«Καθημερινώς εξέρχομαι και αναζητώ κάτι άλλο»
Με τη φράση αυτή ξεκινά η παράσταση 6 a.m. How to disappear completely, της ομάδας blitz, που φιλοξενείται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, από 9-18 Οκτωβρίου.
Μέσα από από το ποίημα του Friedrich Hölderlin, το οποίο η ομάδα επέλεξε να δραματοποιήσει με έναν ιδιαίτερο τρόπο πάνω στη σκηνή και μέσα από κινήσεις και άναρθρες κραυγές, τα όρια του πραγματικού και της φαντασίας ενός άλλου κόσμου δεν είναι υπαρκτά.
Ο Γιώργος Βαλαής, η Αγγελική Παπούλια και ο Χρήστος Πασσαλής, συνεργαζόμενοι με τη γερμανίδα δραματουργό Stephanie Carp, συνθέτουν μια παράσταση μέσα από κινήσεις και λόγια ενός ποιήματος που σημαίνουν ένα πράγμα: τη προσπάθεια διαφυγής από το Τώρα, και την επιθυμία της δημιουργίας ενός άλλου Αύριο.
Επηρεασμένοι από το ευρωπαικό θέατρο και θέλοντας να ξεφύγουν από τα στενά όρια του ελληνικού θεάτρου, οι blitz καταφέρνουν να χτίσουν με μεγάλη προσπάθεια, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, μια άλλη πραγματικότητα, ένα άλλο σύμπαν χώρου, στον οποίο θα βρουν κάτι καλύτερο. Ο κόσμος γύρω τους είναι ελλιπής και ακατάλληλος, γι' αυτό θα παλέψουν με όλα όσα βρεθούν μπροστά τους ώστε στο τέλος να εξαφανιστούν.
Το ελάχιστο φως στην αρχή της παράστασης και η αντίθεση του με τον χώρο δηλώνει την παραμονή των χαρακτήρων σε ένα έρημο εργοτάξιο σε ένα αόριστο μέρος της πόλης, από την οποία θέλουν να ξεφύγουν. Στοιχεία οικοδομής, αντικείμενα που προκαλούν έντονο ενοχλητικό θόρυβο, σκηνικά που παραπέμπουν σε επικίνδυνες σκαλωσιές και ένα μικρό στοιχείο φύσης, ένας θάμνος που κρέμεται από τον ουρανό, παράταιρος στον κόσμο τους.
Σκηνοθετούν αλλεπάλληλες ενέργειες για να νικήσουν αυτό που τους πνίγει και τους φέρνει πολλές φορές στην αυτοκτονία, όμως με το τίμημα της αποτυχίας και της απογοήτευσης. Το νερό αρχικά παίζει ρόλο ηχητικού στοιχείου που μας οδηγεί στη σκέψη πως βρίσκονται κάπου υπόγεια και στη συνέχεια δυνατοί ήχοι γκρεμίσματος και επικείμενης καταστροφής γεμίζουν τον χώρο φόβο και ανησυχία.
Η ομάδα blitz τρέχει, σέρνεται, πέφτει στο χώμα, χτυπιέται από πέτρες που πέφτουν από κάποιον αόριστο ουρανό, τραβάει σκοινιά που την ενώνουν με τον έξω κόσμο, ώστε να τα σπάσει και στο τέλος ακολουθεί το τυφλωτικό φως του ήλιου, της άλλης πραγματικότητας, του καινούριου δρόμου που θα περπατήσουν για να φύγουν.
Στο τέλος η σκηνή μένει άδεια με τους ανθρώπους εξαφανισμένους σε ένα άλλο σύμπαν, σε μια άλλη ερμηνεία της ζωής και των προβλημάτων της. Σε ένα περιβάλλον που χτίστηκε από αυτούς, γι' αυτούς και μόνο.
Αναλογιζόμενοι τη φράση του Βίτο Ακόντσι «δύο πολίτες θα είναι αρκετοί για να χτίσουν μια μητρόπολη, τρεις για να φτιάξουν μια χώρα και τέσσερις για να δημιουργήσουν έναν κόσμο», παρακολουθούμε τους ανθρώπους που απαρτίζουν την ομάδα blitz, να γκρεμίζουν και να γκρεμίζονται. Να δημιουργούν και να αναδημιουργούνται.
Φεύγοντας από την αίθουσα της Στέγης, ανάμεικτα συναισθήματα κατακλύζουν τον θεατή. Το μόνο σίγουρο είναι πως μένει ακέραια η σκέψη «όχι άλλη πραγματικότητα», που είναι και το σύνθημα της παράστασης.
***
Πληροφορίες για την ομάδα και την παράσταση:
Οι blitz έχουν παρουσιάσει εκτενώς τη δουλειά τους στο εξωτερικό, σε σημαντικά θέατρα και ευρωπαϊκά φεστιβάλ, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουν το Théâtre de la Ville (Παρίσι), η Schaübuhne (Βερολίνο), η Comédie de Reims (Ρενς), το Théâtre Dijon-Bourgogne (Ντιζόν), το Théâtre des Abbesses (Παρίσι).
Πραγματοποίησαν πέρυσι εκτενή σεμινάρια στις Βρυξέλλες και στη Ρεμς, από όπου προέκυψε ο κορμός της παράστασης 6 a.m. How to disappear completely.
Μετά την Αθήνα, η παράσταση θα παρουσιαστεί σε συμπαραγωγή με τη Στέγη, σε δύο σκηνές: στο La Filature της Μυλούζ, στο πλαίσιο του Festival Vagamondes (14 και 15 Ιανουαρίου 2016) και στη La Comédie de Reims, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Scènes d'Europe (3 Φεβρουαρίου 2016).
