Κυριακή 21 Νοεμβρίου, το μικρού μήκους, ημι-ντοκουμέντο Ellis του σκηνοθέτη JR με τον Robert De Niro στον ρόλο του αφηγητή, κάνει την πρεμιέρα του στην Ελλάδα σε επιλεγμένους χώρους.
Το έργο διαδραματίζεται στο εγκαταλειμμένο νοσοκομείο μεταναστών της γνωστής νήσου Ellis της Νέας Υόρκης, εκεί ακριβώς όπου το Άγαλμα της Ελευθερίας υποδεχόταν τους καταπονημένους μετανάστες που έφθαναν κατά συρροή στα σύνορα των Η.Π.Α από όλον τον πλανήτη. Το Ellis Ιsland καθιερώθηκε ως χώρος υποδοχής μεταναστών το 1902 και αποτέλεσε κεντρικό πέρασμα για περίπου 1,2 εκατομμύρια μετανάστες. Συχνά άνθρωποι που έρχονταν με τις αφίξεις δεν γίνονταν δεκτοί στην χώρα και αναγκάζονταν να κάνουν το μακρύ, δύσκολο ταξίδι της επιστροφής. Ο Robert De Niro βρίσκεται σε ρόλο μετανάστη που εισέρχεται στο τωρινό χώρο του άδειου νοσοκομείου για να περιβάλλεται από τις εικόνες των ανθρώπων που πέρασαν από εκεί, εικόνες που όλες έχουν βασιστεί σε πραγματικές φωτογραφίες μεταναστών.
Ο τριανταδιάχρονος σκηνοθέτης
JR αποτελεί έναν από τους πλέον υποσχόμενους δημιουργούς στον κλάδο του. Γαλλικής καταγωγής, γεμίζει τα έργα του με τους δρόμους των πόλεων, τις μάντρες, τις ταράτσες και τα αστικά τοπία του κόσμου. Τον ξέρουμε ήδη από το Portrait of a Generation, του 2005. Ένα εγχείρημα που καταρχάς χαρακτηρίστηκε παράνομο αλλά που εν συνεχεία νομιμοποιήθηκε και αγκαλιάστηκε από το κοινό. Πρόκειται για μία καταγραφή του φλεγόμενου Παρισιού, όταν τα υποβαθμισμένα προάστια εξεγέρθηκαν για να κερδίσουν το μέλλον τους. Πρόκειται για ένα έργο αντίστασης απέναντι στην απεικόνιση των πρωταγωνιστών των εξεγέρσεων από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ο JR επεδίωξε μέσω της φωτογραφίας να αναδείξει αυτούς τους ανθρώπους υπό διαφορετικό πρίσμα, ζητώντας τους να αστειευτούν με τον φακό, κάνωντας γελοίες γκριμάτσες. Τα πορτραίτα που τράβηξε τα κόλλησε στους τοίχους των δρόμων των συνοικιών του Παρισιού, ως μία ανθρώπινη πινελιά, αναμεταξύ των κοινωνικών αναταράξεων τότε.
Αποκορύφωμα του εγχειρήματος αυτού ήταν η απόφαση του δημαρχείου της πόλης να πλαισωθεί από αυτές τις φωτογραφίες. Έκτοτε, ο JR έχει θεσπίσει ένα ισχυρό όνομα στον χώρο, γύρω από τα ανθρωποκεντρικά έργα του.
Χαρακτηριστικά ο JR δηλώνει για το Ellis:
Όταν ξεκίνησα να δουλεύω το Ellis δεν είχε φουντώσει ακόμη η προσφυγική κρίση στον βαθμό που τη βιώσαμε φέτος το καλοκαίρι. Περπατώντας στους άδειους διαδρόμους και τα δωμάτια του εγκαταλειμμένου, πλέον, νοσοκομείου μπορούσα να αισθανθώ τους εκατοντάδες πρόσφυγες που πέρασαν από εκεί στον δρόμο τους προς το αμερικανικό όνειρο και τους εκατοντάδες, επίσης, που δεν τα κατάφεραν και γύρισαν πίσω. Έψαξα να βρω αυτό που συνήθως λείπει όταν συζητάμε το θέμα ή παρουσιάζεται από τα μέσα μαζική ενημέρωσης. Έψαξα να βρω τις ιστορίες πίσω από κάθε μοναδικό άνθρωπο που εγκατέλειψε την πατρίδα του. Θέλησα να ανακαλύψω τι σπρώχνει τους ανθρώπους να αφήσουν πίσω τα πάντα, χωρίς να ξέρουν ποτέ αν θα επιστρέψουν. Υπήρξαν μετανάστες και πρόσφυγες πριν από 100 χρόνια και θα υπάρχουν και στα επόμενα 100. Αυτό το θέμα είναι ανθρώπινο και μας αφορά όλους.
Πρόγραμμα Προβολών
17:00 – 20:00 Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος – Κέντρο Επισκεπτών (προβολή σε συνεχόμενη ροή)
18:00 – 20:00 Ρομάντσο – Αναξαγόρα 3, Ομόνοια (ταράτσα) (προβολή σε συνεχόμενη ροή)
18:30 – 21:30 Θεσσαλονίκη – Προβλήτα Α – Μουσεία: Κινηματογράφου – Φωτογραφίας – Σύγχρονης Τέχνης (τοίχος) (προβολή σε συνεχόμενη ροή)
19:00 Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (πρόσοψη)
20:30 – 22:30 – Bios.Tesla – Πειραιώς 84, Αθήνα (προβολή σε συνεχόμενη ροή)
21:00 Πειραιώς 20 (parking)
23:00 Ιωάννου Παπαρρηγοπούλου – Πλατεία Καρύτση (τοίχος)
00:00 – Πραξιτέλους 37, Key Bar (τοίχος)