Αρχιπελάγους»;
…ότι
στηρίξαμε ομαδικές διοργανώσεις νέων καλλιτεχνών, όπως το «The Rampage
Project», το «RE:ACT – VOLII – Artinter(e)actions», το Creativity Forth και το Creative Walk;
Αφού τα ξέρετε, τα διαβάσατε μέσα από τη στήλη «Mind The Art»,
είσασταν εκεί κάθε Πέμπτη με τον Εξώστη παρέα.
Δεν θα σας «απολογηθώ» λοιπόν, αλλά, θα σας ευχηθώ να κυλίσει ήρεμα το καλοκαίρι, να το απολαύσουμε και αν
γίνεται να μην ξαναδιαβάσουμε άσχημα νέα, ούτε αυτό το καλοκαίρι, ούτε κανένα.