Μία σύντομη ιστορική αναδρομή του σημαντικότερου εικαστικού γεγονότος του κόσμου.
Από αρχαιοτάτων χρόνων, η Ιταλία αποτελούσε από τις χώρες της Μεσογείου που ασχολήθηκε εντατικά με τις τέχνες, με τον μεσαίωνα να την βρίσκει σιγά σιγά να θεμελιώνει έναν ισχυρό αισθητικό και προσωπικό χαρακτήρα. Καλλιτέχνες της Ιταλίας υπήρξαν περιζήτητοι για αιώνες ενώ μέχρι σήμερα αφήνουν το στίγμα τους στην ιστορία των καλών τεχνών. Διόλου παράξενο λοιπόν, το εκθεσιακό κέντρο του κόσμου να βρίσκεται στην γενέτειρα της Αναγέννησης, του Φουτουρισμού, της Άρτε Ινφορμάλε και της Άρτε Πόβερα.
Το Σάββατο 9 Μαΐου άνοιξαν επισήμως οι πόρτες της Μπιενάλε Βενετίας στο κοινό ενώ απονεμήθηκαν τα Βραβεία του θεσμού, με τον Χρυσό Λέοντα εθνικής συμμετοχής να κερδίζει η Αρμενία και το αντίστοιχο βραβείο για καλλιτέχνη να κερδίζει η Αμερικανίδα Adrian Piper. Φέτος πήραν μέρος 89 εθνικότητες με τους καλλιτέχνες τους να μεταμορφώνουν τα εθνικά τους περίπτερα σε εμβληματικούς εκθεσιακούς χώρους. Με κάθε διοργάνωση η λίστα των χωρών που συμμετέχουν μεγαλώνει με τις χώρες που πήραν μέρος φέτος για πρώτη φορά να είναι οι Γρενάδα, Μαυρίκιος, Μογγολία, Μοζαμβίκη και Σεϋχέλλες, ενώ χώρες που επέστρεψαν δυναμικά ύστερα από πολυετή αποχή ήσαν οι Φιλιππίνες, το Εκουαδόρ και η Γουατεμάλα.
Η Μπιενάλε Βενετίας θα μπορούσε πολύ πρόχειρα να χαρακτηριστεί ως οι Κάννες των εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών. Ένας θεσμός με τόσο ισχυρό κύρος που και μόνο η συμμετοχή αποτελεί επιβράβευση. Δεν είναι παράλογο λοιπόν να σας προτείνουμε, αν κάποτε σχεδιάζετε να επισκεφθείτε την Βενετία, να το κάνετε την χρονιά που διοργανώνεται η Μπιενάλε, εφόσον, τόσο για λάτρεις και μη λάτρεις της τέχνης, αποτελεί μία αξέχαστη εμπειρία, απολύτως συνυφασμένη με την πόλη την ίδια. Εντός του θεσμού συμπεριλαμβάνεται επίσης ένα από τα κορυφαία Φεστιβάλ Κινηματογράφου στον κόσμο που επίσης απονέμει βραβεία στους κορυφαίους κινηματογραφιστές του κόσμου, αλλά για αυτό θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι το Καλοκαίρι.
Φέτος η Μπιενάλε κέντρισε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον του ελληνικού τύπου, αφού το ελληνικό περίπτερο τοποθετήθηκε ανάμεσα στα καλύτερα εκθέματα του φετινού διαγωνισμού. Η πλέον διεθνής φήμης εικαστικός Μαρία Παπαδημητρίου έστησε μία εγκατάσταση υπό τον τίτλο Agrimika, με θεματολογία την σχέση του ανθρώπου με τα ζώα. Πρόκειται για την ακριβή μεταφορά ενός εν λειτουργία καταστήματος που εμπορεύεται τομάρια και δέρματα ζώων στον Βόλο.
Πως έφτασε όμως η Μπιενάλε ως εδώ; Και γιατί θεωρείται ο κορυφαίος καλλιτεχνικός θεσμός του κόσμου; Για να καταλάβουμε πραγματικά την αξία της, πρέπει να φανταστούμε έναν κόσμο χωρίς αυτήν. Αυτό ακριβώς επιχειρεί να κάνει το ψυχαγωγικό μίνι ντοκιμαντέρ του κινηματογραφιστή Oscar Boyson που δημιούργησε για λογαριασμό του εικαστικού περιοδικού Artsy μία σύντομη ιστορική αναδρομή- φόρο τιμής στην σημασία του θεσμού.
(Δυστυχώς για το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ δεν βρίσκονται ελληνικοί υπότιτλοι)