Η Αγγελική Παπούλια και ο Χρήστος Πασσαλής συμπρωταγωνίστησαν στον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου, την ταινία που απέσπασε το βραβείο «Ένα κάποιο βλέμμα» στο Φεστιβάλ των Καννών το 2009 και ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας το 2011. «Από τις πιο ατρόµητες Ευρωπαίες ηθοποιούς, παίζει χωρίς ζώνη ασφαλείας». Αυτό γράφτηκε στο σημαντικό γερμανικό περιοδικό Der Spiegel για την Αγγελική Παπούλια, με αφορμή την ερμηνεία της στην ταινία Η Έκρηξη (2014) του Σύλλα Τζουμέρκα. Στην τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, Αστακός (2015, Βραβείο Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ των Καννών), η Παπούλια ερμηνεύει το ρόλο της Άκαρδης Γυναίκας, πλάι στους Rachel Weisz, Colin Farrell, Lea Seydoux, John C. Reilly, Ariane Labed και Ben Whishaw.
Η θεατρική ομάδα blitz σχηματίστηκε στην Αθήνα, τον Οκτώβριο του 2004, από τους Γιώργο Βαλαή, Αγγελική Παπούλια και Χρήστο Πασσαλή. Λειτουργεί ως καλλιτεχνική κολεκτίβα και βασίζεται στην ισότιμη σχέση των μελών της, όσον αφορά στη σύλληψη, στη συγγραφή, στη σκηνοθεσία και στη δραματουργία, καθώς και στην κοινή τους πεποίθηση ότι όλα είναι υπό αμφισβήτηση, τόσο στο θέατρο όσο και στη ζωή. Με εξαίρεση την Αγγελική Παπούλια, η οποία είναι απόφοιτη της Δραματικής Σχολής «Εμπρός» και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κανένας από τους δύο άλλους blitz δεν σκόπευε να γίνει ηθοποιός ή σκηνοθέτης: φοιτητής της Γεωπονικής Σχολής ήταν ο Γιώργος Βαλαής και σπουδές πολιτικού μηχανικού στο Πολυτεχνείο ακολουθούσε ο Χρήστος Πασσαλής.
***
ΠΑΡΑΛΛΗΛH ΔΡΑΣH
Πέμπτη 15 Οκτωβρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές Συντονιστής: Γιώργος Σαμπατακάκης, Επίκουρος Καθηγητής Θεατρολογίας, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Η παράσταση θα παρουσιαστεί με αγγλικούς υπέρτιτλους στις 9, 10, 11, 16, 17 και 18 Οκτωβρίου (Μετάφραση υπερτίτλων: Μέμη Κατσώνη).
Στην παράσταση γίνεται χρήση στροβοσκοπικών φωτισμών (strobe lights).
Σκηνοθεσία: blitz theatre group
Δραματουργία: blitz theatre group, Άγγελος Σκασίλας, Stefanie Carp
Σκηνικά: Έφη Μπίρμπα Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Sound Design – Μουσική: Γιώργος Κωνσταντινίδης, Coti K.
Κίνηση: Γιάννης Νικολαΐδης
Βοηθός σκηνοθεσίας: Βάσια Ατταριάν Βοηθός σκηνογράφου: Αλεξία Χρυσοχοΐδου
Επιμέλεια μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου
Επιμέλεια μαλλιών: Χρόνης Τζήμος Ερμηνεύουν: Άρης Αρμαγανίδης, Γιώργος Βαλαής, Μιχάλης Κίμωνας, Άρης Μπαλής, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Αρετή Σεϊνταρίδου
Stage automation: Θάνος Ελευθεράκος Φροντιστήριο: Τζέλλα Χριστοπούλου, Γιώργος Κοσκορέλλος, Cristina Suarez Herrero
Μακέτα σκηνογραφίας: Μιχαήλα Πλιαπλιά Κατασκευή σκηνικού: Παναγιώτης Μπλάνας Κατασκευή κοστουμιών, ειδικές κατασκευές: Λένα Παπαμιχαήλ
Κατασκευή παπουτσιών-δερμάτινων αξεσουάρ: Ουρανία Ψεβεδούρου
Κατασκευή μασκών: Roger Fischer
Ειδικές επεξεργασίες & βαφές υφασμάτων: Γρηγόρης Μπέσσας
Μοδίστρες ανδρικών κοστουμιών: Έφη Καραντάσιου, Λίτσα Μουμούρη
Project development, Promotion & Touring: Judith Martin / Ligne Directe
Οργάνωση παραγωγής: Μαρία Δούρου
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση & blitz theatre group Συμπαραγωγή: Sao Luiz Teatro Municipal – Lisbon (Πορτογαλία), La Filature – Scène Nationale de Mulhouse (Γαλλία), La Comédie De Reims – Festival Reims Scènes d'Europe (Γαλλία), Théâtre De La Ville – Paris (Γαλλία), Nouveau Théâtre De Montreuil (Γαλλία), Ligne Directe – Paris (Γαλλία)
Στην παράσταση ακούγονται στίχοι του Φρήντριχ Χαίλντερλιν από το ποίημα «Θρήνοι του Μένωνος για τη Διοτίμα», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα (Ελεγείες, ύμνοι και άλλα ποιήματα, μτφρ. Στέλλα Νικολούδη, Αθήνα, 1996)