Όπως κάθε χρόνο το Διεθνές Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μας δίνει μία πλούσια γεύση από σπουδαίους
καλλιτέχνες με το τμήμα των “Ειδικών Προβολών” του. Φέτος θα δούμε την
τελευταία δουλειά μεγάλων και βραβευμένων δημιουργών που έχουν κάνει αισθητή
την παρουσία τους στο φεστιβάλ αλλά και στο παγκόσμιο κοινό. Πρόκειται για οχτώ
πολυαναμενόμενες ταινίες που προβάλλονται για πρώτη φορά στο κοινό της
Θεσσαλονίκης από οχτώ ταλαντούχους και ξεχωριστούς δημιουργούς που ήδη ξέρουμε
ή αξίζει να μάθουμε.
Ξεκινάμε αναλυτικά:
The Cut
Γερμανία–Γαλλία–Ιταλία–Ολλανδία–Πολωνία–Καναδάς-Τουρκία,
2014 , Έγχρωμο, 138’
Σκηνοθεσία:
Φατίχ Ακίν / Fatih Akin
Σενάριο:
Fatih Akin, Mardik Martin
Ηθοποιοί:
Tahar Rahim (Nazaret Manoogian), Sévan Stephan (Baron Boghos), Shubham Saraf (Levon), Arévik Martirossian (Ani), Hatun Kazci (Delal), Bartu Küçükçağlayan (Mehmet)
Μαρντίν, 1915: ένα βράδυ, η τουρκική αστυνομία μαζεύει
όλους τους Αρμένιους άνδρες της πόλης, ανάμεσα στους οποίους βρίσκεται κι ο
νεαρός σιδεράς, Ναζαρέτ Μανουγκιάν. Χρόνια αργότερα, αφού κατορθώνει να
επιβιώσει από τη φρίκη της γενοκτονίας, ο Ναζαρέτ μαθαίνει πως οι δύο κόρες
του, τις οποίες έχει να δει από κείνη τη νύχτα, είναι ακόμη ζωντανές. Αποφασίζει
να τις βρει πάση θυσία και ξεκινά έτσι μια αναζήτηση που θα τον οδηγήσει από
τις ερήμους της Μεσοποταμίας και την Αβάνα ως τις άγονες, έρημες πεδιάδες της
Βόρειας Ντακότα. Σ’ αυτήν την οδύσσεια, θα συναντήσει μια σειρά από πολύ
διαφορετικούς ανθρώπους: αγγελικούς και καλόκαρδους χαρακτήρες, αλλά και την
προσωποποίηση του διαβόλου.
Deux jours, une nuit / Δύο μέρες, μία νύχτα / Two Days, One Night
Βέλγιο – Γαλλία – Ιταλία – Ολλανδία, 2014, Έγχρωμο,
95’
Σκηνοθεσία-Σενάριο:
Ζαν-Πιέρ Νταρντέν, Λυκ
Νταρντέν / Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Ηθοποιοί:
Marion Cotillard (Sandra), Fabrizio Rongione (Manu), Pili Groyne (Estelle), Simon Caudry (Maxime)
Η Σαντρά έχει μόνο ένα Σαββατοκύριακο για να επισκεφτεί
τους συναδέλφους της και να τους πείσει –με τη βοήθεια του συζύγου της– να
θυσιάσουν το μπόνους στο μισθό τους ώστε εκείνη να μη χάσει τη δουλειά της.
En chance til / A Second Chance
Δανία-Σουηδία, 2014, Έγχρωμο, 104’
Σκηνοθεσία:
Σουσάνε Μπίερ / Susanne BierΣενάριο:
Anders Thomas Jensen
Ηθοποιοί:
Nikolaj Coster-Waldau (Andreas), Ulrich Thomsen (Simon), Maria Bonnevie (Anne), Nikolaj Lie Kaas (Tristan), Lykke May Andersen (Sanne)
Ο Αντρέας, ένας πολλά υποσχόμενος νεαρός ντετέκτιβ, έχει
πολλά στο κεφάλι του. Στο σπίτι, αυτός και η γυναίκα του, Άννε, βασανίζονται με
τον νεογέννητο γιο τους, που από τη στιγμή που ξυπνάει δεν σταματάει να κλαίει.
