“Στόχος μας η προσφορά στην Θεσσαλονίκη”
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή ο Δημ. Εϊπίδης θυμάται με πολύ συγκίνηση εκείνο το Μάρτη του 1999 όταν ένα όραμα του έγινε το καθιερωμένο ανοιξιάτικο ραντεβού της πόλης με το Φεστιβάλ. Τότε ήταν σε 2 αίθουσες, τώρα απλώνεται σε έξι και άλλους τόσους χώρους δράσεις και παράλληλων εκδηλώσεων. Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ βρίσκεται στην 14η χρόνια του και ο διευθυντής του Φεστιβάλ λίγο πριν κόψει την κόκκινη κορδέλα των εγκαινίων μιλάει στον Εξώστη για τη φετινή διοργάνωση αλλά και για το νέο όραμα του, την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης.
14 χρόνια κλείνει φέτος το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Η συγκίνηση σας για την καθιέρωση του θεσμού κάθε χρόνο μεγαλώνει και περισσότερο?
Η συγκίνηση και ο ενθουσιασμός, τροφοδότησαν και μένα και τους ανθρώπους που εργάστηκαν για να γίνει το φεστιβάλ πραγματικότητα – απ’ την πρώτη στιγμή, απ’ το πρώτο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, πριν από 14 χρόνια. Ύστερα από σκληρή δουλειά, πίστη σ’ αυτό που πρεσβεύει η διοργάνωση και φυσικά πολλή αγάπη, το Φεστιβάλ έχει κατοχυρώσει μια θέση στην κορυφή των ευρωπαϊκών φεστιβάλ ντοκιμαντέρ.
Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να μεταδώσει το φετινό Φεστιβάλ?
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, στήριζε ανέκαθεν εκείνους τους δημιουργούς που δε διστάζουν να πουν τα πράγματα με το όνομά τους χωρίς αναστολές και οι οποίοι καταθέτουν έργα ολοκληρωμένα από όλες τις απόψεις. Επίσης οι κοινωνικές προεκτάσεις και η βαθύτερη σχέση του ανθρώπου με οτιδήποτε τον περιβάλλει, ήταν και παραμένει στο επίκεντρο των ντοκιμαντέρ που προβάλλονται στο φεστιβάλ. Ειδικότερα φέτος, σε μια κρίσιμη συγκυρία, η ευαισθητοποίηση των δημιουργών είναι ακόμη εντονότερη, το αισθητήριό τους πιο οξυμένο και κατ’ επέκταση τα έργα τους πιο διεισδυτικά.
Υπάρχει κάποια στόχευση για την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τα επόμενα χρόνια?
Δίπλα στους βασικούς στόχους, όπως την ανάδειξη νέων ανεξάρτητων δημιουργών, την προβολή κινηματογραφιών άγνωστων στη χώρα μας, την ενίσχυση του ελληνικού κινηματογράφου, γεννιούνται νέες ανάγκες που πηγάζουν απ’ το ίδιο το κινηματογραφικό τοπίο. Αυτό που χρειάζεται είναι να αντιληφθούν και οι τοπικοί φορείς τη μοναδικότητα του φεστιβάλ και τη σημασία που έχει για τη φήμη της πόλης διεθνώς. Θέλουμε αυτό το συναίσθημα να επεκταθεί και σε τοπικό επίπεδο, ώστε το έργο μας να γίνει πιο εύκολο.
Θα θέλατε να μας δώσετε κάποιες διευκρίνησεις σχετικά με τη δομή και λειτουργία της Ταινιοθήκης και του Μουσείου Κινηματογράφου?
Στα σχέδιά μας είναι η δημιουργία μιας Ταινιοθήκης, που δεν θα υπάρχει μόνο για λόγους εντυπωσιασμού, αλλά που θα επιτελεί ουσιαστικά το έργο μιας ταινιοθήκης. Θα λειτουργεί με επιλεγμένο πρόγραμμα ταινιών, θα διαθέτει εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα, θα φέρνει το κοινό πιο κοντά στην πυρήνα του κινηματογράφου: Στους μεγάλους δημιουργούς, στους πρωτοπόρους του σινεμά αλλά και στους νέους σκηνοθέτες που το οδηγούν στην επόμενη μέρα. Η ίδρυση της Ταινιοθήκης θα είναι η προσφορά του Φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη για την επέτειο των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της πόλης.
Όσο για το Μουσείο Κινηματογράφου, επιθυμία μας είναι να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο μέσα από δράσεις σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και να επικεντρωθεί στην υποστήριξη της μελέτης της κινηματογραφικής τέχνης. Μάλιστα στόχος είναι στο Μουσείο Κινηματογράφου, να εδρεύει και η βιβλιοθήκη της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης.