Ήδη πέντε μέρες έχουν περάσει από την έναρξη του Φεστιβάλ και το κοινό της πόλης δεν έχει ξεδιψάσει για κινηματογραφικές εμπειρίες. Κόσμος έρχεται και φεύγει, περιμένει υπομονετικά –ή όχι και τόσο- στα εκδοτήρια, πίνει έναν καφέ στα όρθια πριν την επόμενη προβολή. Ιστορίες, εικόνες και ήχοι ζωντανεύουν αυτές τις μέρες στη Θεσσαλονίκη στις αίθουσες που φιλοξενούν το μεγαλύτερο κινηματογραφικό γεγονός της πόλης!
Παρακάτω παρουσιάζονται 10 ταινίες που προβλήθηκαν αυτές τις μέρες στο 57ο TIFF.
Layla M. (2016) της Mijke De Jong / Section: 2 or 3 Things I Know about Her
Η Layla (Nora El Koussour) είναι μια έφηβη κοπέλα που ζει με την οικογένειά της στην Ολλανδία. Η μαροκινή καταγωγή της και η πίστη της στη μουσουλμανική θρησκεία την έχουν καταστήσει θύμα ρατσισμού. Η αντίδρασή της είναι δυναμική και σταδιακά η Layla εμπλέκεται σε εξτρεμιστικές δράσεις.
Ένα κείμενο που θεματολογικά ανταποκρίνεται επιτυχώς στη σύγχρονη ευρωπαϊκή συνθήκη. Παράλληλα, η πλοκή ωθεί τους χαρακτήρες στα όριά τους και θέτει ηθικά διλήμματα αναφορικά με τον ρόλο της θρησκείας και την παρεμβατική πολιτική του κράτους.
In the Blood (2016) του Rasmus Heisterberg | Section: International Competition
Ο Simon (Kristoffer Bech) σπουδάζει Ιατρική με τον κολλητό του, Knud (Elliott Crosset Hove) και συγκατοικεί με την παρέα του σε ένα ευρύχωρο διαμέρισμα στην Κοπεγχάγη. Το καλοκαίρι φτάνει πολλά υποσχόμενο για την ανέμελη και ανώριμη παρέα.
Ο ρυθμός της αφήγησης είναι αργός, επιτρέπει στους χαρακτήρες να αισθανθούν και να αντιδράσουν. Μια πλοκή που θα μπορούσε να εξιστορηθεί πολύ πιο σύντομα, επεκτείνεται χρονικά με πράξεις που επαναλαμβάνονται μέχρι ο κεντρικός ήρωας να ανακαλύψει μία αλήθεια για τον εαυτό του και τη ζωή, ενώ η οπτική και ηχητική φόρμα της ταινίας είναι ιδιαίτερα καλαίσθητη με έμφαση στη λεπτομέρεια.
Aloys (2016) του Tobias Nӧlle | Section: Open Horizons
Ένας μοναχικός ιδιωτικός ντετέκτιβ (Georg Friedrich) βιώνει τον θάνατο του πατέρα και συνεργάτη του και κλείνεται ακόμη περισσότερο στον εαυτό του. Το ιδιότυπο χόμπι του, να κινηματογραφεί ανθρώπους εν αγνοία τους και μετά να παρακολουθεί μόνος του το υλικό, τον φέρνει απροσδόκητα σε επαφή με μία νεαρή άγνωστη γυναίκα (Tilde von Overbeck) που του προτείνει να βιώσουν μαζί έναν «τηλεφωνικό περίπατο», να εισαχθούν σε έναν φανταστικό κόσμο ακούγοντας ο ένας τη φωνή του άλλου.
Μια αλληγορική ταινία που θίγει τη μοναχικότητα και την αποξένωση του σύγχρονου ανθρώπου, που νιώθει πιο άνετα να επικοινωνεί από απόσταση παρά πρόσωπο με πρόσωπο. Ο φόβος της διαπροσωπικής επαφής και τη δημιουργίας ανθρώπινων σχέσεων σε μια ολοκληρωμένη αλληγορία.
