HomeCinemaInside View | Ορέστης Ανδρεαδάκης

Inside View | Ορέστης Ανδρεαδάκης

Κρητική παράδοση, γαλλική παιδεία
και κουλτούρα, ευγενική φυσιογνωμία. Ο Ορέστης
Ανδρεαδάκης
είναι ο άνθρωπος που εμπιστευόμαστε να διαβάζουμε, να ακούμε
και να βλέπουμε σε θέματα κινηματογράφου και κριτικής ταινιών. Ευφυής, απόλυτος
γνώστης του αντικειμένου, μας μιλάει για τη μαγεία και την πολυπλοκότητα του
κινηματογράφου. Κινηματογράφος, άλλωστε, είναι οι σκηνές της ζωής μας.

Τα φετινά Οscar επιβεβαιώνουν στοιχήματα και
φαβορί;

Υπήρχαν αρκετές αδικίες, όπως
στην περίπτωση του LeonardoDiCaprio.
Θα έπρεπε, κατά τη γνώμη μου, καιρό τώρα να έχει βραβευτεί. Ίσως το ‘’12 χρόνια
σκλάβος’’ θα έπρεπε να έχει πάρει περισσότερα βραβεία καθώς και το ‘’Οδηγός Διαπλοκής’’. Το ‘’ Gravity’’, ωστόσο, είναι μια
εξαιρετική ταινία και έχω την εντύπωση ότι δεν έγινε πλήρως κατανοητή κυρίως
στην Ελλάδα. Συναντώ κόσμο που δηλώνει ότι δεν του άρεσε, αλλά πάνω στη
συζήτηση συνειδητοποιώ ότι δεν κατάλαβε ότι δεν είμαι μια απλή διαστημική
περιπέτεια αλλά έχει πολλά άλλα θέματα από κάτω, όπως την γυναίκα που
αναγεννάται και συνδέεται με έναν ομφάλιο λώρο με το διαστημόπλοιο- μήτρα και
πολλά άλλα τέτοια θέματα.

Τι βλέπουμε να αλλάζει στα Οscar; Περισσότερη δεκτικότητα
στην επιτροπή στις ξενόγλωσσες ταινίες;

Πέρα από την επιτροπή για τις
ξενόγλωσσες ταινίες, εγώ δεν βλέπω κάτι συνταρακτικό να έχει αλλάξει στα Oscar. Ίσως στην μετάδοση,
στην τελετή όπου μοιάζει περισσότερο με τηλεοπτικό show και όχι με showαπονομής. Hφετινή
παρουσιάστρια, η EllenDeGeneres,
δεν έμεινε πάνω στη σκηνή αλλά κατέβηκε στη πλατεία, σαν να παρουσίαζε την δική
της εκπομπή, με πειράγματα και οι θεαματικότητες την δικαίωσαν. Στον ίδιο τον
θεσμό δεν βλέπω τρομερές  αλλαγές. Οι
ίδιες πάνω-κάτω ταινίες επιβραβεύονται , κάποιες ταινίες που είναι μια
συγκεκριμένης αισθητικής και μιας συγκεκριμένης ιδεολογικής κατηγορίας.
Ασφαλείς, καθωσπρέπει, χωρίς ιδιαίτερες αιχμές, καθόλου controversial, καθόλου σε επίπεδο φόρμας
πειραματικές ή με κάποια διάθεση ανανέωσης του κινηματογραφικού είδους.

20ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθηνών Νύχτες Πρεμιέρες.

Κλείνουμε τα 20 χρόνια. Δυο
διαγωνιστικά τμήματα. Το ένα είναι με ταινίες από νέους σκηνοθέτες, αφού έχουν
κάνει την πρώτη ή δεύτερη ταινία τους και σ’ αυτό η κριτική επιτροπή
αποτελείται από παιδιά δραματικών  και
κινηματογραφικών σχολών και αυτό είναι μια πρωτοτυπία που δεν υπάρχει σε κανένα
άλλο φεστιβάλ. Νέοι  να δίνουν το επίσημο
βραβείο, ‘’Χρυσή Αθηνά’’. Το δεύτερο τμήμα είναι τα μουσικά ντοκιμαντέρ,
υπάρχουν ελάχιστα φεστιβάλ ή κανένα στο μέγεθος το δικό μας, που έχει ένα επίσημο
διαγωνιστικό τμήμα αποκλειστικά για μουσικά ντοκιμαντέρ. Σ’ αυτό απονέμουμε
πάλι το βραβείο, ‘’Χρυσή Αθηνά’’. Είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε ότι η
ταινία που κέρδισε πέρυσι τη ‘’Χρυσή Αθηνά’’ ήταν η ταινία που κέρδισε το Oscarτο
‘’Αναζητώντας το Σούγκαρμαν’’ ενώ φέτος το ‘’ 20 feetfromstardom’’ που κέρδισε το Oscarήταν
μια ταινία που προβλήθηκε σ’ αυτό το τμήμα των μουσικών ντοκιμαντέρ.