Εντωμεταξύ, στη δουλειά, ο Αντρέας παλεύει να συμμαζέψει τον συνάδελφό του,
Σίμον, που μόλις πήρε διαζύγιο και περνά τον περισσότερο καιρό σε
στριπτιζάδικα, μεθυσμένος και έτοιμος για καυγά. Μια μέρα, ο Αντρέας κι ο Σίμον
δέχονται μια κλήση για κατ’ οίκον παρενόχληση. Εκεί βρίσκουν τον Τρίσταν, έναν
έμπορο ναρκωτικών μ’ ένα ιστορικό βίας, ο οποίος έχει φτάσει πια να παίρνει ο
ίδιος ναρκωτικά και να αναγκάζει τη φιλενάδα του, Σάνε, να κάνει το ίδιο. Όταν
ο Αντρέας και ο Σίμον παρεμβαίνουν στον καυγά του ζευγαριού, γίνονται μάρτυρες
μιας εξοργιστικής πράξης αμέλειας που στέλνει έναν έξω φρενών Αντρέας πίσω στη
θαλπωρή της οικογένειάς του. Ώσπου μια νύχτα συμβαίνει κάτι αδιανόητο και μια
ξαφνική τραγωδία βρίσκει τη μικρή οικογένεια. Όταν ο Αντρέας βλέπει τη ζωή του
να αποσυντίθεται, κάνει μια επιλογή που θα οδηγήσει τον ίδιο αλλά και όσους
ξέρει σ’ ένα αδιέξοδο ηθικής αταξίας.
Futatsume No Mado / Η ζωή που κυλά / Still the Water
Γαλλία – Ιαπωνία – Ισπανία, 2014, Έγχρωμο, 118’
Σκηνοθεσία–Σενάριο: ΝαόμιΚαουάσε /Naomi Kawase
Ηθοποιοί:
Nijiro Murakami (Kaito), Jun Yoshinaga (Kyoko), Miyuki Matsuda (Isa), Tetta
Sugimoto (Tetsu)
Στο νησί της Ιαπωνίας Αμάμι Όσιμα, στην υποτροπική ζώνη,
οι παραδόσεις σχετικά με τη φύση είναι ακατάλυτες. Τη νύχτα των παραδοσιακών
χορών για την πανσέληνο του Αυγούστου, ο 16χρονος Κάιτο ανακαλύπτει ένα πτώμα
να επιπλέει στη θάλασσα. Η φιλενάδα του, Κιόκο, θα επιχειρήσει να τον βοηθήσει
να κατανοήσει αυτή τη μυστηριώδη ανακάλυψη. Μαζί, οι δυο τους θα μάθουν να
είναι ενήλικες μέσα από την εμπειρία των συνυφασμένων κύκλων της ζωής, του
θανάτου και του έρωτα.
Itsi Bitsi
Δανία – Κροατία – Σουηδία, 2014, Έγχρωμο, 107’
Σκηνοθεσία:
Όλε Κρίστιαν Μάντσεν / Ole Christian MadsenΣ
ενάριο:
Bohr. Hansen,
Ole Christian Madsen
Ηθοποιοί: Joachim Fjelstrup (Eik Skaløe), Marie Tourell
Søderberg (Iben Nagel Rasmussen), Christian Gade Bjerrum (Christian), Johannes
Nymark (Henrik), Ola Rapace (Vincent)
Βρισκόμαστε στο 1962. Η νέα γενιά επαναστατεί κόντρα στο
κατεστημένο. Ο ακτιβιστής της ειρήνης Έικ Σκάλοε γνωρίζει την Ίμπεν και την
ερωτεύεται τρελά, αλλά η Ίμπεν αρνείται να δεσμευτεί μ’ έναν και μόνο άνδρα. Ο
Έικ, προσπαθώντας απεγνωσμένα να την κατακτήσει, μεταμορφώνεται από ποιητή σε
συγγραφέα, νομάδα, ναρκομανή και τελικά τραγουδιστή στο ροκ συγκρότημα
Steppeulvene, που έμελλε να μείνει στην ιστορία.