Certain Women (2016) της Kelly Reichardt
Η επεισοδιακή αφήγηση επιτρέπει να δούμε τρία συγκεκριμένα χρονικά σημεία από τη ζωή των ηρωίδων. Η Laura (Laura Dern) είναι δικηγόρος και έχει αναλάβει μια υπόθεση που είναι καταδικασμένη εξαρχής. Προσπαθεί να το εξηγήσει στον πελάτη της (Jared Harris), αλλά εκείνος δεν το αποδέχεται. Η Gina (Michelle Williams) θέλει να χτίσει ένα σπίτι για την ίδια και την οικογένειά της με φυσικά εντόπια υλικά. Τέλος, δύο εσωστρεφείς γυναίκες (Lily Gladstone και Kristen Stewart) αναπτύσσουν μια χαλαρή φιλική σχέση, η οποία εξελίσσεται σε κάτι πιο ουσιαστικό για τη μία εκ των δύο.
Ένα ήσυχο δράμα που εξελίσσεται ρεαλιστικά και κλιμακώνει την αφηγηματική του δύναμη με την τελευταία ιστορία. Οι ηρωίδες είναι πολυεπίπεδες και σύνθετες προσωπικότητες και η καθεμία χαράζει τη δική της πορεία στην προσπάθεια να βρει την ευτυχία.
I Still Hide to Smoke (2016) της Rayhana | Section: International Competition
Η Fatimah (Hiam Abbass) διευθύνει έναν χαμάμ στην Αλγερία και πολλές γυναίκες το επισκέπτονται, για να περιποιηθούν το σώμα τους και την ψυχή τους, καθώς εκμυστηρεύονται η μία στην άλλη μυστικά, πόθους και όνειρα.
Μολονότι το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας διαδραματίζεται στον ίδιο χώρο βάσει της θεατρικής καταγωγής του σεναρίου, η αφήγηση ρέει αβίαστα και φυσικά. Στιγμές συναισθηματικής έντασης εξομαλύνονται μέσω χιούμορ. Κωμωδία και δράμα εναλλάσσονται και δημιουργούν ένα συναισθηματικό πορτρέτο του τι σημαίνει να είσαι γυναίκα σε μια θεοφοβούμενη ισλαμική χώρα.
Zoology του Ivan I. Tverdoskiy | Section: Open Horizons
Μία μεσήλικη μοναχική γυναίκα, η Natasha (Natalya Pavlenkova) δουλεύει σε έναν ζωολογικό κήπο και ζει με την μητέρα της (Irina Chipizhenko). Η ηρωίδα, αν και απομονωμένη τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική της ζωή, αλλάζει ριζικά, όταν της φυτρώνει μια μακριά σαρκώδης ουρά. Το ζωώδες αυτό χαρακτηριστικό την απελευθερώνει και της επιτρέπει να βιώσει τον έρωτα με έναν νεαρότερο άνδρα.
Το κινηματογραφικό κείμενο πρέπει να ειδωθεί μέσα από συμβολικό πρίσμα, ως αλληγορία για τη σύγχρονη συνθήκη της ρωσικής-και όχι μόνο-κοινωνίας, καθώς δεν αντιμετωπίζει τους/τις χαρακτήρες με απόλυτο ρεαλισμό.Μεταφράζει την ανάγκη για ευτυχία σε ένα ζωώδες χαρακτηριστικό, που λειτουργεί ως ειδοποιός διαφορά στην καταπιεστική και μαζική κοινωνία.
Heartstone (2016) του Gudmundur Arnar Gudmundsson | Section: International Competition
Σε ένα απομονωμένο χωριό της ισλανδικής υπαίθρου ο έφηβος Thor (Baldur Einarsson) με τον φίλο του Christian (Blӕr Hinriksson) ανακαλύπτουν τη σεξουαλικότητά τους, καθώς ο πρώτος προσπαθεί να κερδίσει την καρδιά μιας κοπέλας, ενώ ο τελευταίος αρχίζει να βιώνει ερωτικά συναισθήματα για τον φίλο του.
