“Κανένας υπερηρωας δεν μπορεί να μας σώσει”
Ο σούπερ ήρωας που επινόησε κάνει επιτέλους τις κινηματογραφικές του πτήσεις πάνω από την Θεσσαλονίκη. Με ορμητήριο τον εξώστη του Σινέ Φαργκάνη για την επόμενη εβδομάδα ο σκηνοθέτης Γιώργος Παπαιωάννου καμαρώνει για την ιπτάμενη ελληνική λεβεντιά του Σούπερ Δημήτριου που έκανε θριαμβευτική πορεία στο 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, κερδίζοντας το βραβείο κοινού, γύρισε πάνω από 20 πόλεις σε όλη την Ελλάδα για να παρουσιάσει τα έπη του υπερήρωα της Θεσσαλονίκης και τώρα επιστρέφει για να συγκρουστεί με τον κακό Κάπτεν Φι.ΡΟΜ!
Είναι δυνατόν η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει τον δικό της υπερήρωα?
Σε ένα σουρεαλιστικό παράλληλο σύμπαν φυσικά είναι δυνατόν η Θεσσαλονίκη να έχει τον δικό της σουπερ ήρωα.
Πως ξεκινήσατε την περιπέτεια του Σούπερ Δημήτριου? Έπαιξαν κάποιο ρόλο τα πρόσωπα της τοπικής επικαιρότητας σε αυτό?
Η ιδέα για την ταινία έπεσε σαν κεραυνός το 2008. Ξεκίνησαμε αλλά μας πήρε τρία χρόνια για να την ολοκληρώσουμε. Οπότε φαντάσου τι περάσαμε μέσα σε αυτό το διάστημα σαν πόλη και σαν ομάδα. Έπρεπε να οργανώσουμε το πλάνο 10 ανθρώπων που βρίσκονται πλέον σε 10 διαφορετικά σημεία. Σκεφτείτε ότι εγώ μένω στην Αθήνα αλλά η ομάδα είχε κόσμο που μένει στην Θεσσαλονίκη και αλλού. Προσπαθήσαμε λοιπόν να βρούμε εκείνη την χρυσή τομή που θα μπορούσε να κάνει αυτό το παρεϊστικο κλίμα που υπήρχε μεταξύ μας μια ταινία με διάρκεια 100 λεπτά.
Η τεχνολογία παίζει σημαντικό ρόλο στην ταινία. Τα εφέ της σας δυσκόλεψαν αρκετά?
Αν δεν υπήρχε η ψηφιακή τεχνολογία δεν θα υπήρχε Σουπερ Δημήτριος. Με μια απλή κάμερα, που μπορεί να βρει ο καθένας στην αγορά, κάναμε τα γυρίσματα. Η πλάκα ήταν ότι κάποια εφέ που βλέπετε στην ταινία δεν είχαμε ιδέα πως μπορούσαμε να τα κάνουμε. Ξεκινήσαμε έχοντας ένα σενάριο στο μυαλό μας αλλά δεν γνωρίζαμε αν όλα αυτά που φανταζόμασταν μπορούσαμε να τα κάνουμε. Αλλά είπαμε ότι θα τα κάνουμε. Νομίζω πως ο Σούπερ Δημήτριος είναι από τις πρώτες ελληνικές ταινίες που χρησιμοποιεί 3D μοντέλο για έναν χαρακτήρα. Αυτό ήταν ένα στοίχημα. Έτσι ο θεατής μπορεί στη μια σκηνή να βλέπει το ηθοποιό που υποδυεται τον Σούπερ Δημήτριο και στην επόμενη σκηνή παρακολουθεί το ψηφιακό μοντέλο που δημιουργήσαμε πάνω στον ηθοποιό. Προσπαθήσαμε να προτείνουμε μια νέα κουλτούρα που μπορεί να οδηγήσει τον ελληνικό κινηματογράφο σε νέους δρόμους. Είναι πράματα που μελλοντικά θα διευκολύνουν απεριόριστα τους νέους σκηνοθέτες. Θυμηθείτε μόνο την ψηφιακή Κωνσταντινούπολη που είδαν 1 εκ θεατές στην Πολίτικη Κουζίνα του Μπουλμέτη.
Η ταινία είχε θερμή υποδοχή στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ποια ήταν η περιπέτεια της μέχρι να βρει τον δρόμο για τις αίθουσες?
Ξέραμε την δυναμική της ταινίας και επικεντρωθήκαμε στο να καταφέρουμε μια περιορισμένη διανομή σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Χάρη στο πρόγραμμα περιφερειακών εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ο Σούπερ Δημήτριος προβλήθηκε σε 20 πόλεις της επαρχίας, από Κομοτηνή μέχρι Χανιά, και 1500 περίπου άνθρωποι είδαν την ταινία δωρεάν και μας μετέφεραν τις καλύτερες εντυπώσεις.
Αν και δεν είχαμε την ίδια ανταπόκριση από τους διανομείς αποφασίσαμε να κυκλοφορήσουμε την ταινία μόνοι μας στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα και στον κινηματογράφο Φαργκάνη στη Θεσσαλονίκη. Καταφέραμε επίσης να ρίξουμε το εισιτήριο στα 5€ ενώ με χαρά μάθαμε πως είμαστε η πρώτη ταινία στην Ελλάδα που κυκλοφορεί με υπότιτλους για άτομα με προβλήματα ακοής στην κανονική της διανομή. Μια do it yourself διανομή της do it yourself παραγωγής μας.
Τελικά ένας σουπερ ήρωας μπορεί να μας σώσει?
Με αυτά που ζούμε στη χώρα εδώ και καιρό νομίζω πως κανένας σουπερ ήρωας δεν μας σώζει. Ασε που αυτή η πραγματικότητα μας έχει ξεπεράσει σεναριακά…