HomeCinemaΕξώστης ΘΓιάννης Βεσλεμές:«Η "Νορβηγία" είναι μπάσταρδη, κυκλοθυμική, ...

Γιάννης Βεσλεμές:«Η "Νορβηγία" είναι μπάσταρδη, κυκλοθυμική, μεταρομαντική»

Το πιο ιδιαίτερο τμήμα του
Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι ίσως το Διεθνές
Αγωνιστικό
(International Competition – IC) τμήμα. Οι
ταινίες του αποτελούν τις πρώτες ή δεύτερες δημιουργίες των νέων σκηνοθετών οι
οποίοι είναι πολύ πιθανόν να καθορίσουν τις νέες τάσεις του κινηματογράφου και
να απασχολήσουν το κοινό για πολλά χρόνια. Είναι μια ευκαιρία για διεθνή
αναγνώριση στα πρώτα βήματά τους και πολλές φορές εκπλήσσουν καθώς φαίνονται
αντάξιες των καλύτερων ταινιών πολλών διάσημων, “αναγνωρισμένων¨σκηνοθετών. Και
ανάμεσα τους ξεχωρίζουν κάθε χρόνο οι, πολυαναμενόμενες πλέον, ελληνικές
ταινίες του ΙC.

Είχαμε την ευκαιρία να
συνομιλήσουμε με τον σκηνοθέτη της μιας εκ των δύο ελληνικών ταινιών του
διαγωνιστικού τμήματος. Η ταινία ονομάζεται “Νορβηγία” και ο δημιουργός της είναι ο Γιάννης
Βεσλεμές.
Δημιουργός καθώς υπογράφει όχι μόνο τη σκηνοθεσία αλλά
επίσης το σενάριο και την μουσική της ταινίας.

Αλλά για αρχή μια μικρή
γεύση από την ταινία που έρχεται:

Ο
Γιάννης Βεσλεμές έχει δύο καλλιτεχνικές ιδιότητες: είναι σκηνοθέτης και
μουσικοσυνθέτης. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979 όπου και σπούδασε κινηματογράφο.
Έχει σκηνοθετήσει τις μικρού μήκους ταινίες Tugo Tugo (1998),
Φωταγωγός (2000), Goal (2003)
και
OSAKI (2009)
οι οποίες έχουν προβληθεί σε ελληνικά, ευρωπαϊκά και διεθνή φεστιβάλ. Επιπλέον
έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ, διαφημιστικά σποτ και είναι συνιδρυτής της
εταιρίας παραγωγών Tugo Tugo Productions. Δισκογραφεί και συνθέτει μουσική για ταινίες με το
ψευδώνυμο Felizol. H Νορβηγία είναι
η πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους.

Καταρχάς πείτε μας λίγα λόγια
για την “Νορβηγία”. Τοποθετείτε ένα βρικόλακα στην Αθήνα του 1984. Οι θεατές
αναμένουν μια κάπως σουρεαλιστική και ίσως νοσταλγική ταινία. Με ποια επίθετα
θα την περιγράφατε;

Μπάσταρδη, κυκλοθυμική,
μεταρομαντική. Δεν θα’ λεγα σουρεαλιστική γιατί υπάρχει μια καθαρή ιστορία πίσω
από αυτό το καλειδοσκοπικό σύμπαν. Ούτε νοσταλγική γιατί πέρα από το φετιχισμό
με τη υποκουλτούρα της εποχής (80s) αυτή η δεκαετία δανείζει στην ταινία μια
αίσθηση κοινωνικοπολιτικού χάους πολύ κοντινού στο τώρα.

Στις μικρού σας
μήκους ταινίες οι χαρακτήρες θυμίζουν επιστήμονες εποχής Ψυχρού Πολέμου και
δημιουργείτε μια ατμόσφαιρα διηγημάτων επιστημονικής φαντασίας. Τι είδους
θέματα είναι η αφορμή για το μέχρι τώρα έργο σας;

Η λογοτεχνία της
επιστημονικής φαντασίας και γενικότερα το σινεμά του είδους με ενδιαφέρει και
σε επίπεδο ατμόσφαιρας αλλά και αφήγησης. Γενικά προσπαθώ να μπασταρδεύω τα
είδη και να παίζω με τις εποχές και τα στιλ .Έτσι και στη Νορβηγία τα 80s
συνυπάρχουν αισθητικά με το τώρα σε στιγμές και οι χαρακτήρες μου (κάποιοι
υπεραιωνόβιοι) διατρέχουν δεκαετίες πολλές.

