Με αφορμή την
παράσταση “Πατριδογνωσία ή Τίποτα πια δεν είναι για συγγνώμη” που παρουσιάζεται
εδώ και αρκετές εβδομάδες στον καινούριο χώρο του Black Box, ο Γεράσιμος
Γεννατάς, μοναδικός ηθοποιός επί σκηνής, συνομίλησε μαζί μας για την ιδιαίτερη
αυτή παράσταση που αποτελεί την ιστορικοπολιτική χαρτογράφηση της χώρας μας.
Τι είναι αυτό που
θα παρακολουθήσουμε στην παράσταση “Πατριδογνωσία ή Τίποτα πια δεν είναι για
συγγνώμη” ;
Θα παρακολουθήσουμε μία παράσταση που μιλάει για όλα όσα
συμβαίνουν σήμερα στην Ελλάδα. Συγχρόνως όμως ψάχνει και αναρωτιέται αν η
πατρίδα μας έχει ξαναπεράσει από τέτοιες Συμπληγάδες και άλλοτε. Αν οι
πατεράδες και οι παππούδες μας υπήρξαν τα θύματα τότε. Και πώς πρέπει να
αντιδράσουμε για να μην γίνουν τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας τα επόμενα
θύματα.
Ο εναλλακτικός
τίτλος “Τίποτα πια δεν είναι για συγγνώμη” πώς προέκυψε; Πού αναφέρεται;
Το «Τίποτα πια δεν είναι για συγνώμη» είναι στίχος από το
ποίημα του Μαγιακόφσκι «Ένα σύγνεφο με πανταλόνια» που ακούγεται στην
παράσταση. Γιατί πλέον δεν μπορούμε και δεν πρέπει να συγχωρούμε τίποτα απ’ όσα
μας επιβάλουν. Είναι καιρός για δράση πια.
Ποιος είναι ο
λόγος που επιλέξατε στη δεδομένη συγκυρία να εκφραστείτε μέσα από αυτού του
είδους την παράσταση, που όπως αναφέρει και το δελτίο τύπου, είναι μια πολιτική
επιθεώρηση νέας εποχής;
Επειδή στη δεδομένη αυτή χρονική περίοδο θεωρώ ότι η πιο
επικίνδυνη πολιτική επιλογή είναι να το παίζεις απολιτίκ. Κατ’ ουσίαν, ό,τι
κάνουμε στη ζωή μας αποτελεί ή πρέπει να αποτελεί πολιτική επιλογή. Δε μας παίρνει
πλέον να μην παίρνουμε θέση. Μέσα από την παράσταση θέλησα να δώσω το δικό μου
στίγμα για όλα όσα ζούμε σε αυτήν παρατεταμένη περίοδο κρίσης που περνάμε.
Είναι σημαντικό για μένα να συνεχίζω να μάχομαι για ό,τι πιστεύω ότι είναι
κοινωνικά δίκαιο, ανεξάρτητα από το κόστος.
Ποια είναι η επί
σκηνής σχέση πρόζας και ζωντανής μουσικής στην παράσταση;
Η παράσταση είναι επιθεώρηση. Δηλαδή υπάρχει πρόζα και πριν
και μετά ακούγονται τραγούδια πρωτότυπα που συνέθεσε ο Γιώργος Κομπογιάννης σε
ποίηση των Μαγιακόφσκι, Μπρεχτ, Έλιοτ, και Ανδρέα Λασκαράτου. Τα μουσικά
κομμάτια εκτελούν ζωντανά επί σκηνής οι Βασίλης Μπαμπούνης και Φυλένια Σπαχή.
Τα θεατρικά κείμενα και τα τραγούδια το ένα συμπληρώνουν το ένα το άλλο.
Τελικά, οι Έλληνες
γνωρίζουν την πολιτική ιστορία της πατρίδας τους;
Νομίζω ότι, στην πραγματικότητα, οι Έλληνες δεν τη
γνωρίζουμε την πολιτική μας ιστορία. Αρκούμαστε σε αυτά που μας λένε και δεν
ψάχνουμε να διαβάσουμε, να μάθουμε περισσότερα. Δεν έχουμε μάθει να διαβάζουμε,
να ψάχνουμε. Η συνήθης δικαιολογία είναι ότι δεν έχουμε το χρόνο να το κάνουμε.
Μας τρώει η καθημερινότητα. Από την άλλη, η πολιτική ιστορία αυτού του τόπου
είναι γεμάτη «αντίπαλα στρατόπεδα». Ανάλογα με το στρατόπεδο που ανήκουμε ή όχι
ιδεολογικά γνωρίζουμε «κάπως» τη «δική μας εκδοχή» της αλήθειας. Θέλει πολύ
δουλειά, θέλει ψάξιμο, διάθεση, χρόνο και διάβασμα πολύ για να αρχίσει κανείς
να μαθαίνει την ιστορία του.
Πιστεύετε ότι ο
κόσμος σήμερα επιστρέφει στο θέατρο ή απομακρύνεται από αυτό;
Νομίζω ότι ο κόσμος από τη μια θέλει να επιστρέψει
στο θέατρο. Ωστόσο, εξακολουθεί στο μεγαλύτερο βαθμό να επιλέγει τα θεάματα που
θα δει και τη διασκέδασή του εν γένει από τι διαφημίζεται, από αυτά που του
προτείνονται από την τηλεόραση.
Συντελεστές
Πρωτότυπα κείμενα: Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Γαλίτης
Επιλογή κειμένων: Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Κομπογιάννης
Σκηνοθεσία: Θανάσης Χαλκιάς
Μουσική: Γιώργος Κομπογιάννης
Επιμέλεια σκηνικού χώρου & κοστουμιών: Θάλεια Ιστικοπούλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Καμμά
Σχεδιασμός βίντεο: Γιάννης Λεοντάρης
Βοηθός σκηνοθέτη – Κατασκευές: Βασιλική Τσακίρη
Παίζει ο Γεράσιμος Γεννατάς
και οι μουσικοί:
Βασίλης Μπαμπούνης – τραγούδι, κιθάρα
Φυλένια Σπαχή – βιολοντσέλο
Πληροφορίες της παράστασης
Black Box, Βασ. Όλγας 65 & A. Φλέμινγκ 2
Πρεμιέρα: 17 Οκτωβρίου 2014
Ημέρες και ώρες: Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 20:00
Εισιτήρια: 15€ & 10€
Πληροφορίες – κρατήσεις:2310 829254
Προπώληση εισιτηρίων: στο Black Box και στο ταμείο του Θεάτρου Αυλαία
Ώρες ταμείου: 10:30-13:30, 17:30-21:00