HomeCinemaΕξώστης Θ56ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Δευτέρα

56ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – Δευτέρα

14.00 – Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου κυλάει ομαλά. Η Δευτέρα ήταν μέρα παύσης. Εργάσιμη μέρα, το βράδυ ελεύθερο από εκδηλώσεις, ταινίες ελαφριές και ευχάριστες. Ημέρα χαλάρωσης. Γιατί από σήμερα ξεκινάνε ακατάπαυστα οι προβολές των ελληνικών βραβευμένων ταινιών και το αφιέρωμα στον Μirtsea Νtaneliouk ( http://www.exostispress.gr/Article/sinenteixi-tipo…mirtsea-ntaneliouk ), ενώ τα βράδια γεμίζουν από το Μετρόπολις μετά συνοδεία μουσικής (Τετάρτη στο Μέγαρο Μουσικής) και το πάρτι εθελοντών (Πέμπτη στην αποθήκη Γ). Παύση.

16.45 – Arabian Nights II: The Desolate One, Πορτογαλλία – Γαλλία – Γερμανία – Ελβετία, Τμήμα: Ανοιχτοί Ορίζοντες


(Επαναπροβολή: Παρασκευή 13, 22.00 / John Cassavetes)

4/5


Μια αγελάδα που καταθέτει σε δίκη, ένα τζίνι που καταδίδει τον διεφθαρμένο τραπεζίτη – αφεντικό του, ένας φυγόδικος που βουτάει σε ποτάμια και κάνει παράξενο έρωτα και ένας σκύλος με φιλικές διαθέσεις. Αλληγορικές μικρές ιστορίες σχηματίζουν το δεύτερο μέρος αυτής της τριλογίας. Ιστορίες που παρουσιάζονται όπως τα παραμύθια της Σεχραζάτ στις 1000 +1 νύχτες, που αφορούν εδώ όμως την Πορτογαλία στην παράξενη περίοδο της οικονομικής κρίσης. Μέσα από αλλόκοτες ιστορίες ανθρώπων σκιαγραφείται, άλλες φορές κυριολεκτικά, άλλες φορές μεταφορικά μια, πολύ γνώριμη στην Ελλάδα, μπερδεμένη κοινωνία. Από τα πολύ γεμάτα τοπία της πρώτης ιστορίας μέχρι την εξαιρετική θεατρικότητα της δεύτερης, αυτή η ταινία έχει μέσα της ένα πλούσιο και δεμένο υλικό που δίνει πολλαπλά εγκεφαλικά ερεθίσματα. Ειδικά σε εμάς, μια χώρα που γνωρίζει πολύ καλά την μεσογειακή κρίση. Στα αρνητικά της ταινία είναι ο μεγάλος (και κουραστικός ενίοτε) χρόνος της. Κάτι που όμως δεν μπορούμε να αποφύγουμε όταν μιλάμε για τριλογία και μάλιστα πολλών ιστοριών. Περιμένουμε και το τρίτο μέρος!

20.30 – Francofonia, Γαλλία – Γερμανία – Ολλανδία, Τμήμα: Ειδικές Προβολές

(Επαναπροβολή: Κυριακή 15, 19.30 / Pavlos Zannas)

3.5+/5



Με ένα πολύ δυνατό ξεκίνημα, αυτή η ιδιαιτέρως έξυπνη ταινία θέτει ψηλά τον πήχη. Η ιστορία αφηγείται την μοίρα του μουσείου του Λούβρου κατά την περίοδο της Γερμανικής κατοχής του Παρισιού και γενικότερα την σχέση της τέχνης, των εκθεμάτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς με τον πόλεμο. Δοσμένη μέσα από την συνεχή αφήγηση ενός Ρώσου σκηνοθέτη, η ταινία περιλαμβάνει φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό του Β παγκοσμίου πολέμου εικόνες από εκθέματα του Λούβρου, πλάνα σύγχρονα και εποχής, συνθέτοντας ένα ιδιαίτερο κολάζ. Πηδάει από εποχή σε εποχή, από ποίημα σε πίνακα και σε σχόλιο με έναν γοητευτικό τρόπο.

Πολύ έξυπνα και διακριτικά σχολιάζεται η άνευ μάχης παράδοση της Γαλλίας κατά τον πόλεμο για χάρη της διατήρησης του γαλλικού έθνους. Όπως σωστά δηλώνεται, το Λούβρο δεν κινδύνεψε ποτέ από βομβαρδισμούς. Η (προδοτική) γαλλική κυβέρνηση του Vichy, συνεργάστηκε πλήρως και άνευ όρων με τις κατοχικές δυνάμεις, οι Γάλλοι αξιωματούχοι μαζί με τους Γερμανούς θαυμαστές του γαλλικού πολιτισμού προστάτευσαν τα μνημεία της Γαλλίας και χωρίς πολύ καταστροφή τα ξαναπήραν πίσω στο τέλος του πολέμου ανέπαφα. Στην ταινία αναφέρεται η ιστορία του Διευθυντή του μουσείου του Λούβρου και του Γερμανού υπεύθυνου για την προστασία της γαλλικής τέχνης.

Η σύγκριση με την αντίσταση της Ρωσίας, της μάχης σώμα με σώμα, χωριό με χωριό και τα εκατομμύρια νεκρούς της, είναι αναπόφευκτη. Ναι, κάποιοι άνθρωποι, προσπάθησαν πνίγοντας τις τύψεις τους να προστατεύσουν ότι περνούσε από το χέρι τους σε τέτοιες κρίσιμες περιόδους, αλλά ναι, αυτό δεν ήταν αρκετό. Άξιζε άραγε η διακήρυξη του Παρισιού ως ανοιχτή πόλη στις γερμανικές δυνάμεις και η προστασία, χάρη σε αυτήν την διακήρυξη, της πόλης (και ότι αυτή πρεσβεύει), την προδοσία του τριπτύχου: Liberte, Egalite, Fraternite? Το τρίπτυχο αυτό καθώς και τα φαντάσματα της Marianna και του Ναπολέοντα στοιχειώνουν την ταινία. Με μια πολύ λεπτή, γλυκόπικρη ειρωνεία μας αφήνει να αναρωτιόμαστε: τελικά έπραξαν σωστά αυτοί οι αξιωματούχοι; η σωστά η ιστορία τους ξέχασε;

***

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΡΙΤΗΣ

12.45 – The Lesson, PAVLOS ZANNAS

15.00 – Almayer's Folly, PAVLOS ZANNAS
17.00 – Το ξύπνημα της Άνοιξης, TONIA MARKETAKI
18.00 – The Cruise, STAVROS TORNES
20.30 – Chevalier, OLYMPION
20.30 – Intimate Bed, STAVROS TORNES
22.00 – A Very Ordinary Citizen, PAVLOS ZANNAS

Related stories

Ο Αντώνης είναι ο φωτογράφος που αποτυπώνει την ομορφιά της Ίριδας

Στον κόσμο της φωτογραφίας, η δημιουργικότητα δεν έχει όρια,...

Μίμης Δομάζος: Πέθανε στα 83 του ένας θρύλος του Ελληνικού ποδοσφαίρου

Έλληνας διεθνής ποδοσφαιριστής, ένας από τους καλύτερους όλων των...