HomeCinemaΚριτική ταινίας​Κριτική ταινίας | Tangerines (Μανταρίνια)

​Κριτική ταινίας | Tangerines (Μανταρίνια)


Σκηνοθεσία: Zaza Urushadze

Ηθοποιοί:
Lembit Ulfsak, Elmo Nüganen, Giorgi Nakashidze

Στην πρώτη της υποψηφιότητα για το βραβείο ξένης ταινίας, η Εσθονία εμφανίζεται με μια ταινία αρκετά γνωστής, ίσως και εξαντλημένης θεματολογίας, αυτής του εμφυλίου πολέμου μέσα στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Η ταινία του Ζάζα Ουρουσάζε μας πάει πίσω στο 1990, για να αφηγηθεί τον πόλεμο της Γεωργίας. Στην ευρύτερη περιοχή της Αμπχαζίας, δυο Εσθονοί θα ξεμείνουν σε ένα έρημο χωριό, στην προσπάθεια τους να μαζέψουν μια σοδειά από μανταρίνια που καλλιεργούν. Καθώς η μάχη μεταξύ Γεωργιανών και ανταρτών μαίνεται, δύο βάρια τραυματίες από τα αντίθετα στρατόπεδα θα ξεμείνουν πίσω, αναγκάζοντας τον έναν από τους δυο αγρότες (στέρεη, γεμάτη συμπόνια και σοφία η ερμηνεία του Λέμπιτ Ούλφσακ) να τους περιθάλψει κάτω από την ίδια στέγη.

Περιεκτικό και συνοπτικό, αλλά παράλληλα εύστοχα συγκινητικό, το αντιπολεμικό δράμα του Εσθονού σκηνοθέτη -ο οποίος υπογράφει και το σενάριο- καταφέρνει ρίχνοντας βαρύτητα σε ελάχιστους χαρακτήρες, να μεταδώσει τη σκέψη και την τραγικότητα μιας ολόκληρης περιοχής και τον ανθρώπων της. Αυτών που βρίσκονται ανάμεσα σε διασταυρούμενα πυρά, μιας σύγκρουσης που ούτε θελήσαν, ούτε στηρίξαν, αλλά παρόλα αυτά τους γέμισε απώλειες. Η απλοϊκότητα του σενάριου μπορεί να φαντάζει υπονομευτική για τον εγχείρημα, στην ουσία όμως δεν είναι. Και αυτο συμβαίνει γιατί το φιλμ κατορθώνει να αγγίξει με την αμεσότητα των σκηνών του, τη μελαγχολία ενός τόπου που χάνεται, που γκρεμίζεται και παρασέρνει ό,τι βρει μπροστά του, αλλά και τον χαμένο ανθρωπισμό που μπορεί σε στιγμές να αντισταθεί στη βιαιότητα, αγγίζοντας ίσως σουρεαλιστικά αυτούς που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωτικά χαθεί. Οι αγροτικές εικόνες ψάχνουν μια ποιητική διέξοδο, όχι όμως και συναισθηματική. Δεν στοχεύουν στην εύκολη συγκίνηση, έτσι όταν λουστούν από το βίαιο φως των εκρήξεων, η πρόσκρουση είναι βιαιότερη. Το Tangerines μοιάζει να μην χαρίζεται τελικά σε κανέναν, κάνοντας τον τελετουργικό θρήνο να μοιάζει ως την πιο λυτρωτική και συνάμα την πιο λογική κατάληξη.


Προβάλλεται στη Θεσσαλονίκη στους κινηματογράφους Μακεδονικόν και Ναταλί



Related stories

Ο Εξώστης ρωτά, οι συγγραφείς απαντούν | Αντώνης Τουμανίδης

Κάθε εβδομάδα ένας/μία συγγραφέας απαντά σε 15 ερωτήσεις. Γιατί...

Βιβλίο | Γιώργος Σκαμπαρδώνης «Φάλτσα κεφαλής»

γράφει ο Τάσος Γέροντας Γιώργος Σκαμπαρδώνης «Φάλτσα κεφαλής». Εκδόσεις Πατάκη...

Έλενα Ναθαναήλ: Η σταρ που αδιαφορούσέ για την ομορφιά και τη δόξα

Πληροφορίες από την σελίδα της Finos Film Φίνα, συγκροτημένη και...

Μετρό Θεσσαλονίκης: Εμειναν εγκλωβισμένοι στη σήραγγα για 35 λεπτά

Οι επιβάτες παρέμειναν εγκλωβισμένοι επί 35 λεπτά μέσα στο...