Με αφορμή την παράσταση “Μορφές από το έργο του Βιζυηνού”
που επισκέπτεται για 5η φορά τη Θεσσαλονίκη, αυτήν την φορά στο Θέατρο Αυλαία,
η ηθοποιός Άννα Κοκκίνου μας μίλησε για το έργο και τη δυναμική του λόγου του
Γεώργιου Βιζυηνού.
φωτογραφία: Σπύρος Στάβερης
Πείτε μας λίγα λόγια
σχετικά με την παράσταση;
Πρόκειται για μια παράσταση που πρωτοανέβηκε το 1993, μ'
αυτό άνοιξε το Θέατρο Σεντόνι,η οποία είχε τεράστια επιτυχία, επίσης
είναι μια παράσταση η οποία επηρέασε πολύ, είναι η πρώτη αφήγηση από ένα άτομο
που ανέβηκε στην Ελλάδα, κι από εκεί και μετά ανέβηκαν και πολλά άλλα. Έχει
παιχτεί στη Γερμανία με τεράστια επιτυχία, στην Κύπρο, στην Αγγλία, έχει
ξεπεράσει τις 800 παραστάσεις.
Πού πιστεύετε ότι
έγκειται αυτή η επιτυχία;
Νομίζω ότι είναι δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ο λόγος του
Βιζυηνού, η δύναμη του λόγου του Βιζυηνού, μαζί με τα πρόσωπα που έχουνε να
κάνουνε με αρχετυπικά πρόσωπα της νεοελληνικής ζωής της Ελλάδας, και από την
άλλη, ήταν μια πολύ καλή στιγμή θεατρικά όπου μπόρεσε να λειτουργήσει μία πολύ
καθαρή φόρμα θεατρική, η οποία η πηγή της ήταν οι πηγές του θεάτρου, η ουσία
του θεάτρου, τα υλικά του θεάτρου.
Αναφερθήκατε στο λόγο
του Βιζυηνού. Έχει κρατηθεί η γλώσσα ή έχει γίνει κάποια μετατροπή;
Όχι, καμία μετατροπή. Απολύτως καμία. Θα ήταν έγκλημα να
συνέβαινε κάτι τέτοιο. Εκτός απ' αυτό, η γλώσσα μπορεί να έχει κάποιες λέξεις
που μπορεί κανείς να τις χάνει, αλλά είναι απολύτως κατανοητή.
Με ποιο κριτήριο
επιλέξατε τα συγκεκριμένα διηγήματα που περιλαμβάνονται στο κείμενο της
παράστασης;
Προσπαθούσα να βρω, έχοντας στο νου μου το θέατρο, τη
θεατρική δράση. Από την άλλη, βοηθούσε πάρα πολύ το ότι είναι αυτοβιογραφικά τα
περισσότερα και έτσι προσπάθησα να βρω ένα νήμα, κάτι που να τα συνδέει όλα.
Τα διηγήματα του
Βιζυηνού, όπως μόλις είπατε, έχουν ένα αυτοβιογραφικό χαρακτήρα. Εσείς, ως
ηθοποιός, ανασύρατε δικά σας βιώματα κατά την διάρκεια των προβών για να
συνδεθείτε με το κείμενο;
Όχι, όχι, θα σας πω. Σ' ένα πολύ μεγάλο κείμενο, όπως είναι
τα κείμενα του Βιζυηνού, δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην αισθανθεί μια
συγγένεια μ' αυτά, κι όπως σας είπα και πριν,
κυρίως επειδή πρόκειται για θέμα ελληνικής παράδοσης. Τα πρόσωπα αυτά
είναι οι καταβολές μας, είναι η ρίζα μας. Δηλαδή, η μάνα του Βιζυηνού είναι η
Ελληνίδα μάνα, είναι η πρώτη φορά που γράφτηκε και δημιουργήθηκε πρόσωπο πάνω
στην Ελληνίδα μάνα, είναι ο πρώτος ο Βιζυηνός που το έκανε αυτό. Είναι ο
παππούς, είναι οι καταστάσεις, αυτά όλα είναι η παράδοση, η οποία είναι κάτι το
πολύ δυνατό, κάτι που μεταφέρεται στο DNA μας.
