Η Φιλαρέτη Κομνηνού, έρχεται στη
Θεσσαλονίκη με τη παράσταση ‘’Μίκης
Θεοδωράκης : Ποιος τη ζωή μου’’, μας μιλά για το ρόλο της, για την υποκριτική
και τη διδασκαλία αυτής, για την όμορφη σχέση με το γιο της, τις επιτυχίες και
τις επιλογές της. Όλα εκείνα που χαρακτηρίζουν μια γυναίκα με ολοκληρωμένη
προσωπικότητα.
Απόφοιτη Φιλοσοφικής Σχολής και Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Τώρα εσείς,
ως επίκουρη καθηγήτρια Υποκριτικής στο Αριστοτέλειο και καθηγήτρια στο Εθνικό
Θέατρο, τι επιλέγετε να ορίσετε ως Υποκριτική;
Η Υποκριτική χαρακτηρίζεται από μια
ρευστότητα, είναι μια περιοχή άκρως ανεξερεύνητη.
Η νέα γενιά λοιπόν, αναζητά νέους τρόπους έκφρασης. Διδάσκεις σταθερές, αφήνεις
όμως ανοιχτό το πεδίο εξερεύνησης. Κάθε γενιά είναι επηρεασμένη από το τώρα,
τις δικές της ανάγκες, εκφράζεται με το δικό της τρόπο.
Η Υποκριτική της δεκαετίας του
’60 δεν έχει σχέση με την Υποκριτική του 2000. Αυτό που κάνεις μέσα από τη
διδασκαλία είναι να οξύνεις την αντίληψη, τη προσαρμοστικότητα, χωρίς να
επιμείνεις να μαθαίνεις με έναν τρόπο δογματικό. Επιθυμείς και στοχεύεις, στο
να εξασκείς την εκφραστικότητα και τη σκηνική αντίληψη. Ο ηθοποιός απαιτείται
να βρίσκεται σε μια μόνιμη ετοιμότητα, να δέχεται πληροφορίες και να τις
μετατρέπει σε σκηνική συμπεριφορά.
Ο γιος σας έχει χαρακτηριστεί
ένας από του πιο χαρισματικούς ηθοποιούς της νέας γενιάς του. Καταφέρνετε να τον αντιμετωπίζετε διττά, ως
μάνα και ως συνάδελφος;
Διάβασα το κείμενο του Γιώργου,
στο Εξώστη και δε σας κρύβω ότι μου άρεσε το γράψιμό του. Μου δίνει συνεχώς
αφορμές να τον καμαρώνω και να τον θαυμάζω. Τώρα, όχι πια, προστατευτικά, ως
μανούλα, αλλά ως συνάδερφος, επί ίσοις όροις. Απολαμβάνω να συζητώ μαζί του,
τις τωρινές, τις επόμενες δουλειές του, τις νέες προτάσεις, τις ιδέες του. Τον
παρακολουθώ από απόσταση, δεν επιθυμώ να είμαι παρεμβατική. Νιώθω περήφανη για
τον τρόπο που οργανώνει τη δουλειά του, για το ήθος του.
Ξέρω ότι του αρέσει να βρίσκεται Θεσσαλονίκη, την αγαπάει πολύ
αυτή την πόλη. Όταν βρίσκεται εκεί, το παιδί μου είναι ευτυχισμένο.
Σας είδαμε σε ρόλους κλασικούς, ‘’Ηλέκτρα’’ (Σοφοκλής), ‘’Ερωφίλη’’
(Χορτάτσης) ,’’ Ανδρομάχη’’ ( Ευριπίδη, Τρωάδες) αλλά και σε ηρωίδες από
σύγχρονα κείμενα. Υπάρχουν ρόλοι στο μυαλό σας, που θέλετε να τους ερμηνεύσετε;
Δεν αναζητώ ρόλους, όσο καλές
συνεργασίες. Να λειτουργώ ομαδικά, γιατί ξέρετε ο ρόλος σε απομονώνει, κάνεις focusστην
ερμηνεία του ρόλου. Η ομαδικότητα είναι σημαντική για την επιτυχημένη έκβαση
μιας δουλειάς. Έχω ανάγκη από έξυπνους και ταλαντούχους ανθρώπους για το
πολυπόθητο σκηνικό αποτέλεσμα.