Leviathan / Λεβιάθαν
Ρωσία, 2014, Έγχρωμο, 141’
Σκηνοθεσία: Andrey Zvyagintsev /Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ Σενάριο: Oleg Neguine, Andrey Zvyagintsev
Ηθοποιοί: Alexei Serebriakov (Kolia), Elena Liadova (Lilya),
Vladimir Vdovitchenkov (Dmitri), Roman Madianov (Vadim Cheleviat), Anna
Oukolova (Angela), Alexei Rozine (Pacha), Serguei Pokhodaev (Roma)
Ο Κόλια ζει σ’ ένα μικρό χωριό κοντά στη θάλασσα Μπάρεντς
στη Βόρειο Ρωσία. Έχει ένα ιδιόκτητο συνεργείο αυτοκινήτων δίπλα στο σπίτι του,
όπου ζει με τη νεαρή γυναίκα του, Λίλια, και τον Ρόμα, γιο του απ’ τον
προηγούμενό του γάμο. Ο Βαντίμ Σελεβγιάτ, ο δήμαρχος της πόλης, θέλει να του
πάρει την επιχείρηση, το σπίτι και τη γη. Πρώτα προσπαθεί να τα εξαγοράσει,
αλλά ο Κόλια δεν αντέχει να χάσει ό,τι έχει και δεν έχει – όχι μόνο τη γη, αλλά
και την ομορφιά που τον περιβάλλει από τη μέρα που γεννήθηκε. Κι έτσι, ο Βαντίμ
Σελεβγιάτ αρχίζει να γίνεται πιο επιθετικός…
Phoenix
Γερμανία, 2014, Έγχρωμο, 98’
Σκηνοθεσία: Κρίστιαν Πέτσολντ /Christian
Petzold Σενάριο: Christian Petzold, με τη συνεργασία τού
Harun Farocki, βασισμένο στο μυθιστορημα Le retour des
cendresτου Hubert Monteilhet
Ηθοποιοί: Nina Hoss (Nelly Lenz), Ronald Zehrfeld (Johnny Lenz),
Nina Kunzendorf (Lene Winter)
Ιούνιος, 1945. Βαριά τραυματισμένη και με παραμορφωμένο
πρόσωπο, η επιζήσασα του Άουσβιτς Νέλι επιστρέφει στη γενέτειρά της, το
Βερολίνο. Τη συνοδεύει η Λένε, μια υπάλληλος του Ιουδαϊκού Πρακτορείου και φίλη
της Νέλι από τον καιρό πριν τον πόλεμο. Αν και δεν έχει καλά καλά αναρρώσει από
την εγχείρηση στο πρόσωπο, η Νέλι αγνοεί την προειδοποίηση της Λένε και πάει να
βρει τον σύζυγό της, Τζόνι – τον έρωτα της ζωής της που την προστάτεψε όλον
αυτόν τον καιρό, αρνούμενος να εγκαταλείψει το γάμο τους. Η οικογένεια της Νέλι
δολοφονήθηκε στο Ολοκαύτωμα. Ο Τζόνι είναι πεπεισμένος πως και η γυναίκα του
είναι νεκρή. Όταν τελικά η Νέλι τον εντοπίζει, αυτός βλέπει μόνο μια ανησυχαστική
ομοιότητα και δεν πιστεύει πως είναι στ’ αλήθεια αυτή. Θέλοντας να διασφαλίσει
την κληρονομιά της οικογένειάς της, ο Τζόνι προτείνει στη Νέλι να υιοθετήσει
την ταυτότητα της μακαρίτισσας συζύγου του. Η Νέλι συμφωνεί. Γίνεται έτσι
σωσίας του ίδιου της του εαυτού. Θέλει να μάθει αν ο Τζόνι την αγάπησε – κι αν
την πρόδωσε. Η Νέλι θέλει πίσω την παλιά της ζωή.
Timbuktu
/ Τιμπουκτού
Γαλλία-Μαυριτανία, 2014, Έγχρωμο, 97’
Σκηνοθεσία:
Αμπντεραμάν Σισακό / Abderrahmane Sissako
Σενάριο:
Abderrahmane Sissako, KessenTall
Ηθοποιοί:
Ibrahim Ahmedaka Pino (Kidane), ToulouKiki (Satima),Abel Jafri (Abdelkrim), Fatoumata Diawara (Fatou), Hichem Yacoubi (τζιχαντιστής), Kettly Noël (Zabou), Mehdi AG Mohamed (Issan), Layla Walet Mohamed (Toya), Adel Mahmoud Cherif (Imam), Salem Dendou (αρχηγός των τζιχαντιστών)
Όχι και πολύ μακριά απ’ το Τιμπουκτού, που τώρα κυβερνάται
από θρησκευτικούς φονταμενταλιστές, ο Κιντανέ ζει φιλήσυχα στους αμμόλοφους με
τη σύζυγό του, Σατιμά, την κόρη του, Τόγια, και τον 12χρονο βοσκό τους, Ισάν.
Στην πόλη οι άνθρωποι υποφέρουν, αποδυναμωμένοι από το καθεστώς τρόμου των
τζιχαντιστών, οι οποίοι είναι αποφασισμένοι να επιβάλουν το δικό τους
θρήσκευμα. Η μουσική, το γέλιο, το κάπνισμα, ακόμη και το ποδόσφαιρο έχουν
απαγορευτεί. Οι γυναίκες έχουν γίνει σκιές, αλλά αντιστέκονται με αξιοπρέπεια.
Κάθε μέρα, νέα αυτοσχέδια δικαστήρια επιβάλλουν τραγικές και παράλογες ποινές.
Για την ώρα, ο Κιντανέ και η οικογένειά του ευτυχώς δεν επηρεάζονται από το
χάος που δεσπόζει στο Τιμπουκτού. Αλλά το πεπρωμένο θα αλλάξει όταν ο Κιντανέ
σκοτώνει κατά λάθος τον Αμαντού, τον ψαρά που έσφαξε την «Τζι Πι Ες», την
αγαπημένη του αγελάδα. Τώρα θα πρέπει να αντιμετωπίσει τους νέους νόμους των
ξένων δυνάμεων κατοχής.