Βλέπουμε
δηλαδή ότι τα μουσικά ντοκιμαντέρ , τα 2 τελευταία χρόνια ήταν αυτά που
κέρδισαν το βραβείο Οscarκαλύτερου ντοκιμαντέρ. Δεν είναι πια τα μουσικά ντοκιμαντέρ
κάτι το περιθωριακό ή το εξειδικευμένο για ανθρώπους που αγαπούν τη μουσική ή
το συγκεκριμένο καλλιτέχνη που βλέπουμε την ιστορία του αλλά ένα πολύ ιδιαίτερο
κινηματογραφικό είδος που κατακτά μεγάλο κοινό, γι’ αυτό είμαστε περήφανοι που το
έχουμε και θα συνεχίσουμε να ψάχνουμε καλά ντοκιμαντέρ. Από την άλλη, έχουμε
παρά πολλά άλλα τμήματα, κανονικά ντοκιμαντέρ, ταινίες μικρού μήκους, ελληνικές
ταινίες μικρού μήκους που κι αυτό είναι διαγωνιστικό τμήμα. Διαθέτουμε
πρεμιέρες, αφιερώματα σε κλασικούς ή και σύγχρονους καλλιτέχνες.

Τα αφιερώματα με τι κριτήριο επιλέγονται και σε ποια χρονική στιγμή;

Τα αφιερώματα για το 20ο
Διεθνές Φεστιβάλ έχουν ήδη αποφασιστεί.
Χρειάζεται αρκετός χρόνος για να βρεις τις ταινίες ειδικά σε αφιερώματα που
αφορούν στο κλασικό κινηματογράφο. Δεν είναι, όμως, μόνο αυτά. Πέρυσι είχαμε 4
διαφορετικά.

Είστε διευθυντής του περιοδικού Σινεμά- cinemag.gr. Είναι ένα αυστηρά εξειδικευμένο περιοδικό κινηματόγραφου;

Είναι ένα ιδιαίτερα εξειδικευμένο
περιοδικό που απευθύνεται σε ανθρώπους που θέλουν να βρουν περισσότερες
πληροφορίες για τον κινηματογράφο. Ούτως ή άλλως τα περιοδικά είναι πια είδος
υπό εξαφάνιση και ό,τι θέλει να βρει ο μέσος αναγνώστης το αναζητά στο Internet. Γι’ αυτό τον λόγο
έχουμε μια σελίδα το cinemag.grόπου
έχουμε τη τρέχουσα επικαιρότητα, τις κριτικές των ταινιών της εβδομάδος, νέα
και ειδήσεις από όλο τον κόσμο, την ελληνική και παγκόσμια παραγωγή. Το
περιοδικό, όμως, είναι ένα συλλεκτικό είδος με εξειδικευμένες αναλύσεις και
πληροφορίες, άρθρα που δεν μπορείς να βρεις εύκολα στο διαδίκτυο, πολύ καλή
ποιότητα εκτύπωσης και απευθύνεται σε ανθρώπους που είναι κατά κάποιον τρόπο
συλλέκτες. Αυτό πρέπει να είναι κάθε εξειδικευμένο περιοδικό τέχνης,
κινηματογράφου, ζωγραφικής. Αυτό είναι το περιοδικό ‘’Σινεμά’’.

Έχετε κρητική καταγωγή, ζήσατε εκεί τα παιδικά σας χρόνια. Πώς
αποφασίσατε να κάνετε κινηματογραφικές σπουδές;

Όταν το αποφάσισα δεν αισθανόμουν
ότι έκανα κάτι τελείως διαφορετικό, εξάλλου μπορεί τότε να μην υπήρχε διαδίκτυο
και downloadingαλλά υπήρχαν ισχυρές κινηματογραφικές λέσχες, εβδομαδιαίες ή
ακόμα και σε καθημερινή βάση, οι οποίες έπαιζαν κλασικές και πειραματικές
ταινίες και γίνονταν ωραίες συζητήσεις. Αυτές οι κινηματογραφικές λέσχες έχουν
αντικατασταθεί από Φεστιβάλ, διάφορα sitesστο Internet. Tότε, λοιπόν, μάζευαν πολύ κόσμο και
έπαιζαν καθοριστικό ρόλο για έναν νέο που ήθελε να ασχοληθεί.