Την τηλεόραση δε τη φοβηθήκατε. Πέρα από συνεργασίες σας με σπουδαίους
σκηνοθέτες, τολμήσατε και σύγχρονα σήριαλ που πολλοί ισχυρίζονται ότι
ακολουθούν τη πεπατημένη. Πώς ισορροπείτε;
Στη τηλεόραση έχω κάνει πολλές
συνεργασίες. Ο Κουτσομύτης ήταν ο πρώτος σκηνοθέτης με τον οποίο συνεργάστηκα. Έχω
συνεργαστεί και με άλλους σκηνοθέτες, όπως ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης. Στην
ΕΤ1, είχα κάνει μάλιστα και ένα σήριαλ ‘’Αθήνα-Θεσσαλονίκη’’ και μετά
συνειδητοποίησα πόσες ερωτικές ιστορίες έχουν εξελιχθεί ανάμεσα στις δυο αυτές
πόλεις.
Έχω, όμως, απορρίψει και πολλές
προτάσεις, που έκρυβαν, κατά τη γνώμη μου, σενάρια ευκολίας. Είμαι επιλεκτική,
επιζητώ κινηματογραφικούς όρους, σκηνές με μονοκάμερο, ποιότητα
κινηματογραφική.
‘’Μίκης Θεοδωράκης : Ποιος τη ζωή μου’’, ζωντανεύουν
ιστορικο-κοινωνικοπολιτικά γεγονότα μέσα από τη πολυτάραχη ζωή ενός ανυπόταχτου
πνεύματος. Πείτε μας για τη συμμετοχή σας.
Στο ‘’ποιος τη ζωή μου’’,
ερμηνεύω το ρόλο της μητέρας του Μίκη. Μια γυναίκα Μικρασιάτισσα, δυνατό
κύτταρο. Η σχέση της με το γιο της ήταν ιδιαίτερη. Γίνεται αναφορά στους γονείς
του, στα παιδικά του χρόνια, στις δυσκολίες που αντιμετώπισε. Οι γονείς του,
τον στήριξαν πολύ, πούλησαν τη περιουσία τους για να σπουδάσει. Ο ίδιος νιώθει
ευγνωμοσύνη για τις πράξεις εκείνων και του αδερφού του. Μπορεί υπό άλλες
συνθήκες να μη τα είχε καταφέρει. Είναι σημαντικό να ανακαλύπτουμε ποιος ή
ποιοι αφοσιωμένοι άνθρωποι κρύβονται πίσω από ένα διάσημο και ταλαντούχο άντρα.
Ο Θεοδωράκης, κατάφερε να
μετατρέψει τη πολιτική του σκέψη σε μουσική και τραγούδια. Τόλμησε να
μελοποιήσει ποίηση, κάτι απροσπέλαστο. Σεφέρη, Ελύτη. Έβαλε μπουζούκι στη
μουσική του. Τολμώ να πω ότι κατάφερε να περάσει τη ποίηση αβίαστα μέσα από τη
μουσική του. Πίστεψε και επέμενε κόντρα στα εμπόδια των δισκογραφικών
εταιρειών.
Πόσο αναγκαίο για την εποχή μας, είναι να ταξιδεύουν τέτοιες
παραστάσεις;
Αναγκαιότατο. Είναι μια παράσταση
για όλη την Ελλάδα και τον απόδημο ελληνισμό. Η μουσική, τα τραγούδια, ένας
άνθρωπος που έσπασε τα σύνορα. Ο ήχος από Ζορμπά είναι γνωστός στο πιο
απομακρυσμένο λαό. Είναι αναγκαίο από το θέατρο να γυρίζει όλη τη περιφέρεια.
Τη Δευτέρα, θα είμαστε Θεσσαλονίκη και
ελπίζουμε οι Θεσσαλονικείς να αγαπήσουν τη παράσταση.
Το καλοκαίρι, λοιπόν, περιοδείες;
Είστε αεικίνητη;
Ναι, είμαι ενθουσιασμένη και
αεικίνητη. Δεν έχω κάνει ούτε ένα μπάνιο αλλά δε πειράζει, κάνω πρόβες και για
τις Τραχίνιες, που θα ανεβούν 9-10 Αυγούστου, θα περιοδεύσω ταυτόχρονα με αυτήν
τη παράσταση.