Οι υψηλής αισθητικής φωτογραφικές και σκηνοθετικές επιλογές αποτυπώνουν τόσο την άγρια γοητεία της ισλανδικής υπαίθρου όσο και το ξύπνημα του ερωτισμού των δύο φίλων, ενώ η αφήγηση ρέει αργά επιτρέποντας το κοινό να βιώσει τη σταδιακή εξέλιξη της ερωτικής επιθυμίας των ηρώων και τις συναισθηματικές τους διακυμάνσεις.
Mother (2016) της Kadri Kousaar | Section: 2 or3 Things I Know about Her
Ένα δραματικό θρίλερ που εκτυλίσσεται σε μια ήσυχη κωμόπολη της Εσθονίας. Η ηρεμία αυτής της κλειστής κοινότητας διαταράσσεται, όταν ένας νεαρός δάσκαλος (Siim Maaten) δέχεται πυροβολισμό για ανεξιχνίαστους λόγους και πέφτει σε κώμα. Η μητέρα του, Elsa (Tiina Mälberg) αναλαμβάνει την απαιτητική καθημερινή του φροντίδα, καθώς φίλοι και γνωστοί πηγαίνουν να τον επισκεφτούν και σταδιακά, του αποκαλύπτουν σαν σε εξομολόγηση το τι συνέβη στην πραγματικότητα.
Η στατικότητα του σκηνικού, των συχνά επαναληπτικών διαλόγων και η εμμονή της ακινησίας στην κάμερα με ελάχιστα κινούμενα πλάνα δημιουργούν ένα πορτρέτο ασφυκτικό για τη μητέρα και συχνά κουραστικό για το κοινό. Το αγωνιώδες και σκοτεινό στοιχείο λείπει σχεδόν εξ ολοκλήρου. Ωστόσο, το τέλος αποζημιώνει για την ακινησία του όλου εγχειρήματος, καθώς πετυχαίνει το απρόβλεπτο και το απροσδόκητο. Μια ταινία για τους/τις λάτρεις του θεάτρου παρά για εκείνους/εκείνες που επιθυμούν μια ατμοσφαιρική και αγωνιώδη ταινία θρίλερ.
Two Lottery Tickets (2016) του Paul Negoescu | Section: Balcan Survey (Main Selection)
Τρεις φίλοι (Dorian Boguta, Dragos Bukur & Alexandru Papadopol) που βρίσκονται σε εξαιρετική ανάγκη για χρήματα αποφασίζουν να αγοράσουν έναν τυχερό λαχνό. Κάποιοι μικροαπατεώνες κλέβουν την τσάντα με τον λαχνό και οι τρεις ήρωες σπεύδουν σε ένα περιπετειώδες ταξίδι για τον εντοπισμό του.
Μια χαριτωμένη κωμωδία με τρεις ήρωες-καρικατούρες που μέσα στην ανοησία και την αφέλειά τους στέκονται υπερβολικά τυχεροί. Το κωμικό στοιχείο προέρχεται, αφενός, από την υπερβολική χρήση ενός χαρακτηριστικού της προσωπικότητάς τους. Αφετέρου, από τις καταστάσεις που οι ίδιοι βάζουν τον εαυτό τους και στην αρχή, φαντάζουν αδιέξοδες μέχρι να βρουν έναν ανατρεπτικό τρόπο να τις ξεπεράσουν.
A Woman's Life (2016) του Stéphane Brizé | Section: Special Screenings
Ένα ταξίδι στη Γαλλία του 19ου αιώνα και στη ζωή της Jeanne (Judith Chemla), από την εποχή που εισάγεται στην ενήλικη ζωή και παντρεύεται μέχρι τα γηρατειά.
Ακόμη ένα ανθρώπινο πορτρέτο σχεδιασμένο με σαφήνεια από τον Stéphane Brizé [The Measure of a Man (2015)]. Μια ολοκληρωμένη κινηματογραφική μεταφορά του διηγήματος του Guy de Maupassant, Une Vie ou L'Humble Vérité.
Οι λογοτεχνικές ρίζες της ταινίας είναι εμφανείς, καθώς η αφήγηση καλύπτει ένα πολύ μεγάλο μέρος της ζωής της ηρωίδας και γεγονότα επαναλαμβάνονται. Μια ταινία ατμοσφαιρική που καταφέρνει να μιλήσει λογοτεχνικά μέσα από κινηματογραφικές εικόνες και ήχους.