HomeCinemaΕξώστης ΘΚόκκινοι Αγροί

Κόκκινοι Αγροί

(Red Sorghum / Hong gao liang)

Πολεμικό δράμα/ 1987/ Κίνα/ 91 λεπτά

Σκηνοθεσία: Ζανγκ Γιμού

Παίζουν: Γκονγκ Λι, Τζιάνγκ Γουέν, Τεν Ρουχούν

Αν υπάρχει ένα βιβλίο που ξεχωρίζει στην βιβλιογραφία του φετινού βραβευμένου με Νόμπελ Λογοτεχνίας, του Κινέζου συγγραφέα Μο Γιάν, αυτό σίγουρα είναι οι Κόκκινοι Αγροί. Το 1987 ο Ζανγκ Γιμού αποφάσισε να κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο μεταφέροντας το στον κινηματογράφο. Η ταινία αποτέλεσε επίσης το ντεμπούτο της πρωταγωνίστριας της, Γκονγκ Λι, η οποία έκτοτε απογειώθηκε ως η πλέον δημοφιλής και αναγνωρίσιμη σταρ του Κινέζικου κινηματογράφου.

Η αφήγηση μας μεταφέρει στην κινέζικη επαρχία της δεκαετίας του '30, πιο συγκεκριμένα την εποχή του Β΄ Σινοιαπωνικού πολέμου, την αιματηρότερη σύγκρουση που συνέβη στην Άπω Ανατολή κατά τον 20ο αιώνα και μια από τις επιμέρους πτυχές – όπως εξελίχθηκε – του Β΄Παγκόσμιου Πολέμου. Μια νεαρή γυναίκα αναγκάζεται από τους συγγενείς της να παντρευτεί έναν ευκατάστατο, άρρωστο, ηλικιωμένο γαιοκτήμονα. Τελικά η γυναίκα χηρεύει, ερωτεύεται έναν συνομήλικό της άντρα και καλείται να διαχειριστεί την τεράστια περιουσία του μακαρίτη συζύγου της.

Η ταινία αποτέλεσε ένα τρίπτυχο κοινής θεματολογίας μαζί με το Ζου Ντού-Σιωπηλοί Εραστές (1990) και Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια (1991). Έχοντας ήδη μια σπουδαία εμπειρία ως κινηματογραφιστής σε ταινίες άλλων συναδέλφων του η φωτογραφία αποτέλεσε προτεραιότητα για τον Γιμού. Τα κάδρα της ταινίας, όπως συμβαίνει συνολικά και στο υπόλοιπο κινηματογραφικό έργο του, αποτελούν μια εικαστική ποιητική πανδαισία σε μια ισορροπία μεταξύ της ελευθερίας και του πάθους χωρίς να αγνοούν τον ρεαλισμό της καθημερινότητας στην κινέζικη επαρχία αλλά και των σκληρών συνεπειών του πολέμου.

Για τον Μο Γιάν η μνήμη αποτελεί κυρίαρχο συστατικό, στοιχείο που ακολουθήθηκε σχεδόν ευλαβικά και από τον σκηνοθέτη Ζανγκ Γιμού. Είναι ένας ύμνος σε αυτούς τους ανθρώπους της κινέζικης επαρχίας και στην αντίσταση τους την περίοδο του πολέμου χωρίς να ξεχνάει προβλήματα και ανάγκες της καθημερινότητας. Με μια πρώτη ματιά πάντως η ιστορία δείχνει μελοδραματική. Κι όμως αυτό είναι ένα στοιχείο, που όπως επισημαίνει ένας από τους πλέον έγκυρους μελετητές και κριτικούς του αμερικάνικου κινηματογράφου, ο Ρότζερ Εμπέρτ “ο αμερικάνικος κινηματογράφος έχει ξεχάσει πλέον να χρησιμοποιεί για να δημιουργεί αυτή την μαγική συγκίνηση”.

Οι Κόκκινοι Αγροί βραβεύτηκαν στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 1998 με τη Χρυσή Άρκτο. Η πετυχημένη πορεία της ταινίας σηματοδότησε την δημιουργική πορεία της Πέμπτης Γενιάς (ή Πέμπτου Κύματος) του Κινέζικου Κινηματογράφου. Με αυτή την διάκριση και την πορεία που ακολούθησε, ο Γιμού θεωρήθηκε ως ο κατεξοχήν εκπρόσωπος της στο εξωτερικό.

Related stories

Revisiting: La La Land (2016) του Damien Chazelle

Γράφει η Φανή Εμμανουήλ Κάθε φορά που ξαναβλέπω μια ταινία...

Το Φεστιβάλ Δάσους συνεχίζεται δυναμικά και τον Σεπτέμβριο

Το Φεστιβάλ Δάσους, το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός της Θεσσαλονίκης, συνεχίζει για δέκατη...

Κινηματογράφος και αθλητισμός: 6 ταινίες για το Μπάσκετ

  Γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Ο Γιάννης Αντετοκούμπο είναι (μαζί με...

Το ‘ελληνικό Woodstock’ και ένα πάρτυ στη Βουλιαγμένη

Το πρωτοποριακό πάρτι του Λουκιανού Κηλαηδόνη στη Βουλιαγμένη, γνωστό...

3 Νέες ταινίες στις κινηματογραφικές αίθουσες και η κορυφαία συνάντηση του Deadpool με τον Woolverin

γράφει ο Λάζαρος Γεροφώτης Με τις θερμοκρασίες να συνεχίζουν να...