(Banksy: Exit through the gift shop)
Ντοκιμαντέρ, 2010, Μ. Βρετανία / ΗΠΑ, 87 λεπτά
Ο Τιέρι Γκέτα, Γάλλος ιδιοκτήτης ενός μαγαζιού ρούχων στο Λος Άντζελες, ξεκινά να κινηματογραφεί τους καλλιτέχνες γκράφιτι σε Ευρώπη και Δυτική Ακτή. Έπειτα από χρόνια και με τις παροτρύνσεις του Banksy, αρχίζει να «ζωγραφίζει» ο ίδιος και γίνεται διάσημος street artist με το ψευδώνυμο Mr. Brainwash
Βασικός πρωταγωνιστής της ταινίας ο Γάλλος ακτιβιστής ερασιτέχνης κινηματογραφιστής Τιερύ Γκέτα, ο οποίος ζει και αναπνέει με μια κάμερα στο χέρι. Το χαοτικής θεματολογίας υλικό που κινηματογραφεί εδώ και χρόνια έρχεται να βάλει σε “άτακτη τάξη” ο Μπάνκσι, καλλιτέχνης που καταφέρνει να γίνει το alter ego του Τιερύ σε σημεία που δεν τα φαντάζεται κανείς. Βέβαια οι πλαστές περσόνες και η παράλληλη δράση τους είναι αγαπημένο παιχνίδι του Μπάνκσι, στοιχείο βέβαια που καθορίζει και την πολυσημία της τέχνης του στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Από τις λαϊκές γειτονιές του Λονδίνου (με τους κόκκινους τηλεφωνικούς θαλάμους), στη Ντίσνεϊλαντ σχολιάζοντας το Γκουαντάναμο και απο εκεί στην αποκλεισμένη Παλαιστίνη για να καταλήξει σε μια αίθουσα δημοπρασίας μοντέρνας τέχνης ή σε κάποιο χαζοχαρούμενο γκαλά με πλήθος αστέρων να δίνουν το παρόν.
Είναι σαφώς ειρωνικό πως τα πάντα σε αυτή την ταινία είναι στοιχεία ενός αινιγματικού χαρακτήρα που αρέσκεται να παρουσιάζεται με παραμοφωμένη εικόνα και λόγο. Στοιχείο της επίπλαστης πραγματικότητας το όποίο όμως δεν έχει απολύτως καμία σημασία καθώς ο Μπανκυ ξέρει να σαρκάζει και να αυτοσαρκάζεται το ίδιο πετυχημένα. Πίσω απο αυτό το ψευδοντοκιμαντέρ κρύβεται ένας απο τους σπουδαιότερους γκραφιτάδες, που ωστόσο ξεπερνάει τα όρια της λαϊκής τέχνης των δρόμων και μεταβάλλεται σε έναν σημαντικό pop artist που ξέρει να βγάζει γλώσσα στη σοβαροφάνεια του συστήματος. Κι αυτό γιατί οι προβληματισμοί που θέτει για την ύπαρξη της μοντέρνας τέχνης, του σινεμά και της ίδιας της ύπαρξης της δημιουργίας βρίσκουν απάντηση στην ψυχή του καθενός απο εμάς ή ανάποδα δεν έχουν τεκμηριωθεί απόλυτα.