Από το 1998 μέχρι
σήμερα είχατε ασχοληθεί με παραγωγές μικρού μήκους, δηλαδή η “Νορβηγία” είναι η
πρώτη σας ταινία μεγάλου μήκους. Ποιες ήταν οι βασικότερες δυσκολίες που
αντιμετωπίσατε για αυτή την μετάβαση;

Δεν υπάρχει κάποια
συγκεκριμένη δυσκολία πέρα από την τρέλα του να κάνει κανείς σινεμά στην
Ελλάδα. Και στις μικρού μήκους και στους δίσκους μου και τώρα στη Νορβηγία
ασχολούμαι πάνω κάτω με τη χαρτογράφηση ενός κάπως παράλληλου σύμπαντος γεμάτο
από τα πράγματα που αγαπώ, τις ιστορίες που θέλω να αφηγηθώ (από τους στίχους
μια μπαλάντας μέχρι το σενάριο μιας μεγάλου μήκους) και τους φανταστικούς
χαρακτήρες που ζούνε σε αυτό.

Το alter ego σας
είναι ο μουσικοσυνθέτης Felizol. Είναι δυνατό να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα σε
δύο καλλιτεχνικές ταυτότητες ή πιστεύετε πως κάποια στιγμή θα χρειαστεί να
εγκαταλείψετε την μία για χάρη της άλλης;

Αυτή τη στιγμή είμαι σε
πλήρη ισορροπία ανάμεσα στoυς δυο . Θα
σκότωνα τον Felizol για πλάκα γιατί το σινεμά είναι πιο σημαντικό για μένα
παρόλο που περνάω τη μισή ζωή μου ακούγοντας και γράφοντας μουσική.

Τέλος, πείτε μας
μερικά λόγια για την επόμενη παραγωγή που σχεδιάζετε.

Η επόμενη μου ταινία θα
λέγεται Μεμβράνη και έχει να κάνει με ταξίδια στο χρόνο.

«Μπάσταρδη,
κυκλοθυμική,  μεταρομαντική» λοιπόν.
Αυξημένο το ενδιαφέρον. Κρατάω ιδιαιτέρως
ένα από τα σχόλια του σκηνοθέτη – «η τρέλα του να κάνει κανείς σινεμά στην
Ελλάδα». Αναμένουμε λοιπόν, την προβολή της ταινίας την Τετάρτη στις 18.00 στην
αίθουσα του Ολύμπιον και την Πέμπτη στις 22.00 στην αίθουσα Τόνια
Μαρκετάκι.

Norway International Trailer from Horsefly productions on Vimeo.

Η περιγραφή και οι
συντελεστές της ταινίας:

http://tiff.filmfestival.gr/default.aspx?lang=elGR&page=1216&SectionID=247&MovieID=2757

Related stories

Joachim B. Schmidt «Κάλμαν».

Γράφει ο Τάσος Γέροντας Joachim B. Schmidt «Κάλμαν». Μετάφραση Σοφία Αυγερινού....

Ο Κυριάκος από την Ικαρία έφτιαξε ένα κουτούκι που κάνει θρυλικά γλέντια στην πόλη

γράφει η Χρύσα Πλιάκου Από την Ικαρία ταξίδεψε χιλιόμετρα μέχρι...

5+1 μαγαζιά στα δυτικά που κάνουν όλη την πόλη να μιλά για αυτά

Η Δυτική Θεσσαλονίκη κρύβει μαγικά σημεία που αξίζουν την...

My 77th Cannes Diary: The Substance της Coralie Fargeat

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ Η τέταρτη ημέρα του φεστιβάλ, ένα...

Όταν η Pop κουλτούρα συνδυάζεται με ιστορικά έργα τέχνης

Μερικές από τις αγαπημένες μας καλλιτεχνικές συλλογές προκύπτουν όταν...