Με την ιδιαίτερη και μοναδική προσέγγιση του νέου διευθυντή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κωνσταντίνου Ρήγου, ανεβαίνει φέτος «Η Λίμνη των κύκνων» του Τσαϊκόφσκι.
Η Λίμνη των κύκνων του Τσαϊκόφσκι διαχρονικά συναρπάζει και συγκινεί το κοινό, ενώ την ίδια στιγμή αποτελεί πρόκληση στην καριέρα των χορευτών αφού οι δεξιοτεχνικές ικανότητες και ο λυρισμός που απαιτούνται για την ολοκληρωμένη ερμηνεία του έργου υπερβαίνουν σχεδόν τα ανθρώπινα όρια. Παράλληλα, πρόκειται και για ένα μουσικό έργο μεγάλων ερμηνευτικών απαιτήσεων.
Στην κατάμεστη αίθουσα του ΜΜΘ παρακολουθήσαμε την πρεμιέρα της «Λίμνης των Κύκνων» σε σκηνοθεσία και χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου. Μέσα από την πρωτοποριακή ματιά του, συστήνει για άλλη μια φορά στο κοινό ένα αριστούργημα με φόντο ένα εγκαταλελειμμένο βενζινάδικο.
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος μοιράστηκε μαζί μας μερικές σκέψεις του στον Εξώστη:
«Στη Λίμνη των Κύκνων παρακολουθούμε την πραγματική ιστορία, κρατάμε την αφήγηση και βλέπουμε τους ήρωες όπως ακριβώς είναι. Αυτό που διαφοροποιείται είναι πως για πρώτη φορά θα δούμε επί σκηνής να συναντιούνται οι δύο κύκνοι, ο άσπρος και ο μαύρος. Το καλό και το κακό θα συνυπάρξουν και θα βάλουν τον θεατή να δει μέσα από τους ήρωες κάτι από τον εαυτό του.
Η τέχνη μεταλλάσσεται, κατά καιρούς αλλάζει, προωθεί νέα πράγματα. Ο κλασικός χορός εξελίσσεται μέσα από την ερμηνεία. Κρατάμε στο μέγιστο τις τεχνικές του κλασικού χορού και βλέπουμε πως οι μεγάλοι χορογράφοι αλλάζουν το στυλ τους και από το πολύ αθλητικό περνάνε και πάλι στις απλές και κλασικές μορφές και φόρμες. Όλα είναι ένα, και αυτό φαίνεται στο γεγονός πως πολλά και διαφορετικά στυλ ενώνονται και συνδιαμορφώνουν το τελικό αποτέλεσμα.
Η Λίμνη των Κύκνων θα εξυμνεί πάντα τον έρωτα, το μυστήριο, την γοητεία. Αυτή η γοητεία είναι που κρατάει τον κόσμο ζωντανό και για αυτήν την γοητεία αξίζει να παλεύουμε καθημερινά.»
Ο διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος ανασύρει ορισμένους από τους φόβους και τις έμμονες εικόνες της εποχής μας για να καταδυθεί στη δική του λίμνη. Ένα τοπίο σε μια εποχή μετά την καταστροφή. Ένα ερημωμένο βενζινάδικο για να θυμίζει έναν κόσμο που ξέμεινε από καύσιμα. Μια λίμνη όπου το φυσικό και το υπερφυσικό συνυπάρχουν κι εναλλάσσονται. Και κυρίως ο Πρίγκιπας Ζήγκφρηντ -ένας ρομαντικός ήρωας που αναμετράται διαρκώς με το απόλυτο- το μεταμορφωτικό βλέμμα του οποίου καθορίζει τη μορφή των γύρω του.
Το βλέμμα του Ζήγκφρηντ είναι άλλωστε ο κύριος φορέας της αφήγησης. Δικές του φαντασιακές προβολές είναι ο λευκός και ο μαύρος κύκνος, τους οποίους καλείται να κυνηγήσει και να σκοτώσει: καθώς δεν είναι παρά κομμάτια του εαυτού του, το βέλος του τόξου που θα βρει τελικά και τον ίδιο.
Ο Ρήγος επιχειρεί μια μεταμοντέρνα ανάγνωση και μετατρέπει το κλασικό μπαλέτο σε κάτι που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε μετα-κλασικό, αφού συνδιαλέγεται και επαναπλαισιώνει το πρωτότυπο, δημιουργώντας ένα νέο έργο.
