HomeCinemaΕξώστης ΘTIFF 59 / Φεστιβαλικό Ημερολόγιο: #Day 3

TIFF 59 / Φεστιβαλικό Ημερολόγιο: #Day 3

Φωτογραφικό Επιμύθιο: Caritas Romana – 15 Πράξεις Αφοσίωσης

Caritas

Caritas Romana (1625) του Gaspar de Crayer

Η Caritas Romana, η Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία, αποτελεί θεματική που έχει απεικονιστεί σε εκατοντάδες έργα κλασικής τέχνης και μέσω της έκθεσης που διεξάγεται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) επανέρχεται στο προσκήνιο. Ο Ρωμαίος ιστορικός, Βαλέριος Μάξιμος, το 31 μ.Χ. κατέγραψε την παράδοξη πράξη αφοσίωσης και συμπόνιας μίας γυναίκας, της Πέρο, που θήλασε κρυφά τον πατέρα της, Κίμωνα, στη φυλακή, όταν αυτός καταδικάστηκε σε θάνατο διά ασιτίας.

Το θέμα της Ρωμαϊκής Ευσπλαχνίας καθοδήγησε φέτος την επιλογή των 15 ταινιών του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου με ταινίες που μελετούν τη συμπαράσταση και την προσφορά μέσα από διαφορετικά πλαίσια αναφοράς, σε ανόμοιες εποχές και ετερογενείς τόπους. Η έκθεση φιλοξενεί έργα 15 Ελλήνων εικαστικών, που εμπνεύστηκαν από τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος. Οι καλλιτεχνικές δημιουργίες σε συνδυασμό με τις ταινίες από τις οποίες αφορμώνται διαμορφώνει έναν διάλογο και μία αλληλουχία ανάμεσα στις τέχνες, που συνδέονται με έναν ιδιαίτερο και πρωτότυπο τρόπο στην καρδιά του φεστιβάλ.

Όπως αναφέρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης: «Θηλάζοντας τον πατέρα της, η Πέρο αντέστρεψε τις ταυτότητες τους. Δεν ήρθε σε σύγκρουση μόνο με το σωφρονιστικό σύστημα που καταδίκασε τον πατέρα της, αλλά και με το ίδιο το σώμα της. Κατάφερε να απεκδυθεί το κοστούμι της θυγατέρας και να μεταμορφώσει τον πατέρα της σε ομογάλακτο αδελφό των παιδιών της, για να τον σώσει». Συνεπώς, πέρα από το πρωτεύον ζήτημα της παροχής βοήθειας προς τον ευάλωτο άνθρωπο, ο μύθος και η καλλιτεχνική αναπαράσταση της ρωμαϊκής ευσπλαχνίας θέτουν και αναμορφώνουν σύγχρονες ανησυχίες, που αφορούν το γυναικείο σώμα, με έμφαση στο στήθος και τα σημαινόμενά του: αφενός τη σεξουαλικότητα, αφετέρου τον θηλασμό και τη γονιμότητα. Η εικόνα μίας κόρης που θηλάζει τον πατέρα της αναθεωρεί τους ρόλους που υιοθετούν γυναίκες και άνδρες στην οικογενειακή και την κοινωνική ζωή και συμβάλλει στην ανατροπή γερά ριζωμένων έμφυλων στερεοτύπων.

Στη συνέχεια, παρατίθενται φωτογραφίες, που απεικονίζουν λεπτομέρειες από τα έργα των καλλιτεχνών στην έκθεση.

Εικαστικοί: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Μπάμπης Βενετόπουλος, Ζωή Γιαμπουλντάκη, Δημήτρης Εφέογλου, Ηλίας Καφούρος, Αναστασία Μηνά, Ιωάννα Ξημέρη, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Νεφέλη Παπαδημούλη, Κώστας Παππάς, Βάλια Παπαστάμου, Aλεξάνδρα Πετρανάκη, Χαρά Πιπερίδου, Λυσίμαχος Πολυχρονίδης, Νάνα Σαχίνη.



***

Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Σάββατο 3 Νοεμβρίου – Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018: 10:00 – 22:00 / Ελεύθερη είσοδος

Από την Τρίτη 13 Νοεμβρίου Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00 – 18:00, Πέμπτη: 10:00 – 22:00 / Εισιτήριο: 4 ευρώ κανονικό εισιτήριο, 2 ευρώ φοιτητικό. Ισχύουν ατέλειες.

Related stories

Ο Δημήτρης έχει τη μοναδική πιτσαρία που απέμεινε από την «πιάτσα της πίτσας» εδώ και 46 χρόνια

Κείμενο: Μαρία Καρασπύρου Φωτο: Iωάννα Καραφυλλίδου Το μέρος αυτό χαράζει...

Βιβλίο | S. A. Cosby «Δάκρυα ξυράφι».

Γράφει ο Τάσος Γέροντας A. Cosby«Δάκρυα ξυράφι». Μετάφραση Κίκα...

Η “Νέα Ορλεάνη” της Θεσσαλονίκης: Οι καλύβες μέσα στο νερό, ψάρεμα και μυδοκαλλιέργειες

Το Πλωτό Ξύλινο Καταφύγιο των αλιέων και των μυδοκαλλιεργητών...

Οι γραφίστες της Θεσσαλονίκης στον Εξώστη | Ελίζα Ζαρίφη – Trebanal Creative

Οι Θεσσαλονικείς γραφίστες φιλοξενούνται στον Εξώστη -  Ελίζα Ζαρίφη...