(Αφηγείται ο Επιπόλαιος
Φρεντ)
Έξω
το φθινόπωρο αιφνιδίως έχει μπει για τα καλά στην πόλη. Αέρας υψηλών μποφόρ
φυσάει τα λίγα παλτό που βγήκαν πρώιμα από την ντουλάπα και κυκλοφορούν στον
έρημο δρόμο της Πτολεμαίων. Τα παράθυρα κλείνουν ερμητικά, τα μπαλκόνια έχουν
αδειάσει για να μην κρυώσει ο ζεστός καφές και οι γείτονες τώρα κουτσομπολεύουν
στους διαδρόμους της πολυκατοικίας. Λίγα μέτρα πιο κάτω στις 4 το μεσημέρι το
κέντρο παραμένει θορυβώδες. Όλοι έχουν
σχολάσει στην ώρα τους και κολλημένοι στο φανάρι εξαντλούν την υπομονή στην
ηχορύπανση, πιέζουν ανυπόμονα τις κόρνες, δεν βλέπουν την ώρα να γυρίσουν σπίτι
και να χουχουλιάσουν.
Ενώ
όμως άλλη μια χειμερία νάρκη έρχεται για να επιβραδύνει τις δραστηριότητες και
να μικρύνει την μέρα σε έναν ακόμη πιο βαρύ και δύσκολο χειμώνα, καμιά δεκαριά γυναίκες, στην ίδια
οδό χωμένες σε μια εγκαταλελειμμένη βιοτεχνία, τριγυρνούν πέρα
δώθε φορώντας ακόμη κοντομάνικα και τιραντάκια και στήνουν σκηνικά.
Ο
“Επιπόλαιος Φρεντ” αφηγείται “Mάθημα
ανατομίας κλπ” και η ώριμη πλέον “CforCircus”
φέρνει στο προσκήνιο 3 εργαστήρια. Έχω μπροστά μου 2 ξεχωριστές θεατρικές
ομάδες από τα ίδια πρόσωπα που δρουν κάτω από την ίδια στέγη.
Ποιοι
είστε; Με ποιους μιλάω;
2 διαφορετικές θεατρικές ομάδες. Η “C for Circus” που έχει αυτόν τον χώρο και
δημιουργήθηκε το 2008 και ο “Επιπόλαιος Φρεντ” που συστεγάζεται πλέον με την
πρώτη και δημιουργήθηκε πέρυσι.
Πως ξεκίνησε το “Μάθημα
ανατομίας κλπ”;
Την ιδέα την έδωσε ο σκηνοθέτης που διάβασε το διήγημα
από την συλλογή τον Αντώνη Σαμαράκη “Το διαβατήριο”. Λόγω προσωπικής ανάγκης
αλλά και επικαιρότητας εκείνη την χρονιά ψάχναμε έργα πολιτικού περιεχομένου
σχετικά με την δημοκρατία
Τελικά
τριγυρίσατε σε πολλά μέρη.
Την πρώτη χρονιά που έγινε το “Μάθημα ανατομίας κλπ”
σκοπός ήταν να παίξουμε το έργο σε διαφορετικά μέρη μέσα στην πόλη σε ανοιχτούς
χώρους π.χ. σε πάρκα γιατί θέλαμε αυτό να βγει προς τα έξω. Αργότερα ως Επιπόλαιος
Φρεντ αποφασίσαμε να το κάνουμε και στο χώρο μας.
Την
πρώτη χρονιά κάθε παράσταση ήταν και διαφορετική;
Το έργο άλλαζε, από την άποψη ότι κάθε φορά είχαμε
διαφορετικό σκηνικό το οποίο και εκμεταλλευόμασταν αναλόγως. Ο χώρος πολλές
φορές ήταν πολυεπίπεδος, πχ όπως στο πολυτεχνείο που βγαίναμε από παράθυρα από
πίσω και ανεβαίναμε τα σκαλιά του αιθρίου. Στην Κρήτη παίξαμε σε ένα σκηνικό με
βράχια μέσα σε μια σπηλιά.
Γιατί
οι χαρακτήρες εναλλάσσονται μέσα από τους ηθοποιούς. Ένας ηθοποιός αλλάζει ρόλο
κατά την διάρκεια του έργου;
Το κείμενό μας είναι διήγημα, οπότε στην αρχή είμαστε
όλοι αφηγητές και μέσα από αυτό σίγα σιγά βγαίνουν οι χαρακτήρες. Επειδή όμως
το έργο έχει κάποιους βασικούς χαρακτήρες αυτούς τους παίζουν συγκεκριμένα άτομα,
τα οποία όμως παράλληλα είναι και αφηγητές. Σαν ομάδα έχουμε την άποψη ότι
πρέπει να είναι όλοι πάνω στην σκηνή και το κείμενο να είναι μοιρασμένο. Ωστόσο
ένας χαρακτήρας ταιριάζει περισσότερο σε κάποιον λόγο εκφοράς, σωματότυπου
κτλ..
Πως
είναι η συνεργασία σας ως Επιπόλαιος Φρεντ με τον σκηνοθέτη;
Υπήρξαν ποτέ έντονες διαφωνίες;
Ο Γιωργής Σφυρής δίνοντας συνθήκες και αφορμές αφήνει τον
ηθοποιό να παίξει και στην συνέχεια ξεσκαρτάρει. Για να αφαιρέσει και να
κρατήσει πράγματα πρέπει πρώτα ο δεύτερος να δώσει ότι έχει. Μόνο ο σκηνοθέτης
έχει συνεχώς την συνολική εικόνα την οποία ο ηθοποιός πάνω στο έργο την χάνει. Π.χ.
