Γεμάτος με παραστάσεις, εκπλήξεις και συμπαραγωγές –
συνεργασίες είναι ο φετινός χειμώνας για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, που
μας καλεί να παρακολουθήσουμε ετερόκλητα μεταξύ τους έργα και παραστάσεις.
Αυτός είναι, άλλωστε, ο βασικός στόχος και σκοπός ύπαρξης ενός κρατικού
θεάτρου: να δημιουργεί ένα πολυποίκιλλο θεατρικό περιβάλλον στο οποίο ο κάθε
θεατής να βρίσκει εκείνο που τον συναρπάζει και τον συγκινεί.
εικονογράφηση για τον Εξώστη της Άντιας Αγγελίδου
Την αρχή
έκανε η συνεργασία του Κ.Θ.Β.Ε.με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, ανεβάζοντας την
παράσταση – συζήτηση “Η οδύνη των ανέργων και το δικαίωμα στην τεμπελιά”,
βασισμένη στο έργο των Νίκου Παναγιωτόπουλου και Πωλ Λαφόργκ, σε σκηνοθεσία του
πολυπράγμονα Θοδωρή Γκόνη. Η συγκεκριμένη παράσταση είχε ήδη παρουσιαστεί με
επιτυχία τον Ιούνιο στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Από τις 19
Οκτωβρίου ξεκινάει η “Φάρμα των Ζώων”,
θεατρική μεταφορά του αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Τζωρτζ Όργουελ, σε
σκηνοθεσία του Νίκου Αρμάου στη Νεανική σκηνή του Μικρού θεάτρου της Μονής
Λαζαριστών. Ο συγγραφέας παρουσιάζει, σχολιάζει και κρίνει την εξουσία και την
απληστία μέσα από μια αλληγορική ιστορία που διαδραματίζεται, όπως δηλώνει κι ο
τίτλος, σε μια φάρμα ζώων όπου τα ζώα με επικεφαλής τα γουρούνια αποφασίζουν να
κάνουν ανταρσία και να πάρουν την εξουσία από τα χέρια του ανθρώπου. Τι γίνεται
όμως όταν αναλαμβάνουν τα ίδια την εξουσία; Μέσα από τους κόλπους των
καταπιεσμένων αναδύονται δυνάστες χειρότεροι ακόμα κι από τους προγενέστερους.
Μια πολιτική, σκωπτική αλληγορία που μένει αναλλοίωτη στο χρόνο.
Από τις 29
Οκτωβρίου και για 3 μόνο παραστάσεις (μέχρι την 1η Νοέμβρη) θα παρακολουθήσουμε
την παράσταση των Πρόδρομο Τσινικόρη και Ανέστη Αζά “Utopia in Progress” , η οποία θα
παρουσιαστεί στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας αλλά και του 49ου
Φεστιβάλ Δημητρίων. Πρόκειται για μια πολύ ιδιαίτερη παράσταση του είδους του
θεατρικού ντοκυμαντέρ. Βασισμένη στους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, η παράσταση
μιλά για την αναζήτηση της ιδανικής πατρίδας, φέρνει στο φως τα όνειρα αλλά και
τους «εφιάλτες» των νέων ανθρώπων και εκθέτει στερεότυπα στις σχέσεις μεταξύ
Ελλάδας και Γερμανίας. Η προετοιμασία και το δέσιμο της ομάδας των νέων
ανθρώπων από τις δύο χώρες πραγματοποιήθηκε με εργαστήρια τόσο στη Θεσσαλονίκη,
από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος όσο και στην Κωνσταντία από το Θέατρο
Νέων της Πόλης. Η πρώτη παρουσίαση της παράστασης έγινε στο θέατρο της
Κωνσταντίας τον περασμένο Απρίλιο.
Για δεύτερη
χρονιά θα ανέβει η επιτυχημένη “Αρρώστια της Νιότης” του Φέρντιναντ Μπρούκνερ,
σε σκηνοθεσία της Πέμυς Ζούνη, στο Νέο Υπερώο της Εταιρείας Μακεδονικών
Σπουδών. Το έργο μιλάει για κοινωνίες όπου τα δεδομένα δεν είναι πια δεδομένα,
οι αξίες γκρεμίζονται και τα όρια καταλύονται από τα ίδια τα γεγονότα. Δυο
κοινωνίες σε σύγχυση, που οδεύουν στον εκφασισμό. Η Βιέννη του μεσοπολέμου ή η
Ελλάδα του 2014; Αλλάζει ο κόσμος;
Τις
Κυριακές τα πρωϊνά μας περιμένει η παιδική σκηνή του Βασιλικού θεάτρου, για να
παρακολουθήσουμε την θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος του Ιουλίου Βερν “Ο
γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες”, σε σκηνοθεσία της Τατιάνας Μύρκου. Μια
περιπέτεια ενάντια στο χρόνο μέσα από διαφορετικούς τόπους και πολιτισμούς με
στόχο τη γνώση και την αποδοχή της διαφορετικότητας και της
πολυπολιτισμικότητας, μια παράσταση γεμάτη από πολλά απρόοπτα και εκπλήξεις που
κρύβει το ταξίδι του Φιλέα Φογκ.
