Ύστερα από
μία εβδομάδα γεμάτη κινηματογράφο, εκδηλώσεις και πάρτι, το Φεστιβάλ έρχεται
στο τέλος του και φτάσαμε επιτέλους να μιλάμε για βραβεία. Οι 14 επιλεγμένες
ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού έρχονται σε σειρά για να παραλάβουν ένα από
τα 8 βραβεία που δίνονται με κορυφαίο τον Χρυσό Αλέξανδρο “Θεόδωρος
Αγγελόπουλος”. Τα βραβεία όμως συνεχίζουν, καθώς απονέμονται και τέσσερα
Βραβεία Κοινού για τέσσερα τμήματα προβολών: Διεθνές Διαγωνιστικό, Ελληνικής
Ταινίας (Βραβείο Μιχάλης Κακογιάννης), Ματιές στα Βαλκάνια και Ανοιχτοί
Ορίζοντες, δύο βραβεία FIPRESCI,
ένα για το Διεθνές Διαγωνιστικό και ένα για Ελληνική συμμετοχή, αλλά και το
βραβείο “Ανθρώπινες Αξίες” του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής που θα απονεμηθεί
επίσης σε έργο του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος.
Παρότι οι
απόψεις διίστανται πάνω στην αξία των ταινιών και κάποιες έχουν προβληθεί
περισσότερο από άλλες, σε γενικές γραμμές τόσο οι κριτικοί όσο και το κοινό
είχαν μία έντονη ανταπόκριση στις ταινίες που συμμετείχαν στο διαγωνιστικό
κομμάτι του Φεστιβάλ όσο και στο κύριο πρόγραμμα των νέων ελληνικών συμμετοχών.
Τα φαινόμενα δείχνουν σίγουρα μία κλίση προς την ταινία του Μίροσλαβ
Σλαμποσμπίτσκιι “Η Φυλή” που προκάλεσε και το μεγαλύτερο σοκ στο κοινό για την
ιδέα, την σκηνοθεσία και τις ερμηνείες του, ενώ οι ερμηνείες του Ισραηλινού
“Δίπλα Της” μαζί με το “Ατέρμονη Θλίψη” του Χόρχε Πέρας Σολάνο, σίγουρα
ξεχώρισαν. Το “Πλευρικοί Άνεμοι” του Μάρτι Χέλντε έμεινε στην μνήμη μας σαφώς
για την εξέχουσα φωτογραφία, ενώ το “Μάθημα Αποκατάστασης” του Ιβάν Ι.
Τβερντόφσκι φέρει μία ιδιαιτερότητα ως προς την πρωτότυπη και δύσκολη
σκηνοθετική σύζευξη μεταξύ ανθρώπων με ειδικές ανάγκες και επαγγελματιών
ηθοποιών. Ίσως μία από τις λιγότερο προβεβλημένες ταινίες του φετινού
διαγωνιστικού, το “Εκτός Ελέγχου” από την Αμερική, που έχει ήδη προβληθεί σε
κορυφαία φεστιβάλ, να άξιζε περισσότερη προσοχή και να φέρει την ανατροπή στα
βραβεία, ενώ σίγουρα μία από τις δύο Ελληνικές του διαγωνιστικού τμήματος βρίσκεται
δυναμικά στα υπόψιν για κάποιο βραβείο.
Από τις
ελληνικές συμμετοχές στο κύριο πρόγραμμα του φεστιβάλ ξεχώρισαν από κοινό και
κριτικούς αντίστοιχα το “Forget Me Not” του Γιάννη Φάγκρα, το “Νορβηγία”
του Γιάννη Βεσλεμέ- δύο ταινίες που συμμετείχαν και στο Διεθνές Διαγωνιστικό, η
“Βασίλισσα Αντιγόνη” για την φωτογραφία της και η “Εκδίκηση του Διονύσου” για
την δριμύτατη πολιτική κριτική.
Ο,τι και να
πούμε όμως, σε σχέση με τις απόψεις του κοινού αλλά και της κριτικής επιτροπής
είναι λίγα. Αναμένουμε λοιπόν τα αποτελέσματα απόψε το βράδυ, στην γιορτινή
τελετή λήξης του Φεστιβάλ, που θα λάβει τόπο στην πανέμορφη αίθουσα του
“Ολύμπιον” και όπως είπαμε, η συνέχεια επί της οθόνης.