Σκηνοθεσία:
BryanFuller
Ηθοποιοί: Mads Mikkelsen,
Caroline Dhavernas, Laurence Fishburne, Hugh Dancy
Η σειρά που γοήτευσε κοινό και -κυρίως- κριτικούς επιστρέφει με την τρίτη της σεζόν, γεμάτη σκοτεινή διάθεση και κυρίως ακόρεστη όρεξη.
Ένα σίριαλ το οποίο θα αφηγείται την προ Σιωπής των αμνών ζωή του διασημότερου κανίβαλου της ιστορίας του σινεμά, ίσως να μην ακουγόταν εξ αρχής και τόσο δελεαστικό. Η πραγματοποίησή του, και κυρίως η καινοτόμα αντιμετώπιση του προφανώς πασίγνωστου θεματικού του πυρήνα, το κατέστησαν επάξια ως μια από τις σκοτεινότερες, τολμηρές και ικανοποιητικές τηλεοπτικές σειρές των τελευταίων ετών. Παρότι οι κινηματογραφικές παράγωγες με πρωταγωνιστή τον ήρωα των μυθιστορημάτων του Τόμας Χάρις συνεχίστηκαν με φθίνουσα απήχηση (ιδίως στο αμβλύ Red Dragon άλλα και στο πιο πρόσφατο Hannibal Rising), ωστόσο το σίριαλ του, ελεύθερου ειρήσθω αν παρόδω, τηλεοπτικού δικτύου NBC, το οποίο πρωτοπροβλήθηκε τον Απρίλη του 2013, κατόρθωσε από την αρχή σχεδόν να συνεπάρει τους φανατικούς του είδους, αποσπώντας παράλληλα διθυραμβικά σχόλια από κριτικούς και αποδίδοντας με μοναδικό τρόπο τις σκοτεινές φαντασιώσεις, τα ψυχωσικά ξεσπάσματα και τους βαθύτερους φόβους που όλοι οι χαρακτήρες (και μαζί τους κι εμείς) καλούνται να αντιμετωπίσουν μέσα στο ψυχαναλυτικό λαβύρινθο που τόσο περίτεχνα έχει στήσει ένας από τους μεγαλυτέρους κακούς του κινηματογράφου.
Ο δημιουργός και εμπνευστής της σειράς Μπράιαν Φούλερ κρύβει σκοπίμως τη βια (εξάλλου λόγω της ελεύθερης προβολής του το σίριαλ υπόκειται σε ένα σωρό περιοριστικές νομοθεσίες) η οποία όμως πλανάται στα σκοτεινά δωμάτια, στους ψυχοθεραπευτικούς καναπέδες και κυρίως στους διαλόγους από τους οποίους δεν σου επιτρέπεται να χάσεις ούτε στιγμή. Όταν αυτή κάνει τελικά την εμφάνισή της, σερβίρεται σχολαστικά και εκλεπτυσμένα, με απαράμιλλο στιλ και αισθητική, όπως περίπου οι εξαιρετικές γαστρονομικές προτάσεις οι οποίες προσφέρονται διαρκώς σε όλους τους χαρακτήρες και μοιάζουν τόσο υπέροχες που σχεδόν και ο ίδιος σου ξεχνάς το βασικό συστατικό τους.
Ο τρόπος με τον οποίο ο ειδικός ερευνητής στη σκιαγράφηση προφίλ σχιζοφρενών, Γουίλ Γκράαμ (εκπληκτικός ο Χιού Ντάνσυ ως το αδιέξοδο ψυχολογικό άλλο μισό του Δρ. Λέκτερ) αξιολογείται από τον διάσημο και απόκοσμα μεθοδικό ψυχίατρο αποτελεί την αφηγηματική πρώτη ύλη σχεδόν ολόκληρων των δύο περασμένων σεζόν. Με κινηματογράφηση που σε κάνει σε στιγμές να ξεχνάς τι πραγματικά βλέπεις, εναλλάσσοντας τα νωθρά βήματά της με ταχυδακτυλουργικά στοπ-καρέ, καθίσταται σχεδόν αδύνατο να διαπιστώσεις την μεταμόρφωση, να αντιληφθείς πώς κρέμονται οι χορδές από τα άκρα των χαρακτήρων-μαριονέτων καθώς βυθίζονται στη δίνη του κομψού εφιάλτη, της εθιστικής παράκρουσης. Οι ήρωες μοιάζουν να λούζονται από τη σκιά, να δένονται υπόγεια, με την δεύτερη σεζόν (δομημένη πάνω στη αναπόφευκτη τελική αναμέτρηση) να αποδεικνύεται καλύτερη τις πρώτης και το φινάλε της, λουσμένο στο αίμα, να υπερβαίνει τα όρια της τηλεοπτικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Το πρώτο επεισόδιο της νέας σεζόν (προβλήθηκε στην Αμερική στις 4 Ιουνίου) δείχνει να αναπαύεται, παίρνοντας παράλληλα το χρόνο του, στην φρικιαστική αλλά παράξενα όμορφη ατμόσφαιρα που έχει ήδη δημιουργήσει. Δείχνοντας να μην υπερβαίνει ποτέ την στιλιζαρισμένη post mortem αισθητική του, δίνει επιτέλους την ευνόητη προσοχή στην σύντροφο και πρώην ψυχοθεραπεύτρια του Χάνιμπαλ Μπεντέλια Ντι Μοριέ (μια Γκίλιαν Άντερσον, όμοια με αδύναμη και ματαιωμένη φαμ-φατάλ πρώιμου νουάρ), η οποία βιώνει το σαδιστικό παιχνίδι της γάτας με το ποντικί, προσπαθώντας παράλληλα να ισορροπήσει ανάμεσα στην ηθική του συνεργού ή την αισθητική του παρατηρητή. Περιμένοντας με αγωνία τη συνέχεια του Antipasto (τίτλος του πρώτου επεισοδίου), όπως και την προαναγγελθείσα εμφάνιση του Ρίτσαρντ Άρμιταζ περίπου στα μέσα του κύκλου, δεν μπορούμε παρά να υποκλιθούμε για ακόμη μια φορά μπροστά στο ρεσιτάλ χάρης και μακάβριας λεπτότητας της ερμηνείας του Μαντς Μικέλσεν, που πετυχαίνει ίσως το ακατόρθωτο: Να ενσαρκώσει έναν χαρακτήρα τελείως διαφορετικό από τους άλλους, που όμως καταφέρνει να χαθεί μες το πλήθος. Το κυνήγι μόλις άρχισε…
αναδημοσίευση από το Περιοδικό Σινεμά