HomeCinemaΕξώστης Θ57ο ΦΚΘ | Οι ταινίες που δεν...

57ο ΦΚΘ | Οι ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε ή αλλιώς οι προτάσεις του Εξώστη

Το 57
ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε λίγες μέρες θα υποδεχτεί το κοινό του με ανανεωμένο πρόγραμμα, παλιές και νέες ενότητες γνώριμους και πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς. Καθώς ο πονοκέφαλος κάθε σινεφίλ είναι η επιλογή των σωστών ταινιών από το πλήθος των συμμετοχών του φεστιβάλ, και η αγορά εισιτηρίων πριν αυτές γίνουν sold out ο Εξώστης προτείνει τις ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε στη φετινή διοργάνωση.

Ταινίες Έναρξης και Λήξης

Paterson του Τζιμ Τζάρμους. Τρία χρόνια μετά το εξαιρετικό « Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί» , το Φεστιβάλ θα υποδεχθεί και πάλι τον αγαπημένο δημιουργό με μια ταινία που έκανε την πρεμιέρα στις φετινές Κάννες και έχει ως πρωταγωνιστή τον Άνταμ Ντάιβερ στο ρόλο του Πάτερσον, ενός ποιητή που εργάζεται παράλληλα ως οδηγός λεωφορείου στο Νιου Τζέρσεϋ. Η ταινία ακολουθεί τον ήρωα καθώς περιπλανιέται με το λεωφορείο του και αντλεί έμπνευση από τη ρουτίνα και τους ανθρώπους γύρω του. Έτσι ο Τζάρμους αποδίδει φόρο τιμής σε έναν ποιητή που ομολόγησε ότι θεωρεί ροκ σταρ και αν μη τι άλλο γνωρίζουμε ότι ξέρει πολύ καλά πώς να μας μεταφέρει τον ενθουσιασμό του για πράγματα που αγαπά.


Η χορεύτρια / The Dancer, της Στεφανί ντι Τζιούστο. Η σκηνοθέτης κάνει το ντεμπούτο της με μια ταινία που επίσης συμμετείχε στις Κάννες για τη αμερικανίδα χορεύτρια Λόι Φούλερ που μεσουράνησε στη Μπελ Επόκ. Η Λόι Φούλερ χαρακτηριζόταν για το πρωτοποριακό στυλ της και αποθεώθηκε σε Ευρώπη και Αμερική. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχει αναλάβει η γαλλίδα τραγουδίστρια και ηθοποιός Soko, (η οποία θα είναι μάλιστα παρούσα στην προβολή της ταινίας) ενώ η Λίλι Ρόουζ Ντεπ ( κόρη του Τζόνι Ντεπ) ενσαρκώνει την αντίζηλό της Ισιδώρα Ντάνκαν.

Βραβεία LUX


Με τα μάτια ανοιχτά / As I Open my Eyes / peine j'ouvre les yeux της Λεϊλά Μπουζίντ. Τύνιδα, καλοκαίρι του 2010, μερικούς μήνες πριν από την επανάσταση, η δεκαοκτάχρονη Φαράχ παίρνει το απολυτήριό της και η οικογένειά της τη φαντάζεται ήδη γιατρό. Αλλά αυτή, τραγουδίστρια σ' ένα συγκρότημα στρατευμένου ροκ βλέπει τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο και μέσα από τα νεανικά της όνειρα και πάθη θα εκφράσει την ανάγκη για ελευθερία μια ολόκληρης γενιάς. Η ταινία συμμετείχε στο φεστιβάλ του Τορόντο το 2015 και ήταν η επίσημη πρόταση της Τυνησίας για τα Όσκαρ.

Εγώ, o κολοκυθάκης / My Life as a Courgette / Ma vie de Courgette του Κλωντ Μπαράς. Ένα stop motion animation για τον κολοκυθάκι, ένα εννιάχρονο αγόρι που μετά το θάνατο της μητέρας του πηγαίνει σε ένα ίδρυμα με ορφανά παιδιά όπου θα προσπαθήσει να βρει μια καινούργια οικογένεια. Ο κολοκυθάκης ταξίδεψε φέτος μέχρι τις Κάννες όπου συγκίνησε το κοινό του και αποτέλεσε την πρόταση της Ελβετίας για τα Όσκαρ.