φωτογραφία: Σπύρος Στάβερης
Η παράδοση, να
υποθέσω, είναι ένα από τα κύρια στοιχεία που σας συγκινούν στο έργο του
Βιζυηνού και σας ώθησαν να ασχοληθείτε μ' αυτό;
Η μεγάλη λογοτεχνική του αξία ήταν εκείνο που με ώθησε κατά
κύριο λόγο, αν και βέβαια με συγκίνησε η παράδοση που υπάρχει μέσα, αλλά δεν
ήταν αυτό, ήταν η μεγάλη του καλλιτεχνική, λογοτεχνική αξία. Δηλαδή, δεν έχει
γραφτεί κανένα νεοελληνικό έργο που να
έχει αυτήν την γλώσσα, αυτήν την τόσο υψηλή ποιότητα γλώσσας, αν και έχουν
γραφτεί σπουδαία νεοελληνικά έργα.
Η μεταφορά ενός
λογοτεχνικού έργου στη σκηνή, όπου υπάρχουν άλλοι όροι, δεν αποτελεί ένα
δύσκολο εγχείρημα;
Έχει τεράστιο ενδιαφέρον, είναι συναρπαστικό το πώς ένα μη
λογοτεχνικό κείμενο μπορεί να γίνει θέατρο. Επίσης, πρέπει να σας πω, πως είμαι
από αυτούς που πιστεύουν πως οποιοδήποτε κείμενο μπορεί να γίνει θεατρικό,
αρκεί να βρει κανείς αυτή τη φλέβα που το διαπερνά, από εκεί που κυλάει το αίμα
δηλαδή, είναι μια κίνηση, μια ροή που υπάρχει στα μεγάλα κείμενα, σε όλα τα
μεγάλα κείμενα. Αυτό αν το βρει κανείς, έχει στα χέρια του, κάτι πολύ σημαντικό
για να ξεκινήσει την απόπειρα να το κάνει θέατρο.
Ύστερα από 27 χρόνια
που παρουσιάζεται η παράσταση αδιαλείπτως, τα πράγματα έχουν αλλάξει, για εσάς
αλλά και για το κοινό που την παρακολουθεί; Ανακαλύπτετε καινούρια πράγματα;
Έχει αλλάξει η αντιμετώπιση του κοινού;
Να σας πω, είναι έτσι φτιαγμένη αυτή η παράσταση ώστε να
έχει κάτι το πολύ ζωντανό, όποτε πάει κανείς, όποτε πάω εγώ δηλαδή, να την
ξαναπιάσω, δεν μπορώ να την πιάσω αλλιώς, μόνο παίρνοντας στα χέρια μου αυτά
που δημιουργούν τη ζωή της, γιατί είναι γερά φτιαγμένη. Αυτός είναι ο λόγος που
δεν έχει παλιώσει η παράσταση. Κι επίσης, ακριβώς επειδή συμβαίνει αυτό, όλα τα
χρόνια που περνάνε στο μεταξύ δίνουν έναν νέο παλμό στην παράσταση. Ο κόσμος την παρακολουθεί με αμείωτο ενδιαφέρον. Το λέω με
πάσα ειλικρίνεια.
Θα θέλατε να μιλήσετε
για κάτι που δεν σας ρώτησα;
Θα ήθελα να σας πω ότι είναι η πέμπτη φορά που ανεβαίνω στη
Θεσσαλονίκη με την παράσταση αυτή, και στ' αλήθεια το περιμένω και πάλι με
πολλή λαχτάρα. Όπως, ξέρετε είναι τέσσερις παραστάσεις, δύο Δευτερότριτα.
Παράταση δεν θα δοθεί, λόγω υποχρεώσεων στην Αθήνα.
φωτογραφία: Σπύρος Στάβερης
***
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
3-4,
10-11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ-ΤΡΙΤΗ
21.00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ
ΕΙΣΟΔΟΣ 15€, ΜΕΙΩΜΕΝΟ 10€
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ & ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΑΤΡΟ
ΑΥΛΑΙΑ
Πλατεία ΧΑΝΘ(Πλευρά Τσιμισκή)
2310237700