Μουσική διεύθυνση:
Ηλίας Βουδούρης
Χορογραφία – σκηνοθεσία – σκηνικά: Κωνσταντίνος Ρήγος, με αναφορές στις χορογραφίες των Πετιπά και Ιβάνοφ
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση:
Θοδωρής Ρέγκλης
Σύμβουλος δραματουργίας: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Κοστούμια: Γιώργος Σεγρεδάκης
Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας
Συνεργάτιδα αρχιτέκτονας: Μαίρη Τσαγκάρη
Βίντεο:
Κωνσταντίνος Γαρίνης
Διανομή
Ζήγκφρηντ
Βαγγέλης Μπίκος (4-6/10)
Ντανίλο Ζέκα (5/10)
Οντέτ
Μαρία Κουσουνή (4-6/10)
Ελεάνα Ανδρεούδη (5/10)
Οντίλ
Ελεάνα Ανδρεούδη (4-6/10)
Μαρία Κουσουνή (5/10)
Βασίλισσα
Νατάσα Σιούτα (4-5-6/10)
Δάσκαλος
Στράτος Παπανούσης (4-6/10)
Γιώργος Βαρβαριώτης (5/10)
Ρόθμπαρτ
Γιώργος Βαρβαριώτης (4-6/10)
Ίγκορ Σιάτζκο (5/10)
Με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, τους Α' Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de Ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Παραστάσεις: Παρασκευή 4, Σάββατο 5 & Κυριακή 6 Οκτωβρίου
Ώρα έναρξης: 21:00
Χώρος : Μεγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Μ1- Αίθουσα Φίλων Μουσικής
Τιμές εισιτηρίων : 40€,30€, 25€ & 12€ (μειωμένο)
Προπώληση : www.tch.gr, www.ticketservices.gr & tickets.public.gr – Public.gr
Εκδοτήρια Μεγάρου Μουσική Θεσσαλονίκης (τηλ.2310 895.938-9)
& Εκδοτήρια Πλ. Αριστοτέλους
Η λίμνη των κύκνων με μια ματιά
Ο συνθέτης / O Ρώσος Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893) υπήρξε ένας από τους δημοφιλέστερους συνθέτες του 19ου αιώνα. Συνέθεσε με την ίδια επιτυχία συμφωνίες, κοντσέρτα, όπερες, μουσική δωματίου και μουσική για τα μπαλέτα Η λίμνη των κύκνων (1877), Η Ωραία κοιμωμένη (1890), O Καρυοθραύστης (1892). Μέχρι σήμερα τα μπαλέτα αυτά παραμένουν τα δημοφιλέστερα του ρεπερτορίου, χάρη στη συναισθηματική δύναμη και τη θεατρικότητα της μουσικής τους, στοιχεία που χάρισαν στη μουσική για μπαλέτο την υπόληψη αυτόνομου μουσικού έργου.
Τα ίδια στοιχεία, που διέπουν συνολικά το δημιουργικό έργο του Τσαϊκόφσκι οδήγησαν επίσης αρκετούς χορογράφους να αξιοποιήσουν μουσική του συνθέτη δημιουργώντας νέα έργα. Έτσι, δεν είναι συμπτωματικό ότι το όνομα του Τσαϊκόφσκι έχει συνδεθεί με την τέχνη του χορού, ίσως περισσότερο από οποιουδήποτε άλλου συνάδελφού του.
Το έργο / Αρχικά σε τέσσερις πράξεις, η Λίμνη των κύκνων βασίστηκε σε χορογραφία του Γιούλιους Ράιζινγκερ, η οποία στηρίχτηκε σε σενάριο των Βλαντιμίρ Πέτροβιτς Μπαγκίτσεφ και Βασίλυ Γκέλτσερ. Αυτό, πάλι, αντλεί στοιχεία από γερμανικά και ρωσικά παραμύθια. Η υπόθεση, όπως είναι στο πρωτότυπο, αφορά την πριγκίπισσα Οντέτ, την οποία μεταμόρφωσε σε κύκνο οκακός μάγος Ρόθμπαρτ. Τα μάγια θα λυθούν εάν κάποιος της ορκιστεί αιώνια πίστη. Τον όρκο δίνει ο ερωτευμένος πρίγκιπας Ζήγκφρηντ. Όμως, στο χορό στο ανάκτορο του Ζήγκφρηντ, ο Ρόθμπαρτ εμφανίζεται με την κόρη του Οντίλ, την οποία έχει μεταμορφώσει ώστε να μοιάζει με την Οντέτ. Μη αντιλαμβανόμενος την πλάνη ο Ζήγκφρηντ δηλώνει πως σκοπεύει να τη νυμφευτεί. Όταν συνειδητοποιεί τι συνέβη, ο Ζήγκφρηντ επιστρέφει στη λίμνη όπου η Οντέτ τον συγχωρεί. Όμως, εμφανίζεται ο Ρόθμπαρτ, ο οποίος απαιτεί να εκπληρώσει ο Ζήγκφρηντ την υπόσχεσή του προς την Οντίλ. Ο Ζήγκφρηντ προτιμά να πεθάνει μαζί με την Οντέτ. Τα μάγια λύνονται, ο Ρόθμπαρτ χάνει τη δύναμή του και πεθαίνει, ενώ το ερωτευμένο ζευγάρι ανεβαίνει ενωμένο στους ουρανούς.
Πρεμιέρες / Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε από τα Μπαλέτα του μοσχοβίτικου Θεάτρου Μπολσόι στις 4 Μαρτίου 1877. Οι Μαριύς Πετιπά και Λεφ Ιβάνοφ το αναβίωσαν για το Αυτοκρατορικό Μπαλέτο, το οποίο το παρουσίασε στις 27 Ιανουαρίου 1895 στο θέατρο Μαριίνσκι της Αγ. Πετρούπολης. Για την παρουσίαση αυτή στη μουσική του Τσαϊκόφσκι επενέβη ο βασικός αρχιμουσικός και συνθέτης του Αυτοκρατορικού Μπαλέτου Ρικκάρντο Ντρίγκο. Σε αυτή την εκδοχή στηρίχθηκαν πολλές από τις επόμενες αναβιώσεις.