Toni Erdmann της Μάρεν Άντε. Μία από τις καλύτερες και πιο συζητημένες ταινίες στις φετινές Κάννες που διαγωνίστηκε για το Χρυσό Φοίνκα ( και για πολλούς αδίκως τον έχασε) ενώ αποτελεί και την πρόταση της Γερμανίας για τα Όσκαρ. Η Ίνες, στέλεχος μιας μεγάλης γερμανικής εταιρίας, δέχεται απροειδοποίητα επίσκεψη από τον πατέρα της ο οποίος αποφασίζει να κάνει τη κόρη του να ξαναβρεί νόημα στη ζωή της, οδηγώντας την σε κάθε είδους μπελάδες και ντροπιαστικές καταστάσεις.

Ειδικές προβολές


Ο εμποράκος/ Forushande/ The salesman του Ασγκάρ Φαραντί. Η ταινία του σκηνοθέτη του « Ένας χωρισμός» κέρδισε βραβείο Α ανδρικού ρόλου στις Κάννες και είναι εμπνευσμένη από το θεατρικό « Ο θάνατος του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ. Όταν η ηθοποιός που ανεβάζει το παραπάνω έργο στη Τεχεράνη δέχεται επίθεση από έναν άγνωστο μέσα στο σπίτι της, ο σύζυγός της αποφασίζει να βρει μόνος του τον ένοχο.

Το άγνωστο κορίτσι/ La fille inconnue/ The unknown girl των αδερφών Νταρτνέν. Άλλη μια συμμετοχή από τις Κάννες των δυο αγαπημένων αδερφών από το Βέλγιο που εδώ και χρόνια μας διηγούνται ταινίες ανθρωπιάς και ρεαλισμού μέσα από τις ταινίες τους. Αυτή τη φορά ηρωίδα τους μια νεαρή γιατρός που όταν ανακαλύπτει ότι μια ασθενής στην οποία είχε αρνηθεί θεραπεία τελικά πέθανε, αποφασίζει να αναζητήσει την ταυτότητα της.




Βοηθός αγορών/ Personal shopper του Ολιβιέ Ασαγιάς. Άλλη μια συμμετοχή του Φεστιβάλ των Καννών, μια ταινία τρόμου για μόδα και φαντάσματα, αξιοπερίεργη μείξη κινηματογραφικών ειδών και τη Κρίστεν Στίουαρτ στον πρωταγωνιστικό ρόλο μιας νεαρής κοπέλας που εργάζεται στο Παρίσι ως βοηθός αγορών μιας κακομαθημένης σταρ και παράλληλα προσπαθεί να επικοινωνήσει με το νεαρό αδερφό της.




Ο Άγριος τόπος/ La region salvaje / The untamed του Αμάτ Εσκαλάντε. Πρόκειται για το Χρυσό Λέοντα της φετινής Βενετίας, η ταινία που ανέδειξε το Μεξικανό δημιουργό σε ένα από τα πολλά υποσχόμενα ταλέντα της νέας γενιάς. Πρόκειται για την ιστορία ενός νεαρού ζευγαριού που έρχεται αντιμέτωπο με ένα μυστηριώδες εξωγήινο πλάσμα με πλοκάμια.


Η Γέννηση ενός έθνους / The Birth of a nation, του Νέιτ Πάρκερ. Ταινία που κλείνει το μάτι μέσω του τίτλου της σε μία από τις πιο ρατσιστικές ταινίες όλων των εποχών ( την ομότιτλη ταινία του Γκρίφιθ), διηγείται την ιστορία ενός νεαρού σκλάβου στον αμερικάνικο νότο, που διδάσκεται τη Βίβλο και αποφασίζει να αγωνιστεί ενάντια στη δουλεία. Η συμμετοχή της ταινίας στα Όσκαρ είναι προφανώς κάτι παραπάνω από πιθανή.


Gimme Danger, του Τζιμ Τζάρμους. Η δεύτερη συμμετοχή του δημιουργού στο φεστιβάλ, είναι ένα ντοκιμαντέρ για τους the Stooges από τα αγαπημένα συγκροτήματα του Τζάρμους ο οποίος έχει άλλωστε ήδη φιλοξενήσει πολλές φορές τον Iggy Pop στο έργο του.




Out of Competition


Δίχως θεό/ Bezbog / Godless της Ραλίτσα Πέτροβα. Η ταινία τιμήθηκε με Χρυσή Λεοπάρδαλη, βραβείο α΄ γυναικείας ερμηνείας και βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Λοκάρνο. Η ιστορία εστιάζει σε μια πολύπλευρη ηρωίδα που φροντίζει ηλικιωμένους ενώ ταυτόχρονα κλέβει τις ταυτότητες τους για ένα σύστημα κακοποιών.

