(Få meg på, for faen)
Ρομαντική κομεντί, 2011, Νορβηγία, 76 λεπτά
Σκηνοθεσία: Γιάνικε Σίσταντ Γιάκομπσεν
Παίζουν: Ελεν Μπέργκσολμ, Μάλιν Μπιορχόβντε, Ενριέτ Στέενστρουπ, Μπεάτε Στόφρινγκ, Ματίας Μίρεν
Η Άλμα είναι δεκαπέντε χρόνων και ζει σε μια ασήμαντη κωμόπολη, χαμένη στα φιόρδ της Νορβηγίας. Είναι ερωτευμένη με τον Άρτουρ, τον ωραίο του σχολείου και το μόνο που θέλει, είναι να κάνει σεξ, σεξ, σεξ.
Η Άλμα είναι έφηβη. Γουστάρει τον Άρτουρ. Έχει ορμές. Η φαντασία της βράζει. Ανακαλύπτωντας για πρώτη φορά τον μαγικό κόσμο της σεξουαλικότητας νιώθει κάπως αμήχανα και εκτονώνει αυτή την εσωτερική αντίδραση με κάπως άτσαλο τρόπο.
Το τι σκέφτεται και φαντασιώνεται η Άλμα είναι κάτι που αν έχεις περάσει από την γλυκιά εφηβεία των 15 -16 στοίχημα ότι το έχεις περάσει και εσύ. Ένα φιλί με τον/την αγαπημένο/η σου, μια αγκαλιά, μια τολμηρή κίνηση στο βάθος, μια ακόμη πιο επιθετική κίνηση μέχρι να γίνει το μοιραίο και γκολ! Η Άλμα όπως και όλα τα πιτσιρίκια στην ηλικία της αισθάνονται το σεξ σαν μια terra incognita. Μια άγνωστη χώρα που ανυπομονούν να ανακαλύψουν με τον δικό τους αμήχανο και ανησυχο τρόπο. Η ανακάλυψη του σώματος τους προσφέρει ένα σωρό νέα ερεθίσματα και αισθήματα που μέχρι τότε δεν τα είχαν συνηδητοποίησει. Το ίδιο και η ανακάλυψη των σχέσεων τους με το άλλο φύλο ή οι αντιδράσεις και η αντιστοιχη έκφραση αναζήτησης από το ίδιο φύλο τους.
Η Άλμα είναι ένα κορίτσι που ζει στη νορβηγική επαρχία. Το χωριό της προσφέρει ελάχιστα σε σχέση με όσα αναζητά σε αυτή την αναζήτηση ελεύθεριας και σεξουαλικότητας. Παρά την ανοιχτή αντίληψη της νορβηγικής κοινωνίας, παρά την εν τέλει ανεκτική αντιμετώπιση της μητέρας της, η αμηχανία για το πως να διαχειριστείς το καζάνι της εφηβείας είναι ακόμη και εκεί ευδιάκριτη. Η Άλμα φυσικά κάνει σε κάποια στιγμή απελπισίας και απομόνωσης μια κίνηση ματ επιλέγοντας ένα περιβάλλον πιο ανοιχτό και δεκτικό στα ερεθίσματα και στις ανησυχίες της και ίσως αυτό να λειτουργεί εκτονωτικά για όλη την αναζήτηση της.
Η Γιάνικε Σίσταντ Γιάκομπσεν δημιουργεί μια υπέροχη, ανάλαφρη και τρυφερή ιστορία για τις ανακαλύψεις που κάνουμε όλοι στα χρόνια της Άλμα. Λειτουργεί με σύνεση αλλα και με μια ρομαντική αίσθηση ονειροπόλησης τόσο για αυτό το παιχνίδι εφηβικής ανακάλυψης της ερωτικής ταυτότητας αλλά και για την ίδια την ταυτότητα της γυναικείας φύσης της ηρωϊδας. Το φαντασιακό παιχνίδι της Άλμα αλλά και η απομόνωση της σεναριακά βοηθάει πολύ σε αυτό. Η ιστορία και οι αναζητήσεις της δεν την χωράνε σε ένα τόσο στενό περιβάλλον όπως αυτό της επαρχίας αλλά αυτές οι αναζητήσεις της δίνουν την ευκαιρία να δοκιμαστεί και να ανακαλύψει στοιχεία της ταυτότητας και της ψυχοσύνθεσης της.
Το Άναψε με όμως είναι υπέροχο για έναν επιπλέον λόγο. Γιατί δεν προσφέρει την υπερβολή και την αρσενική φάρσικη διάθεση ενός American Pie ή το θηλυκό στρας, γκλίτερ και το ύφος αλά Κοσμοπόλιταν ενός Clueless. Είναι ειλικρινές, μιλάει στην γλώσσα των νέων και σέβεται τα όνειρα και στις ανησυχίες των ανήλικων ηρώων του. Και παρά τον ρομαντισμό του δείχνει αρκετά ρεαλιστικό σε σχέση με τα τερτίπια της εφηβείας. Σε αυτό οφείλει πολλά στους νεαρούς πρωταγωνιστές του και ειδικότερα στην γλυκιά Έλεν Μπεργκσόλμ που παίζει πολύ έξυπνα με τις νευρώσεις και τις ανησυχίες της Άλμα. Το ίδιο και η Ενριέτ Στέενστρουπ, που ως μάμα της Άλμα εκφράζει τόσο την αμηχανία της ώριμης, ενήλικης γυναίκας και την ανεκτικότητα της μάνας απέναντι στα άτσαλα ωρίμανσης της κόρης της. Στα συν της ταινίας το απολαυστικό ποπ-ροκ σάουντρακ της με την συμμετοχή σκανδιναβικών συγκροτημάτων όπως οι Efterklang, οι Εlias and the wizzkids και οι Kings of Convenience που αν δεν τα ξέρετε αξίζει να τα ανακαλύψετε!