HomeCinemaΕξώστης ΘΗμέρες 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης | Πέμπτη

Ημέρες 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης | Πέμπτη

15.00Mediterranea , Ιταλία-Γαλλία-ΗΠΑ-Γερμανία-Κατάρ , Τμήμα: Βραβεία LUX


(Επαναπροβολή: Κυριακή 15, 17.30 / John Cassavetes)



4/5



Το Mediterranea, η τρίτη ταινία που διαγωνίζεται για τα βραβεία LUX είναι μια ιστορία για την οικονομική μετανάστευση στην Ευρώπη. Δύο άντρες από την Αλγερία, καταλήγουν στην Ιταλία στην αναζήτηση ενός καλύτερου μέλλοντος. Εκεί, πέφτουν θύματα οικονομικής εκμετάλευσης, εργάζονται ως φτηνά εργατικά χέρια σε ντόπιους εργοδότες και ταυτόχρονα είναι αντιμέτωποι με ρατσιστικές συμπεριφορές που φτάνουν ακόμα και στην βία. Ταυτόχρονα ζουν σε εξαθλιωμένες συνθήκες. Αυτή η εξαιρετικά επίκαιρη ταινία είναι γυρισμένη με έναν πάρα πολύ ρεαλιστικό τρόπο ενώ ο ρυθμός της δεν αφήνει το κοινό να χάσει το ενδιαφέρον του.

Με πλάνα γυρισμένα στο χέρι, γινόμαστε παρατηρητές των ζωών αυτών των δύο ηρώων και των τελικών επιλογών του. Ο ένας δεν μπορεί να ενταχθεί, δεν μπορεί να αποδεχτεί αυτές τις συνθήκες που υποβιβάζουν την αξία του σαν άνθρωπο ενώ ο δεύτερος τελικά επιλέγει να συμβιβαστεί και να παραμείνει σε μια χώρα που τον εκμεταλεύται, ελπίζοντας για ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά του.

Η ταινία με διακριτικό τρόπο δεν παίρνει θέση. Δεν τοποθετεί ακραίους χαρακτήρες – σύμβολα. Και από τις δύο πλευρές οι χαρακτήρες είναι ισορροπημένοι, οι συμπεριφορές τους ρεαλιστικές και μέχρι σε κάποιο βαθμό κατανοητές αν όχι δικαιολογημένες. Αφήνει την ιδεολογική μάχη σε δεύτερο πλάνο, στον θεατή, αρκούμενη στο να αφηγηθεί μια ιστορία.

***

19.30Σύμπτωμα , Ελλάδα, Τμήμα: Ελληνικές Ταινίες

(Επαναπροβολή: ΟΧΙ)





3+/5



Η ταινία χωρίζεται σε τρεις πράξεις: Στην Πρώτη Πράξη, μια παράξενη κοινωνία σε κάποιο νησί, ενώνεται εναντίον ενός παράξενου πλάσματος – ενός τραγόμορφου ανθρώπου. Αυτός, ο τελευταίος ίσως ακόλουθος του Διονύσου, διαφθείρει αργά σταθερά τα θεμέλια της κοινωνίας με τις σεξουαλικές ορμές του, που ταράζουν τους ανθρώπους. Ένα ένα τα παιδιά και οι έφηβοι πέφτουν θύματά του, προσπαθούν να τον αντιγράψουν, να γίνουν και τα ίδια τράγοι, αρχαία πλάσματα της φύσης. Μέσα σε αυτό το συμβολικό σκηνικό, πρωταγωνιστεί μια γυναίκα που φαίνεται να γνωρίζει παραπάνω για αυτό το πλάσμα, η οποία ηγείται των κυνηγών που θέλουν την εξόντωσή του.

Στην Δεύτερη Πράξη, σε ένα εντελώς διαφορετικό σκηνικό, μαθαίνουμε την ιστορία πίσω από τον μύθο, την πηγή και την αιτία της γέννησης του πλάσματος καθώς και τα δίπολα που απασχολούν την ταινία: Ηθική – Ενόρμηση, Σιωπή – Λόγος. Ταυτόχρονα βλέπουμε το παρελθόν της πρωταγωνίστριας και τις σκοτεινές πράξεις της. Με αυτή την γνώση περνάμε στην Τρίτη Πράξη. Τώρα, οι εικόνες είναι πιο σαφείς, γνωρίζουμε την αλήθεια και παρατηρούμε τις τελευταίες επιλογές, την λύση σε αυτήν την τραγωδία. Η κοινωνία επιλέγει, η κοπέλα παίρνει θέση και σιγά, σιγά, οι συμβολισμοί ξεκαθαρίζουν και η αυλαία της τελευταίας πράξης πέφτει.