Πώς ξεχωρίζει ένα κριτικός κινηματόγραφου; Είναι οι γνώσεις, η εμπειρία
που απαιτούνται;

Είναι πάρα πολλά στοιχεία. Οι
γνώσεις στον κινηματογράφο. Όχι, όμως μόνο αυτό. Ο Βασίλης Ραφαηλίδης, ένας
πολύ διάσημος κριτικός κινηματογράφου, έλεγε, ‘’αν ξέρεις μόνο για κινηματογράφο, δεν ξέρεις ούτε για κινηματογράφο’’.
Πολλές φορές λένε, μην εξετάσετε πολύ αυτήν την ταινία, έχει ωραίο φως,
ωραία κοστούμια, είναι για να περάσετε καλά. Αυτό αν μεταφερθεί αυτό στη ζωγραφική, αν ένα έργο έχει ωραία
χρώματα και δεν γνωρίζουμε  ότι αυτός ο
πίνακας αναφέρεται στη Μήδεια, θα διακρίνουμε μόνο μια γυναίκα που κλαίει δίπλα
σε παιδιά σκοτωμένα. Το ίδιο μπορεί να συμβεί με τη λογοτεχνία, τη μουσική. Άρα
οι γνώσεις δεν θα πρέπει να περιορίζονται.

Ο κινηματογράφος μέσα στα ελληνικά σχολεία. Μιλήστε μας γι’ αυτό.

To‘’Πρώτη Ώρα Σινεμά’’ είναι το
εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, το οποίο
φέτος υλοποιείται με τη βοήθεια του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και θα
προσφέρει 70 μαθήματα σε σχολεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ειδικά
εκπαιδευμένοι συνεργάτες μας και εγώ θα επισκεπτόμαστε σχολεία δίνοντας στα
παιδιά ορισμένα μυστικά για το πώς θα μπορούν να καταλαβαίνουν και να
ξεκλειδώνουν καλύτερα τις ταινίες. Είναι ένα πρόγραμμα που είναι δωρεάν και όσα
σχολεία ενδιαφέρονται μπορούν να επικοινωνούν μαζί μας, 210 6061108, 210
6061413 Διαρκεί μια διδακτική ώρα και είναι προσαρμοσμένο για Δημοτικό,
Γυμνάσιο, Λύκειο, διαφορετικό για κάθε βαθμίδα. Είναι ένα σχέδιο από 2006,
έχουμε κάνει πολλές παρουσιάσεις σε εκατοντάδες σχολεία, φέτος, όμως με τη
συνδρομή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου είναι σαφώς καλύτερα.

Ο κ. Ορέστης Ανδρεαδάκης είναι
καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Αθηνών Νύχτες
Πρεμιέρας
, διεθυντής του περιοδικούSinema- cinemag.gr καθώς και
δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου του τηλεοπτικού σταθμού Mega
Channel
.  Έχει βραβευτεί με τον τίτλο του ‘’Ιππότη Γραμμάτων και των Τεχνών’’. Ο
τίτλος του Ιππότη απονέμεται από το Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας. Η
τελετή έγινε από τον διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου.

Related stories

Η Φλώρινα του Αγγελόπουλου – Τότε και τώρα

κείμενο/φωτογραφίες Αλέξανδρος Βοζινίδης Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος (Αθήνα, 27 Απριλίου 1935 - 24 Ιανουαρίου...

Όταν μια παράσταση γίνεται έμφυλο debate: Η σκηνή της κωμωδίας μιλά για ανισότητες

Ξεκίνησε έντονη συζήτηση γύρω από τις έμφυλες διακρίσεις στον...

Λαδάδικα: Αιχμηρή απάντηση των καταστηματαρχών εστίασης σε δημοσίευμα περί ηχορύπανσης

Eπιστολή απάντηση και διαμαρτυρία σχετικά με δημοσιευμα που φαίνεται...

Όσκαρ 2025: Οι υποψηφιότητες

Η μεγάλη τελετή της απονομής των βραβείων Όσκαρ, θα...