Ανοιχτοί Ορίζοντες


Λύκος και πρόβατο/Wolf and sheep, της Σαρμπανού Σαντάτ. Μια ιστορία παιδικής αθωότητας με ξωτικά και νεράιδες. Η 26χρονη σκηνοθέτης κατάγεται από το Αφγανιστάν και είναι η νεαρότερη σκηνοθέτης που έχει επιλεγεί ποτέ για το πρόγραμμα Cannes Cinefondation Residency ( πρόγραμμα του φεστιβάλ των Καννών που βοηθά στην παραγωγή και χρηματοδότηση πρώτων ή δεύτερων ταινιών νεαρών δημιουργών).


Βασιλιάς των Βέλγων / King of Belgians ,των Τζέσσικα Γούντγορθ, Πίτερ Μπρόσενς. Ένα road movie για το βασιλιά της Βαλονίας που εξαιτίας ενός τυφώνα εγκλωβίζεται στην Τουρκία μαζί με έναν σκηνοθέτη που έχει αναλάβει να γυρίσει ένα ντοκυμαντέρ για τον ίδιο, ενώ στη Βαλονία γίνεται πραξικόπημα εναντίον του. Μια κωμωδία με πολιτική χροιά για έναν προσωρινά εξόριστο βασιλιά που περνά προσωπική κρίση.

Φεστιβάλ Ελληνικού κινηματογράφου

Επίσημη Πρώτη

'Οντως φιλιούνται;; / Kissing?, του Γιάννη Κορρέ. Πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη, για τον Ντάνυ και τη Στέλλα, ένα νεαρό ζευγάρι στην Αθήνα που προσπαθούν να προσδιορίσουν τη φύση της σχέσης τους. Μια σύγχρονη και ρομαντική κωμωδία, φρέσκια και νεανική.

Επιπλέον το Φεστιβάλ φέτος περιλαμβάνει στο πρόγραμμα του δύο αφιερώματα σε δημιουργούς, στον Γάλλο Φιλίπ Γκραντριέ και τον Αργεντίνιο Λεονάρντο Φάβιο. Ένα τρίτο αφιέρωμα με τίτλο: «2 Ή 3 ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΕΡΩ ΓΙ' ΑΥΤΗΝ» ( εμπνευσμένο προφανώς από την ομότιτλη ταινία του Γκοντάρ, τη σπουδή του ιδιόμορφου δημιουργού στη γυναικεία φύση) θα περιλαμβάνει πέντε ταινίες σκηνοθετημένες από γυναίκες, με θέμα το γυναικείο φύλο. Οι ματιές στα Βαλκάνια υπάρχουν και φέτος και φιλοξενούν δυναμικούς δημιουργούς με άποψη, που κάθε χρόνο χαιρόμαστε να ανακαλύπτουμε. Στα πλαίσια αυτής της ενότητας θα παρουσιαστεί το έργο του σημαντικότατου Τούρκου σκηνοθέτη Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ.

Πέρα από τα παραπάνω το φεστιβάλ φέτος παρουσιάζει κάποιες καινούργιες ενότητες στις οποίες περιλαμβάνονται: Η ενότητα «Film Forward» με ταινίες πρωτοποριακές και καινοτόμες που παίζουν με τους κανόνες του συμβατικού σινεμά. Η ενότητα «Αντι / Κατοπτρισμοί» – Mirror / Image» με 12 ταινίες που θα προβάλλονται σε ζευγάρια καθώς θα αντικατοπτρίζουν η μία τη θεματική της άλλης. Τέλος υπάρχει η ενότητα «Μεταμεσονύχτια Ραντεβού» με ταινίες σπλάτερ ή τρόμου που αναμένεται να προσελκύσουν νέο κοινό στις αίθουσες του φεστιβάλ.

To 57o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί από τις 3 μέχρι τις 13 Νοεμβρίου 2016. Μείνετε συντονισμένοι για εκτενή αφιερώματα, κριτικές, προτάσεις, συνεντεύξεις. Ραντεβού στις Αίθουσες!

Related stories

Γιατί το Studio Ghibli Θεωρείται η ‘Disney’ της Ιαπωνίας

Studio Ghibli: Το μαγεμένο βασίλειο της Ιαπωνικής κινηματογραφίας Όταν μιλάμε...

«Πες το Ψέματα»: Ακυρώθηκαν οι παραστάσεις – Τι ανακοίνωσαν οι διοργανωτές

Ακυρώθηκαν οι παραστάσεις του κωμικού show «Πες το Ψέματα»...

Ο Αντώνης είναι ο φωτογράφος που αποτυπώνει την ομορφιά της Ίριδας

Στον κόσμο της φωτογραφίας, η δημιουργικότητα δεν έχει όρια,...