Η πολύ ενδιαφέρουσα ταινία Σύμπτωμα είναι γεμάτη συμβολισμούς. Αρχέτυπα της φύσης, των ανθρώπων, των παθών και των μύθων γεμίζουν μια ταινία που ξεκίνησε από τα αφηρημένα όνειρα του σκηνοθέτη της πριν δομηθεί σεναριακά. Αυτοί οι συμβολισμοί οδηγούν σε σιωπηλά, αργά πλάνα χωρίς διάλογο και με έντονο το στοιχείο της θεατρικής αναπαράστασης μέσο των εικόνων και μέσο της σκηνογραφίας και των τοπίων. Η έννοια του συμπτώματος αναφέρεται σε ένα κοινωνικό σύμπτωμα, στα καρκινώματα μιας καταπιεσμένης κοινωνίας και στην προσπάθεια εύρεση αποδιοπομπαίων τράγων για την εκτόνωση τους.

Στ αρνητικά της, οι συμβολισμοί τελικά είναι πολύ απλοί. Όλα δένουν στην αφήγηση μιας ιστορίας τύψεων, καταστροφής και αυτοτιμωρίας καθώς και την αναζήτηση αποδοχής. Τελικά, όμως, ενώ η ιστορία είναι απλή και ξεκάθαρη, τα θέματα που αγγίζει κάπως την υπερβαίνουν και δεν προλαβαίνουμε να διεισδύσουμε σε όλα, αφήνοντας μια επιφανειακότητα. Η ταινία, η οποία θυμίζει εικόνες από το Σκοτεινό Χωριό και μιας παράξενης κοινωνίας και των εφιαλτών που κυνηγούν την ανθρώπινη φύση, βρίσκει τελικά ένα τέλος σε μια κοινωνική θυσία, μια τιμωρία στο όνομα της εξιλέωσης και της διατήρησης της αμόλυντης ηθικής, αλλά κάποιοι σπόροι είναι φυτεμένοι πάρα πολύ βαθιά.

Στο τέλος μας αφήνει με μια αίσθηση πως τα πολύ ενδιάφεροντα στοιχεία τελικά είναι προφανή, η ιστορία είναι τόσο ξεκάθαρη σε αντίθεση με την Πρώτη Πράξη της και το μυστήριο που την καλύπτει που προδίδει κατά μια έννοια την φαντασία μας, ενώ η λύση της δεν μας προσφέρει κάποια έντονη αποκάλυψη.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ


15.30 – Sparrows, OLYMPION
20.15 –
Τaxi, OLYMPION

22.00 –Interruption, TONIA MARKETAKI

22.30 – 11 Minutes, OLYMPION

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΑΒΒΑΤΟΥ

13.45A Christmas' Tale, PAVLOS ZANNAS
17.00 – 70 χρόνια ελληνικό Animation 2, PAVLOS ZANNAS

19.30Βραβευμένες μικρού μήκους Δράμας, TONIA MARKETAKI

22.15Arabian Nights III, PAVLOS ZANNAS

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
18.00Στην σκιά των Γυναικών, FRIDA LIAPPA

18.00 An, OLYMPION

22.45 – The Treasure, JOHN CASSAVETES

23.00My Golden Days, OLYMPION

Related stories

10 απίθανα πράγματα που συνέβησαν σε διάσημες ταινίες και δεν μάθαμε ποτέ (έως τώρα)

Οι ταινίες μάς ταξιδεύουν, μας συγκινούν και μας κάνουν...

Samuel L Jackson: Το τέλος της ταινίας που δεν ήθελε με τίποτα να γυρίσει

Όταν έχεις πρωταγωνιστήσει σε τόσες ταινίες όσες ο Samuel...

Οι ταινίες που ξεχώρισα στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ Το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έριξε...