στο “Μάθημα ανατομίας κλπ” όταν είμαστε ο ένας δίπλα στον άλλο με εφημερίδες
στο χέρι δεν ξέρουμε τι κάνουν οι παραδίπλα. Διαισθανόμαστε την ενέργεια αλλά
δεν ξέρουμε τι ακριβώς γίνεται.
Ο
Eπιπόλαιος
Φρεντ παίζει αλλά εσείς είστε από μια γωνιά και παρακολουθείτε. Τι
σκέφτεστε;
Έχουμε δει την παράσταση σε βίντεο. Μπορούμε να πούμε
ήμαστε τέλειοι αλλά ήμουν τέλειος δεν λες ποτέ. Την ενέργεια που είναι και το
ποιο σημαντικό εν τέλει δεν μπορείς ποτέ να την κρίνεις ο ίδιος, κοιτάς απλώς
τεχνικά πράγματα.
Πως
γίνεσαι καλύτερος όμως;
Το νιώθεις
Πως οργανώνετε
μια ολόκληρη παράσταση μόνες σας;
Είναι κάτι που ξεκίνησε αναγκαστικά λόγω οικονομικών
θεμάτων αλλά τελικά αποδείχτηκε ότι μας αρέσει. Επίσης οι παράλληλες
ενασχολήσεις μας βοηθάνε αρκετά. Έχουμε π.χ. 4 αρχιτέκτονες στην ομάδα. Αλίμονο
αν δεν μπορούσαν να αναλάβουν τα σκηνικά!
Τελικά
είναι απαραίτητες κάποιες βάσεις μέσα από μια επαγγελματική σχολή θεάτρου;
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα ηθοποιών που αποδεικνύουν το αντίθετο.
Δουλεύοντας μαθαίνεις…Και είναι θέμα τύχης, με ποιους ανθρώπους θα
συνεργαστείς και αν θα μάθεις από αυτούς.
Η
ομάδα σας ήταν τυχερή;
Φυσικά, πρώτα απ όλα επειδή «μπλέξαμε» με τον Γιωργή
Σφυρή.
Τι
παίζει στην προετοιμασία; Τι είναι όλες αυτές οι κινήσεις και τα φωνητικά;;
Δουλεύουμε κυρίως με το σώμα. Από εκεί ξεκινάμε και σε
αυτό βασιζόμαστε. Χειριζόμαστε το τι ακραίες σωματικές και συναισθηματικές
καταστάσεις μπορούμε να δημιουργήσουμε. Πρόκειται για ένα ζέσταμα για να
ξυπνήσουν οι αισθήσεις. Επάνω στην σκηνή δεν καλείσαι να έχεις μόνο την φυσική
κατάσταση που διαθέτεις σε κανονικές συνθήκες αλλά αυτήν με τη οποία το σώμα
σου μπορεί να παραλάβει οποιοδήποτε σώμα και να βγεις έξω από την
καθημερινότητά σου.
Τι
ετοιμάζει η “CforCircus”;
Τρία εργαστήρια: ενηλίκων, εφήβων και παιδικά. Στόχος
είναι μέσα από αυτά να δημιουργηθούν ολοκληρωμένες ομάδες των οποίων τα μέλη
μέσα από το παιχνίδι και τις ασκήσεις θα καταφέρουν να ξεκλειδώσουν τα σώματά
τους και να τα αφήσουν να πάρουν μέρος στην δημιουργική διαδικασία του θεάτρου.
Στο παιδικό εργαστήρι που δημιουργείται για πρώτη φορά φέτος σκοπός είναι μέσω
της εμπειρίας να έρθει και η γνώση. Θα ασχοληθούμε με θεματικές ενότητες και με
θέματα που απασχολούν τα παιδιά.
(Η
κουβέντα μας τελείωσε μα εξακολουθούν να με έχουν περικυκλωμένο. Έκλεισα το
μαγνητοφωνάκι. Καθηλωμένος σε έναν σκληρό καναπέ αντίκα κάθομαι και τις χαζεύω.
Θα μπορούσαν να μου λύνουν απορίες για ώρες. Μέσα σε μια όμως έχω μάθει είδη
αρκετά. Όχι για αυτές. Για μένα. Έχουν αφήσει μια δουλειά στην άκρη. Θα τις
ξαναδώ εκτός εαυτού επί σκηνής. Να υποδύονται ρόλους μα να ζουν πραγματικά.)
Ο Επιπόλαιος Φρεντ ανεβάζει και φέτος στην
σκηνή το “Μάθημα ανατομίας κλπ” ξεκινώντας από την Αθήνα στο 1sthandmadeandrecycledtheaterFestivalστις
18 και 19/10 και από 25/10 κάθε Σαββατοκύριακο στην Θεσσαλονίκη για 9
παραστάσεις στην Πτολεμαίων 29Α στον 7ο όροφο. Είσοδος
δωρεάν, οι θέσεις λίγες.
Προλάβετε!
https://www.facebook.com/OEpipolaiosFredOmadaTheatrou?fref=ts