Στο τέλος
αυτού του μήνα, στις 31 Οκτώβρη, θα κάνει πρεμιέρα στο Μικρό θέατρο της Μονής
Λαζαριστών και ένα νεοελληνικό έργο. Ο λόγος για το “Με δύναμη από την Κηφισιά”
των Δημήτρη Κεχαϊδη και Ελένης Χαβιαρά, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Ρήγα.
Εκτός των
συνόρων η δράση του Κ.Θ.Β.Ε.είναι το ίδιο δυναμική. Για μια ακόμη φορά
ταξιδεύει εκτός Ελλάδας η παράσταση τσέπης “Lysistrata Project” σε σκηνοθεσία του Γιάννη Παρασκευόπουλου,
καθώς μετά το ταξίδι της στο Ευρωκοινοβούλιο στις Βρυξέλλες, θα ανοίξει το
Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου “Art
Carnuntum” στην Αυστρία στις 4 Οκτωβρίου. Ο μύθος της Λυσιστράτης,
ιδωμένος μέσα από το πρίσμα των σύγχρονων μορφών πολέμου και των συνεπειών τους
ενσαρκώνεται στις φιγούρες τεσσάρων γυναικών, που ετοιμάζονται να καταλάβουν το
Κοινοβούλιο και να απαιτήσουν να σταματήσει ο κάθε είδους πόλεμος.
Τέλος, η
πολυαναμενόμενη και πιο πολυέξοδη παραγωγή του Κ.Θ.Β.Ε.για την φετινή σεζόν
είναι η ροκ όπερα “Alexander
the Great” , την οποία το Κ.Θ.Β.Ε. πιστεύει πολύ και στηρίζει πολλά πάνω
της και την οποία εμείς αναμένουμε με μεγάλη αγωνία και ενδιαφέρον. Με
συνσκηνοθέτες τον Θοδωρή Αθυρίδη (ο οποίος έχει γράψει και την μουσική της
παράστασης) και τον Γιάννη Βούρο και με ένα καστ που αποτελείται από 28
ηθοποιούς και 9 μουσικούς, το Κρατικό φιλοδοξεί κυριολεκτικώς να γυρίσει τον
κόσμο. Ο “Μέγας Αλέξανδρος” θα ξανακατακτήσει τον κόσμο από ότι όλα δείχνουν,
καθώς αυτή η πρωτότυπη ροκ όπερα ετοιμάζει για πρώτη φορά στα χρονικά του
Κρατικού μας θεάτρου παγκόσμια περιοδεία σε Αμερική και Αυστραλία. Η παράσταση
είχε παρουσιαστεί και πέρσι τελείως διαφορετική απ' ό,τι φέτος, καθώς υπάρχουν
πολλές προσθήκες τόσο σε ανθρώπινο υλικό όσο και στο λιμπρέτο το οποίο
υπογράφει η Alexandra
Charanis. Όπως σημειώνει ο δημιουργός, «Η ιστορία αρχίζει στη Σαμοθράκη, έναν
χρόνο πριν τη γέννηση του Αλέξανδρου, όπου κατά τη διάρκεια των Καβειρίων
Μυστηρίων συναντήθηκαν για πρώτη φορά η μητέρα του Ολυμπιάς και ο βασιλιάς της
Μακεδονίας Φίλιππος, και ολοκληρώνεται με τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη
Βαβυλώνα, 34 χρόνια αργότερα. Ποιος, όμως, ήταν πραγματικά ο άνθρωπος που
άλλαξε την ιστορία και επηρέασε τον πολιτισμό εκατομμυρίων ανθρώπων; Πόσα
πραγματικά γνωρίζουμε για τη ζωή του; Η όπερα στοχεύει, με σύγχρονο ήχο και
μουσική, να μας φέρει κοντά στη μαγεία, στο όνειρο και στην ανθρώπινη φύση του
Αλέξανδρου».